MALÁ MAMA |
MALÁ MAMA |
SPOILER: hlavná zápletka prezradená už v traileri filmu
Ak poznáte francúzsku režisérku Céline Sciamma (Portrét ženy v plameňoch), pravdepodobne vás zaujíma téma ženskej nezávislosti, šmrncnutá jemnou náklonnosťou k rovnakému pohlaviu. Minulý rok autorka predstúpila pred publikum s bezpečnou absenciou orientácie, hlavná hrdinka Nelly má totiž v Malej mame len osem rokov. Film bol nominovaný na Zlatého medveďa za najlepší film na minuloročnom Berlinale a na cenu za najlepší neanglicky hovorený film na tohtoročnom britskom festivale BAFTA.
V komornom príbehu sa malá Nelly vysporadúva s babičkiným odchodom na večnosť. S rodičmi odchádza do jej opusteného domu pre mamine veci. 72-minútový film ponúka nežne modelovaný Nellyn vnútorný postoj k danej situácii. Náhle kamarátstvo s vrstovníčkou Marion sprvu rámcuje stavanie spoločného dreveného prístrešku v lese. Postupne sa divákovi sprítomňuje jemná mystifikačná línia, s ktorou Sciamma odkrýva silné citové puto naprieč generáciami troch žien.
Scenáristka a režisérka situuje Nellyn niekoľkodňový príbeh do domu maminho detstva a okolitého lesa. Pre úvod zvolila to najklasickejšie vyobrazenie v domove dôchodcov, kedy je nutné po babičkinom skone jednoducho zbaliť veci a odísť. Od prvého momentu tejto komornej dráme dominuje sympaticky priamočiara Joséphine Sanz v role Nelly. Céline Sciamma cez jej postavu rozbaľuje smerodajné prejavy mysle osemročného dievčatka. Bystrú a zádumčivú Nelly stavia do interakcie s prostredím v minimalistických scénach. Tie nenásilne stavia vedľa seba s vedomím, že ich postupná prezentácia nahadzuje tú správnu príbehovú gradáciu.
Joséphine zručne sekunduje jej sestra Gabrielle ako kamarátka Marion (Gabrielle Sanz). Ich spoločné scény prekypujú vrúcnou úprimnosťou, hoci miestami až okato spolu súzvučia. Na rozvinutí minidobrodružstva zohrávajú dôležitú úlohu Nellina mama v podaní Niny Meurisse a mama Marion (Margot Abascal).
Charakterovú mozaiku dopĺňa Nellin otec (Stéphane Varupenne), hlavne na názorové vyváženie a pragmatickejší prístup k vypratávaniu domu. Predsa ale vytvára protipól pre Nelly voči mame. Dcéra od neho pýta črty jeho detstva, tam sa otec len ticho vyjadrí o strachu z vlastného otca a Nelly tak musia postačiť frázy ako jeho obľúbené jedlo, neosobné udalosti ako narodeniny, takže cítiť, že otec sa hlboko otvoriť nevie.
Citlivosť toho najsilnejšieho puta matky a dcéry sa zrkadlí v ich síce stručných dialógoch, no so silným presahom do hĺbky vzájomného vzťahu pomocou drobných gest, pohľadov a spoločnom zakomponovaní ich postáv do bežných každodenných momentov. Máme možnosť objektívne sledovať ich počínanie a zároveň sa plynulo prepínať do čisto subjektívneho Nellinho sveta. Avizovaná mystéria sa elegantne vtkáva do reality a nenásilne rozvíja hlavný vzťahový základ.
Na to, kam film smeruje, stačí divákovo pozorné sledovanie interiérov, zúčastnených postáv, hlavne úprimného a nežného priateľstva dievčat. Stačí pozorne ako Nelly sama len čítať medzi riadkami dialógov a nechať zapadnúť prostredie do jedinečnej kulisy kúzelnej prírody a v stále viac mysterióznom príbytku nachádzať akési styčné body vedomia. Nimi režisérka naznačuje, že úplne suverénne vedie dejovú líniu tak, aby sa divák napokon poľahky vyspriadal s využitím jemného sci-fi oblúku k dobre zužitkovanej pointe. A ďalej sa nechal unášať Nelly a Marion, ako si spolu tých pár dní sakramentsky dobre užijú.
Nadčasovejšia téma sa ani hádam nedá pomenovať, láska matky a úprimný cit a zvedavosť vlastnej dcéry porozumieť vlastnému rodičovi u každého diváka vyvolá pocit toho najčistejšieho puta. Nadôvažok Marion prezradí Nelly, že je jej mamou. Poľahky sa vnárame vďaka prelomovej informácii do relevantnosti ich počínania a odzbrojujúcich rozhovorov.
Nelly sa neteší iba z kamarátky – radostne splýva so svojou malou mamou v pestvách jej detstva. Ich priama detská komunikácia sa občas stáva premúdrelou, lebo malá mama musí ísť do nemocnice, aby nemala zdravotné komplikácie ako jej mama – Nellyna babička. Pri dospeláckom počínaní vidíme vlastne mamu s dcérou v rovnakom veku, ako sa sústredene ponárajú do prípravy obľúbených raňajok, či spoločného vysúšania zmoknutých vlasov.
Celkovo to, čo predvádzajú sestry Sanzové ako malé 8-ročné dievčatá v rolách dcéry a jej matky, je dychberúce katarzné herectvo. Nech ich prekvapí hocijaká dôležitá udalosť, poľahky je vážnosť spláchnu svojím súdržným riešením. O to hypnotizujúcejším je fakt, že sa neustále pohybujú v pute mama-dcéra, no navonok sú to vlastne 2 malé baby – malá Nelly z budúcnosti a malá Marion v Nellinej fantázii čoby jej malá mama.
Realita v peknom vidiecko-prírodnom balení v sebe šikovno dala vyniknúť dramaticky hlboké vnútorné prežívanie tých najbližších rodinných tvorov. Navzájom sa zoznamujú cez symboly detstva malej mamy a jej dcéry. Nelly sa tak dostáva k svojej vlastnej babičke. Uvedomí si, že len teraz jej môže dať to správne „au revoir“.
Petite maman (Francúzsko, 2021, 72 min.)
Réžia: Céline Sciamma. Scenár: Céline Sciamma. Hrajú: Joséphine Sanz, Gabrielle Sanz, Nina Meurisse, Stéphane Varupenne, Margot Abascal, Florès Cardo, Josée Schuller, Guylène Péan ....