Zoom, karanténa, humor a premárnená šanca - ďalší pohľad na Lockdown |
Pandémia je stále v plnom prúde a na jej koniec ešte nevidíme. Filmári sa tejto téme zatiaľ venovali logicky viac ...
Pandémia je stále v plnom prúde a na jej koniec ešte nevidíme. Filmári sa tejto téme zatiaľ venovali logicky viac v dokumentárnej rovine (Coronation), hrané filmy sa o ňu skôr len obtreli (druhý Borat). Renomovaný režisér Doug Liman (Na hrane zajtrajška) a scenárista Steven Knight (Prísľuby z východu) si však spolu odbehli do HBO a pripravili jeden z prvých hraných filmov, ktoré sa jej venujú detailnejšie. Blackout Lockdown predstavuje partnerov Paxtona a Lindu, ktorí sú zavretí počas pandémie vo svojom londýnskom dome a spoločnosť im robí maximálne zatúlaný jež na ich záhrade. Vzťah dvojice však počas karantény prechádza búrlivým obdobím a smeruje ku koncu. Spoločné súžitie má tak výrazné trecie plochy a obaja nevedia, čo presne robiť, aby si navzájom neliezli na nervy a prežili toto ťažké obdobie. Liman nám ponúka výjavy z každodenného života. Konferenčné hovory, nákupy s odstupom dvoch metrov, konverzácie so susedmi cez okno a emocionálne zlo človeka k človeku, najviac práve v obchodoch. V tomto funguje Lockdown ako trefný a doslovný obraz reality života v karanténe. Dá sa s ním ľahko sympatizovať, najmä keď je sprevádzaný vtipnými momentmi s typicky suchým britským humorom. V prvej polovici sa zaoberá najmä nedobrovoľným domácim väzením a eskaláciou napätia, ktoré viacerí veľmi dobre poznáme. Dusno štyroch stien a niekoľkých miestností s nemožnosťou plnohodnotnej socializácie dokáže rozžeraviť kontrolky aj flegmatikovi. Hlavne v prvej polovici ide skôr o vzťahový film, akých sa nám stále dostáva viacero (naposledy Malcolm&Marie). Keď si však názov premietneme na samotné postavy Paxtona a Lindy, dostaneme aj podružný význam. Paxton je nesmierne sympatický chlapík so záľubou v klasickej hudbe a poézii, ale bez stabilnej kariéry, pretože má za sebou temnejšiu minulosť s jedným výrazným prešľapom. Naopak Linda kráča kariérnym rebríčkom výkonnej riaditeľky, aj keď by radšej rozvíjala svoje umelecké sklony. Ich vzájomná odlišnosť je pre snímku obeživo a vytvára špecifickú auru končiaceho vzťahu so svetielkom nádeje. Obaja sú uväznení nielen v spoločnej domácnosti, ale aj vo svojich životoch a dumajú, čo by ich smerovanie mohlo zmeniť. A tu sa ozýva scenárista Knight. V druhej polovici dvojhodinovej minutáže sa mení žánrový smer. Zo vzťahovky, prikrytej plášťom aktuálnej pandémie sa stáva tzv. „heist movie“. Ten síce hrá do karát postavám v ich honbe za zmenou, ale vytvára tak akoby ďalšiu rovinu s výrazným experimentovaním tvorcov. Skvele rozbehnutá prvá polovica tak prenecháva priestor slabo gradovanej akcii. Hlavne v tejto časti mierne kríva tempo a zišlo by zopár scén a záberov odstrihnúť. Viacerých divákov táto zmena evidentne nahnevala a preto film v hodnoteniach nemá celosvetovo vysoké čísla. Niekedy skrátka stačí jedna chybička, aby sa pokazil celý dojem. Lockdown však nie je tento prípad, pretože pozitívna z predošlého diania prežijú aj tieto scenáristické a strihové akrobacie. Herecky je utiahnutý na vysokej úrovni, najmä Anne Hathaway je famózna. Chiwetel Ejiofor hrá smoliara takisto so zápalom a získa si vaše sympatie. Potešia aj vedľajšie šteky dvoch Benov – Kingsleyho a Stillera. V obrazovej rovine konferenčných hovorov cez Zoom či Skype dielo nie je úplne originálne (takmer dokonalosť v Pátraní). Lenže vzhľadom na nosnú tému a dôvody, prečo postavy riešia dôležité súkromné a pracovné veci práve týmto štýlom, je tým umocnený efekt neosobnosti a odlúčenia. Navyše vypadávanie zvuku a časté trhanie obrazu sú milé a autentické pripomienky reality. Scenár Stevena Knighta je pomerne dosť ukecaný, až sa zdá, že ide o dielko od Aarona Sorkina na sedatívach. Najviac tak môže mrzieť premárnená šanca spojením akoby dvoch filmov do jedného, čím je oslabený každý z nich. Finálny dojem z experimentu Douga Limana je skôr pozitívny, aj keď časom isto prídu filmy s témou pandémie, ktoré budú hodnotnejšie a diváci sa s nimi vžijú viac. Lockdown je celkovo vydarený, aj keď v druhej polovici mierne neustriehnutý experiment o štúdii vzťahov v tomto náročnom období, ktoré dúfajme čoskoro skončí. Hodnotenie: 7/10
Plusy: +herecké výkony Anne Hathaway a Chiwetela Ejiofora
-zmena žánru v druhej polovici a spojenie dvoch filmov do jedného |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Dozorkyňa, Nikto má nemá rád, Vincent musí zomrieť, Vlastne ťa mám rada, tati, Bli
- CANAL+ uvedie Pád Paríža / Paris Has Fallen, najväčší európsky projekt vlastnej pr
- Film Vaiana 2 od štúdia Walt Disney Animations má za sebou fenomenálny štart na Sl
- Strhujúci triler Dozorkyňa od Gustava Möllera, zasadený do väzenského prostredia,
- Herec Jason Statham preberá velenie vo World of Tanks pre Holiday Ops 2025
- Nórsky film Až na veky / Elskling, skúma naše predstavy o romantických vzťahoch
- Slovenská televízia a rozhlas uvedie v premiére novú vianočnú rozprávku Čarovné ja
- Mila Kunis a Michael Keaton bavia i dojímajú. Vlastne ťa mám rada, tati je práve v
- Do kín prichádza adaptácia jedného z najslávnejších súčasných muzikálov: Čarodejka
- Pocta športovým legendám: Ondrej Nepela a Hilda Múdra dostanú vlastný film s názvo