KONZULTANT |
KONZULTANT |
Zatiaľ, čo ostatný film Ridleyho Scotta Prometheus bol pre jeho obdivovateľov „iba“ SKLAMANÍM, novinka Konzultant je zlyhaním kontinentálnych rozmerov. V tomto prípade však slávny režisér odviedol priemernú prácu pri snahe zdynamizovať dej, pričom skutočným vinníkom je autor scenára, nemenej známy a Pulitzerovou cenou ovenčený spisovateľ Cormac McCarthy (Táto krajina nie je pre starých, Cesta). Jeho prvému sfilmovanému scenáristickému pokusu chýbajú okrem základnej dejovej stavby, konfliktu aj sympatické postavy. Nielenže divákovi nedopraje jedinú výraznú akčnú scénu, ale otravuje jeho pozornosť stupídnymi filozofickými úvahami – ktoré by podľa mňa nefungovali ani v próze. To, čo v upútavke vyzeralo ako napínavý, drsný triler plný zvratov, je v skutočnosti nudná urozprávaná dráma s dvoma krvavejšími vraždami.
Motivácia postáv zostáva nevysvetlená, nehovoriac o tom, že skupina hviezdnych hercov predvádza najhoršie výkony vo svojej kariére (áno, aj Fassbender). Na filme spolupracoval Giorgio Armani, ktorého odevy podfarbujú maškarnosť predstavenia. K reklamným predmetom ako sú šperky a ligotavé obleky chýbajú už len škrabošky. Dalo by sa uznať, že posledná štvrťhodina filmu ponúka isté zrýchlenie tempa rozprávania, ale nič nemení na tom, že divák hodinu a pol trpel konverzačnú vatu. Iba skvelá hudba britského skladateľa Daniela Pembertona udržiava istú gradáciu v scénach, ktoré zrejme nemali ambíciu byť vypointované. Ich trojštvrtinová väčšina mohla pokojne ostať zabudnutá na podlahe v strižni.
Scottov štýl réžie sa pri tomto „diele“ dá skôr ako ku krvilačnej šelme prirovnať k spiacemu mačiatku. Už úvodnú sexuálnu scénu medzi dvojicou atraktívnych hercov skryl pod perinu, ktorou sú obalení ako múmie (prirovnanie použil redaktor portálu RogerEbert.com). Erotickosť sa potom snaží zdôrazniť pri absurdnej scéne na kapote auta. McCarthy celé divadielko korunuje replikami ako:
Bardem: „Si skutočne taká chladná?“
Diaz: „Pravda nemá žiadnu teplotu.“
Alebo:
Fassbender: „Povedz mi niečo sexi!“
Cruz: „Vsuň mi ruku do šiat.“
Fassbender: „Lenže nemáš na sebe žiadne šaty.“
Cruz: „A záleží na tom?“
Konzultant nie je spisovateľov prvý scenár, ale začínam chápať, prečo je prvý sfilmovaný. Načrtne v ňom síce niekoľko pozoruhodných tém, ich spracovanie je však podpriemerné – akoby cenzor vystrihol z príbehu napínavé scény a nahradil ich melodramatickými a prázdnymi pokecmi pri šálke čaju. Nielenže vás nebude zaujímať osud chamtivých postáv, dokonca si ťažko uvedomíte, že niektorá z nich práve umrela. A že hlavný hrdina je niktoš bez budúcnosti, to ľahko pochopíte v prvých minútach.
Veľmi presne vystihla film veta v recenzii stránky Whatculture.com: „Je to akoby Ridley Scott chcel nakrútiť edukačný film o nástrahách kartelu s hereckými hviezdami, ktoré čítajú predpovede koláčikov pre šťastie hľadiac poza kameru na vysnívaný honorár v horizonte.“
The Counselor (USA/UK, 2013, 117 min.)
Réžia: Ridley Scott. Scenár: Cormac McCarthy