Režisér Denis Villeneuve, kameraman Greig Fraser a skladateľ Hans Zimmer o pokračovaní Duny

Pokračujeme v deji len pár hodín po konci Duny. Paul a Jessica sa ocitajú uprostred púšte s ...

pridal kinema 15.3.2024 o 23:01
Režisér Denis Villeneuve, kameraman Greig Fraser a skladateľ Hans Zimmer o pokračovaní Duny


O tom, kde sa začína príbeh Duny: časti druhej…

„Pokračujeme v deji len pár hodín po konci Duny. Paul a Jessica sa ocitajú uprostred púšte s Fremenmi (a Stilgarom a Chani), kráčajúc k síču Tabr, kde sa chcú ukryť. Začíname presne vo chvíli, keď ich idú obkľúčiť harkonnenovské hliadky.“

O Paulovej ceste v tomto filme…

„Tento film je o začleňovaní Paula a jeho matky Jessicy do fremenskej kultúry, do fremenských kmeňov. Za ten čas sa Paul a Chani do seba zaľúbia a spoločne založia odpor proti utláčateľom, ich nepriateľom.  Paul sa o krok priblíži k jednej zo svojich najhorších nočných mor, a síce naplneniu proroctva, ktoré predvídal – svätej vojne rozpútanej v jeho mene.“

O Paulovom vnútornom zápase…

„Paul je rozpoltený medzi túžbou po pomste a intuíciou, ktorá mu našepkáva, že cesta, na ktorej sa ocitol, sa skončí katastrofou. Že snahou o pomstenie svojho otca vnesie medzi svojich priateľov Fremenov chaos a vojnu. Je to morálna dilema a on kráča po veľmi tenkom ľade. Usiluje sa poraziť nepriateľov, a zároveň sa nepustiť cestou proroctva, ktorú mu pripravili sestry Bene Gesseritu.“

O opätovnej spolupráci s Timothéem Chalametom…

„Ako režisér som prvýkrát v živote spolupracoval s hercom, ktorý pred kamerou vyrastal, vyvíjal sa, učil o živote. Keď som videl, koľko sebadôvery Timothée za ten čas nadobudol, veľmi ma to dojalo. V prvej časti sa ešte len učil, ako sa v takej obrovskej produkcii ku svojej hlavnej role postaviť. Na pľac si priniesol nezlomného ducha a ja som bol veľmi pyšný na tú ohromnú premenu, ktorou si pred kamerou prešiel. Veľmi na mňa zapôsobilo, ako sa mu v druhej časti podarilo podať prerod Paula Atreidesa z chlapca na temnú postavu.“

O Chani a jej vzťahu s Paulom, keď sa stáva súčasťou fremenskej kultúry…

„Chani je najprv podozrievavá, ale zároveň zvedavá na tohto chlapca z iného sveta. Hlboko na ňu zapôsobí, že Paul je úprimný, cíti, že Paul sa chce naučiť fremenský spôsob života. Ako aj ostatné mladé Fremenky, ani ona neverí náboženskej propagande Bene Gesseritu. Verí, že Fremenov by mal oslobodiť Fremen a nemali by čakať na ľudí zvonka. Myslí si, že tie staré povery slúžia len na ovládanie ich ľudu. Ale vidí, že Paul sa nechce správať ako kolonizátor, nechce im vnucovať svoje návyky, nechce byť vnímaný ako spasiteľ. Chce len prežiť a to sa jej dotýka, jeho úprimnosť. Chce mu pomôcť, aby mal všetky prostriedky na prežitie v drsných podmienkach Arrakisu. A čím viac mu pomáha, tým viac ho spoznáva a tým viac mu pomaly otvára svoje srdce.“

O opätovnej spolupráci so Zendayou…

„Na spoluprácu so Zendayou na druhej časti som sa veľmi tešil, lebo v prvej časti sme si Chani za tých pár dní pozreli len letmo. Tak som bol rád, že s ňou tento raz strávime viac času, že sa dostaneme Chani hlboko pod kožu a vdýchneme postave viac života – som za to vďačný. Spolupráca so Zendayou ma úprimne bavila. Je to ohromná, úchvatná, neuveriteľná herečka, ktorá dokáže pri minimálnej snahe vyjadriť celú škálu emócií. Jej hranie je veľmi precízne. Je to živel.

O svojich nádejach na divácky zážitok z Duny: časti druhej

„Dúfam, že vzťah Paula a Chani divákov dojme. Druhá časť je totiž vo svojej podstate príbehom o láske. A takisto dúfam, že pocítia, aké je to jazdiť na červovi. Povznášajúci a nebezpečný spôsob prepravy. Šachový zápas medzi Paulom a Fremenmi, Harkonnenovcami a Impériom, v ktorom nie je núdza o veľkolepé bitky a podprahové úskoky. A tie ohromné bojové scény! Všetko na Dune: časti druhej bolo urobené so zreteľom na to, že ju diváci uvidia v kine, na veľkom plátne a s poriadnym zvukom, a to je ten najparádnejší spôsob, ako si užiť film.“

Režisér Denis Villeneuve, kameraman Greig Fraser a skladateľ Hans Zimmer o pokračovaní Duny

Kameraman Greig Fraser o filme

O tom, keď zistil, že sa vráti na Arrakis v Dune: časti druhej…

„Prvá časť bola ako taký sen, jeden z tých zážitkov, ktorých sa vám často nedostane, takže keď nám povedali, že druhá časť sa bude robiť s plus-mínus tým istým tímom, bolo to ako splnený sen. Mohli sme si to zopakovať, čo je v tomto priemysle nevídaná skúsenosť. Úspech prvého filmu pre nás znamenal, že môžeme byť odvážnejší, preto sme sa rozhodli, že druhá časť sa bude začínať veľmi odvážne a aj odvíjať sa bude odvážnejšie. Preto sme aj zvolili stredoľavé osvetľovacie a kamerové techniky, pre ktoré by sme v prvej časti zrejme nerozhodli. Napríklad sme sa rozhodli, že tento film sa začne uprostred zatmenia. Príbeh pokračuje prakticky v tej istej chvíli, akou sa končí prvá časť, možno po dvoch, troch hodinách, a Paula s Jessicou a Fremenov naháňajú Harkonnenovci počas zatmenia na Arrakise, čo filmu dodáva ponurý, červenkavo-oranžový tón.”

O tom, akú farebnú škálu vybral pre tento film…

„Tento svet nám umožnil myslieť dosť netradične, pokiaľ ide o farebnú paletu. Už zatmenie, ktoré sme v prvej časti nevideli, nám dovolilo pohrať sa s farebnými tónmi. Použili sme infračervený filter, ktorý z kamery uberá viditeľné svetlo aj množstvo viditeľných tónov, ktoré kamera vidí, takže potom nemáte pocit, že ten svet poznáte.“

O kamerách, ktoré vybral pre tento film…

„Použili sme zopár rôznych kamier – modely Alexa LF Mini, Alexa 65. Vedeli sme, že tento film pôjde na veľký formát, že celý film pôjde do IMAX, takže pomocou plnoformátových kamier Alexa sa nám podarilo zachytiť najväčší možný obraz a ukázať tento svet najväčší, ako sa len dalo. Práve vďaka úspechu IMAX sekvencií v prvej časti, sile tohto formátu a tomu, čo diváci zažijú, keď si potom sadnú do kina, sme s Denisom od samého začiatku chceli nakrútiť celý film pre IMAX.“

O vytvorení úplne iného vizuálu pre domovskú planétu Harkonnenovcov Giedi Prime…

„Denis mi hneď na začiatku povedal, že vonkajšok Giedi Prime by mal za dňa vyzerať úplne inak ako na Arrakise, že by mal mať z neho človek úplne iný pocit než z hocijakého iného exteriéru, v akom sme kedy boli. Najprv sme preberali možnosť antisvetla. Nie svetla čiernej diery, ale niečoho, kde svetlo neexistuje tak, ako ho poznáme. Tak sme použili techniku, ktorú som už využil pri vizuálnych efektoch, a to použitie infračerveného svetla na snímači kamery Alexa LF. Vlastne sme tak pred objektív vložili filter viditeľného svetla, takže kamera nevidela žiadne viditeľné svetlo, a potom sme vybrali filter infračerveného svetla, aby kamera videla len infračervené svetlo. Tak vzniklo exteriérové osvetlenie Giedi Prime.“

Režisér Denis Villeneuve, kameraman Greig Fraser a skladateľ Hans Zimmer o pokračovaní Duny

Hudobný skladateľ Hans Zimmer o filme

O návrate do sveta Duny…

„Zo sveta Duny som nikdy neodišiel. Vlastne si myslím, že Denis sa bál, že som sa zbláznil, lebo som písal aj potom, ako sme dokončili prvý film. Ale keďže som poznal príbeh, poznal som knihu, vedel som, čo bude nasledovať. A veľa hlavných tónov tohto druhého filmu som naozaj napísal ešte na konci prvého, než Denis vôbec začal natáčať. Prišlo mi dôležité pokračovať v písaní, keď sme stále mali v sebe toho ducha, to nastavenie mysle.“

O zážitku z tvorby hudby pre filmy zo série Duna pod taktovkou Denisa Villeneuvea…

„Doteraz som nič podobné nezažil, lebo nikdy predtým som ku žiadnej knihe nechcel tak veľmi zložiť hudbu. Denis je navyše v prvom rade môj výborný kamarát a režisér – vizionár. A okrem toho dokázal predviesť aj nejaké, podľa mňa, kúzelnícke kúsky. Viete, tie vnútorné monológy, ktoré postavy v knihe vedú, aké sú nefilmové? Túto časť narácie dokázal podať totálne filmovým spôsobom, a pritom sa vôbec nespoliehal na voiceover a podobné barličky. Vždy rozmýšľa ako veľký filmový tvorca. Z Duny urobil film, nie rozprávajúcu knihu. Keď sme dokončili prvú časť, tak keď išli záverečné titulky, spomínam si, ako som sa pozrel do knihy a uvedomil si, že sme došli vlastne len po stranu 156! Vlastne sme ešte ani nezačali…“





Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 16783
02 |
návšt. 7785
03 |
návšt. 5694
04 |
návšt. 5212
05 |
návšt. 4363
06 |
návšt. 3408
07 |
návšt. 3719
08 |
návšt. 3520
09 |
návšt. 1868
10 |
návšt. 1680
REBRÍČEK US
01 |
$26,0 mil.
02 |
$7,6 mil.
03 |
$6,8 mil.
04 |
$5,3 mil.
05 |
$5,0 mil.
06 |
$3,5 mil.
07 |
$3,2 mil.
08 |
$2,2 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$2,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.