SPIDER-MAN 2 |
SPIDER-MAN 2 |
Osvedčený ensemble spred dvoch rokov sa vracia, aby nám za ťažkých 220 miliónov dolárov predviedol, ako sa dá nakrútiť jeden z najlepších komiksových filmov všetkých čias.
Keď sa v začiatkoch natáčania objavila správa o tom, že tvorcovia sa budú aj naďalej v prípade Spider-Mana držať starých komiksových predlôh, viacerým nám bolo jasné, že prvý zloduch na rane určený pre strieborné plátno bude Dr. Ock. Predpoklady sa potvrdili, a tak sa môžeme vrhnúť do víru dejových udalostí, kde zloduch kuje svoje pikle a ústredný hrdina tápa v neistote.
Story
Život Petra Parkera nie je vôbec jednoduchý, ako by si mnohí mohli pri pohľade na sympatického hrdinu pomyslieť. Je mladý, pekný, múdry a je to hrdina bojujúci proti zločinu. Môže sa mať niekto horšie? Lenže v momente vlastnej schizofrénie (byť či nebyť študentom, poslíčkom pizze alebo hrdinom bojujúcim proti zlu) a zistenia, že žiadnej aktivite sa vám nepodarí venovať naplno (do školy nechodíte alebo zaspávate, v džobe sa vám nedarí - ako napríklad Parkerovi, ktorý pizzu nesie neskoro resp. ako hrdina strácajúci svoje schopnosti), sa musíte pevne rozhodnúť... Lenže musíte dávať pri tom pozor aj na okolie, či už vašu detskú lásku (Marry Jane), dobrého priateľa (Harry) alebo rodinného príslušníka (starostlivá teta).
To doktor Otto Octavius sa rozhodol pre svoje pôsobenie vo vedeckej oblasti, mohutnej túžbe po prelomení vlastného vedeckého ja a objavu nového zdroja energie i spokojnom manželskom živote už dávno. Ostáva už iba dokázať svoje teórie v praxi a pomocou kešovice a kúska trícia z koncernu OsCorp ukázať všetkým neveriacim, že veda skrýva mnohé prekvapenia.
A tak ich tu máme v štyridsiatej minúte filmu. Petra Parkera, ktorému sa vôbec nedarí v škole, práci, osobných vzťahoch (tajná láska s Mary Jane sa nie a nie rozvinúť, naopak, tá sa chce vydať za kozmonauta a vzťah ku kamarátovi Harrymu je pri známosti a fotografovaniu Spider-Mana viac nevrlý ako príjemný) či ako hrdinovi (začína svoje schopnosti strácať čoraz rýchlejšie a zopár pádov z neuveriteľných výšok vám hneď ukáže, prečo sa Tobey Maguire neustále sťažuje na komplikácie s chrbticou). A na druhej strane máme vede oddaného Otta Octaviusa a jeho (polo)šialený pokus.
Lenže ako to už vo viacerých filmoch (a aj ich komiksových predlohách) býva, každý pokus odsúdený na stroskotanie napokon nevyjde a výnimkou nebude ani Dr. Octopus. Demonštrácia nového zdroja energie končí katastrofou a doktor má zrazu okrem štyroch vlastných končatín aj mechanické a dokonca inteligentné kvarteto kovových chápadiel.
Kríza Petra Parkera začína v tom momente vrcholiť, ale nebojte sa, očakávaný súboj Spider-Man vs. Dr. Octopus sa napokon udeje, a to nielen jedenkrát.
Analyse
Peter Parker je už po dvoch rokoch späť a s ním aj veľká nádej v dôstojne alebo dokonca lepšie pokračovanie. Už prvé minúty filmu - úvodné titulky - vyzerajú najprv zvláštne, keď počas nich znie rovnaká hudba ako minule a kombinujú sa v nich časti originálneho komiksu, nových kresieb a filmových hercov, ale v momente ich skončenia (cca po 4 minútach) dajú skvelý zmysel - prerozprávajú totiž celý príbeh prvej časti. Takže nezainteresovaní sa aspoň čiastočne zoznámia s tvárami protagonistov a znalci si v rýchlosti premietnu, o čom prvý diel bol, aby mohli s ešte väčšou vervou nastúpiť do druhého.
Dobrodružstvo spred dvoch rokov bolo celkom napínavé, zaujímavé, ale dať mu viac ako 7/10 mi bolo jednoducho proti srsti. Preto som očakával druhý diel pri neskutočnom hype skôr so skepsou ako nadšením (či už fanúšika komiksu alebo človeka oddaného filmu). V kútiku duše som dúfal, že sa môže podariť vyriešiť druhý diel pomocou klasického postupu nahor - v jednotke vždy zhltne tretinu až polovicu filmu hrdinov tréning a pár akcií so zloduchom sa dočkáme v poslednej hodine, no v dvojke sa už nemusí okrem nového zloducha nikto predstavovať a môžeme prejsť takpovediac "k veci". Navyše väčšina amerických kritík bola silne pozitívna, takže nádej umrela posledná.
Pravdu povediac, po zhliadnutí filmu presne chápem kritikov, ktorí hodnotia nové dobrodružstvo Spider-Mana ako najlepší sfilmovaný komiks. Približne dvojhodinový celok dáva zmysel každej svojej časti, či už ide o spomínané úvodné titulky alebo pomerne dlhý prechod k samotnému Dr. Ockovi. Neverili by ste, že prvých 40 minút budete sledovať iba neakčné scény a tie vás nebudú vôbec nudiť. V skutočnosti je akcie vo filme pomerne málo - dočkáte sa iba troch súbojov Spider-Mana s Dr. Ockom a ešte pár dynamických scén úteku Dr. Ocka alebo Spideyho preletov nad mestom. Zvyšok tvoria dialógy, navonok pokojné zábery plné vnútorného napätia a dilemy.
Akčné scény sú výborne natočené, skvelo zostrihané a posúvajú možnosti pavučinára na vyššiu úroveň. Či už ide o scénu v banke alebo finálny súboj v (opäť) horiacom prostredí. Vrcholom filmu je súboj dvoch hrdinov na streche idúceho metra, pri ktorom škrípu brzdy súpravy, zuby divákov a len na vás bude záležať, či si scénu poriadne užijete alebo si už ku koncu vydýchnete so suchou hláškou na perách ako novinárske publikum.
Ak by ste spojili akciu dokopy, vyjde vám 20-25 minút filmu, maximálne polhodina. Štandardne by som podotkol, že tvorcovia nám prichystali akčnú pôdu a film napokon len tak prešumí a akcie je žalostne málo, ale tentoraz som zástupcom iného názoru. Akcia je výborná, mohlo by jej byť ešte viac, pretože Dr. Ock tak ostáva trochu nevyužitý, ale na druhej strane mi také zloženie filmu nevadí. Zvyšok blockbusteru je síce neakčný, a rozhodne nie nezaujímavý.
Sledovať budeme totiž dve zaujímavé, "zbrusu" neakčné roviny, ktoré povyšujú tento film i komiksový žáner na pomyselný piedestál. Tou prvou je život Petra Parkera, problematický a často až trápny. Je zaujímavé sledovať, že oslavovaný hrdina je v skutočnosti večne meškajúcim študentom, neustále nestíhajúcim pracantom či zakríknutým mládencom, ktorý si nevie vyliať srdce susedke odvedľa. Interesantné tak je, že už nesledujeme iba Spider-Mana a jeho dobrodružstvá či eskapády, ale príbeh človeka, ktorý pomáha celému mestu, všetkým ostatným... ale nie sebe a svojim blízkym. Samozrejme, že v tomto momente oceníte voľbu Tobeyho Maguirea ako ústredného hrdinu, pretože v tomto filme je nie je až tak málo priestoru pre charakterné herectvo a Maguire ho dokáže výborne využiť.
Druhou absolútne neakčnou rovinou je otázka hrdinstva a existencie protagonistu vôbec. Približne v polovici filmu sa totiž film na pár scén prehupne na úplne inú koľaj a ako jeden z mála komiksov (a tobôž blockbusterov) postaví Petra Parkera až pred hamletovskú otázku - byť hrdinom či nebyť? Jej riešenie nie je jednoduché, skôr naopak. Obe strany barikády majú čosi do seba a o to väčší pôžitok vzniká v očiach diváka, keď môže sledovať dobre natočenú dilemu o ďalšom smerovaní hrdinu. A pozor, nejde pritom o prachsprosté zoskupenie dialógov či scén z telenovely, ako posmešne hlásajú niektorí diváci!
Čo ešte dodať? Hmm, snáď len to, že výber hercov bol opäť štastný. Väčšina protagonistov bola obsadená už dopredu, ale až teraz sa ukazuje byť selekcia Tobeyho Maguire ako jedinečná. V prípade Kirsten Dunst som stále viac na vážkach a pochybách o tom, či práve táto žena má Petrovi pomútiť hlavu natoľko, aby vždy pre ňu riskoval život, ale... pri finálnej scéne, v ktorej sa vykloní v šatách z malého balkónu, vietor jej začne láskať vlasy a kamera sa vzďaluje čoraz ďalej, zisťujem, že možno táto voľba nebola až taká márna.
Veľkú radosť mi však robí James Franco, ktorý sa z dobrého kamaráta a otcovho synáčika dokázal prepracovať na dediča veľkého vedeckého impéria, ale zároveň mladíka, ktorý ťažko nesie porážku a ešte ťažšie dokáže skryť svoju mladícku spupnosť. Uvidíme, kam sa jeho rola uberie, druhá polovica tohto dobrodružstva ukazuje jeden zo zaujímavých smerov. A Alfred Molina? Človek z castingu by si zaslúžil za jeho naverbovanie obrovskú pochvalu, ako Dr. Octopus je totiž výborný. Najlepšou hviezdou však ostane pre mnohých (nielen novinárov) svojský šéfredaktor Daily Bugle, ktorého dialógy nemajú chybu.
Ešte by sa patrilo dodať, že réžia Sama Raimiho pokročila o krôčik vpred a nové dobrodružstvo mu odsýpa od rúk oveľa ľahšie (hoci začínal s nedokončeným scenárom). Úplnou záhadou mi však ostane 220-miliónová investícia do celého spektáklu, pretože ku všetkej úcte k honorárom zúčastnených, solídnym (ale nie dychberúcim) trikom sa mi zdá rozpočet skutočne premrštený.
Má zmysel Spider-Man 3? Po zhliadnutí druhého dielu sa vyjadrujem podobne ako po druhom nasadení X-Menov. Má a ešte väčší ako kedykoľvek predtým. Tak ako si Bryan Singer otvoril črtajúcim sa Phoenixom na hladine ľadového jazera po explozívnom závere X2, tak si pripravil pôdu aj Sam Raimi. Či už hrami so Spideyho identitou alebo priamou dejovou ukážkou, kam by sa film mohol ďalej uberať. Budem úprimný, z týchto nie úplne uzavretých koncov mám nesmiernu radosť, pretože ako iste viete, ani správny komiks nikdy nadobro nekončí, iba jeho určitá epizóda.
A je Spider-Man 2 najlepším sfilmovaným komiksom? Vo všetkej úcte k tvorcom z Columbie (Spider-Man) i 20th Century Fox (X-Men 2) tvrdím, že Bryan Singer stále zvláda svoje remeslo na pôde komiksu lepšie ako Sam Raimi. X-Men 2 je tak na čele, ale Spider-Man 2 sa prekvapivo dostáva do jeho závesu. Áno, sú to iné svety hrdinov. Áno, sú to iné komiksy. A áno, oba filmy majú svoj štýl, toľko sa líšiaci od toho druhého. Ale suma sumárum, obe druhé dobrodružstvá sú veľmi dobré (a X2 lepšie).
Spider-Man 2 (USA, 2004, 127 min.)
Réžia: Sam Raimi. Scenár: Alvin Sargent. Kamera: Bill Pope. Hudba: Danny Elfman. Hrajú: obey Maguire, Kirsten Dunst, Alfred Molina, James Franco, Elizabeth Banks, Bruce Campbell, Rosemary Harris, J. K. Simmons, Vanessa Ferlito