BRIDGET JONESOVÁ: ZBLÁZNENÁ DO CHLAPA |
BRIDGET JONESOVÁ: ZBLÁZNENÁ DO CHLAPA |
Od debutu Bridget Jones ubehlo 24 rokov a séria má neuveriteľnú trajektóriu. Po rýchlo zbúchanej dvojke, kde pokračovala rivalita nápadníkov o Bridget, dorazila trojka s tehotnou hrdinkou a prvými záchvevmi nostalgie. Najnovší diel zašiel ešte ďalej – berie si známe postavy, ktoré sú opäť o dekádu staršie a čelia novým výzvam.
A scenáristka sa s Bridget veľmi nemazná, keď z idylického manželstva i rodiny rýchlo maže Marka Darcyho a nechá ju prejsť do roly vdovy s dvoma deťmi. Nie je to ľahký životný údel, lebo ešte trúchli po strate manžela, ratolesti sa snaží vychovávať najlepšie ako vie, no zatiaľ nemá ani prácu. V škole sa nechtiac dostáva do porovnaní s perfektnými mamkami a učiteľ s píšťalkou jej príliš neimponuje. Starší syn má radšej Switch ako vychádzky a dcéra sa pretĺka detstvom. Lenže takto sa žiť nedá – školské roky ubiehajú ako voda a Bridget potrebuje sériu impulzov, aby sa nakopla: čo jej pomôže viac? Návrat do roly producentky? Nový mladší chlap? Alebo ju zachráni partia kamošov?
Pri prvom videní som nadobudol pocit, že štvrtý film Bridget Jones je projekt dvoch podôb. Na jednej strane si drží vtipnú líniu originálu a pri nejednej príležitosti posiela hrdinku do absurdných situácií, ktorými sa preslávila už v jednotke. Po trapasy nejde ďaleko a keď vidíte ako ostane zaseknutá na strome, ide na nákup kondómov pred víkendom, skúša randiť po päťdesiatke či nebodaj použije istú zakázanú látku (čo je perfektná paródia na aktuálny trend kačacích pier), viete, že toto je osvedčená Bridget v ráži, ktorej sa dejú neuveriteľné a stále zábavné veci. Spomínaný gag s oliatou perou zájde dokonca tak ďaleko, že herečke ani nerozumieť a jej repliky sú titulkované...
Áno, môžete namietať, že niektoré vtipy sú málinko infantilné, ale na druhej strane majú vypointované situácie a hodia sa k neraz zúfalej či zábudlivej hrdinke po päťdesiatke. Scéna, keď vykladá kabelku namiesto pripraveného darčeku pri škole je milá, smutná i vtipná súčasne. A moment, keď sa zasekne, vo výťahu a nepozná hlasové ovládanie, je vlastné milý gag s novými technológiami.
Samozrejme, Bridget nejde po ostré repliky ďaleko – to je dôvod vyššej neprístupnosti. Natitulkovať vety, kde odznejú 4 F-bomby po sebe v inom kontexte, bol iný kumšt. Sexu tu veľa neostalo (nuž po päťdesiatke...), i keď naň je napasovaná línia, že si hrdinka nájde zajačika. Vekovo by mohol byť aj jej synom a táto línia dopadne... viete si asi predstaviť. Tvorí dobrú druhú tretinu, kedy Bridget prepadne jeho kúzlu, no sama zistí, že s tým príde aj väčšia výzva... Po ďalšieho nápadníka nebude treba zájsť ďaleko, v poslednej tretine sa veľa veci vyjasní a to už príde iná línia.
Druhá podoba filmu je nečakane nostalgická, tragikomická až melancholická. Akoby všetky eskapády hrdinov odkladala bokom a venuje sa im s istou vážnosťou. Sú to postavy po 50-ke a možno aj 60-ke, ktoré majú rodičov po smrti či v domove dôchodcov (alias hoteli). Alebo sú radi, že nečelia ďalšiemu infarktu alebo inej príhode – výborne to vidieť na postave Daniela, ktorého rola lámača sŕdc dostáva občas na frak. Ešte stále dokáže klofnúť dáku pipku, ale zároveň je to dobrý babysitter a neraz už aj rozjíma o odcudzenom synovi. Mierna retrospektíva čaká aj ďalšie postavy a najviac Bridget.
Celá línia o vdove totiž prináša nielen veselé, ale aj smutné a citlivo natočené situácie. Napríklad je tu famózna scéna na lúke s balónmi: Bridget a deti na Markove narodeniny idú na kopec, každý pripne odkaz na balón a pustí ho – a cele je to snímané širokouhlou kamerou, čo na veľkom plátne vyzerá impozantne a do toho hrá výborná hudba Dustina O´Hallorana (skladal napríklad Lion). Alebo je tu výborný moment, keď syn Bridget dumá nad ohníkom na školskom výlete, či raz nezabudne na otca. To nie sú úplne očakávané scény od série, kde sa sexovalo a pilo naplno či točili bláznivé reportáže.
Napriek tomu tá vážnejšia línia zaberá výborne, je umne zrežírovaná a nič nepôsobí nasilu. Svedčia o tom napríklad vedľajšie postavy typu Emma Thompson, ktorá doručí sarkastickú doktorku a má len pár momentov – ale bohato stačia, aby ste si ju zapamätali. To isté platí aj o celkovej produkcii, ktorá je tradične britská, má svojský humor, reálie a vravu – nečudo, že v Anglicku je to už hit.
Reneé Zellweger dokáže presvedčiť v oboch pozíciách (vtipná, dramatická). Chiwetel Ejiofor tu má prekvapivo jednu z najlepších úloh kariéry – keď v jednej scéne hovorí, že život bez detí je fajn alebo ako vedie rodičovské združenie, miestami vám je ho aj ľúto. A Hugh Grant tu ide parádne sekvencie.
Štvorka Bridget Jones je tak prekvapivo takmer najlepší diel série. Dokáže svojich fanúšikov zobrať s obľúbenou hrdinkou do úplne nových vôd a funguje to. Michael Morris svojou réžiou umocní diváka v pozornosti, vie ho rozosmiať i dojímať – a to má film 125 minút! Svižný originál mal legendárne scény, no táto štvorka ukazuje, že série môžu končiť na vysokej úrovni a nebyť nadobro vyčerpané.
PS – Na druhé pozretie ešte lepšie precítenie, vtedy pridajte aj pol boda.
Bridget Jones: Mad About the Boy (UK / Francúzsko / USA, 2025, 124 min.)
Réžia: Michael Morris. Scenár: Helen Fielding, Dan Mazer, Abi Morgan. Hrajú: Renée Zellweger, Mila Jankovic, Casper Knopf, Elena Rivers, Hugh Grant, Colin Firth, Neil Edmond, Sally Phillips ...