PREVIEW: JEDNA RUKA NETLESKÁ |
PREVIEW: JEDNA RUKA NETLESKÁ |
Standa je smoliar. Osud ho strháva životom a on to necháva na náhodu. Zrovna ho pustili z väzenia a on verí, že sa karta obráti. Jeho bývalý šéf Zdeněk mu je totiž niečo dlžný a Standa si konečne môže splniť to, po čom sníval. Stretáva Ondreja. A ten je ešte väčší blázon než Standa. Ich smola sa násobí a to nemôže dopadnúť dobre.
Zdeněk má manželku Sandru a dve deti. Manželka je prísna, spoľahlivá a ekologická. Deti sú dobré, učia sa a hrajú. Zdeněk má reštauráciu a svoju pravú ruku Jána. Všetko sa darí. Dovtedy, kým sa Standa a Ondrej nestretnú.
Moderná čierna komédia „Jedna ruka netleská" je film, ktorý Vás strhne. Na pozadí originálneho, chvíľami kriminálneho príbehu sa odvíja množstvo humorných situácií, absurdných dialógov, zapamätateľných hlášok a všetko vyvrcholí prekvapivým záverom.
Jedna ruka netleská je tretím celovečerným filmom režiséra Davida Ondříčka. Predovšetkým svojím druhým filmom „Samotáři" si posadil latku skutočne vysoko. „Je to riskantný projekt, niekto na náš humor nemusí pristúpiť a film je pre neho stratený. Tajne dúfam v pravý opak," hovorí scenárista, režisér a producent Ondříček v jednej osobe. Vo filme herecky exceluje spoluscenárista a herec Jiří Macháček a držiteľ dvoch Českých levov Ivan Trojan. V nezvyčajnej úlohe uvidíme Jana Třísku a šancu na herecký objav roku má Marek Taclík z Činoherného klubu. Hudbu tradične v Ondříčkových snímkach obstaráva Jan P. Muchow.
Rozhovor s Davidom Ondříčkom, režisérom, spoluautorom scenára a producentom filmu
Po filmoch Šeptej a Samotáři je to tvoj prvý film, ktorý nie je generačný jeho téma je nadčasová. Ako by ste ho v krátkosti popísali?
Vo filme sa prelínajú tri základné témy: príbeh chlapca, ktorý nepodlieha obecným pravidlám sveta, v ktorom žije, tlak doby na nás a otázka normálnosti a šialenstva. Príbeh vychádza spontánne z nás. Keď sme sa s Jirkom Macháčkom bavili o tom, čo prežívame, napadol nás najprv príbeh Standu, ktorý nevedomky rieši veci priamo a nesnaží sa ako väčšina ľudí kalkulovať. Nie je hlúpy, proste len nechce pristúpiť na pravidlá sveta. Neskôr sa nám do príbehu dostala i rodina, určitý kontrapunkt k Standovi. Cez nich vidíme pokrivený obraz toho, ako nás vždy deformujú doba, informácie a životné tempo. Cítime sa pod tlakom, ale nevieme, ako sa ho zbaviť, a z toho vznikajú bizarné situácie. Niekto sa snaží tomu nepodľahnúť, iný podľahne, zošalie a začne konať nenormálne. A práve téma obecné normy, považujeme za normálne a čo už chápeme ako šialené, ma zajímalo najviac.
Čo ste sa pri debatách dozvedeli o sebe? Podliehate, alebo nie?
Určite podliehame, a oba to pociťujeme na vlastnej koži. Napríklad automaticky veríme akýmkoľvek informáciám, kľudne aj naprostým nezmyslom. Ja sám napr. informáciám o tom, aká tenisová raketa alebo pilulky na chudnutie sú najlepšie.
A opäť ide o čiernu, trochu horkú komédiu.
Je to pravda, že ide o komédiu, baví ma miešanie štýlov. Keby sme všetko brali vážne, asi by sme zošaleli
Scenár si písal s Jiřím Macháčkom, ktorý má veľmi osobitý humor. Ako ste sa pri práci doplňovali?
Máme dosť podobný zmysel pre humor. Keď sa spolu bavíme, smejeme sa tomu, čo hovorí druhý. Môj humor je skôr na dvakrát, k vyjadreniu potrebujem viac času. Jirka je naopak väčší gagman daného momentu. Chytí prítomnosť za pačesy a okamžite urobí situačný vtip. Kým sme začali písať, myslel som si, že Jirka bude fabulátor chŕliaci nápady, ktoré ja budem v kľude dávať dohromady. Bolo to ale skôr naopak.
Jiří Macháček i Ivan Trojan hrali nezabudnuteľné postavy i v Samotároch. Myslíš, že si v nich našiel svojich charakterových hercov?
Určite. Dokonca mám i rád, keď má režisér svojich hercov. Stále cítim, že si s obidvomi mám čo povedať a že má pre nás zmysel spolupracovať naďalej. Ak mi to dovolí námet budúceho filmu, chcel by som Ivana, ktorý zatiaľ hral skôr toho druhého, obsadiť do hlavnej úlohy .
Písali ste scenár priamo pre konkrétnych hercov?
Jirka s Ivanem boli jasní, ich úlohy sú napísané na mieru. Pomohlo nám, že s nami Ivan scenár dopisoval, takže sme si niektoré scény mohli pri písaní rovnou prehrávať. Je to výhoda pre režiséra, pretože sa mu potom na pľaci nerozsype scéna, ktorú si predtým určitým spôsobom predstavoval len v hlave. Našli sme tak momenty, kedy scenár nefungoval, a mohli sme ho hneď prepísať.
Vo filme sa vo veľmi neobvyklej role objaví i Jan Tříska. Ako si naňho prišiel?
Poznám ho už odmala, je kamarát mojich rodičov. Jeho scénu vrátane prekladov Shakespearových hier, napísal Ivan Trojan. Keď som čítal jeho úlohu, napadlo mi, že by ju mal zase hrať on, ako v 60-tych rokoch. Zavolal som mu a na rovinu som mu povedal, že pre neho mám niečo, čo by ho mohlo zaujímať, a dal som mu scenár do ruky. Druhý deň mi zavolal a povedal: „Beriem." To sa mi na ňom páči, je veľký herec. Keď ho rola zaujíma, bez rečí ju rovno vezme.
Film síce nekončí happy-endom, napriek tomu dáva určitú nádej. Veríš ty sám, že dobro nakoniec zvíťazí?
Určite verím, i keď samozrejme viem, že život neprináša len happy-endy a že často končí skôr smutne. Ale mám happy-endy rád, i ty vyložene gýčovité. Páči sa mi napríklad koniec filmu Pravdivá romance, kde hrdinovia, korí prežili všetky útrapy, sedia na pláži a za nimi zapadá slnko. Je v tom i dávka sarkazmu a ilúzie. Život je podľa mňa ako špirála. A záleží len na nás, akým smerom ju pootočíme.
Rozhovor s Jiřím Macháčkom, spoluautorom scenára a predstaviteľa Standy
Prvý raz si písal scenár k celovečernému filmu. Aká to bola skúsenosť?
Nebol úplne prvý, iba sa prvý raz realizoval.
David Ondříček, spoluautor scenára, film režíroval a súčasne je i jeho producentom. Ty zase hráš hlavnú rolu Standu. Ako to fungovalo pri nakrúcaní?
Písať scenár k filmu, v ktorom budete hrať hlavnú rolu, dohromady s človekom, ktorý film bude režírovať a ešte je jeho producentom, je buď predom prehraný súboj, alebo príležitosť k previerke vzťahov dvoch ľudí. To bolo na veci často krát vôbec najzaujímavejšie. Som rád, že po tom všetkom sme si s Davidom schopní zájsť na večeru, zahrať futbal alebo vymeniť manželky.
Úvodná scéna, keď Standa vychádza z väzenia, je tvoj nápad. Mal si ho v hlave už dlhšie, alebo šlo o náhodu?
Mal som ho v hlave už dlhší čas. Je to dobrá štartovná pozícia, ktorá zaujme. Hrdina opúšťa svet neslobody a vstupuje do sveta slobody. Ako sa s tým vysporiada? Mimochodom nie je to úplne originálny nápad. Dal by sa nájsť v mnohých sfilmovaných príbehoch.
´
Vo filme máš niekoľko vyložene kaskadérskych scén. Obišlo sa natáčanie bez zranení?
To je skôr otázka na kaskadérsky tím. Keď nepočítam bežné poranenia a psychické devastácie, ktoré si človek odnesie z každého natáčania, vyšiel som z toho len s niekoľkými modrinami..
Tiež vo filme piješ jeden veľmi podivný nápoj.....
Pri natáčaní som si niekoľkokrát zaznamenal, že ma prepadol určitý pocit, keď si hovoríte, toto už som niekedy zažil.... No áno vlastne, u Davida na chate, keď sme to písali! Týka sa to scény, keď Standa pije hubový čaj.
Podobne ako Samotáři je i tento film plný bizarných postáv a vtipných hlášok. V čom predovšetkým je iný?
Na rozdiel od Samotárov je tu menej príbehových línií, príbeh si viac pohráva s rôznymi štýlmi a žánrami. Film je tiež nepatrne bláznivejší a trochu i detektívka. A kto vie čo ešte. My sme sa rozhodli hovoriť mu čierna komédia.
Názov filmu Jedna ruka netleská vychádza z perzského príslovia. V podstate znamená, že by sme si mali pomáhať, pretože jedinec nič nezmôže. Súčasný svet ako by ale bol opakom.
Nesúhlasím, v tomto je svet stále rovnaký. Ale nech už je svet aký chce, pevne verím, že náš film ho zmení k lepšiemu. A ak nie- tak sorry.