MALCOLM & MARIE |
MALCOLM & MARIE |
Na februárovú netflixovú novinku od tvorcu populárneho seriálu Euphoria, Sama Levinsona, nás naladili už len samotné pútavé čiernobiele plagáty charizmatickej dvojice veľkých talentov súčasného Hollywoodu. Romantická dráma Malcolm & Marie stavila všetky svoje karty iba na dve postavy. Mladá herečka a speváčka Zendaya (Spider-Man: Far from Home, Euphoria), spolu s Johnom Davidom Washingtonom (BlacKkKlansman, Tenet) tvoria v tomto príbehu pár, ktorý čaká veľmi dlhá noc plná nekončiacich hádok.
Úspech snímke predurčovali už len ich samotné mená. 24-ročná Zendaya sa v minulom roku stala najmladšou držiteľkou Emmy v kategórii Najlepšia dramatická herečka. Ocenenie dostala práve za výkon v spomínanom depresívnom seriáli Euphoria, pričom jej konkurovali aj iné, skutočne horúce želiezka ako Olivia Colman či Laura Linney. Za Johna Davida Washingtona sa postavil sám milovník ohýbania času, Christopher Nolan, keď ho obsadil do očakávaného záchrancu kín - Tenetu.
Malcolm a Marie sa vracajú domov po filmovej premiére debutovej Malcolmovej snímky, ktorú kritici prijali veľmi vrúcne. Namiesto oslavy a spoločného vyčkávania na prvé kritiky sa vo vzduchu moderného priestranného domu vznáša nepríjemné dusno prameniace s Marienho sklamania. Ako po chvíľke vyjde najavo, nedokáže prehltnúť fakt, že ju jej životný partner počas ďakovnej reči nespomenul a nevyslovil smerom k jej osobe čarovné slovíčko, ktoré občas tak veľmi každý z nás potrebuje počuť - obyčajné ďakujem.
Jej priznanie je spúšťačom spočiatku nevinnej výmeny názorov, ktorá však postupne preberá formu neustále sa nabaľujúcej obojstrannej lavíny pichľavých výčitiek, ostrých nadávok a vyťahovania spomienok z bolestivej minulosti. Je to akoby súťaž, v ktorej sa jeden súper snaží tromfnúť predošlý monológ toho druhého, čím dáva svojim vnútorných démonov iba ďalšie krmivo. Z každej ďalšej vyhrotenej situácie sa dozvedáme niečo nové z pozadia tohto mladého vzťahu, čím zároveň naše sympatie prešľapujú z jednej strany na druhú.
S vyčerpávajúcimi hádkami, v ktorých sa už dávno rieši niečo celkom iné ako ich samotný spúšťač, mal už snáď každý z nás aspoň občasnú skúsenosť. Dej čiernobielej drámy sa točí najmä okolo slovíčka autentickosť. Pokiaľ by sme mali vnímať spor ústrednej dvojice v tejto rovine, tak na neho skutočne možno nahliadať ako na hodnoverné zachytenie podoby súčasných toxických vzťahov, z ktorých sa vytráca neha a vzájomný rešpekt na úkor posilnenia vlastného ega. A v ktorých sila zotrvať, vyviera skôr zo strachu z osamelosti.
Ich filozofovanie nad tým, kto je vo vzťahu väčšou obeťou a kto viac dáva, je prerušované úvahami, ktoré trápia filmového tvorcu. Najmä v Malcolmových dlhých monológoch sa stretávame s odkazmi na veľké filmové mená, pričom sa zamýšľa aj nad čerstvo získanou nálepkou "ďalší Spike Lee". Pre diváka je to vcelku úsmevný moment, nakoľko všetci vieme, že si herec v roku 2018 zahral práve vo filme BlacKkKlansman od Leeho.
Zo snímky cítiť aj silné opovrhovanie kritikmi, ktorí údajne vo všetkom vidia rasový či politický kontext. Ťažko však povedať, či v tomto prípade ide čisto o Malcolmovú postavu a jej problém s prijímaním názorov, ktoré nehľadia jeho vysoké ego alebo skôr o osobnú zatrpknutosť samotného tvorcu Sama Levinsona. Aj keď nám v tínedžermi milujúcom dramatickom seriáli dokázal, že sa filmového remesla dokáže poriadne chopiť a napísať kvalitný scenár, jeho staršia tvorba (Assassination Nation, Another Happy Day) u kritikov naopak nezožala príliš veľký úspech. Problémy so scenárom má aj Malcom & Marie...
Ich noc je totiž začarovaným labyrintom, z ktorého po hodine už úpenlivo hľadáte cestu von. Schéma hádka - udobrenie sa po čase vyčerpá, lenže Levinson v nej pokračuje až do úplného konca. No zásadného zvratu či gradujúceho záveru s katarzným účinkom, ktorý by tieto pocity mohol zvrátiť, sa jednoducho nedočkáme. Napriek vyčerpávajúcim výkonom oboch hercov a ich niekoľkým úderným monológom, sa v istých momentoch neubránite pocitu, že slová z ich úst vyznievajú už iba ako naučené dialógy, ktoré prestali spĺňať svoju funkciu.
Marie sabotuje samú seba a v jej pohľade obete neraz vidíme odraz mladej Rue. Je to aj vcelku prirodzené, keďže obe postavy spájajú spoločné črty. Zendaya podáva slušný výkon, no táto jej poloha je divákom už vcelku známa. Naproti nej nám Malcolm odhaľuje celé spektrum svojej povahy. V úvode sa javí ako zábavný muž užívajúci si svoju chvíľku slávy, miestami pôsobí ako citlivá duša a vzápätí prekvapí otravným egocentrizmom, ktorým v zlomku sekundy ľahko naplní celú miestnosť.
Malcolm & Marie je typickou ukážkou filmu, ktorý formulku "forma víťazí nad obsahom" potvrdzuje s následným dvojitým podčiarknutím. Čiernobiely obraz je jasnou trefou do čierneho, rovnako ako aj výber interiéru v podobe modernej presklenej vily. Tá sa nachádza uprostred ničoho a poskytuje veľký priestor na vyhratie sa s vizuálom. Kamera je výborná a jednotlivé scény sníma z rôznych zaujímavých uhlov. V neposlednom rade treba pochváliť aj hudbu od Labrintha, ktorý má rovnako na svedomí aj tú z Euphorie.
Malcolm & Marie je nakrútený na 35 mm materiál a zároveň sa stal prvým filmom, ktorý bol napísaný, režírovaný a dokončený počas pandémie COVID-19. Napriek tomu, že patrím medzi veľkých priaznivcov komorných konverzačiek, cestu k netflixovej novinke som si tak úplne nenašla. Možno, ak by sa príbeh spracoval iba do krátkometrážneho filmu, dožičil by nám v konečnom dôsledku oveľa silnejší zážitok.
Malcolm & Marie (USA, 2021, 106 min.)
Réžia: Sam Levinson. Scenár: Sam Levinson. Hrajú: John David Washington, Zendaya