MILENCI TÝCH DRUHÝCH |
MILENCI TÝCH DRUHÝCH |
Je to klasický príbeh - on a ona sa jedného dňa náhodne stretnú, a tento deň navždy ovplyvní ich životy. V prípade Jakea a Lainey to však neznamená lásku na prvý pohľad, ale prvú sexuálnu skúsenosť. Opätovné stretnutie po rokoch tak nevedie k obnoveniu vzájomného vzťahu. Hrdinovia Milencov tých druhých, uviaznutí v nekonečnej špirále komplikovaných partnerstiev si ešte len pomaly začínajú uvedomovať, že práve takýto vzťah medzi nimi vzniká. Otázkou je, či si cez svoje pravidlá, minulú i súčasnú situáciu dokážu nájsť k sebe cestu.
Rom-comy alebo romantické komédie tvoria neodmysliteľnú súčasť americkej nezávislej produkcie. Každoročne sa objaví rada nových titulov, ktoré si berú na paškál lásku či modely partnerstiev v súčasnej spoločnosti. Akékoľvek obohatenie základnej šablóny „chlapec stretne dievča“ je osviežujúce a často veľmi pozitívne prijímané (stačí si spomenúť na Terapiu láskou Davida O. Russella prezentujúcu ústredný pár ako dvojicu bláznov na pokraji psychického zrútenia, ktorá pred pár rokmi získala 8 nominácií na Oscara, z toho jednu premenila).
Milenci tých druhých zaujmú tým, že od prvej minúty pre nich sex nepredstavuje nijaké tabu. Naopak, je hlavnou témou filmu i väčšiny dialógov a protagonisti k nemu majú možno až príliš zdravý vzťah (a predovšetkým v prípade Jakea s až príliš veľkým množstvom žien). Otvorenosť a nekorektnosť, s akou sú prekračované spoločenské konvencie týkajúce sa správania partnerov a ich prezentovania na verejnosti - vrátane užívania drog - však nekorešpondujú s uhladene rozprávkovým a pohodlne konzervatívnym vyznením.
Ďalší problém Milencov tých druhých spočíva v tom, že sa im nedarí v správnom pomere vybalansovať pre žáner zásadné opozitné polohy zábavnej komédie a drámy o ľuďoch „ktorí sú ako my“. V tomto prípade je kolísanie ešte citeľnejšie, keďže má režisérka Leslye Headland nábeh na to vytvoriť kultový film plný referencií na iné diela i nami žitú realitu. Jake a Lainey (ktorých stvárnili komik Jason Sudeikis a Alison Brie) sú dobre oboznámení so skutočným svetom, čochvíľa sa vytasia s popkultúrnymi narážkami alebo glosujú rolu nových médií a sociálnych sietí v spoločenskom živote.
Vo chvíľach, keď rozprávanie ukročí stranou komediálneho tónu a naznačuje, že príčiny dysfunkčných pomerov a známostí treba hľadať hlbšie, zreteľne vychádza na povrch čisto sexuálny charakter problémov hlavných hrdinov. Návšteva Jakeovej práce a ďalšie z nemnohých momentov ponúkajúce odlišnú perspektívu nie sú ďalej využívané a nepomáhajú rozvíjať charaktery ani ich pozadie. Podobne i spomínané sociálne siete, fungujúce ako jeden zo spôsobov modernej komunikácie, sú len chvíľkovým ozvláštnením (ktoré sa odráža v rovine štýlu vizualizovaním správ v obraze paralelne s iným dejom). Po celý čas sa napriek týmto snahám o dojem interakcie s okolím nestráca pocit umelej bubliny, v ktorej hrdinovia žijú, a ktorý Jakeov miestami násilný nadhľad a vtipnosť ešte umocňujú.
Snímke nahráva zasadenie do plastickej newyorskej kozmopolitnej metropole upomínajúcej na tvorbu Woodyho Allena, Keď Harry stretol Sally Roba Reinera alebo filmy miláčika indie scény Noaha Baumbacha. Okolie hrdinov zapĺňa rôznorodým koloritom postavičiek, medzi ktorými majú zastúpenie i etnické menšiny či jedinci s orientáciou na rovnaké pohlavie. Práve vo vzťahu k tejto diverzite si ale Milenci nedovoľujú odvážne prekročiť nepísané pravidlá žánru a vedú ku klasickému vyústeniu. Jakeovi sa naskytne príležitosť vzťahu s černoškou, Lainey zasa prejaví náklonnosť lesbická kamarátka.
Tieto možnosti však obaja automaticky vylučujú a Lesley Headland sa už od prológu ani nepokúša vzdialiť predstave vzorového heterosexuálneho páru bielej pleti. Vybočením je skôr obsadenie Jasona Sudeikisa do role nenapraviteľného šovinistického drzého sukničkára, ktorý napriek všetkému vždy napokon získa čo chce. I on však musí morálne vyspieť, pretože Milenci vytŕčanie z priemeru potláčajú a vidia len jedinú možnosť, v ktorej môžu protagonisti nájsť „spásu“. Práve táto jednostranná a plochá optika nesúca sa v duchu známych klišé napokon prebíja ambície odlíšiť sa.
Hľadanie zmyslu vlastnej existencie v spojení s inou spriaznenou dušou tu už bolo mnoho ráz, vyrovnanejšie i zábavnejšie. Milenci tých druhých sú len ďalším opakovaním totožných konštruktov a ponaučení. V kontraste voči náloži dialógov nám či o nás nehovoria nič nové a naivne delia všetko do kategórií „priateľstvo“, „sex“ a „ostatné“. Omnoho zaujímavejším by mohlo byť sledovať totožný pár o ďalších vyše 12 rokov neskôr, až bude musieť opäť prehodnotiť svoju situáciu a retrospektívne sa pozrieť na minulosť.
Prečítajte si aj, ako film hodnotí milovník romantických komedii Michal Korec TU.
Sleeping with Other People (USA, 2015, 101 min.)
Réžia: Leslye Headland. Scenár: Leslye Headland. Hrajú: Jason Sudeikis, Alison Brie, Jordan Carlos