TALIANSKY KĽÚČ |
TALIANSKY KĽÚČ |
Nevedno, čím si získal poroty na početných, menej známych filmových festivaloch debut fínskej herečky, scenáristky a režisérky Rosy Karo Taliansky kľúč, keď mu udelili všetky tie ocenenia, uvádzané v propagačných materiáloch distribučnej spoločnosti Film Europe. Iba ak mali vážení porotcovia zmysel pre humor a film vnímali ako paródiu na romantické príbehy, inšpirovanú Bollywoodom.
Obávam sa však, že autorka scenára a režisérka v jednej osobe myslela túto sladkastú zlátaninu vážne, inak by ju sotva uvádzala filozofickým mottom z Proroka a „myšlienky o živote“ vsúvala do deja vždy, keď sa objavila na to príležitosť. Hoci sa rozprávanie začína rozprávkovo „Bola raz jedna dievčina...“, scenár nedodržiava ani princípy rozprávky, preskakujúc zo žánru do žánru bez logiky a zdôvodnenej motivácie. Prechodník „preskakujúc“ navodzuje pocit svižného pohybu, no film sa únavne vlečie, zrejme aby mal divák čas vychutnať si banálne životné „múdrosti“ a statické „herectvo“ zúfalo jednotvárnych a nezaujímavých hrdinov.
V spomínaných reklamných materiáloch sa zdôrazňuje výtvarná a hudobná stránka filmu, no kde nič nie je, tam ani kameraman nevezme. Taliansky vidiek je pekný, má svoju ospalú atmosféru, no kamera, ktorú ovládali Gianni Gianelli a Ville Tanttu, stavala najmä na romantických obrazových klišé, ako je východ či západ slnka, refrénovito opakovaný záber slnečnicového poľa či rovnako častý pohľad na „dedinku v údolí“. Jednoducho samoúčelný gýč. Hudba oceňovaného fínskeho skladateľa Tuomasa Kantelinena svojou ľúbivosťou zdôrazňovala romantický charakter filmu a predznačovala jeho mnohonásobný šťastný koniec, keď neprajníci, ktorí chcú obrať Cabellu o zdedenú vilu, odídu s dlhým nosom a všetky miestne dievčatá vrátane hlavnej hrdinky nájdu svoje životné šťastie. Ešte aj hluchonemý Leo začne rozprávať a ťažko zranený vozičkár Fabian, priateľ Lorda Jaia (Moose Ali Khan), Cabellinho znovunájdeného indického brata, rovno tancovať. Ba aj Bronzini, jediná zaujímavá postava filmu v podaní výrazného Petera O. Almonda, odsúdená na samotu vo vrchoch, zíde do mestečka medzi ľudí. Nuž, nie je to dôvod na ohňostroj?
Dá sa predpokladať, že letné publikum nebude posudzovať prvotinu Rosy Karo tak prísne. Pre uvoľnených divákov niekde na pláži je však dej priveľmi komplikovaný, pre návštevníkov náročnejších kín nevhodný. Ambiciózna distribučná spoločnosť Film Europe by mala v budúcnosti možno viac prihliadať na ozajstnú kvalitu diela a menej si všímať počet nedôležitých cien.
The Italian Key (Fínsko, Taliansko, USA, Veľká Británia, 2011)
Scenár a réžia: Rosa Karo. Kamera: Gianni Gianelli, Ville Tanttu. Hrajú: Gwendolyn Anslow, Joana Cartocci, Elisa Cartocci, Isadora Cartocci, Leo Vertunni, Joeanna Sayler, Andreas Wilson, Richard Ulfsäter, Moose Ali Khan, Mikko Leppilampi, Peter O. Almond, John Shea a ďalší