O Modrého anjela zabojuje deväť filmov zo štyroch kontinentov |
Od roku 2005 dostali ceny v medzinárodnej súťaži hraných filmov Art Film Festu názov Modrý anjel podľa rovnomenného ...
Od roku 2005 dostali ceny v medzinárodnej súťaži hraných filmov Art Film Festu názov Modrý anjel podľa rovnomenného ikonického filmu s Marlene Dietrichovou v hlavnej úlohe. Hlavnú cenu odvtedy získalo 18 filmov zo 16 krajín (v dvoch ročníkoch boli dvaja víťazi ex aequo), naposledy v roku 2021 švédsky film Rozkoš (Pleasure) režisérky Ninje Thynbergovej. V prípade artových filmov je už takmer štandardom, že ide o koprodukcie viacerých krajín a tak 9 filmov, ktoré sa dostali do tohtoročného finálneho výberu, reprezentuje celkovo 13 krajín. Štatisticky najsilnejšie zastúpenie má Francúzsko (4). V zmysle štatútu do súťaže môže byť zaradený prvý, druhý alebo tretí dlhometrážny hraný film režiséra či režisérky vyrobený po 1.1.2022.
Martin Palúch na margo možných trendov, ktoré sa prejavili aj v jeho výbere poznamenal: „Trend, ktorý ma zaujal a je na prvý pohľad zrejmý, je množstvo kvalitných debutov žien režisérok. Tematické zameranie sa venuje častokrát ženským témam, tie stvárňujú herečky v dievčenskom veku. Keďže ide naozaj o pálčivé témy, súvisiace s dospievaním, ale aj so sexuálnym násilím či intimitou, bol som prekvapený vyspelými a presvedčivými hereckými výkonmi mladých protagonistiek. Samozrejme, vnímam to zo svojho uhla pohľadu a netrúfam si tvrdiť, že ide o globálny trend, ale prejavilo sa to aj na našom výslednom výbere, kde je päť filmov nakrútených ženskými autorkami, jeden mužsko-ženskou režisérskou dvojicou a len tri vytvorili muži režiséri.“ O výsledkoch a štyroch štatutárnych cenách s názvom Modrý anjel (najlepší film, najlepšia réžia, najlepší mužský a ženský herecký výkon) bude rozhodovať päťčlenná medzinárodná porota v zložení: Ágnes Kocsis Maďarská režisérka, ktorej tri krátke filmy boli uvedené na mnohých festivaloch; film Vírus (A vírus) sa podelil o tretiu cenu na MFF v Cannes v sekcii Cinéfondation. Jej prvý celovečerný film Svieži vzduch (Friss levegő) sa premietal na tom istom ročníku MFF v Cannes v rámci Týždňa kritiky a v roku 2006 bol nominovaný na cenu Európsky objav roka v rámci cien Európskej filmovej akadémie. Jej druhý celovečerný film Adrienn Pál (Pál Adrienn) získal na 63. ročníku MFF v Cannes cenu FIPRESCI v sekcii Un certain regard. V roku 2011 získala za svoju filmovú tvorbu národnú cenu Bélu Balázsa. Kaan Müjdeci Turecký scenárista, producent a režisér. Jeho prvý celovečerný film Sivas súťažil v roku 2014 na 71. MFF v Benátkach a získal Zvláštnu cenu poroty. V roku 2015 bol Sivas oficiálne nominovaný Tureckom v kategórii Najlepší zahraničný film na 88. ročníku udeľovania Oscarov. Jeho druhý celovečerný film Iguana Tokyo bol vybratý do programu Cinéfondation L'Atelier 69. ročníka MFF v Cannes a do programu Gap Financing Market 76. ročníka MFF v Benátkach. Film získal v roku 2022 ocenenie Zlatý pomaranč za najlepšiu umeleckú réžiu na filmovom festivale Zlatý pomaranč v Antalyi. Ivan Ostrochovský Slovenský režisér, scenárista a producent. Jeho dlhometrážnym debutom bol dokument Zamatoví teroristi (2013), ktorý režíroval spolu s Pavlom Pekarčíkom a Petrom Kerekesom. Film mal premiéru na Berlinale a získal celý rad ocenení. Jeho hraný debut Koza (2015) mal tiež premiéru na Berlinale, získal celý rad ocenení, bol zaradený do užšieho výberu na Európske filmové ceny a bol slovenskou národnou nomináciou na Oscara. Služobníci (2020) boli uvedení na Berlinale v súťažnej sekcii Encouters a získali mnoho cien na medzinárodných filmových festivaloch. Na filme Cenzorka (2021) sa podieľal ako autor námetu a scenára spolu so spoluscenáristom a režisérom Petrom Kerekesom. Na MFF v Benátkach získali obaja cenu za scenár v sekcii Horizonty a následne nomináciu na Európsku filmovú cenu. Beata Parkanová Česká režisérka, ktorá pôvodne vyštudovala scenáristiku a dramaturgiu na FAMU v Prahe. Svoj prvý celovečerný film Chvilky režírovala v roku 2018. Film mal premiéru v súťaži Na východ od Západu na MFF v Karlových Varoch. Za výkon v hlavnej úlohe tohto filmu získala Jenovéfa Boková Českého leva a Cenu Českej filmovej kritiky. V roku 2022 nakrútila svoj druhý celovečerný film Slovo, ktorý získal na MFF v Karlových Varoch Cenu za réžiu a Cenu za mužský herecký výkon. Okrem filmovej tvorby sa venuje aj písaniu kníh (najmä pre deti) a textov piesní. Poľský kameraman, režisér, scenárista, fotograf a maliar. Prednáša kameru a fotografiu na Filmovej škole Krzysztofa Kieślowského na Sliezskej univerzite. Ako kameraman spolupracoval s Lechom Majewskim na filmoch Wojaczek (1999), Angelus (2001), Mlyn a kríž (Młyn i krzyż, 2011), s Jerzym Skolimowskim na filmoch Štyri noci s Annou (Cztery noce z Anną, 2008) a Essential Killing (2010) a s Piotrom Dumałom na filme Les (Las, 2009). Za film Wojaczek získal Zlatý kľúč na Art Film Feste, za Štyri noci s Annou Poľskú filmovú cenu Orol, za Essential Killing Zlatého leva na poľskom filmovom festivale v Gdyni a nomináciu na Európsku filmovú cenu a za kameru vo filme V tieni Davida Ondříčka Českého leva. |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Otázka budúcnosti, Dahomey, Gladiátor 2, Hranica prežitia. Podcast Vertigo
- Skylink uvádza filmovú sériu Paris Has Fallen a premiéru nového seriálu Pád Paríža
- Kiná sa o mesiac ponoria do bojov v Stredozemi – na plátna príde Pán prsteňov: Voj
- Krehkosť a intimita Ženy z...
- Slovenská kultúrna pochodeň sa rozhorí na výročie Nežnej revolúcie. Z Humenného po
- Na Disney+ prichádza nový pôvodný dramatický seriál Raj
- Do kín mieri drsná komédia Na plech v réžii rapera Řezníka
- Kino Lumiere uvedie v cykle Music & Film kultový film Zamatová extáza / Velvet Gol
- Na DAFilms.sk si môžete pozrieť tri filmy Agnieszky Holland, ktorá je spätá s praž
- Film o československej architektúre a jej tvorcoch príde do kín už v októbri - Arc