Filmová škola – kruh sa uzatvára s tzv. iris shot |
Dnes sa pozrieme na situáciu, keď sa na obraze objavuje okrúhly výsek. Kruhový záber (iris shot) pochádza z čias ...
Dnes sa pozrieme na situáciu, keď sa na obraze objavuje okrúhly výsek. Kruhový záber (iris shot) pochádza z čias nemého filmu, kedy sa kruhovou clonou zvykli ukončovať scény s neraz vtipnou pointou, po ktorej sa čierny kruh uzatvoril. Tvorcovia ním radi poukazovali na niečo dôležité alebo to bol efektný klinec k záverečnej pointe (tzv. eye-catching effect). Režisér D. W. Griffith používal tento trik na vyznačenie dôležitého aspektu (Zrodenie národa, 1915) či na zjemnenie hrán obrazového poľa (Intolerancia, 1916). Z veľkých filmov spomeňme aj klasiku nemeckého expresionizmu Kabinet doktora Caligariho (1920). Po nástupe zvuku v roku 1927 bol tento postup pomaly na ústupe, aj keď popularite sa ešte naďalej dlho tešil v animovaných groteskách (Looney Tunes, Disneyho Mickey Mouse, Tom a Jerry). Pamätať si ho môžete aj zo Skvelých Ambersonovcov (1942) Orsona Wellesa na konci snehovej scény. Iris efekt sa samozrejme používa dodnes. Kruhový výsek sa môže zmenšovať (iris in) alebo zväčšovať (iris out). Býva to tak spôsob, ako scénu ukončiť, alebo ju naopak začať. Niekedy je to len na efekt (napríklad bondovky na čele s titulkovou sekvenciou Dr. No, 1962), inokedy je zasa cieľom vyvolať v divákovi pocit, že je súčasťou filmu. Stáva sa voyerom, ktorý má zrazu v hľadáčiku niečo dôležité: kľúčový predmet (možno aj MacGuffin) či postavu ukrývajúcu nejaké tajomstvo. Túto techniku rád používa Martin Scorsese (Poviedky z New Yorku, Kasíno, Na druhej strane) a bohato ju využili aj v Truman Show (1998), kde predstavovala pohľad nespočetného množstva skrytých kamier .Mimoriadnym filmom je v tejto oblasti belgicko-mexický Lucifer (2014) nakrútený komplet v kruhovom formáte. Diváčky a diváci ho mali možnosť vidieť v roku 2015 na IFF Bratislava. Ďalšie časti našej filmovej školy: Filmová škola: rušivý strih jump-cut a stop trik Filmová škola tentoraz o rakurzoch: podhľady vs. nadhľady Filmová škola: hladký asociatívny strih match-cut Filmová škola - ako rozprávať film bez diálogov len kamerou, hercami a hudbou Filmová škola – odkiaľ je Tarantinov kufrík z Pulp Fiction? Filmová škola - Začiatky subjektívnej kamery Filmová škola – Prvé reálne použitie televízie vo filme? Filmová škola dnes predstaví tzv. holandský uhol pokrivenej reality Filmová škola – John Alton a maľovanie svetlom Filmová škola – Americká noc - spôsob nakrúcania nočných scén Filmová škola: high-key vs. low-key filmové svietenie Filmová škola – hlavu vám zakrúti Vertigo efekt |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Mimoriadny britský seriál Adolescence je postavený na dôležitej téme a jednozábero
- Od dnes je možné hlasovať v diváckom hlasovaní národných filmových cien Slnko v si
- Vertigo 95: Urobte niečo pre seba a pozrite si britský seriál Adolescent a dánsky
- Začína sa 12. ročník Visegrad Film Forum a filmárskej obci ponúkne nezabudnuteľné
- Vo veku 90 rokov nás opustil význámný slovenský herec Štefan Kvietik
- Film Černák si v kinách pozrelo už viac ako 400.000 divákov
- Podporte svoj festival Cinematik % z daní a získajte 50% zľavu na akreditácie. Čak
- Soundtrack vášho detstva: Vince DiCola o tvorbe hudby k filmom a videohrám
- Zviera, ktoré rozdelilo Slovensko. Voyo prinesie novú výnimočnú dokumentárnu sériu
- Príbeh služobníčky končí svoju cestu: Posledná séria seriálu oceneného cenou Emmy