BLOKBASTER, PREMIERE, CINEMA |
BLOKBASTER, PREMIERE, CINEMA |
Premiere oslavuje 50 vydaných čísel - päťdesiatimi najväčšími filmovými hrdinami, šiesty Blokbaster ponúka na výber 6 DVD filmov a 160-ty zošit Cinemy je presne taký, ako má byť.
Čo to presne znamená "presne taký ako má byť?". Cinema sa od svojho vzniku vykryštalizovala presne do tej formy ako jej 160-te číslo. Filmová postava na titulnej strane, tri popisky k filmom na ľavej strane, v spodnej časti traja tvorcovia. Škoda len, že Cinema používa príponu "ová" (gramatické pravidlá však nepustia) pri ženských menách. V časopise samotnom po novinkách a udalostiach s názvom foyer prichádza veľkofilm, v tomto prípade Kráľ Artuš. K filmu mesiaca je pripojený rozhovor (Keira Knightley) a portrét (Jerry Bruckheimer). Tento systém je obdobný s každým filmom. V augustovej Cineme to platí dvojnásobne. Novinkou je galéria, ktorá sa nepravidelne v Cineme objavuje. Nevidím v tom nič zlého, práve naopak. Ak ma nejaký film zaujme, chcem si k nemu prečítať niečo viac. Alebo naopak, ak mám nejakého herca rád, zaujíma ma jeho film. V augustovej Cineme je pre každého niečo: Colin Firth, Jerry Bruchheimer, Viktor Schwarcz, Marlon Brando, Charlie Kaufman, Horem pádem, Kevin Smith, Non plus ultra, David Novotný, Jana Hlaváčová, Vin Diesel, Riddick, Garfield, Zrůda, Charlize Theron, Christina Ricci, Vladimír Dlouhý a hlavne Čaroděj ze země Oz. Koho žiadne meno ani názov filmu nezaujalo si Cinemu nemá dôvod kupovať. "Ten kdo koupí, neprohloupí."
Blokbaster sa každým číslom formuje. A musím povedať, že do stále lepšej podoby. Berie si z veľkých európskych filmových mesačníkov, ktoré milujú film to najlepšie a ukazuje nám ich z druhej strany. Samozrejme nie doslovne. Bulvár a novinky zaberajú takmer 10 strán a je ich toľko, že ich len ťažko strávite na jeden dych. Portréty sa rozrástli na štyri strany, pribudli zaujímavé informácie, ale text by zniesol ešte väčšie predĺženie. K Artušovi je v Blokbasteri veľký článok Návrat do Camelotu, nasleduje rozhovor s Keirou, MFF Karlove Vary, 10 "ako" vo filmoch Woodyho Allena, rozhovor s Marekom Dobešom, nezabudnime na Annie Girardot, Slovenský film a filmové karty.
Spravodajstvo zo sveta filmu "Akce!" sa v Premiere rozprestiera na pätnástich stranách. Nasleduje Kráľ Artuš, rozhovor s Keirou, reportáž z filmu Večný svit nepoškvrnenej mysle, rozhovor s Elijahom, 50 hrdinov podľa čitateľov Premiere, Český film Príbehy obyčajného šialenstva, Riddick, rozhovor s Charlize, DigiZverimex, retro Proč? a Tomáš Hanák.
Vymenovanie, by sme mali za sebou, tak poďme pekne poporiadku na to, čo majú filmové časopisy spoločné a čím sa naopak odlišujú. Ako prvá sa do slovenských stánkov dostala Premiere s Frodom Woodom na prednej strane. V úvodníku Lady Hesovej sa dočítate ako chceli osláviť 50. číslo. V Premiere sme si ako prvej mohli niečo prečítať o Varoch, ale tá festival označila len ako "ten, na ktorý prišiel Elijah Wood" a podobne. Cinema len potvrdila, že 39. ročník nebol od tých predchádzajúcich výnimočný. Teda okrem znelky. Blokbaster priniesol veľmi svižný článok Martina Pomothyho a až po prečítaní jeho pohľadu na festival mi bolo až neskutočne ľúto, že som sa toho nemohol zúčastniť. Snáď budúci rok.
Presne to na tlačovej konferencii povedal Elijah Wood, že najťažšou prácou pre herca je propagovať film, stretávať sa s novinármi a odpovedať im na tie isté otázky. Krásnym príkladom sú rozhovory vo všetkých troch časopisoch s Keirou Knightley. Som však presvedčený, že pre herečku odpovedajúcu stále na tie isté otázky, to musí byť horšie, ako pre čitateľa, ktorý si kúpi dostupné periodiká o filmoch a vo všetkých je písané to isté. Že by ste ešte nevedeli, čo sa Keira musela všetko naučiť kvôli Kráľovi Artušovi?
Keď už sme pri rozhovoroch, oba České mesačníky majú rozhovor s Charlize Theron. Každý je iný, ale ten v Premiere považujem za vôbec najlepší rozhovor aký som kedy čítal. Pripravený redaktor a herečka, ktorá sa nebojí rozprávať.
Články k Artušovi majú Premiere a Blokbaster. Premiere z pera Barbory Šťastnej sa zaoberá castingom a neznámymi hercami v hlavných úlohách. Posledný odstavec však hovorí o prepadáku, ktorému sa 140 miliónový rozpočet nevráti. Návrat do Camelotu Ďura Červenáka je prehľadom filmov o Artušovi, Merlinovi a rytieroch okrúhleho stola. Blokbasteru však chýba recenzia. Cinema aj Premiere sa v bodovom hodnotení zhodli. Kinema bola v hodnotení oveľa prísnejšia.
Krásnym článkom prispel do Premiere Tom Roston. Reportáž z natáčania filmu Večný svit nepoškvrnenej mysle s názvom "Nesnesitelná lehkost zapomínání" nesie v sebe dvojitý svet autora a dokonale nabudí čitateľa na svet neurotika Charieho Kafmana. Jeho portrét nájdete zase v Cineme. Rozhovor s Elijahom Woodom o jeho začiatkoch a narastajúcej popularite nájdete v Premiere. Plné hodnotenie svedčí o tom, že ide o naozaj výnimočný film, o čom sa Slovensko môže presvedčiť 7. 10. 2004.
Článok Riddick vracia úder v Premiere sa nesie v podobnom duchu ako ten o Kráľovi Artušovi. Film tiež nezarobil prevratne veľa dolárov a ďalšieho pokračovania trilógie sa asi nedočkáme. Rozhovor s "bad motherfuckerom" je v Cineme a Blokbaster to dopĺňa naozaj vydareným portrétom Vina Diesla.
Všetky tri filmové časopisy ponúkajú v auguste veľmi vysoký štandard. Komu sa nelení behať po novinových stánkoch a zháňať kolekciu Blokbasterových DVD obohatí svoju domácu zbierku za necelých 1800 korún šiestimi zaujímavými titulmi. Ktorý hrdina je podľa čitateľov Premiere tým najväčším si môžete pozrieť v lepšom stánku prelistovaním, ale celkové poradie je zaujímavé a je to originálny "darček" k päťdesiatemu číslu.
Nemôžem sa ubrániť dojmu, že by to chcelo ešte jeden slovenský filmový časopis, aby to bolo úplne kompletné. Takto je to stále dva proti jednému. Ale Blokbasteru momentálne nič nestojí v ceste a tá cesta, po ktorej kráča - má dobrý smer.