SYN NEVESTY |
SYN NEVESTY |
Argentínska kinematografia je u nás prakticky neznáma a slovenský divák nemá veľa možností spoznať ju. Preto je film Syn nevesty pochádzajúci z tejto exotickej krajiny vítaným spestrením v našej jednostranne zameranej kinodistribúcii.
Zaradiť túto snímku do žánrovej škatuľky asi nie je celkom možné. Najbližšie by mu totiž bolo označenie romantická komédia, keďže film má najmä romantické a komediálne prvky, zároveň je však značne vzdialený tomu, čo si pod týmto žánrovým označením väčšinou predstavujeme.
Základ príbehu o synovi, ktorý sa v dospelosti odcudzil svojej matke, ale na základe určitých udalostí nachádza cestu späť síce nie je príliš originálny, ale režisér Juan Jose Campanella ho rozpráva odľahčene a civilne, čím sa sledovanie filmu stáva príjemným zážitkom.
Rafael Belvedere sa v detstve prezliekal do kostýmu Zorra a chránil vrstovníkov pred staršími výrastkami. Teraz má 42 rokov, vlastní rodinnú reštauráciu, nemá čas ani na svoju vlastnú dcéru Victoriu a zo Zorra v ňom nezostalo nič. Neustále telefonuje, zariaďuje, nadáva, rozčuľuje sa a snaží sa vyrobiť svoju obľúbenú pochúťku tiramisu čo najlacnejšie a predať ju. Jeho matka Norma, trpiaca Alzhaimerovou chorobou, je v starobinci a Rafael je celkom rád, že ju nemusí navštevovať, jeho otec však svoju ženu aj po štyridsiatich štyroch rokoch stále miluje a chce sa s Normou napriek jej ochoreniu znova oženiť. Rafael sa musí rozhodnúť či sa bude naďalej venovať len obchodu, alebo si nájde čas aj pre rodinu.
J. J. Campanella sa rozhodol v mnohých, hlavne citovo vypätých, scénach použiť dlhé zábery, ktoré zvýrazňujú herecké výkony, preto obsadil kvalitných hercov, ktorí svoje postavy bez problémov zvládli. Vo filme sa občas objaví nejaké klišé, to je však zväčša vyvážené originálnou a umne natočenou scénou. Režisér si taktiež uvedomoval riziko spojené s témami tak citlivými, akými sú ťažká choroba a rodinné vzťahy a snažil sa nevyvolávať samoúčelne v divákovi veľké emócie.
Bohužiaľ Campanellova snaha neskĺznuť k lacnému citovému vydieraniu nebola úspešná na sto percent a film je v niektorých momentoch uplakanejší ako by bolo zdravé. Napriek tomu sa však dá povedať, že Syn nevesty je celkom podarený nenáročný film, na ktorý síce nebudete spomínať do konca života, ale nebude vám ani ľúto peňazí utratených za lístok. Neprináša síce nič prevratného, ale ak si chcete v kine oddýchnuť a zabaviť sa, je dobrou voľbou. A navyše vďaka nemu spoznáte z argentínskej kinematografie konečne viac, ako len telenovely.
El hijo de la novia (Španielsko/Argentína, 2001, 122 min.)
Réžia: Juan José Campanella. Scenár: Juan José Campanella, Fernando Castets. Kamera: Daniel Shulman. Hudba: Ángel Illarramendi. Hrajú: Ricardo Darín, Héctor Alterio, Norma Aleandro, Eduardo Blanco, Natalia Verbeke, Gimena Nóbile, David Masajnik