PREVIEW: BOKOVKA

PREVIEW: BOKOVKA

článok



Štvrtý film scenáristu a režiséra Alexandra Paynea (Citizen Ruth, Election a About Smith) sa začína tým, že sa dvaja dávni priatelia vydajú na cestu ochutnávky vín… aby sa strmhlav pustili do ironického skúmania premenlivosti lásky a priateľstva, pretrvávajúcej osamelosti a snov a nekonečnej vojny medzi Pinotom a Cabernetom. Príhody sa začínajú, keď sa Miles(Paul Giamatti), zaťatý rozvedený hundroš a samozvaný spisovateľ s fixáciou na víno rozhodne darovať svojmu bývalému spolužiakovi a hercovi Jackovi(Thomas Haden Church) oslavnú cestu do viníc v Santa Ynez Valley - týždeň pred Jackovou svadbou. Tí dvaja sú veľmi nesúrodá dvojica. Jack je šarmantný, sexom prekypujúci muž, Miles je ustarostený negativista . Jack sa teší na svoj "posledný dúšok slobody", Miles chce len ochutnať dokonalosť vo fľaši. Jack sa uspokojí s lacným Merlotom, Miles túži po prvotriednom Pinote. Zdá sa, že majú spoločný iba pocit zmarených ambícií a ustupujúcej mladosti.

A predsa, keď sa vydajú na pobrežie, čoskoro sa obaja utápajú vo víne a pohybujú sa v spoločnosti žien. Jack podľahne kúzlu servírky a vyhráža sa, že odvolá svadbu. Miles začne svoje romantické stretnutie so servírkou - znalkyňou. Obaja muži sa blížia ku kríze stredného veku. Svadba sa blíži a s ňou zároveň istota, že Jack a Miles sa nevrátia do L.A. takí, akí boli... pokiaľ sa tam vôbec vrátia.

Bokovku napísal tím niekoľkonásobných držiteľov Oscarov Alexander Payne a Jim Taylor, podľa rovnomenného románu Rexa Picketta. Producentom filmu je Michael London a koproducentom George Parra. Film je zasadený do soulovej jazzovej filmovej hudby Rolfa Kenta. Strih mal na starosti Kevin Tent, kameru Phedon Papamichael.

Film Bokovka získal za rok 2004 celkom 7 nominácií na Zlatý Glóbus a stal sa najviac nominovaným.

Preview: Bokovka Preview: Bokovka Preview: Bokovka

CESTA MIMO. O PRÍBEHU MILESA & JACKA

"Existujú isté veci, ktoré musím urobiť a ktoré nechápeš. Rozumieš vínu, literatúre a filmom... ale nechápeš moju situáciu." Jack

Komicky horko-sladká každodenná situácia muža, ktorý sa stráca v zmätku moderného života sa stala živnou pôdou pre scenáristu / režiséra Alexandra Paynea v jeho troch doposiaľ natočených filmoch. Od náhle ovdovelého poisťovacieho úradníka Jacka Nicholsa vo filme "About Schmidt", k postave učiteľa súperiaceho s mladým študentom vo filme "Election", k tehotnej Laure Dernovej, ktorá sa nečakane ocitne uprostred boja za práva na interrupciu vo filme "Citizen Ruth". Payneove filmy ostro kritizujú pomery a spôsoby súčasnej strednej Afriky.

Vo filme "Bokovka", Payne rozpráva príbeh dvoch smoliarov - aj keď nakoniec nie beznádejných stroskotancov. Miles a Jack sa vydajú na Centrálne pobrežie, aby popíjali víno, navštevovali golfové kluby a relaxovali na slnku. Prežívajú neviazanú radosť... a prídu k nečakanému poznaniu, že existujú vrcholy, pády a záskoky, ktoré napĺňajú život.

V priebehu príbehu Miles a Jack,  zvláštna dvojica - na poslednom veselom záťahu sa Payne zameriava na inú, nie často skúmanú pôdu, na mužov stredného veku, ktorí čelia budúcnosti, poháňaní zbytkami snov, doznievajúcimi láskami a vzácnou fľašou vína vypitou s priateľmi.

Payne sa prvýkrát stretol s citlivým príbehom Milesa a Jacka, keď si v roku 1999 prečítal román Rexa Picketta "Sideways". Potom bol dvakrát nominovaný na Oscara za filmy "Election" a "About Schmidt". Pickettov príbeh ho okamžite zaujal. V prvom rade to bolo to neodolateľné prostredie oblasti Santa Barbara s jeho ochutnávkami vína - magnetom pre milovníka vína, akým je Payne. Ale viac než týmto bol Payne zaujatý jednoduchým a súčasne absurdným ľudstvom tohto príbehu. Túžba po úspechu, po láske, po blaženosti... to všetko v priebehu dovolenky, ktorá sa chýli ku koncu.

"Som dojatý príbehom ako je "Bokovka", ktoré rozprávajú o ľudských bytostiach a o ľudskej povahe" hovorí Payne. Chcel by som oživiť americkú kinematografiu sedemdesiatych rokov, s jej dôrazom na skutočných ľudí a skutočné boje - podľa mňa práve teraz zúfalo potrebujeme ľudské filmy."

Payne pokračuje: "Postavy Milesa a Jacka sú tak trochu atavistické. Žijú v minulosti - Jack s jeho ukončenou kariérou a Miles s jeho nevydareným manželstvom a s predstavou, že sa stane spisovateľom. Akoby ostatný svet pokročil bez nich. Ale naraz je pred nimi vyhliadka na životné zmeny a mne to pripadá ako veselé, tak vážne."

Postavy Milesa a Jacka sa zrodili v mysli spisovateľa Rexa Picketta v priebehu podobného - vďaka Bohu menej bujarého - ochutnávania vína, ktoré so svojím priateľom podnikli pred niekoľkými rokmi. "Predstavoval som svojmu priateľovi víno a rozprával som mu všetky tie bláznivé príbehy," spomína Pickett." Keď sme boli v povznesenej nálade, bavil som svojho priateľa a on mi povedal "mal by si to napísať", zo srandy som mu povedal, že by som napísal niečo ako "Dvaja muži na víne!" Ale keď som sa vrátil, vedel som, že musím napísať o týchto dvoch postavách: O Jackovi, ktorý sa podobal na môjho priateľa a Milesovi, ktorý predstavoval mňa."

Pre Picketta to bolo zábavné a niekedy smutné, keď Miles a Jack robili chyby, ktoré boli tak skutočné a ktoré ho dojímali. "Myslím, že ľudia cítia s týmito chlapíkmi, pretože sú neúspešní." "Všetci sa usilujeme o to, aby sme žili lepšie a zaujímavejšie, lenže len niektorí z nás dosiahnu svoje ciele. Myslím, že si všetci v hĺbke duše prajeme, aby Jack stihol svoju svadbu a chceme, aby sa Miles zamiloval a nie aby až do smrti analyzoval sám seba. Chceme, aby sa uspokojil so životom, aj keď je trochu iný než ako si ho predstavovali."

Pickettova osobná náklonnosť ku kalifornským vínam tiež hrala v príbehu svoju úlohu. Keď sa rozdielne životné štýly Milesa a Jacka odrážali v debate medzi Pinotom a Cabernetom, jedno je komplikované, vrstevnaté a jeho výroba je obtiažna, to druhé je otužilejšie a menej náročné. Pickett hovorí: "Jack by si do hrdla nalial čokoľvek, ale Miles predstavuje najzložitejšiu vinnú révu. Inými slovami Jack nechce byť vyberavý a Miles bude sklamaný. Nie je teda pochýb, že obidvaja potrebujú záchranu.

Pickett začal príbeh ironicky písať ako filmový scenár a keď zistil, že to nie je ono, prepísal ho ako román. Prvý návrh ukázal svojmu dlhoročnému priateľovi, producentovi Michaelovi Londonovi. Londona okamžite napadlo, že kruh by mal uzatvoriť Alexander Payne.

Alexander miluje problematické postavy, vysvetľuje London. "Vedel som, že sa mu bude páčiť nápad o dvoch chlapíkoch, ktorí sa vydajú na tak idylické miesto, aby prežili veselý výlet a nakoniec prežívajú bolesť a sklamanie. A mal som pocit, že Alexander dokáže týmto postavám dodať väčšiu hĺbku a ľudskosť."

London tiež predpokladal jeden praktický dôvod, prečo by sa Payne mohol stotožniť s problémami Milesa a Jacka. "Alexander bol týmto postavám blízky vekom, rovnako ako ja. V živote dospejete k bodu, kedy ste v jeho strede. Máte rovnako toľko za sebou, ako pred sebou," hovorí producent. "Je to dôležitý moment. Urobili ste isté rozhodnutia a už ich nemôžete schovávať za fantázie, alebo za nádeje vo svoj budúci život. O tom je ten príbeh a podľa mňa to Alexander pochopil.

Payne, ktorý v tej dobe dokončoval film "Election" a chystal sa na film "About Schmidt", myslel na film "Bokovka" celú tú dobu. Aj keď sa jeho kariéra zmenila, jeho oddanosť k Milesovi a Jackovi nikdy neochabla.

K úprave dialógov hovorí Jim Taylor, ktorý spolupracoval s Paynom na písaní scenára: "Prevzali sme množstvo dialógov z knihy, pretože Rex má skvelý filmový štýl písania."

Ale najlepšia časť nastala pri "príprave". "Pri natáčaní tohto filmu som vypil množstvo vína," priznáva Payne. "Išiel som do Santa Barbary Contry a stretol som sa s množstvom vinárov a spoznal som toľko vín, koľko sa len dalo.  Naozaj som sa zamiloval do krásy tohto kraja a vedel som, že chcem tento film  po tejto stránke natočiť správne. Vždy som chcel, aby "Bokovka" bola tak trochu milostný list vinárskemu kraju, rovnako tak, ako portrét tých dvoch chlapíkov."

Preview: Bokovka Preview: Bokovka Preview: Bokovka

DOKONALÉ BUKÉ: OBSADENIE FILMU

"Táto vinná réva sa obtiažne pestuje. Má tenkú stonku a je vrtošivá. Nie je otužilá ako Cabernet, ktorý rastie všade a prospieva mu, aj keď sa oň nik nestará. Pinot potrebuje sústavnú starostlivosť a pozornosť..." Miles.

So scenárom, plným zložitých postáv dostával režisér filmu "Bokovka" Alexander Payne veľa ponúk od najlepších hercov. Namiesto toho, sa scenárista / režisér rozhodol ostať verný svojej pôvodnej predstave o obsadení menej slávnymi hercami, ktorí zahrajú príbeh o dvoch neúspešných mužoch stredného veku presvedčivo. "Nemám nič proti filmovým hviezdam", hovorí Payne, "ale chcel som, aby film bol o skutočnom živote, premietanom na filmovom plátne. To sa ťažko robí s neuveriteľne krásnymi a slávnymi hviezdami."

A tak začalo usilovné hľadanie hercov, ktorí vdýchnu postavám život a dodajú im presnú dávku komickej energie. Hľadanie začalo ústrednou postavou príbehu: Milesom, človekom, ktorý sa nemôže vyrovnať s rozvodom, ktorý je rozpoltený, pretože odmietnutý ako autor a útechu hľadá v skúmaní vín. Filmári vedeli, že potrebujú hercov, ktorí dokážu zahrať veľkú biedu, dobrú komédiu a ešte si získajú aj divákov. Úloha bola jasná, dokiaľ neprišiel na konkurz Paul Giamatti. Giamatti na seba upozornil svojím hereckým výkonom vo filme "American Splendor". Keď prečítal kúsok dialógu Milesa, filmári videli, ako sa pred ich očami zrodila postava z mäsa a kostí.

"Okamžite som mal dojem, že Paul sa pre túto úlohu mimoriadne hodí," hovorí režisér Alexander Payne. "Myslím si, že najlepší herci sú tí, ktorí vás vždy prekvapia niečím, čo by ste nečakali, na čo by ste nepomysleli, čo by ste si nepredstavovali. Paul nás niečím na pľaci prekvapoval každý deň a bolo báječné sledovať, ako sa z neho stal Miles."

Michael London bol rovnakého názoru. "Paul má tú vzácnu schopnosť vytvoriť slabosti postavy neuveriteľne skutočnej a naviac sympatickej. Dáte mu srdce. Držíte mu palce, aby všetko dobre dopadlo. Vedeli sme, že filmu dodá silný citový náboj."

Giamatti hovorí, že táto úloha ho bavila aj napriek ustavičnému Milesovmu pesimizmu. Ironicky Giamatti bol v oblasti vína nováčik. "O víne neviem vôbec nič," priznáva. "Ale zaujímalo ma, ako sa vo filme stalo víno súčasťou Milesovej identity. Pre neho je naozaj dôležité, aby pôsobil ako sofistikovaný znalec vína, aj keď je v skutočnosti rozvedený učiteľ.

Možno najobávanejšou časťou Giamattiho úlohy bol rozvíjajúci sa vzťah medzi Milesom a príťažlivou servírkou Mayou, ktorú stvárnila herečka Virginia Madsenová. Myslel som si, že nikto si neobľúbi muža ako ja, keď sa jej budem dvoriť," smeje sa Giamatti. "ale ona bola v úlohe Mayi tak skvelá, že mi to uľahčila. Je v nej niečo tak jednoduchého a priameho a tak neústupného, že bolo ľahké si predstaviť, že aj Miles bude v tomto okamihu stratený."

Do úlohy Jacka Alexander Payne obsadil Thomasa Hadena Churcha, ktorého videl už skôr na rôznych konkurzoch a chcel ho obsadiť do tej správnej úlohy. Jack, bola presne tá úloha. "Kedysi som ho videl na konkurze a skrátka pre túto úlohu som si nevedel predstaviť nikoho iného." hovorí režisér. "Jeho humor, jeho drsný a pekný zjav, jeho bláznivosť a fakt, že má obrovské skúsenosti v televízii, to všetko bolo pre jeho obsadenie do tejto úlohy."

Keď sa Church a Giamatti stretli, okamžite medzi nimi zaúčinkovala chémia, "Býva zvykom, že keď obsadzujete "parťácky" film, robíte kamerové skúšky spoločne." hovorí Payne. "Ale ja som nechcel testovať ich chémiu,  vsadil som skrátka na to, že to vyjde - a vyšlo.

Thomas a Paul sú v skutočnom živote veľmi vtipní ľudia a ich zmysel pre humor a pochopenie postáv do seba ohromne zapadlo."

Skôr, než produkcia začala, bol ich vzťah preverený na ceste, Payne a koproducent George Parra posadili Churcha a Giamattiho spoločne do jedného Saaba na tri desaťhodinové natáčacie dni v aute.
"V polovici prvého natáčacieho dňa nechceli vystúpiť z auta a počuli sme smiech a rozprávanie vtipov. Akoby sa poznali dvadsať rokov." Spomína Parra.

Giamatti uzatvára: Medzi Thomasom a mnou prebehla okamžite iskra priateľstva. Je jedným z najveselších a najmúdrejších ľudí, akých som kedy poznal a okamžite sme si porozumeli, čo sme presne potrebovali, aby boli naše postavy skutočné a žijúce."

Ďalej sme hľadali obsadenie do ženských úloh. Servírky Mayi a okúzľujúcej servírky vín Stephanie. Payne videl množstvo herečiek, než našiel pre úlohu Mayi tú pravú, ale hovorí, že takmer pri prvom stretnutí Virginie Madsenovej vedel, že ona je pre túto úlohu tá najlepšia. "Vždy sa mi páčila," hovorí o Madsenovej. "Potom, keď sme si prechádzali herečky, ktoré prešli konkurzom a ja som prechádzal mená a fotografie s režisérom obsadenia, povedal: "Pozri sa na tú fotku. Pozri sa na jej oči. Nepripadá ti, že to všetko prežila?" A ja som povedal, "Áno, pozveme ju."

Krátko na to sme sa dohodli. Producent London hovorí: "Virginia je neuveriteľne krásna, milá, srdečná a bezprostredná. A to sú všetko veľmi dôležité vlastnosti pre Mayu. Madsenová sa mimoriadne radovala z toho, že môže pracovať tak blízko  s Paulom Giamattim. Je to vtipný a talentovaný herec. Okamžite som cítila, ako  vysoko bola položená latka, hovorí. A to sa mi páči. Páči sa mi výzva a páči sa mi, keď sa môžem každý deň učiť od niekoho, ako je Paul. Naozaj mi pripadá, že som po tomto filme lepšia herečka než predtým.

Štvorka Paul Giamatti, Thomas Haden Church a Virginia Madsenová bola doplnená Sandrou Oh, v úlohe sexy servírky Stephanie. Payne od samého začiatku vedel, čo začal čítať Pickettov román, že túto úlohu servírky zverí Oh - ktorá je mimochodom jeho manželka.

Oh od začiatku videla, čo Payna na tomto príbehu lákalo. "Je vtipný, múdry, naozajstná komédia," povedala. Myslím, že je to príbeh o skúmaní mužskej psychiky a tiež o tom, ako si ženy s mužskou psychikou poradia." Je to o dvoch úplne rozdielnych mužoch, ktorí celkom nedospeli a vzájomne sa potrebujú, aby prežili. Je to otázka: "Čo som urobil so svojím životom a kam smerujem?"

"Paul, Thomas, Virginia a ja sme boli vzájomne natoľko spätí, že akonáhle začali vrčať kamery, odohrávalo sa medzi nami niečo veľmi zaujímavé a prirodzené." hovorí. "Ani to nechcem pomenovať, ale je to niečo, čo Alexander zachytil vo filme o štyroch ľuďoch, ktorí si spolu tak spontánne vzájomne užívajú, že je to niečo mimoriadne."

Preview: Bokovka Preview: Bokovka Preview: Bokovka

ROZDIELNY UHOL POHĽADU NA MODERNÝ ŽIVOT? NATÁČANIE FILMU "BOKOVKA"

Miles: "Pripadáš mi ako zviera na lúke, čakajúce na jatky."
Jack: "Je to ako na jatkách, uh... čo je to?"

Od začiatku bolo jasné, že film "Bokovka" bude road movie pre dospelých. Filmová tvorba sedemdesiatych rokov mala na Paynea veľký vplyv. "Pripadá mi, akoby tento veľmi ľudský štýl filmovania zmizol," hovorí. "Ľudia mi často hovoria, "tvoje filmy sú tak svižné a iné." Ale naozaj. Nesnažím sa natáčať nové filmy, snažím sa natáčať filmy, ako boli tie staré. "Na rozdiel od prvých troch filmov tohto scenáristu - režiséra, ktoré boli natočené v okolí jeho rodného mesta Omahy, štát Nebraska, "Bokovka" sa odohráva v inej stredoamerickej idyle - v malebnom údolí Santa Ynez, v miestach idylických mestečiek, úzkych uličiek, slnkom zaliatych vinohradoch a svetovo známych vinných pivničiek. Payne úzko spolupracoval s kameramanom Papamichaelom, aby vytvoril retro pocit.

"Chcel som docieliť istú hebkosť a pastelovú farebnosť, ktorú vidíte vo filmoch šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov." vysvetľuje Payne. "Ale filmová surovina je teraz úplne iná. Objektívy sú iné, ostrejšie, nehovorím, že lepšie, skrátka iné. Niekedy je to cena za to, čomu hovoríme pokrok. ale pri použití filtrov a správnej filmovej suroviny dosiahol Phedon to , čo som chcel."

V rámci ďalšej prípravy sa Payne a Papamichael pozerali na filmy Hal Ashbyho, Jean - Luc Goddarda a Bertranda Bliera - ani nie pre vizuálne námety, ale hlavne pre všeobecnú filmovú inšpiráciu. "Z premietania týchto filmov a z diskusií o nich som pochopil veľa a Alexandrovom vkuse a citlivosti," komentuje Papamichael, "čo sa mu páči, aké má estetické cítenie a z toho sme odvodili niekoľko pravidiel, ktoré dohromady fungovali. Než sme začali natáčať, boli sme zajedno a už sme nemuseli o ničom diskutovať."

Keď bol film dokončený, Payne požiadal Kenta, či by mohol natočiť filmovú hudbu mono. "Bol to skvelý nápad, ale spôsobilo to problémy pri miešaní dialógov," vysvetľuje Kent. "Namiesto toho som navrhol, že film natočíme stereo, ale použijeme zastaralú natáčaciu techniku - čo sme nakoniec urobili, vďaka zvukovému majstrovi Gregovi Towleyovi."

Medzitým sa Kent pri písaní filmovej hudby čím ďalej tým viacej  ponoril do klasického jazzu. Po celú dobu tohto procesu, nechal Alexander Payne Kentovi voľnosť experimentálnej kreativity. "Veľká pomoc bola, že Alexander sa zúčastnil hudobnej tvorby." hovorí skladateľ. "Bol pri všetkých natáčaniach, neustále ma podnecoval, aby som skúsil nové veci. Dal najavo, že presnosť filmu nie je tak dôležitá - ale veľmi mu záležalo na pôsobivosti a energii hudby.

 


autor press kit 25.1.2005
ROK VDOVY
[RECENZIA ]
HERETIK
[RECENZIA ]
3
Gladiátor II
GLADIÁTOR II
[RECENZIA ]
KONKLÁVE
[RECENZIA ]
RED ONE
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)

Žáner: Dobrodružný/Komédia
Minutáż˝: 123 min
Krajina: USA Maďarsko
Rok výroby: 2004
Homepage www

Premiéra:
Premiéra SK:
0 z 10
0 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|PREZIDENTKA
1
hodnotenie 8/10
|GLADIÁTOR II
3
hodnotenie 6/10
|ANORA
2
hodnotenie 9/10
|KONKLÁVE
0
hodnotenie 8/10
|RED ONE
0
hodnotenie 6/10
|VENOM: POSLEDNÝ TANEC
1
hodnotenie 6/10
|TEÓRIA VŠETKÉHO
0
hodnotenie 7/10
|BAMBI
0
hodnotenie 6/10
|POKLAD (POKLAD)
0
hodnotenie 5/10
|THE APPRENTICE: PRÍBEH TRUMPA
0
hodnotenie 7/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 24748
02 |
návšt. 6614
03 |
návšt. 6732
04 |
návšt. 5632
05 |
návšt. 4024
06 |
návšt. 3905
07 |
návšt. 4379
08 |
návšt. 7618
09 |
návšt. 3984
10 |
návšt. 2637
REBRÍČEK US
01 |
$32,0 mil.
02 |
$7,3 mil.
03 |
$5,3 mil.
04 |
$5,2 mil.
05 |
$4,2 mil.
06 |
$2,9 mil.
07 |
$2,8 mil.
08 |
$2,3 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$1,8 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.