SYRIANA |
SYRIANA |
Blízky východ je atraktívnou oblasťou okrem iného pre svoju geografickú polohu a bohatú históriu. Tak možno uvažuje jednotlivec pri zvažovaní „trošku exotickejšej“ dovolenky. Každý, kto je nejakým spôsobom zainteresovaný do svetových politicko-ekonomických operácií, uvažuje o Blízkom východe ako o jednom z najbohatších nálezísk ropy a zemného plynu. Je miestom, kde sa stretajú viaceré politicko-ekonomické záujmy a štáty sa v záujme jeho ovládnutia, samozrejme veľmi nenápadne, neštítia korupcie, vydierania, vrážd, elegantne pritom využívajúc spory medzi národnými a náboženskými skupinami (a frakciami).
Stephen Gaghan si v roku 2001 vyslúžil Oscara za scenár k Soderberghovmu filmu Traffic. Pod zjednocujúcou témou „drogy“ spojil príbehy skorumpovaného policajta, manželky drogového baróna, „(proti)drogového cára“ a jeho závislej dcéry. Tento spôsob výstavby príbehu použil aj pri adaptovaní knihy bývalého agenta CIA Boba Baera „See No Evil: The True Story of a Ground Soldier in the CIA's War on Terrorism“ vo svojom druhom režisérskom počine Syriana. (Názov filmu naznačuje geografickú oblasť, ale tiež na Pax Syriana – akési umelé usporiadanie hraníc a vzťahov na Blízkom východe v záujme „zachovania stability“.) Opäť teda spojil osudy viacerých postáv, tento raz s priesečníkom „ropa“.
Vo verejnej súťaži o ťažobné práva v Perzskom zálive sa víťazom stane čínska ťažobná spoločnosť. Prekvapivo pre texaskú spoločnosť Connex, ktorá tak zostane na suchu. Ešte prekvapivejšie je, že malá, priam bezvýznamná firma Killen zázrakom získa ťažobné práva v Kazachstane. Onedlho sa začnú rokovania o fúzii Connneex a Killen. Spojenie však vyžaduje oficiálny súhlas. Je jasné, že niečo na veci smrdí a nie je to zemný plyn. Prešetrením pozadia fúzie Connex-Killen je poverený mladý právnik Bennett Holiday (Jeffrey Wright).
Vďaka príchodu čínskeho kapitálu stratil Wasim Ahmed Khan (Mazhar Munir) a mnohí ďalší prácu. Pre neho to však znamená aj riziko deportácie späť do Pakistánu, odkiaľ s otcom odišiel za prácou. Teraz je nezamestnaný, práca a ani nádej preňho nie je. Alebo? Že by „extrémna cesta viery“ bola tým pravým?
Kariéra agenta CIA, špecialistu pre Blízky východ Boba Barnesa (George Clooney) sa pomaly, ale isto chýli ku koncu. Funguje tak trochu ako Viktor čistič. Len miesto stôp po zločine, odstraňuje akékoľvek náznaky možných bariér vplyvu Spojených štátov amerických v Zálive. Stačí však jeden prešľap a... Z lovca sa stáva vyšetrovaný. Navyše sa mu vôbec, ale vôbec nedarí navodiť atmosféru normálneho života – o manželke len počujeme a syn (Max Minghella) má plné zuby rodičov, klamárov na plný úväzok.
Brian Woodman (Matt Damon) má, naopak, fungujúcu rodinku, ktorej je milovaným a milujúcim otcom a manželom. Jeho pozícia v hre o moc a ropu je daná zamestnaním – pracuje ako ekonomický analytik v ženevskej spoločnosti zaoberajúcej sa obchodovaním s energiami. Po nehode – smrti syna, na oslave narodenín vplyvného emira sa mu podarí získať pre firmu nového lukratívneho klienta emirovho syna Nasira (Alexander Siddig), potencionálneho nástupcu.
Gaghanov scenár prepája politicko-ekonomické aspekty problému so súkromnými (aktívne zásahy CIA, prepojenie vysokých štátnych úradov a ekonomicky strategických subjektov, podsúvanie „nepohodlných“ ako obete vyšetrovaní, aby si všetci nakoniec mohli tľapkať po ramene a pod. sa tak miesi s obrazmi z rodinného života: Bennett žije sám s otcom – alkoholikom, Ahmed a jeho otec, Bob a jeho syn, smrť Brianovho syna, ale i spor o nástupcu emira medzi Nasirom a jeho bratom). Hranice súkromného a verejného sa strácajú. Súkromné ovplyvňuje verejné a vice versa.
Hlavnou zbraňou Syriany je téma – odkrývanie vzťahov medzi korporáciami a vládami, špeciálne v Spojených štátoch amerických, v kombinácii s geografickým určením a terorizmom sa v súčasnosti javí ako najlepšia možná voľba. Po vlne politických thrillerov 1960´, ale najmä 1970´ sa totiž opäť stáva vysoko aktuálnou. Čo však skutočne poteší je veľmi zručné spracovanie. Spolupráca so Soderberghom zanechala na Gaghanovi stopy. Vecný prístup k látke, istota, s ktorou vedie hercov i príbeh, v spojení s kamerou Roberta Elswitta (Good Night and Good Luck, Punch-Drunk Love, Boogie Nights, Gigli :-) ) dodáva príbehom a ich kombináciám dôveryhodnosť. Výnimkou je len „Ahmed a jeho cesta“, v ktorej akoby Gagham stratil balanc a nechal sa strhnúť dojemnosťou zúfalej situácie. Celkovo je tento part zbytočný, hoci zapadá do „Bobovej línie“. Zaujímavý je svojím začiatkom a koncom; dianie uprostred je tak či tak len skratkovité a pôsobí v obklopení ostatnými epizódami rušivo. V súvislosti so Soderberghom je milá scéna „únosu z hotela“, kedy únoscovia prechádzajú z rôzne osvetlených priestorov schodište (modrasté) – chodba (nažltlé) - izba (prirodzené mäkké). Vzniká tak dojem farebných filtrov,použítých v Traffic-u na formálne oddelenie jednotlivých línií.
Čo sa týka hereckého obsadenia, mal by mu – s ohľadom na ocenenie Oscarom kraľovať George Clooney. V každom prípade, na plátne je najdlhšie a jeho postava je alter egom autora predlohy. A tiež, mňa celkom milo prekvapil. Zarastený, občas aj dobitý stratil uhladenosť romantického drsňáka a celkovo pôsobil veľmi prirodzene. Ku Clooneymu pridávajú napr. Matt Damon, Chris Cooper, Christopher Plummer, ale i Amanda Peet a viacero hercov, ktorých isto poznáte, len neviete meno. Matt Damon mal síce trochu problém s rozjazdom postavy, ale ako film postupoval, stal sa čoraz viac jeho súčasťou. Cooper je, napriek neveľkej role majiteľa Killen, neprehliadnuteľný.
Ak som sa v úvode viac venovala jednotlivým dejom, je tak z dôvodu, že je ľahké sa v nich stratiť. Samy osebe nie sú komplikované, len operujú s pojmami, ktoré väčšinu ľudí otrávia (najmä termíny trhu s ropu). V každom prípade, odporúčam nesnažiť sa hneď od prvého momentu chápať všetko. Postupne sa dostanete do vzťahov a zorientujete sa v menách a funkciách. A keď aj nie, nenechajte sa otráviť. Syriana sa dá odsledovať aj bez 100% orientácie v problematike.
Celkovo, je Syriana zhodnotiteľná ako dobre urobený film na spoločensky aktuálnu tému. Formálne sa opiera o štylizáciu, ktorú Gagham už mal možnosť vidieť v praxi, a on sám sa (rozumne) vyhýba experimentom, čo mu možno pripísať k dobru. Jeho film nie je síce dokonalý, ale stále sa radí medzi snímky pomerne vysoko nad bežným priemerom.
Syriana (USA, 2005, 128 min.)
Réžia: Stephen Gaghan. Scenár: Stephen Gaghan. Kamera: Robert Elswit. Hudba: Alexandre Desplat. Hrajú: Kayvan Novak, George Clooney, Amr Waked, Christopher Plummer, Jeffrey Wright, Chris Cooper, Robert Foxworth, Matt Damon, Amanda Peet