AUTIČKÁRI |
AUTIČKÁRI |
Ambiciózny filmár Dominik Bari, rodák z Košíc, zaujal ešte v roku 2018 cestovateľským študentským počinom Ojmiakon. Teraz už pre podstatne širšie publikum zaparkoval svoj celovečerný debut zo sveta kradnutých áut, kde na scenári, vychádzajúcom zo skutočných prípadov z rokov 2017 – 2018, participoval s pestrou paletou spolupracovníkov: od novinárov a poškodených, cez vyšetrovateľov, až po samotných zločincov.
Snímku, na produkcii ktorej sa spolupodieľala spoločnosť HBO, čoskoro nájdete vo vybraných kinách a od decembra aj na streamovacej platforme MAX, pričom pôjde o jeden z úplne prvých výhradne tuzemských dokumentov v tejto ponuke a bude sa „exportovať“ až do 23 krajín v Európe.
Filmová mozaika je vyskladaná z niekoľkých dielcov. Divákovi pred očami defilujú vyjadrenia skutočných autičkárov, výpovede okradnutých, reportážne útržky z večerného televízneho spravodajstva, rozhovory s vyšetrovateľmi a novinármi a v neposlednom rade predovšetkým rekonštrukcia udalostí, ktorá tvorí nosnú líniu.
Fragment hraného dokumentu sleduje primárne kriminálne aktivity zločineckej skupinky, ale paralelne s nimi neskôr vidíme i počínanie si polície a záverečný súdny proces s frustrujúcim vyústením. Vrcholom filmu je pôsobivý zásah kukláčov, ktorým sa počin z dramaturgického hľadiska takticky začína, aby sa k nemu vo svojej druhej polovici minutáže vrátil.
Obsahovo pôsobí Bariho novinka ako rozšírená investigatívna reportáž a nemožno sa ubrániť dojmu, že táto forma je skôr určená pre televízne obrazovky než pre kino. V istých momentoch navyše nemôže nepripomenúť niektoré známe televízne formáty, za všetky spomeňme vynikajúci cyklus Najväčšie kriminálne prípady Slovenska (2006).
Vysoký technický štandard – frekventované výškové zábery na nočnú panorámu mesta, prepletené mestské cesty a automobilové naháňačky, pohotový strih či správne dunivý zvuk Dolby Atmos – vás však presvedčí, že veľké plátno a prítmie sály Autičkárom seknú. Tvorcovia si neodpustili ani obľúbené hollywoodske klišé, a síce spomalené „frajerské“ odkráčanie od explózie bez intuitívneho otočenia sa za seba z obavy o život a zdravie.
Väčšina hercov (často nehercov) v hranej časti pôsobí viac-menej uveriteľne. Kľúčoví sú prirodzene samotní predstavitelia gangu zlodejov, ktorí sú typovo presne obsadení a na malom priestore si „svoje“ obstojne odohrajú.
Pridanou hodnotou sú vstupy reálnych kriminálnikov: kým jeden hodnotí svoje činy zrelo s odstupom odsedených 15 rokov, druhý s maskou na tvári („fantóm“) sprostredkováva oveľa živelnejší a priamejší pohľad na veci. Fantóm situovaný v podzemnom parkovisku pôsobí maximálne autenticky a oproti nemu vyznievajú spovede niektorých okradnutých osôb naivne. Žiaľ, cez prekrytie tváre nie je vždy plne zrozumiteľný a nemalá časť jeho svedectva sa tak pre diváka stráca.
Dominik Bari nemal pri tomto projekte podľa očakávaní veľké umelecké ambície. Z atraktívneho námetu (tzv. true crime) vyskladal divácky zaujímavú a pestrú koláž. Dokumentárne (reportážne) formy okoreňuje o prvky známe z hollywoodskeho akčňáku, práve vďaka ktorým to Autičkárom svedčí aj na veľkom plátne. Svojimi ďalšími parametrami patria skôr do televízie, ale vďaka zámeru edukácie a prevencie určite popri kinách a streame úspešne odparkujú aj na školách.
Autičkári (Slovensko, 2024, 75 min.)
Réžia: Dominik Bari. Scenár: Dominik Bari. Kamera: Viktor Herrgott. Strih: Juraj Monošík. Hudba: Adrián Čermák.