OTCOVIA A MATKY |
OTCOVIA A MATKY |
Príbehy so skupinovým hrdinom patria k najpopulárnejším dramaturgickým štruktúram posledných desaťročí. Medzi najznámejšie patria diela, ako Americká krása, Zachráňte vojaka Ryana, Sedem statočných alebo Veľké rozčarovanie. Ide v nich o dobrodružstvo jednej skupiny ľudí na jednom mieste a v jednom čase a ich nábojom sú rozvíjajúce sa vzťahy medzi postavami a vznik konfliktov medzi nimi.
Medzi snímky so skupinovým hrdinom patrí aj novinka úspešnej dánskej herečky, a v poslednom čase aj režisérky, Papriky Steen s názvom Otcovia a matky. Umelkyňa hrala aj v niektorých dôležitých filmoch dvoch dánskych predstaviteľov hnutia Dogma 95 Larsa von Triera a Thomasa Vinterberga, ako napríklad Idioti a Rodinná oslava. Išlo taktiež o snímky so skupinovým hrdinom a niet preto divu, že jej novinka má podobnú dramaturgickú štruktúru, i keď ide predsa len o podstatne odlišné dielo, inými slovami menej vypäté a sčasti zapadajúce aj do mainstreamu.
Manželský pár mestských štyridsiatnikov strednej triedy sa snaží, aby ich dvanásťročná dcérka zapadla do školského kolektívu na novej základnej škole, čomu by mohlo napomôcť aj spoločné pravidelné letné kempovanie v prírode pre celé rodiny. Niekoľko podobných párov v strednom veku tak prichádza na miesto so svojimi ratolesťami, pričom deti nechávajú oddávať sa letným radovánkam a podľa scenára sa im venujú len minimálne.
Otcovia a matky sa neprekvapivo začínajú mimo svoje domovy čím ďalej tým viac odväzovať, čo vedie okrem vypúšťaniu pary aj k menším či väčším konfliktom ako medzi jednotlivými pármi, tak medzi jednotlivými rodinami a k jednému prekvapivému odhaleniu, tak trochu nasilu kopírujúcemu prekvapivý twist jednej zo spomínaných snímok.
Ulrik, Piv, Per, Wencke, Tommy, Betina, Lasse alebo Moa-Britt na miesto prichádzajú dokonale naladení na oddych od každodennosti, ale ako to už chodí, postupne zisťujú, že pred manželskými krízami, krízami stredného veku, nepochopenia zo strany detí prechádzajúcich pomaly do puberty a vzájomným ješitným súperením nikde neutečú. A nejde to ani s pomocou alkoholu či marihuany, práve naopak, vďaka nim odkrývajú nepríjemné pravdy (a telá) aj pred ostatnými. Tých mien je tu ešte viac a pre diváka môže byť problémom sa v nich a ich problémoch vyznať.
Každý pár má svoj menší dejovú oblúk, opäť ale platí, že pochopiť, koho čo trápi a kto má s kým najväčší problém, pokiaľ sa nebudete maximálne sústrediť, nie je vôbec jednoduché. Scenár by mohol byť skrátka prehľadnejší. Na rozdiel od hore spomínaných kultových diel neobsahujú Otcovia a dcéry zásadný moment, ktorý by doslova nakopol dej a dal postavám cieľ po zvyšok filmu. Niečo, ako obvinenie zo sexuálneho násilia v Rodinnej oslave, rozhodnutie postáv chovať sa na verejnosti ako mentálne postihnutí jedinci v Idiotoch, či výpoveď z dobre platenej práce hlavnej postavy v Americkej kráse.
Dánska novinka skrátka len tak prirodzene plynie (ale film nie je vyložene pomalý) a menšie konflikty vznikajú predovšetkým vďaka dialógom. Väčší konflikt chýba a možno sa zamyslíte nad tým, či by dej by nemohlo nakopnúť napríklad zmiznutie jedného z detí krátko po príchode na kemp.
Toto konštatovanie však nemusíte brať priamo ako výčitku. Otcovia a dcéry síce nemajú priamočiary dejový oblúk, ale pôsobia v rámci možností autenticky a prirodzene. Paprika Steen a scenárista Jakob Weis sa totiž snažili pripraviť film dostatočne „indie“, dostatočne „feel good“, i keď s temnejšími momentami a zároveň dostatočne „pochopiteľný aj pre bežných divákov“. To pochopenie divákmi však súvisí predovšetkým s tým, nakoľko sa dokážete s postavami vžiť, inými slovami sa cieľová skupina viac menej kryje s hrdinami snímky.
Film je tak určený predovšetkým pre štyridsiatnikov žijúcich podobným životným štýlom a majú rovnako chuť na nejaký čas „vypadnúť“ zo stereotypnej každodennosti. Najviac sa tak Otcovia a dcéry zo spomínaných snímok blížia k legendárnemu Veľkému rozčarovaniu.
Film má jasný začiatok, nemá však skutočne chytľavú zápletku a vzhľadom na to príliš negraduje a neposkytuje ani poriadny záver. Záleží tak od očakávania a vkusu, či to budete považovať za klad, alebo zápor. Každopádne iba minimum postáv je skutočne sympatických, najviac sa asi stotožníte s Piv v podaní Katrine Greis-Rosenthal.
Jednoznačne najväčšou hviezdou filmu je Nikolaj Lie Kas známy zo série kriminálok oddelenia Q, avšak nesnaží sa na seba strhávať zbytočne pozornosť, pretože v Otcoch a matkách je každá postava rovnako dôležitá. Čo zároveň môžeme považovať za najväčší plusový bod mierne nadpriemernej snímky.
Fædre & Mødre (Dánsko, 2022, 97 min.)
Réžia: Paprika Steen. Scenár: Jakob Weis. Hrajú: Katrine Greis-Rosenthal (Piv), Jacob Lohmann (Ulrik), Rasmus Bjerg (Per), Lise Baastrup (Wencke), Nikolaj Lie Kaas (Tommy), Line Kruse (Bettina), Mikael Birkkjær (Lasse), Lisa Loven Kongsli (Moa-Britt), Amanda Collin (Julie), Carsten Bjørnlund (Thorbjørn), Merete Damgaard Mærkedahl (Lis), Martin Greis-Rosenthal (Frederik), Ida Skelbæk-Knudsen (Hannah), Lars Brygmann (Adrian) a ďalší