MŔTVOLA MUSÍ ZOMRIEŤ |
MŔTVOLA MUSÍ ZOMRIEŤ |
Alebo Hrobár nádejí na dôstojnú a inteligentnú domácu komédiu...
Nebudem sa rozpisovať o príbehu. Kto má odvahu a čas navyše, môže skúsiť trailer. Viac – teda návštevu kina – ale rozhodne neodporúčam. Celovečerný debutant Jozef Paštéka síce zozbieral zvučnú hereckú zostavu na čele s Petrom Marcinom, Mirom Nogom či Veronikou Žilkovou, ale hlboko podliezol priemer v tuzemsku beztak stagnujúceho žánru.
Paštékov scenár sa, samozrejme, nezaobišiel bez erotiky a sexu či predvídateľného fyzického humoru (kopanec do zadku či úder lopatou po hlave). Bez toho to jednoducho nejde, to sú základné piliere dobrej komédie – očividne si povedal. Ďalej, nechýba mužská postava s nadštandardným prirodzením a iným „defektom“; krásna a zvodná študentka, ktorá sa nemá problém vyspať s hocikým a hocikde; vulgárny grobian, sused – alkoholik, sused – bonzák, neschopní policajti... Jednoducho, viac či menej modelové a striktne jednorozmerné postavy, ktoré fungujú iba tu a teraz a ešte si to „svoje“ zreprízujú do konca filmu minimálne trikrát...
Ak aj tvorcom išlo o čo len za mak inteligentnú karikatúru ľudských vzťahov, všetko zabili do neba volajúcimi, nelogickými a diváka až urážajúcimi zjednodušeniami. Tak napríklad, za všetky spomeniem aspoň jeden rušivý element: punč „ochutený“ tabletkami vypije na chate každá z oslovených postavičiek. Každá ho do seba hodí na ex, každá odpadne a zaspí do cca 5 sekúnd. Vrcholom je, keď všetky dotyčné postavy na druhý deň vstávajú v tom istom momente a súčasne všetci naraz zívajú a pretierajú si oči... Okrem toho, akákoľvek snaha o kritický výsmech vysokoškolských pedagógov, policajtov či alkoholikov vyznieva vnucujúco, povrchne a bez štipky dôvtipu.
Žáner slovenskej komédie je už dobrý čas mŕtvy. Najnovšia Mŕtvola je len pomyselným posledným klincom do rakvy našej súčasnej komédie. Kto bol snáď doteraz opačného názoru, Mŕtvola ho po pár minútach presvedčí, že a ako sa mýlil. A ak je nebodaj niekto s Mŕtvolou spokojný, úprimne a na rovinu, nemá vkus. Osobne, už podobnú kino skúsenosť nechcem v najbližšom čase zažiť. Aspoň nie od slovenských tvorcov a s našimi hercami, lebo o to viac je človek z výsledku rozčarovaný... V záujme všetkých, nenazývajme film „groteskou o partnerských vzťahoch“ (SME). Ide o prvoplánovú perverznosť, napísanú a nakrútenú tak, aby sa na nej zabávali (aj alebo jedine?) čerství tínedžeri. Smutným konštatovaním zostáva, že zaplnený piešťanský Dom umenia sa počas slávnostnej premiéry celkom zabával. Niežeby som sa ja nepousmial. Pousmial a asi trikrát. Aj to už netuším na čom. Ale momenty, kedy som v údive dvíhal obočie a len nechápavo krútil hlavou, som radšej ani nerátal...
PS: Písať recenziu na zlý slovenský film nie je vďačnou úlohou. Svoje o tom vie aj šéfredaktor tohto portálu. Na druhej strane, lepšie v pozícii recenzenta ako v koži niektorého z hereckých protagonistov. Popravde, trošku som ľutoval poniektorých inak obstojných hercov (napr. Mariána Geišberga či Mateja Landla), že sa vôbec objavili v tak prízemnom filme, ktorý nadbieha lacnému, nenáročnému až primitívnemu vkusu, a v 640-miestnej sále sa na seba a svojich kolegov museli na plátne pozerať...
Mŕtvola musí zomrieť (Slovensko, 2011, 96 minút)
Scenár a réžia: Jozef Paštéka. Hrajú: Miro Noga, Peter Marcin, Veronika Žilková, Dorota Nvotová, Ľubomír Paulovič, René Štúr, Michaela Drotárová, Marcel Kovačič, Jana Oľhová, Matej Landl, Marián Geišberg, Zuzana Frenglová, Vlado Černý, Eva Landlová, Karol Čálik, Marián Labuda ml.