Filmová škola o Novom Hollywoode. Ktoré filmy treba určite poznať

Filmový priemysel v USA zažíval začiatkom 60tych rokov krízu, a to najmä pre nástup televízie a s tým súvisiacu ...

pridal Michal Šmajda 25.11.2021 o 9:55
Filmová škola o Novom Hollywoode. Ktoré filmy treba určite poznať


Filmový priemysel v USA zažíval začiatkom 60tych rokov krízu, a to najmä pre nástup televízie a s tým súvisiacu prudko klesajúcu návštevnosť kín. Navyše, Hollywood mal za sebou obrovské finančné fiaska v podobe predražených veľkofilmov ako Vzbura na Bounty (1962) a Kleopatra (1963).

Druhá polovica 60tych rokov priniesla generáciu mladých tvorcov (Arthur Penn, Sidney Lumet, Sam Peckinpah, William Friedkin, Woody Allen, Roman Polanski, Terrence Malick, Alan J. Pakula, Peter Bogdanovich, Robert Altman, Francis Ford Coppola, George Lucas, Steven Spielberg, Martin Scorsese či Brian De Palma), ktorí začali nakrúcať „inak“ a vznikli viaceré kultové počiny s výrazným osviežením. Tieto filmy mali opäť zvýšiť záujem o zážitok z filmu v kine a Hollywood tak vďaka nim prešiel renesanciou. Štúdia sa zamerali na príbehy o mládeži a alternatívnej kultúre.  

Jeden z prvých filmov „Nového Hollywoodu“ – Bonnie a Clyde (1967) – priniesol zmes divokej akcie, anarchistickej zábavy, erotiky a tiež rýchly strih v kombinácii so spomalenými zábermi. Viď to ikonické finále a naturalistický koniec kultových lúpežných milencov na úteku. Absolvent (1967) zasa namixoval odviazanú hudbu (Simon & Garfunkel) a naservíroval ladné strihové prechody, ktoré sú dodnes dokonalou ukážkou tzv. „match-cutu“.

V dobách „hippies“ aktuálna Bezstarostná jazda (1969) prekvapila „nepríbehovosťou“ a strhla rockovým soundtrackom, trhanými prechodmi medzi zábermi či znepokojivými flashforwardmi. A drsná, žánrovo revizionistická Divoká banda (1969) pre zmenu zaujala rytmikou rozprávania, prácou s časom a nevídanou brutalitou.

Ďalej v 70tych rokoch, oscarový Krstný otec (1972, 1974) povýšil žáner brakovej gangsterky na rodinný epos, Vyháňač diabla (1973) vydesil ako už dlho nič pred tým, Čeľuste (1975) prilákali na vraždiaceho žraloka, Rocky (1976) ako jeden z ďalších B-čkových námetov sa stal nečakaným hitom, navyše ocenený Oscarom, a Hviezdne vojny (1977) priniesli dovtedy nevídaný zážitok a vyslúžili si prívlastok „western vo vesmíre“.

Zo všetkých týchto titulov sa stali kasové trháky. Štúdia – „veľká päťka“ v zložení Universal Pictures, Paramount Pictures, Warner Bros. Pictures, Walt Disney Pictures a Columbia Pictures – začali zrazu rozmýšľať inak: nasadili masívnu reklamu do televízie, premiérovali svoje filmy v čase najväčšieho voľna (sviatky, leto, Vianoce) a zamerali sa na čo najširšie nasadenie počas prvého víkendu.

Viacerí režiséri Nového Hollywoodu sa čiastočne vedome inšpirovali francúzskou novou vlnou (Jean-Luc Godard, François Truffaut, Alain Resnais), preto v prípade mnohých žánrových kúskov tohto obdobia cítiť umelecké ambície.  

 

Ďalej treba vidieť:

2001: Vesmírna odysea (1968)

Polnočný kovboj (1969)

Ľudia dažďa (1969)

Malé životné etudy (1970)

Francúzska spojka (1971)

Klute (1971)

Americké graffiti (1973)

Zapadákov (1973)

Špinavé ulice (1973)

Rozhovor (1974)

Pohľad spoločnosti Parallax (1974)

Čínska štvrť (1974)

Psie popoludnie (1975)

Nashville (1975)

Noc postupuje (1975)

Taxikár (1976)

Blízke stretnutie tretieho druhu (1977)

Lovec jeleňov (1978)

Nebeské dni (1978)

Apokalypsa (1979)

Nebeská brána (1980)

Zúriaci býk (1980)

Mnohým týmto filmom sa venujeme aj v našom prehľade 70´s neo-noiru. Niektorí tvorcovia tejto 60´s/70´s generácie (Allen, De Palma, Scorsese, Malick, Spielberg) sú ako veteráni aktívni dodnes.

 

Ďalšie časti našej filmovej školy:

Filmová škola: Michael Bay a jeho hrdinský „spin shot“

Filmová škola: strihové prechody, zatmievačky, stieračky, prelínačky

Filmová škola: MacGuffin - kufrík plný peňazí, zlato, diamanty, ukrytý poklad

Filmová škola: Prvý film na svete? Rok 1888 alebo 1895?

Filmová škola: rušivý strih jump-cut a stop trik

Filmová škola tentoraz o rakurzoch: podhľady vs. nadhľady

Filmová škola: hladký asociatívny strih match-cut

Filmová škola - ako rozprávať film bez diálogov len kamerou, hercami a hudbou

Filmová škola – odkiaľ je Tarantinov kufrík z Pulp Fiction?

Filmová škola - Začiatky subjektívnej kamery

Filmová škola – Prvé reálne použitie televízie vo filme?

Filmová škola dnes predstaví tzv. holandský uhol pokrivenej reality

Filmová škola – John Alton a maľovanie svetlom

Filmová škola – Americká noc - spôsob nakrúcania nočných scén

Filmová škola: high-key vs. low-key filmové svietenie

Filmová škola – hlavu vám zakrúti Vertigo efekt 

Filmová škola – obľúbený uhol z kufra: Trunk Shot

Filmová škola - boží uhol

Filmová škola – Nemecký expresionizmus, hra svetla a tmy

Filmová škola – Zlatá éra americkej gangsterky

Filmová škola o záchranách v poslednej sekunde – Deus ex machina

Filmová škola – Francúzsky poetický realizmus – Jean Renoir, Marcel Carné

Filmová škola – Taliansky neorealizmus, civilnosť bez prikrášlenia

Filmová škola o festivalových cenách: Na začiatku bol Lev





Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 25148
02 |
návšt. 4056
03 |
návšt. 3266
04 |
návšt. 2078
05 |
návšt. 2052
06 |
návšt. 2191
07 |
návšt. 1410
08 |
návšt. 1400
09 |
návšt. 883
10 |
návšt. 1050
REBRÍČEK US
01 |
$140,0 mil.
02 |
$81,0 mil.
03 |
$31,0 mil.
04 |
$13,0 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,3 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$0,957 mil.
09 |
$0,701 mil.
10 |
$0,656 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.