UMELOHMOTNÉ NEBO |
UMELOHMOTNÉ NEBO |
Píše sa rok 2123 a náš svet vyzerá presne tak, ako dnes predpovedajú najčernejšie scenáre: Planéta Zem je vyprahnutá a mŕtva, posledné ľudské spoločenstvá na nej prežívajú len pomocou zúfalých a drastických opatrení. Pravidlá pre tých, čo si chcú urvať čosi z posledných dostupných zdrojov sú prísne a kruté. Má však vôbec zmysel búriť sa, keď nie je kam ujsť?
Nové maďarsko-slovenské animované sci-fi Umelohmotné nebo nás pozýva do dystopickej budúcnosti, v ktorej sa môže zdať aj smrť vykúpením. Ibaže by nad ňou predsa len zvíťazila láska...
Jedinečný film premietali na festivaloch v Berlíne, Záhrebe aj Annecy a pochváliť sa môže tiež nomináciou na cenu pre najlepší animovaný film v rámci Európskych filmových cien. Nezmeškajte možnosť vidieť ho v najbližších dňoch aj v slovenských kinách.
Keď nám naša planéta definitívne prestala poskytovať zdanlivo nekonečné prírodné bohatstvo, neostalo ľudstvu nič iné, než začať recyklovať samé seba. A tak v Budapešti na základe revolučného vynálezu maďarského vedca vzniklo monštruózne centrum, v ktorom sa ľudské telá transformujú na stromy, poskytujúc tak šancu na prežitie ďalším generáciám. Aby však proces správne fungoval a ľudstvo nemrhalo touto obetou na nesprávnych miestach, musia nezvratnú premenu podstúpiť bez výnimky všetci ihneď po 50. narodeninách.
Niektorým však, paradoxne, aj to pripadá až príliš neskoro. Tridsaťdvaročná Nora (Zsófia Szamosi) sa, napríklad, zvyšných rokov transplantáciou hybridného štepu vzdáva celkom dobrovoľne. Nevie sa totiž zmieriť s tragickým úmrtím svojho malého syna.
Z bludného kruhu depresií ju nevie vyslobodiť ani milujúci manžel Stefan (Tamás Keresztes), ktorý je zároveň psychológ. Samovražedný zákrok Nora podstúpi bez jeho vedomia a on sa tak musí zo dňa na deň zmieriť s tým, že po synovi príde aj o ňu. Stefan sa však odmieta vzdať. Prichádza s odvážnym a nebezpečným plánom, ako by Noru predsa len mohol zachrániť – a možno nie len ju...
V post-apokalyptickom animáku s nápaditým environmentálnym, ale aj etickým posolstvom sa spolu so Stefanom a Norou pozrieme do budúcnosti, ktorej by sa asi chcel dožiť len málokto. Elegantná Budapešť sa v nej mení na klaustrofobickú enklávu posledných preživších, ktorí sa pred extrémnym počasím schovávajú pod obrou umelou kopulou. Ostatné mestá ľahli popolom, alebo sa rozpadli na prach. Tatry, majestátne sa týčiace z vyprahnutej pustatiny, sú však útočiskom geniálneho vedca, ktorý by ako jediný mohol Norinu premenu zastaviť.
Hoci zo samotných animácií vo filme režisérskej dvojice Tibor Bánóczki a Sarolta Szabó vyslovene nepadajú sánky, bezútešnú víziu budúcnosti našincovi dobre známych lokalít predstavuje sugestívne a pútavo. Niektoré nápady sú hádam, s trochou nadhľadu, skoro hodné realizácie, ako napríklad diaľková lanovka do Tatier až odkiaľsi z Miškovca.
Aby sme však uverili autenticite tohto temného sveta, bude si film od nás vyžadovať štipku ústretovosti. Svoju vedecko-fantastickú zápletku totiž poníma skôr metaforicky, ba až lyricky než s dôslednou logikou. Odovzdanosť Nory, ale aj celej spoločnosti snahe udržať ľudstvo pri živote, aj za cenu prázdnoty vlastnej existencie a nehumánnej obety, však filmu dodáva špecifickú melancholickú atmosféru aj svieži uhol pohľadu, čím skratkovitosť zápletky dobre vynahrádza.
V prípade Umelohmotného neba, napokon, netreba podliehať žiadnym konkrétnym očakávaniam. Nie je to v skutočnosti klasická dráma či nebodaj akčný triler, ale skôr akási filmová esej so zádumčivo romantickým podtónom, ktorá najlepšie funguje, ak sa ňou necháte voľne unášať. Viaceré dejové línie, od ktorých môžete očakávať zásadnejší vývoj, bez vysvetlenia vyprchajú do stratena. No silné a originálne finále za to nakoniec aj tak stojí.
Umelohmotné nebo možno nenapĺňa svoj potenciál na 100 %, no rozhodne je jedným z najpozoruhodnejších animovaných filmov, aké v našom regióne v poslednom čase vznikli. Jeho téma, ale najmä svojský a odvážny prístup k nej sú tiež vďačným podnetom pre ďalšie debaty.
Müanyag égbolt (Maďarsko / Slovensko, 2023, 110 min.)
Réžia: Tibor Bánóczki, Sarolta Szabó. Scenár: Tibor Bánóczki, Sarolta Szabó. Hrajú: Tamás Keresztes, Zsófia Szamosi, Géza D. Hegedűs, Judit Schell, István Znamenák, Márton Patkós, Renátó Olasz. Slovenské znenie: Richard Autner, Rebeka Poláková, Vladimír Jedľovský, Diana Mórová, Juraj Loj, Maroš Kramár, Ján Jackuliak, Dušan Cinkota, Dárius Koči, Judita Bilá, Oliver Asztalos