GOOD BYE, LENIN! |
GOOD BYE, LENIN! |
Zdá sa, že nostalgia za výdobytkami socializmu nie je vyhradená len slovenským dôchodcom. V Nemecku dokonca dostala výstižný názov "Ostalgie" a dnes patrí k najzaujímavejším kultúrnym fenoménom súčasnej Európy. Vznikol dokonca osobitný literárny žáner s jemne ironickými spomienkami, ktorého autori obsadzujú popredné miesta v rebríčkoch bestsellerov. Veľkému záujmu sa teší aj nový film na "dederónsku" tému Good bye Lenin, ktorý teraz dorazil aj k nám, ovešaný festivalovými trofejami.
Hlavným hrdinom príbehu je Alex Kerner - inteligentný mladík frustrovaný socialistickou realitou. Alexovu rodinu pred časom opustil otec, pretože emigroval, a jeho matka sa s tým vyrovnala tak, že sa vrhla do občianskych aktivít a budovania socializmu. Keď potom uvidí, ako Alexa brutálne zatýkajú pri protikomunistickej demonštrácii, dostane infarkt. Preleží v kóme osem mesiacov a tým pádom zmešká pád berlínskeho múru aj zjednotenie Nemecka. Keď sa preberie, doktor upozorní Alexa a jeho sestru Ariane, že sa mama nesmie rozrušiť. Alex teda rozhodne, že sa budú tváriť, akoby socializmus stále fungoval...
Už keď som prvýkrát videl trailer na Good bye Lenin, mal som pochybnosti o tom, či sa na takejto zápletke dá postaviť dvojhodinový film. Vysvitlo, že sa to dá, no treba zaplatiť určitú cenu. Aby totiž Alex udržal svoju mamu v ochrannej bubline nevedomosti, postupne začne robiť veci, ktoré odľahčenú "trabantovú" satiru posúvajú smerom k psychologickej dráme. Po prvé, celý veľkoklam je svojou podstatou nemorálny a je to tým zjavnejšie, čím dlhšie trvá. Po druhé, posadnutosť, s akou Alex rieši všetky drobné detaily, odhaľuje hlboký a krásny vzťah k matke, no spolu s ním aj komplex viny (za mamin infarkt aj za otcovu emigráciu).
Záver filmu prináša ešte zopár ďalších temných odtienikov, no zároveň brilantne uzatvára príbeh a pridáva výstižný komentár k socialistickému zriadeniu ako takému. Suma sumárum, v scenári je oveľa viac materiálu na premýšľanie, než by sa zdalo podľa traileru, a je príliš viditeľný na to, aby sa Good bye Lenin dal pozerať s vypnutým mozgom.
Režisérovi Wolfgangovi Beckerovi sa podarilo vystihnúť kontrast medzi umelým socializmom a hektickým zmätkom roku 1990. Pokojná, usadená atmosféra v izbe pani Kernerovej je celkom autentická a mnohým z nás bude pripadať dôverne známa. Prvé úspechy zjednotených futbalistov či podomový predaj satelitných antén zas dobre ilustrujú priekopnícky nádych raného kapitalizmu. Z môjho pohľadu najpôsobivejší moment nastáva, keď sa pani Kernerová na vlastnú päsť vyterigá z postele a vyrazí na malú prechádzku. Nasleduje záber, ktorý bol očividne vykalkulovaný na ohromenie diváka, no aj tak má úžasnú silu. Nie, neprezradím ho, musíte si zbehnúť do kina :-)
K dobrému dojmu z Good bye Lenin prispieva aj kvalitné obsadenie postáv. Daniel Brühl ako Alex aj Maria Simonová ako Ariane podali veľmi slušný výkon, no Katrin Sassová v úlohe Alexovej mamy doslova exceluje. Pracuje s prepracovanými nuansami a aj uprostred filmu, kde sa jej postava prakticky nemení, dokáže vyčarovať pestrý a tvárny prejav. Z vedľajších postáv treba spomenúť Chulpan Khamatovovú ako Alexovu priateľku Laru. No bodujú aj predstavitelia vyslovene epizódnych postáv (napríklad Michael Gwisdek ako alkoholik a bývalý kolega pani Kernerovej).
Aj keď sa Good bye Lenin prezentuje ako dielo v štýle "Ostalgie", je oveľa menej nostalgický než napríklad Pupendo - a slúži mu to ku cti. Ako totiž v závere filmu hovorí Alex: "Krajina, v ktorej žila jeho matka, v skutočnosti nikdy neexistovala. Existovala Stasi, existoval múr a kopa bizarných detailov okolo". Ak si teda chcete naozaj užiť nostalgie, pustite si hocijakú českú komédiu z osemdesiatych rokov. Good bye Lenin má trochu vyššie ambície a aj ich plní. Jeho jedinou slabinou je občasné trenie medzi satirickou a vážnou rovinou. Kto chce vidieť inteligentnú komédiu, hor sa do kina!
Good Bye Lenin! (Nemecko, 2002, 120 min.)
Réžia: Wolfgang Becker. Scenár: Bernd Lichtenberg. Kamera: Martin Kukula. Hudba: Yann Tiersen. Hrajú: Daniel Bruhl, Katrin Sass, Chulpan Khamatova, Maria Simon, Florian Lukas, Alexander Beye