NA LODI ADAMANT

NA LODI ADAMANT

7.0

Filmová recenzia



Francúzsky dokumentarista a bystrý pozorovateľ Nicolas Philibert je známy svojím nenásilným filmárskym prístupom. Väčšinou sa vyhýba vysvetľujúcemu komentáru a radšej necháva prehovárať sociálnych aktérov. Rovnako je tomu aj v jeho novej snímke Na lodi Adamant, ktorá si z Berlinale odniesla hlavnú cenu. Philibert v súcitnom a empatickom dokumente skladá mozaiku emócií a talentov psychicky chorých umelcov.

Adamant je loď trvalo kotviaca na Seine v centre Paríža. Drevom obložený exteriér lode a jej zaujímavý dizajn napovie, že sa nejedná o obyčajné plavidlo. Priestory Adamantu slúžia ako denné centrum a umelecký ateliér pre ľudí s duševnými poruchami. V blízkosti najvýznamnejších pamiatok mesta ponúka Adamant terapiu pomocou hudby, literatúry alebo výtvarného umenia. Personál pozostáva zo psychiatrov, ktorí uprednostňujú voľnú terapeutickú atmosféru pred klasickými liečebnými metódami.

Philibert nerozpráva jednotný príbeh, ale epizodicky skladá útržky zo životov a pocitov jednotlivých aktérov túžiacich po seba kultivácií. Režisér častokrát uprednostňuje nenápadné momenty a nesnaží diváka za každú cenu zaujať či nebodaj šokovať fenoménom šialenstva. V centre pozornosti stojí unikátne liečebné centrum a niekoľko „bláznov“, ktorí dokážu najúčinnejšie komunikovať pomocou umenia.

Autor sleduje protagonistov s odstupom, zároveň však s neprehliadnuteľným zmyslom pre empatiu. Kamera zachytáva monológy účastníkov v dlhých záberoch, a to aj v momentoch, kedy sa aktéri zamĺknu a v obraze zavládne ticho. Výpovede jednotlivých účastníkov dopĺňajú s kľudom odpozorované zábery okolia, prázdnych ulíc či interiéru lode. Z režijnej koncepcie sála vyzretá filmárska skromnosť.

Na lodi Adamant

Snímke môžeme rozumieť aj ako reakcii na Dejiny šialenstva od Michela Foucaulta. Toto filozoficko-historické pojednanie o represívnych praktikách v psychiatrických liečebniach formulovalo novodobý pojem moci. Philibert na rozdiel od postmodernistu Foucaulta vyznieva ako humanista veriaci v modernú dobu a nové terapeutické metódy.

Dokumentarista sa o objektívny popis psychiatrie nepokúša a neobhajuje ani výlučnosť arteterapie (klienti Adamantu sa súbežne liečia medikamentami). Primárnym zámerom autora nie je exkurz o možnostiach a limitoch psychiatrie, ale zoznámenie so skupinou duševne chorých umelcov, predstavenie spontaneity ich myslenia a cítenia.

Na lodi Adamant

V najzaujímavejších momentoch umeleckí outsideri interpretujú svoje maľby, ktoré sú predchnuté originálnou obrazotvornosťou. S detskou fascináciou popisujú na prvý pohľad nezaujímavé postrehy; tvorivo vnímajú netypické podobnosti medzi abstrakciou a konkrétnosťou. V iných – úzkostlivých chvíľach – usilujú o bytostnú filozofiu vlastných obáv.

Vedomie prchavosti života však v artererapeutickom prostredí Adamantu neústi do beznádejného pesimizmu. Aktéri objavujú pozitívny a povzbudivý prístup k životu; veria v budúce možnosti a oslavujú nedokonalosť. V priebehu tvorby dokážu byť nesmierne vážni a ukotvení vo svojich presvedčeniach. Snímka naznačuje, že blázni sú schopní budovať svoju identitu s väčšou mierou autenticity a osobného odhodlania, než mnohí „normálni“ ľudia, ktorí si zvykli na mechanický chod diania a stratili svoju tvár.

Na lodi Adamant

Je nutné dodať, že Philibertova rozprávačská stratégia, vyhýbajúca sa ozvláštňujúcim postupom, sa po čase vyčerpá. Je otázkou, či sa divák uspokojí s odpozorovanými postrehmi nečakane talentovaných a zároveň zraniteľných aktérov alebo ho táto nefalšovaná skromnosť omrzí.

 

Sur l’Adamant (Francúzsko, Japonsko, 2023, 109 min.)
Réžia: Nicolas Philibert. Scenár: Nicolas Philibert. Kamera: Nicolas Philibert. Strih: Nicolas Philibert


autor Andrej Chovanec 22.9.2023
7.0
NA LODI ADAMANT
+ vyzretá filmárska skromnosť
+ autorov pohľad z odstupu nevylučuje empatiu
+ autentické postrehy z prostredia arteterapie
+ napriek jednoduchosti nezostáva obsah snímky na povrchu
- rozprávanie založené na skromnom pozorovaní môže byť pre niektorých divákov zameniteľné s nudou
Kinema
7.0
Diváci
7.0
Ohodnotiť

Žner: Dokument
Minutáž˝: 109 min
Krajina: Francúzsko Japonsko
Rok výroby: 2023

Premiéra: 24.2. 2023
Premiéra SK: 7.9.2023
VAIANA 2
[RECENZIA ]
AMERIKÁNKA
[RECENZIA ]
1
Žena z…
ŽENA Z…
[RECENZIA ]
1
Hypnóza
HYPNÓZA
[RECENZIA ]
ROK VDOVY
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Diváci
7.0
Ohodnotiť

Žáner: Dokument
Minutáż˝: 109 min
Krajina: Francúzsko Japonsko
Rok výroby: 2023

Premiéra: 24.2. 2023
Premiéra SK: 7.9.2023
0 z 10
0 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|GLADIÁTOR II
4
hodnotenie 6/10
|KONKLÁVE
0
hodnotenie 8/10
|RED ONE
0
hodnotenie 6/10
|DUNA: PROROCTVO
1
hodnotenie 6/10
|HERETIK
0
hodnotenie 7/10
|POKLAD (POKLAD)
0
hodnotenie 5/10
|HYPNÓZA
1
hodnotenie 8/10
|ARCHITEKTÚRA ČSSR 58 – 89
0
hodnotenie 8/10
|ROK VDOVY
0
hodnotenie 8/10
|ŽENA Z…
1
hodnotenie 7/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 74795
02 |
návšt. 5818
03 |
návšt. 2980
04 |
návšt. 2064
05 |
návšt. 1576
06 |
návšt. 1493
07 |
návšt. 1313
08 |
návšt. 1232
09 |
návšt. 1162
10 |
návšt. 1096
REBRÍČEK US
01 |
$140,0 mil.
02 |
$81,0 mil.
03 |
$31,0 mil.
04 |
$13,0 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,3 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$0,957 mil.
09 |
$0,701 mil.
10 |
$0,656 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.