MEDZI VLKMI |
MEDZI VLKMI |
Liam Neeson sa predlhé roky pohyboval medzi hollywoodskymi vlkmi v akejsi šedej zóne. Nepatril ani k alfa samcom ani k utláčaným vyhnancom. Mal svoje meno, mal svoje charizmatické postavy, ale akosi mu lepšie išli zaujímavé vedľajšie postavy, aj tie s popisom naučiť a zomrieť (Qui-Gon-Jinn, Godfrey de Ibelin) ako tie hlavné (Rob Roy, kapitán z K-19). Pravda niekto by mohol povedať, že obchádzam Schindlerov zoznam a priznávam, ten niekto by mohol mať pravdu.
Pretože skutočným prelomom Liama Neesona je nenápadný Taken z roku 2008. V príbehu otca, ktorý zmasakruje polovicu Paríža, aby zachránil svoju dcéru sa zrodil úplne iný Liam Neeson. Starší, ale tvrdý, akčný, nezomierajúci. Reinkarnácia akčných hrdinov z 80. a 90. rokov, bližšia Johnovi McClaneovi v špinavom tričku než kozmopolitným metrosexuálnym hrdinom dneška. Liam si je svojho nového imidžu dobre vedomý a popri splácaní hypoték (otrasný Súboj titanov, pripravovaný Battleship) dbá na to, aby ho nestratil. Či už počas talkshow alebo priamo v kinosále.
Medzi vlkmi je v prvom rade pripomenutím, že keď treba Liam Neeson vie zavrčať a vie aj vytasiť tesáky. A toto pripomenutie funguje. Jeho aktuálna postava John Ottway pracuje kdesi na Aljaške ako zamestnanec ropnej spoločnosti. Má na starosti pracovnú bezpečnosť zamestnancov. Miesto pravítka a teplej kancelárie však chodí s puškou po ľadovej pláni a s olovenou istotou odmieta akékoľvek pokusy vlkov a medveďov o zblíženie sa s človekom.
Čo samozrejme neznamená, že sa tí istí zamestnanci neposekajú večer pri whisky, ale to nie je Ottwayov problém. Vtedy totiž mieri puškou na omnoho osobnejší cieľ – na seba samého. Medzi vlkmi je totiž v druhom rade snahou o zamyslenie sa nad (ne)zmyselnosťou života a smrti. Príbeh aj atmosféru koniec koncov celkom verne ukazuje už trailer:
Napriek všetkému napísanému, Medzi vlkmi nie je vyslovene akčný film. Rozhodne nie v dnešnom ponímaní. Bežný komerčný divák môže byť sklamaný nedostatkom adrenalínových bitiek, najmä ak neprime autorovu hru na hľadanie osobnejších otázok a stále čakáme kedy „to“ konečne príde.
V záverečnej časti sa síce dej láme do akcie, ale zároveň odhaľuje aj druhý základný problém filmu – vlkov. Nakrúcať so zvieratami je nočná mora, a pokiaľ máte realistického ochlpeného dravca tak vám veľmi nepomôžu ani obrovské peniaze na renderovacie počítače, ktoré producenti aj tak nemali. Vlčia hrozba funguje omnoho lepšie v náznakoch, v tme a pri náhlych výpadoch, hneď ako má prísť k priamemu útoku – tak to škrípe. Dvakrát som si celkom nepríjemne uvedomil, že tí „zlí vlci“ bežia paralelne so svojou obeťou a nie smerom na ňu. Chápem filmárske dôvody, ale filmu to škodí.
Niekto by mohol povedať, že Medzi vlkmi nie je ani pes ani mačka. Málo akčné na adrenalínovú jazdu, príliš klišé na artové kino. Ja budem radšej optimista a vidím v tom snahu o spájanie týchto dvoch svetov. Možno podobne ako ukázal Drive, dobré remeslo, silná emócia a snaha o osobnejšie vyjadrenie sa môžu stretnúť aj v klasickom distribučnom titule.
Grey (USA, 2012, 117 min.)
Réžia: Joe Carnahan. Námet: Ian Mackenzie Jeffers – poviedka Ghost Walker. Scenár: Joe Carnahan, Ian Mackenzie Jeffers. Kamera: Masanobu Takayanagi. Strih: Roger Barton, Jason Hellmann. Hudba: Marc Streitenfeld. Hrajú: Liam Neeson, Dermot Mulroney, Frank Grillo, Dallas Roberts, Nonso Anozie, Joe Anderson, Ben Bray, James Badge Dale