ČERT VIE PREČO |
ČERT VIE PREČO |
Česká ľudová rozprávka nikdy nezomiera. Jeden neúspech pokusu o nápravu nestačí. Naplň sa zlatý dukát (i rozpočet)... No ja vravím po zhliadnutí projektu : Die another czech fairy-tale!
Kráľ Dobromil je jedným z frívoľných typov, ktorí po zvolení nevydržia sedieť na tróne ako päť peňazí (najlepšie zlatých grošov) a radi si obhliadnu krásy krajine vrátane chalúpky bylinkárky Apolieny. A tak si užíval v mieri, trpel a zúrivo sekal v boji a v konečnom dôsledku nezmyselne viedol celú svoju aristokratickú púť. Po niekoľkých rokoch sa rozhodol vrátiť na hrad, ale pochopiteľne nemohol očakávať, že všetko bude v pôvodnom poriadku. Pretože medzitým sa jeho minister (Jiří Lábus - dabuje Karol Čálik) spriahol s peklom, na panstve začali čerti po kostole hvízdať, takmer všetok ľud berie nohy na plecia z tohto čoraz viac chudobného a nemilého kráľovstva atď. A to ešte nehovoríme o jeho dcéruške Aničke (Táňa Pauhofová, ktorá si odskočila z Krutých radostí do Playboya a potom znovu do filmu), ktorá sa neustále potuluje s Apolienou a príliš dobre si s ňou rozumie a čoskoro sa bude pýriť od zamilovanosti. Pretože do kráľovstva sa rúti... mno, rúti, skôr plaví... ehm, plaví... Aha, do kráľovstva riečka nedivoká prináša plť s mladíkom Filipom, ktorý sa dá dokopy so sedlákom Kvidom a podniknú road-movie cez pekelné predmestie do domu Apolieny, neskôr na hrad, aby nakoniec skončili tam, kam patria do pekla. Medzitým Dobromil pookreje a hrozí mu strata duše (no, upíšte sa peklu) a Lucifer (Csongor Kassai) si brúsi zuby na kráľovstvo i Aničku čoraz ostrejšie... Lenže Filip má svoj plán a okrem rodinnej vendetty snáď zahrňuje i lásku, záchranu susednej krajiny a štandardný happy-end...
Čert vie prečo sa táto rozprávka točila, no mňa by skôr zaujímalo, či pekelníci mali vyhranený jasný zámer celého projektu. Pretože za 50 miliónov czech or slovak bucks toho veľa neuvidíme. Resp. tvorcovia nám neposkytnú lepší pohľad a oddych pri tradičnej českej rozprávočke ako pred tridsiatimi alebo päťdesiatimi rokmi.
OK, začnime brúsiť kosu o najväčší kameň úrazu - scenár. Bohužiaľ, prvých pätnásť minút je takých nudných a roztopašných, že v lepšom prípade ich odspíte a v horšom z kinosály namosúrene odkráčať (s klepotom prstu na vlastné čelo). To isté platí aj pre záverečnú pätnásťminútovku, ktorá mala slúžiť ako grandiózne finále, no výsledkom je ďalší náročný pokus o udržanie Eyes Wide Shut alias očí doširoka otvorených a viečok nezavierajúcich sa. Priznávam sa na rovinu, že nuda vo finále ma na pár minút uspala, čo nie je vôbec dobre (najmä keď bola projekcia o pol jedenástej ráno a nie v noci). A ten hodinový zvyšok už poskytuje nejaké to dobrodružstvo, ale zabudnite na celistvý dej a postupnú gradáciu. Zo scenáru totiž plynie len faloš a klamlivý pocit, že všetko sa na dobré obráti. Čerta starého! (A že ich v pekle i v rozprávke nájdete - viď Pavol Liška vo výborne zahranej vedľajšej úlohe.) Ak by som chcel byť škodlivý, napíšem, že film nemá ani hlavu, ani pätu. Ak budem čiastočne milý, uspokojím sa s tvrdením, že český projektík trpí chorobou jednotvárnosti a absenciou postupnosti. Nie je tu žiadny úvod, žiadny napínavý postup dejom a žiadne vyvrcholenie. Máme tu len pokus o pekelné finále, rýchly strih a svadobný happy-end. That's it! Dobromil len sedí na tróne, čuší v pekle alebo sa fláka po krajine, Anička sa len vykecáva s Apolienou, Filip s Kvídom sa motajú po kráľovstve a v štýle random (čo mi situácia poskytne, to využijem) sa prebijú resp. preženú až do záverečnej sekvencie inak výtvarne i architektonicky sľubne vytvoreného peklíčka. A Lucifer len skáče zo studne do pekla a naopak, sem-tam prenesie nejakú hlášku a zamieri späť. That's it again! Žiadne napätie, žiadny pokus o držanie palca nejakému hrdinovi, nič také sa nekoná...
Problém nakoniec vzniká aj pri nazeraní sa na herecké výkony. Scenár je taký slabučký, že nikomu neposkytol výrazne väčší herecký priestor resp. každý dostal približne rovnaký part. To je ale obrovská škoda! Pretože niektoré postavy síce oželiete a nepotrebujete sledovať ich dianie (koniec koncov sem patrí Dobromil, Apoliena a všetci možní poskokovia podzemného i nadzemného kráľovstva), iné vám budú liezť na nervy prakticky hneď od začiatku (mám na mysli najmä zradcovského ministra Jiřího Lábusa, ktorý svojím pitoreskným štýlom a svojou prachsprostou pomocníčkou len zbytočne zapratal celuloid) a na iných hercov by ste radi zízali dlhšie, ale scenár vám to jednoducho nepovolí (Zdeněk Suchý alias skvelý Azarach alebo Pavol Liška - detto výborný pekelník a aby ani mužské oko nepookrialo, tak aj slečna Pauhofová mohla získať viac záberov). Takže aj herecké pole ostáva zorané len spolovice a výslednej úrode veľmi nepridáva.
Dokonca aj ospevovaná architektúra filmu resp. snaha zúročiť päťdesiatmiliónový rozpočet čo najlepšie bola naplnená len čiastočne. Slovenské exteriéry určite nestáli tak veľa a čo sa týka pekla, nemá síce zlú architektúru, no užijete si ho buď príliš málo resp. jeho pobyt vám bude pripadať príliš chaotický. Na to, aké všetky možné stroje Čechúrikovia vytvorili, ostáva miera kreačnej invencie i celkového podania podozrivo nízka. Ak mám do úvahy zobrať možnosti celého rozpočtu, pochybujem, že sa v konečnom dôsledku film zaplatí. Na to by ho muselo navštíviť aspoň 500 až 600 tisíc divákov a hoci prvé tri týždne v Čechách zaznamenali návštevnosť vo výške 85 tisíc divákov, požadovaná bariéra sa len ťažko skolí...
Najväčším problémom však podľa mňa ostáva réžia Romana Vávru. Ako poznamenali na tlačovke sami tvorcovia, deťom sa asi film bude páčiť, lebo majú tu kráľa, princezničku i princa a aj celú plejádu čertov. No na to doprovod v podobe dospelého diváka kašle, pretože aj on chce z projektu niečo mať (okrem do kosti obhryzených nechtov). Nulová gradácia, chaos a ploché vyznenie bez poriadnej atmosféry. Producenti proklamovali, že z filmu nechceli urobiť ďalšie Tri oriešky pre Popolušku. No ja sa im na oplátku smejem do očí a vyčítam im, že týmto štýlom sa im to určite nepodarí. Nehovoriac o tom, že Tri oriešky sú báječným kultom, ku ktorému sa tento projekt ani zďaleka nepribližuje. Takže autori odmietli postaviť film na báze veľmi úspešnej atmosféry predchodcu a radšej stavili na svoje poňatie... a pochopiteľne, že sa im ho nepodarí napodobniť či prekonať...
OK, detičky budú z novej rozprávky mať radosť, pretože jej budú rozumieť a je vlastne ľudovou záležitosťou. (Apropo, nahovorenie... Je prekvapivo dobré. Dokonca by som ho prirovnal k prekvapivo dobrým dabingom Disneyho rozprávok. Chápem preto aj výslednú kópiu, v ktorej nesedia hlasy českých hercov. Ale prečo nie sú zosynchronizovaní aj slovenskí herci - napr. Táňa P., tomu nerozumiem.) No my ostatní, odchovaní na projektoch typu Tri oriešky..., Traja veteráni, Princ a večernica alebo dokonca ešte starších, len pokrútime hlavou nad všetkými modernými čertami a odpľujeme si pri východe z multiplexu. Deťom však rozprávočku doprajte, najmä keď si predstavím to sucho detských filmov v nasledujúcich mesiacoch, nemôžem nakoniec mladému publiku tento pokus odporučiť. Vy ostatní, ušetrite prachy a ak chcete vidieť poriadnu rozprávku, čakajte na 14. august 2003 na nadabovanú Cestu do fantázie, ktorá právom získala Oscara. Čert vie prečo vám neujde, na Vianoce 2004 ho uvedie v prime-time Slovenská i Česká televízia.
Čert ví proč (ČR-SR, 2003, 100 min.)
Réžia: Roman Vávra. Scenár: Ondrej Šulaj, Roman Vávra. Kamera: Ramunas Greičius. Hudba: Petr Ostrouchov. Hrajú: Iva Janžurová, Tatiana Pauhofová, Štěpán Kubišta, Josef Somr, Jiří Lábus, Eva Holubová, Boris Hybner,Csongor Kassai.