MAMAS & PAPAS |
MAMAS & PAPAS |
Pod menom Alice Nellis si vybavujem všetky „tajnosti“ v Tajnostiach, Ene Bene či Výlete. Nedosnívané sny a tiché priania aktérok jej filmov. Áno, znova na nás útočí ženský filmový bombardér v tej najkrehkejšej forme a idee. Už nejde o pubertálne výhybky, trojgeneračné strastiplné milé útrapy, o detinskú túžbu, ktorú dospelá spoločnosť vysmeje. Alice sa s dramatickou vážnosťou podobrala na neľahkú úlohu až dokumentaristicky vybabrať s témou počiatku a konca života na príkladoch ľudí epizódne figurujúcich v jej najnovšom filme Mamas & Papas. Najmä, ako to prichádzanie na svet nie je také samozrejmé, automaticky rodičom dopriate, v iných prípadoch nechcené, ľahkovážne posudzované a bez rozmyslu odmietané.
Vo filme sa prelína niekoľko príbehov, ktoré naštartuje neľahká rodinná situácia špecialistky na umelé oplodnenie Ireny (Zuzana Bydžovská). S manželom čelia strate dcéry, no svet okolo neprestáva existovať, obaja sa musia vysporiadať s nastoleným stavom vecí. Naproti tomu iný pár Tereza a Michal (Martha Issová a Michal Čapka) rieši interrupciu. Ďalšej dvojici Zuzana – Filip (Zuzana Čapková, Filip Čapka) sa nedarí otehotnieť, zvažujú adopciu. Mladá tehotná imigrantka Aljona (Natalja Volková) s dvoma malými deťmi a manželom v zlej finančnej situácii sa rozhoduje svoje ešte nenarodené dieťa dať na adopciu. Útrapy, na záchodoch potláčané vzlyky a znovunachádzanie síl drať sa životom ďalej citlivo pretkávajú mozaiku základných ľudských vzťahov a potrieb.
Témy materstva a celého rodičovstva vôbec sa zhostila Alice Nellis nežným a chápavým spôsobom. Mamas & Papas dokumentujú tie najprivátnejšie sféry partnerskej existencie, kde sa v spomínanom dokumentárnom vyznení filmu vo veľkej miere vynímajú herecké kreácie bez dopredu predpísaných replík. Bezscenárový efekt badať najmä v herectve Zuzany Krónerovej – dialógové pasáže Ireninej priateľky Zuzany odznievajú v štýle nasilu zhľadúvaných slov.
Okrem Filipovej práce veterinára tu nachádzame v hojnej miere paralelu s partnerským životom zvierat, korunovanú harmonickým podmorským svetom (Irenino potápanie). Alegórie nemohúcnosti znázorňuje na chrbáte bezmocne sa trepotajúca chrobač, fungujúce/nefunkčné vzťahy reprezentujú napríklad obyčajné žalúzie (Irenine nakrivo, Zuzanine v bezvadnom stave). Všade figurujú nenápadné odkazy na aktuálne trápenia – deti a ich prejavy nemožno nikde prehliadať, a tak každá z hrdiniek je neustále konfrontovaná so svojím bolestným stavom.
Gradujúce napätie i následné chvíle rezignácie a dočasného uvoľnenia vypätosti výborne dotvára nevtieravý hudobný background. Film vibruje silným citovým pnutím, ktoré je nútené spoločensky prijateľne sa krotiť, očakávané výbuchy emócií neustále „upratuje“ kdesi do úzadia vedomie, že vždy je treba jednoducho sa oklepať a vzdorovať životu ďalej. Primárna animálna potreba potomstva vrhá každého z aktérov do rôznych situácií, často za hranicou človekom vytvorených spoločenských pravidiel (psychický i fyzický chlad k partnerovi – nevera ako únik pred vlastným klesaním na dno).
Ak túžite po intenzívnom emocionálnom filmovom zážitku, „intímny veľkofilm“ Mamas & Papas vaše očakávania splní. Nápor emócií si užije hlavne ženské publikum, no dúfam, že chlapskú populáciu táto vysokoobrátková žmýkačka citov „preperie“ rovnako efektívne.
VYPOČUJTE SI ZVUKOVÚ RECENZIU FILMU
Mamas & Papas (Česká republika, 2010, 110 min.)
Réžia: Alice Nellis. Scenár: Alice Nellis. Kamera: Matěj Cibulka, David Čálek. Strih: Petr Mrkous. Hudba: Jan Ponocný – Cirkus Ponorka, Buty. Hrajú: Zuzana Bydžovská, Zuzana Čapková, Filip Čapka, Martha Issová, Michal Čapka, Natalja Volkovová, Ivan Shvedoff, Petr Franěk, Václav Jiráček, Zuzana Kronerová