Tanečný film Zenit ukazuje, ako funguje dynamika moci

Spája ich nádej, ale rozdelí ich boj o slobodu. 5. septembra prichádza do kín dystopický..

pridal kinema 28.8.2024 o 23:54
Tanečný film Zenit ukazuje, ako funguje dynamika moci


Spája ich nádej, ale rozdelí ich boj o slobodu. 5. septembra prichádza do kín dystopický tanečný film Györgya Kristófa ZENIT, ktorý využíva tanečný jazyk, aby ilustroval dynamiku moci. Film, ktorý vznikol v slovensko–maďarsko–českej koprodukcii a mal premiéru v súťažnej sekcii festivalu Art Film Košice, prináša do slovenských kín distribučná spoločnosť Filmtopia.

Skupine väzňov, ktorí nepoznajú iný svet, ako ten za múrmi žalára, sa podarí utiecť. Ocitajú sa v podzemnej jaskyni, kde sa vysoko nad ich hlavami črtá otvor, ktorým prenikajú dnu slnečné lúče. Väzni snívajú o úniku, a s týmto cieľom budujú spoločenstvo. Lenže vodca, ktorý sa medzi nimi vyprofiluje, zatúži po moci, a nechce sa jej vzdať. V skupine bývalých väzňov sa formuje nová hierarchia, a namiesto vyslobodenia vzniká nový druh útlaku.  Príbeh, hoci sa odohráva vo fiktívnom svete bez jasných kontúr, je nadčasovou metaforou toho, ako funguje dynamika moci.

Vo filme Zenit neznejú žiadne slová, všetok dej je vyrozprávaný pomocou tanca. Práve týmto odvážnym rozhodnutím je Zenit unikátnym režijným počinom. Nie je to totiž klasický tanečný film.

,,Vytvoriť tanečný film, ktorý by mal postavy, príbeh, a bol pre diváka stráviteľný, bola výzva. Ale aj keď je to niekedy náročné, je treba posúvať hranice a hľadať nové formy,‘‘ hovorí režisér filmu György Kristóf, pre ktorého je Zenit druhým celovečerným filmom. 

Kristóf pochádza z  Košíc, réžiu vyštudoval na FAMU. Počas svojho štúdia režíroval niekoľko krátkych filmov, ktoré boli uvedené na viac ako 50 filmových festivaloch a získali niekoľko ocenení. Jeho celovečerný debut OUT (2017) bol vybraný do sekcie Un Certain Regard na 70. filmovom festivale v Cannes ako vôbec prvý a zatiaľ jediný slovenský film v súťaži.

Choreografa pre film hľadal György Kristóf niekoľko rokov. Nakoniec sa rozhodol pre spoluprácu s uznávaným choreografom Antonom Lachkym, ktorý pôsobí v Belgicku.

,, Anton je veľmi otvorený človek, a jeho štýl tanca nie je len abstraktný, ale aj naratívny. Vie vytvoriť pohyb, ktorý posúva príbeh dopredu,‘‘ hovorí.

Anton Lachky pochádza zo Slovenska. Kariéru začal ako tanečník v súbore Akrama Khana, neskôr založil úspešný kolektív Les Slovaks. Ako hosťujúci choreograf pôsobil v mnohých významných inštitúciách, spolupracoval napríklad s Mestským divadlom v Helsinkách (predstavenie Softandhard), Icelandic Dance Company v Reykjavíku (A Perfect Day to Dream), bienále v Benátkach (À demain) či Göteborskou operou (Wonderland). V roku 2012 založil vlastnú spoločnosť Anton Lachky Company, s ktorou vytvoril inscenácie Mind a gap (2013), Side Effects (2017) a Cartoon (2017). V roku 2018 vytvoril choreografie Family Journey pre DOT 504 v Prahe a Fortuneville pre Icelandic Dance Company. V roku 2019 vytvoril predsta- venie LUDUM a v roku 2021 vznikla jeho druhá inscenácia pre mladých divákov, Les Autres, ktorá bolo vyhlásené za najlepšiu tanečnú inscenáciu Prix Maeterlinck de la Critique 2022, získala aj Cenu ministra vzdelávania a ocenenie Coup De Foudre De La Presse.

,,Divák musí predstaveniu na nejakej úrovni rozumieť. Je jedno, či ho vtiahne príbeh alebo ohúri to, čo sa tam fyzicky deje, alebo je to pre neho intelektuálna výzva... Publikum nie je hlúpe. Svoje predstavenia robím tak, aby boli pre divákov prístupné. A preto sa hrajú po celom svete,‘‘ hovorí Anton Lachky.

Na medzinárodný casting sa prihlásili tanečníci z celého sveta, do filmu boli nakoniec vybraní tanečníci a tanečníčky zo Slovenska, Maďarska, Rumunska, Švédska, Anglicka, Nemecka, Francúzska a Ruska. Pred začiatkom nakrúcania absolvovali intenzívne skúšky, na ktorých sa formovala vizuálna podoba filmu. Počas mesiaca práce v skúšobni vytvorili spoločne novú podobu scenára, ktorý slúžil ako východisko pre choreografiu. Film sa nakrúcal v Budapešti, a lokácie boli dotvorené pomocou špeciálnych trikov.

Kameramanom filmu je Gergely Pálos, ktorý pracoval aj na filmoch uznávaného režiséra Roya Anderssona O nekonečnostiHolub sedel na konári a premýšľal o živote. Hudbu k filmu zložil interdisciplinárny umelec a skladateľ Ábris Gryllus žijúci v Budapešti. Jeho práce boli prezentované okrem iného na Biennale v Benátkach, festivale Soundscapes, či festivale NEXT V Budapešti.

Vďaka netradičnému spojenie tanca so žánrovým rozprávaním a silnou vizuálnou zložkou je film Zenit výnimočným zážitkom. Príbeh budovania spoločenstva a boja o moc je univerzálny bez ohľadu na historické súvislosti, a preto je čitateľný pre každého z nás.





Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 16783
02 |
návšt. 7785
03 |
návšt. 5694
04 |
návšt. 5212
05 |
návšt. 4363
06 |
návšt. 3408
07 |
návšt. 3719
08 |
návšt. 3520
09 |
návšt. 1868
10 |
návšt. 1680
REBRÍČEK US
01 |
$26,0 mil.
02 |
$7,6 mil.
03 |
$6,8 mil.
04 |
$5,3 mil.
05 |
$5,0 mil.
06 |
$3,5 mil.
07 |
$3,2 mil.
08 |
$2,2 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$2,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.