PREVIEW: SAHARA |
PREVIEW: SAHARA |
Dobrodružstvo má novú tvár.
Keď skúsený bádateľ Dirk Pitt (Matthew McConaughey) nájde mincu spojenú s historickou legendou, vydá sa na najväčšie dobrodružstvo svojho života, pretože odštartuje lov za pokladom tou najnebezpečnejšou časťou Západnej Afriky. Pri hľadaní toho, čo miestni nazývajú "Loď Smrti" - dávno stratenej vojnovej lode z občianskej vojny, skrývajúcej tajný náklad - Dirk a jeho parťák Al Giordino (Steve Zahn) stretnú doktorku Evu Rojas (Penélope Cruz), krásnu a múdru ženu, ktorá sa domnieva, že stratená loď súvisí so širším ekologickým problémom, ktorý ohrozuje Saharu.
Pri hľadaní stratenej lode, o ktorej existencii nie sú presvedčení len oni - Dirk, Al a Eva sa môžu spoľahnúť len na svoj dôvtip, aby dokázali predbehnúť všetkých svojich nebezpečných protivníkov a vyriešili obidve tajomstvá.
O PRODUKCII
"Dirk Pitt je posledný renesančný muž," hovorí Matthew McConaughey, ktorý hrá nového akčného hrdinu, v dobrodružnom filme spoločnosti Bristol Bay Productions "Sahara". "Dirk je druh chlapíka, ktorý by mohol ráno zápasiť s aligátormi a potom si obliecť smoking a večer si na plese zatancovať s kráľovnou. Je senátorov syn, vedec, ale zároveň tiež fanatický hľadač pokladov.
Odvážny muž, ktorý používa rovnako často svoju bystrú myseľ, ako svaly. Dirk Pitt je pravdepodobne jediný muž, ktorý ide ďalej, než jeho najlepší parťák Al Giordino, v podaní Stevea Zahna. Spolu začnú cestu, ktorá sa začína záhadou stratenej vojnovej lode Ironclad, ktorá sa stratila v dobe občianskej vojny Severu proti Juhu a skončila v najrozľahlejšej púšti na svete. "Je to záhada, stará 150 rokov - čo sa stalo so stratenou vojnovou loďou Ironclad - a Dirk je odhodlaný to všetko vyriešiť," hovorí režisér Breck Eisner, ktorý hraným filmom "Sahara" debutuje.
Dobrodruhovia ale skoro zistia, že ich stratená loď súvisí so záležitosťou, ktorú vyšetruje Dr. Eva Rojas, v podaní Penélope Cruz. "Nie je to nejaká slečinka," hovorí Cruz. "Je veľmi aktívna - vlastne Dirka niekoľkokrát zachráni. A je to presne ten druh ženy, ktorý Dirka zaujíma - prebieha medzi nimi obrovská chémia."
"Jedná sa o akčný - dobrodružný film v duchu veľkých seriálov a akčných filmov," hovorí Eisner. "Bol som uchvátený zmyslom pre dobrodružstvo, tajomstvo a humor, každý si príde na svoje. To bola naša prvoradá úloha, previesť to všetko na plátno." "Nič v tomto príbehu by sa nemalo brať vážne," hovorí McConaughey. "Je to dobrodružstvo, fantázia, filmovými kúzlami premenené na skutočnosť." Producent Howard Baldwin hovorí o príjemnom vzťahu medzi Dirkom a Alanom, ako o kľúčových okamihoch celého filmu. Podľa mňa, tieto dve postavy, Dirk a Al dodávajú tomuto dobrodružstvu tu pravú energiu," hovorí Baldwin.
"Sú to dvaja najlepší kamaráti. Poznajú sa odjakživa," hovorí Eisner. "V "parťáckych filmoch" často vidíte jedného priamočiareho chlapíka a druhého blázna, ktorí sú nútení byť spolu, sú rozdielni a nakoniec sa majú radi až do konca filmu. To funguje, avšak, bolo to už natočené mnohokrát. Mne sa na Dirkovi a na Alovi páči, že sú to chlapíci, čo sa vzájomne poznajú už od škôlky. Majú tú neuveriteľnú pohotovosť, tú skratku."
"V podstate Dirk by bez Ala neprežil," hovorí Zahn. Dirk vyzerá dobre - je to pohodár, výrečný a tak trochu politik. Ale Al vie, kde je jeho slabé miesto. Majú rôzne prednosti a vďaka tomu sú nezničiteľné duo. Iste, kedykoľvek nastane nebezpečenstvo, Dirk sa do toho vrhá prvý, ale Al mu je v pätách - a Dirkovi v pätách, to nie je to najbezpečnejšie miesto."
Keď Dirk a Al stretnú Evu, rýchle k nim zapadne. "Sú to dvaja pochodujúci duchovia, dvaja individualisti, ktorí sa k sebe hodia," hovorí Breck Eisner. "Eva cestuje sama, ona jediná verí, že existuje isté tajomstvo. Rovnako tak Dirk sleduje tajomstvo lode, ktorému nikto neverí. Je prirodzené a organické, že sa dajú dohromady."
"Stalo sa z nás trio," hovorí Cruz. "Obvykle je to dvojica a priateľ, alebo dvaja chlapci a dve dievčatá. V tomto prípade sú všetci na rovnakej vlne." Eisner bol priťahovaný týmto projektom preto, že mal šancu previesť na plátno neuveriteľne silný vzťah postáv a zaujímavý príbeh. "Tie postavy mi učarovali. Dirk a Al," hovorí Eisner. "Bol som ohromený zložitosťou a zaujímavosťou príbehu."
"Povedala som Breckovi, že ten film nemôže natočiť každý," hovorí Cruz. "Bola som tak ohromená Breckovou energiou. Ráno bol prvý na pľaci a posledný odchádzal. tak to robil každý deň, celé mesiace. Ten film ho potreboval. Potreboval jeho energiu. "Celý film je prešpikovaný tou energiou," pokračuje Cruz. "Je to niečo, čo sa dotkne každého - všetci chceme zažiť takéto dobrodružstvo."
K teamu sa v úlohách producentov pripojili Mace Neufeld a Stephanie Austin, obidvaja veteráni svojho druhu. "Sme nadšení prácou Stephanie a Macea," hovorí Cary Granat, prezident Anschutz Film Group a Bristol Bay Productions. Ich životopisy čítate ako zoznam najlepších akčných filmov, ktoré boli natočené. Všetci, ktorí pracovali na "Sahare", mali pocit, že majú tú pravú skúsenosť a vlohy k tomu, aby previedli Dirka a Ala na plátno.
O POSTAVÁCH
Matthew McConaughey sa nadchne, keď popisuje Dirka Pitta, postavu, ktorá je rovnako tak dobrodruh, sofistikovaný Don Juan a muž s určitým plánom. "Niekedy je vedec, inokedy vynálezca alebo dobrodruh," hovorí. "Je to chlapík, ktorý má plány, ale tie plány neustále mení. Je pripravený na nečakané. Je veľmi prispôsobivý. Bol u námorníctva, ale v určitom smere je pirát. Je rozhodne viac milenec, než bojovník, ale keď musí bojovať, urobí to po svojom."
McConaughey sa domnieva, že táto zmes charakteristických postáv vytvára dokonalého súčasného akčného hrdinu. "Aj keď Dirk pochádza z privilegovaného zázemia - je syn senátora - má svoj vlastný nápad, ako prežiť život, čo znamená loviť poklady," hovorí. "Loví neprebádané - hovorí, že môžeme poznať nepoznané. Hovorte mu napríklad snílek a asi ním aj je, ale má tiež históriu, výcvik a vedecké fakty, ktoré je potrebné overiť." Vo filme to znamená pátrať po vojnovej lodi z občianskej vojny uprostred africkej púšte.
"Na Dirkovi Pittovi je zábavná jedna vec. Vždy má plán, ale tiež plánuje, že plán nevyjde tak, ako ho naplánoval," smeje sa McConaughey. "Dirk je akčný hrdina, ale takých sme veľa nevideli," hovorí Breck Eisner. "Dirk je obyčajný chlapík, keď sa dostane s niekým do konfliktu, rád ho rieši. Vždy uvažuje o osem krokov dopredu a niekedy zase zabudne na to, čo sa v tú chvíľu odohráva. Je pre každé dobrodružstvo, aké si viete prestaviť a má schopnosť prekonávať každú prekážku."
Dirkov najlepší kamarát je Al Giordino, múdry, ukecaný chlapík, ktorý je neustále po jeho boku. "Podľa môjho názoru Al je ten rozumný," hovorí McConaughey. "Dirk príde s niekoľkými ťažko splniteľnými plánmi a Al je ten, kto mu v tom pomôže. Al vie, že sa môže spoľahnúť na to, že s Dirkovými svalmi to zvládnu. Ten vzťah je kľúčový preto, aby príbeh fungoval." "Al je oveľa cynickejší než Dirk," hovorí Steve Zahn, ktorý hrá Ala. "Dirk predkladá svoje teórie a Al si nie je istý, či verí všetkému, čomu verí Dirk. Ale keď sa Dirk pokúsi dať to všetko dohromady, Al stojí za ním. Nakoniec si myslím, že Al ho rešpektuje a verí mu a samozrejme naopak."
Akonáhle bol Zahn obsadený do tejto úlohy, všetci filmári súhlasili. Ala by nemohol hrať nikto iný. "Al je zložitá postava, pretože do filmu prispieva komickým a suchým zmyslom pre humor, ale je tiež veľmi vážna osoba, ktorá zvláda obtiažne životné situácie." hovorí Eisner. McConaughey súhlasí. "Al a Dirk sa neustále kvôli niečomu dohadujú," hovorí. "Ale vzájomne sa strážia. Bez prestávky si jeden druhého doberajú, ale keď nastane vážna situácia, sú to profesionáli. Zvládnu všetko, čo je treba." Zahn a McConaughey boli určení k tomu, aby na plátne vytvorili vierohodné priateľstvo medzi Dirkom a Alom. "Je mi jedno, aká skvelá je akcia, aké rýchle sú helikoptéry, aké veľké sú explózie," hovorí Zahn. "Keď by ste neverili, že títo dvaja chlapíci sú kamaráti, film by nefungoval."
"Keď vidíte ľudí, ktorí sa poznajú, pochopíte to rovnako tak medzi riadkami - z drobných pohybov, gest a úsmevov - ako z čohokoľvek, čo povedia," hovorí McConaughey. "Vedeli sme, že máme tento druh vzťahu. Tak sme so Steveom strávili veľa času. Hovorili sme spolu, rozprávali sme si príbehy o tom, čo Dirk a Al robili v minulosti, vymýšľali sme si vzájomne prezývky. Nič z toho asi vo filme nie je, ale vytvorilo nám to priestor, ako sa ku sebe vzájomne chovať." Ale nebola to všetko len zábava a hra. "Mesiac sme absolvovali výcvik pri námorníctve," pokračuje McConaughey. Zahn dodáva: "bude to znieť ako klišé, ale určite sa zblížiš s chlapíkom, s ktorým si dvanásť hodín denne v žánri so zapoteným zadkom. Naozaj spoznáš človeka z inej stránky - keď fučí a potí sa." Zahn hovorí, že je ešte jeden dôvod, prečo je tréning tak dôležitý. "Ten príbeh je trochu bláznivý," priznáva, "tak sme ho uzemnili tréningom. Pretože Matthew a ja vieme, čo robíme, diváci uveria, ako sa tí dvaja chlapci mohli dostať do takých situácií.
Keď Dirk a Al putujú na ceste za stratenou Ironclad, pomôžu jednej doktorke v Afrike, ktorá objaví väčší problém. Penélope Cruz hrá doktorku Evu Rojas, lekárku Svetovej zdravotníckej organizácie, ktorá je na stope záhadnému ochoreniu. Cruz na tejto úlohe lákala sila jej postavy. "Čítala som veľa scenárov, kde sú mužské postavy oveľa zaujímavejšie než ženské," hovorí. "To nie je tento prípad. Eva má mnoho vrstiev a farieb. Je neoddeliteľnou súčasťou príbehu. Objavuje dôležité veci. "Jej osobnosť sa mi veľmi páči," pokračuje Cruz. "Má v sebe rovnakú dávku dobrodružnosti ako chlapci. Je veľmi, veľmi zábavná figúra, úplne iná, než čokoľvek, čo som robila predtým."
Cruz si uvedomila, že táto situácia bola zo života. "Ukáže sa, že som v tom správnom veku na takúto postavu," hovorí. "Pretože lekári, ktorí sa vydávajú na najnebezpečnejšie miesta sú tí najmladší." "Penélope sa objavila na natáčaní rovnako ako Eva v príbehu," hovorí Eisner. "Natáčali sme asi týždeň, keď Penélope dorazila do Maroka. Boli sme veľmi uzatvorená skupina, než sme pribrali niekoho z okolitého sveta. To musela Eva taktiež prekonať. Tu sú dvaja chlapíci, ktorí sa poznajú od detstva a ona príde a musí sa s tým vysporiadať." Okrem tohto hrdinského tria vo filme hrá skupina významných hercov vrátane Williama H. Macyho v úlohe admirála Sandeckera, Rainna Wilsona v úlohe Rudiho Gunna, Lennie James ako generál Kazim, slávny francúzsky herec Lambert Wilson v úlohe Massarda a Delroy Lindo v úlohe Carla.
"Páči sa mi admirálska moc. Vo svojej kariére prichádzam do veku, kedy som opustil svoj chladný, oceľový vzhľad, " žartuje Macy, nominovaný na Oscara® za svoju úlohu vo filme "Fargo". Je to silný muž, intelektuál, muž, ktorý všetko zažil a teraz si zaslúži veliť ostatným. Potom, čo 45 rokov hral nezrelého mladíka, je to dobrá zmena. "Sandecker bol veľa rokov námorník, potom túto službu za pochybných okolností opustil," pokračuje Macy. "Je z toho trochu zatrpknutý a je rozhodnutý, že nikdy už nebude pracovať pre vládu." Teraz vedie NUMA - The National Underwater and Marine Agency - súkromnú námornú záchrannú organizáciu, vo svojom obore najlepšiu na svete.
"Páči sa mi myšlienka, že mám šancu hrať bábkového majstra," hovorí Macy, "dosť múdreho chlapíka na to, aby hral na jednej strane proti tej druhej, aby šiel s prúdom, aby vedel kam stúpiť, kde pritlačiť a kedy nechať chlapíka utiecť s guľou na nohe. Je to skvelá figúra." Billa sme vybrali hneď na začiatku," hovorí Eisner. "Je to muž s obrovským zmyslom pre detail. Než úlohu prijal, pýtal sa na množstvo vecí. Chcel sa uistiť, že je to niečo, do čoho sa môže - ako herec - zahryznúť. "Nielenže je skvelý herec. Je tiež veľmi zábavný," hovorí Eisner.
DO PÚŠTE
"Slovo "Sahara" vlastne znamená "púšť"," hovorí Matthew McConaughey. "A o to ide - je tam len horúco a piesočná búrka. Je to široko otvorené - rozhliadnite sa 360 stupňov ktorýmkoľvek smerom, nič nikde nie je." Exteriéry v Maroku spoločnosť natáčala na niekoľkých miestach, vrátane jazera pri Marakéši, ale väčšina z púštnych exteriérov bola filmovaná blízko Erfoudu, mestečka na okraji Sahary, na alžírskej hranici.
"Je naozaj zábavné, ako sa tam rozšíril filmový priemysel - pred desiatimi rokmi do Maroka nikto nešiel, ale teraz, teraz sa tam natáčajú veľké filmy," poznamenáva Breck Eisner. "Sú otvorení filmovým produkciám a sú veľmi ústretoví. Ako žiadna iná krajina. Napríklad sme si požičali tri tanky, desať pancierových osobných transportérov a Huey helikoptéry - v zásade celú obrnenú divíziu. Posádky boli skúsení ľudia. Naozaj vedia, čo teraz robia."
Marakéš je centrom filmovej aktivity v Maroku, ale mnohé sekvencie filmované v púšti vyžadovali exteriéry ďaleko od rušného mesta. Filmári našli svoje miesto v mestečku Erfoud v severovýchodnej časti krajiny, v blízkosti hranice s Alžírskom. "Erfoud je uprostred púšte," hovorí McConaughey. "Spíte tam ako dieťa." Rainn Wilson popisuje, ako sa človek dostane do tak vzdialenej časti sveta: "Letíte z Los Angeles do Londýna, z Londýna do Casablanky, z Casablanky do Quarzazate. Pristanete tam o polnoci po 24 hodinovom lete. Idete do postele a potom vstanete o 8:00 hod. a nastúpite do auta na sedemhodinovú cestu do Erfoudu. To mesto bolo jednou z posledných zastávok pred Saharou. Tesne pred mestom je francúzska legionárska pevnosť.
"Je to tam tak krásne," pokračuje Wilson. "Púšť vám učaruje." Pre produkčného výtvarníka - veterána Allana Camerona - tá ničota spôsobila, že Maroko sa stalo pre podobu filmu rozhodujúce. "Nemôžete natočiť film s názvom "Sahara" a neskončiť nakoniec v púšti," hovorí. Cameron predtým natočil množstvo akčných filmov - napríklad dva filmy o "Múmiách" a "Zajtrajšok nikdy neumiera". Každý film vyžaduje od výtvarníka niečo iné a "Sahara" nie je výnimkou. V tomto prípade, vzhľad Maroka je celkom iný než Mali, kde sa väčšina filmov odohráva a Cameron bol šéfom v hľadaní toho najvhodnejšieho exteriéru.
"Obsadili sme mestečko v susedstve Erfoudu, nazývané Rissani. Premenili sme ho na severné mesto na Mali," hovorí. "Zmenili sme jeho výklady obchodov, aby predávali výrobky predávané v severnom Mali. Mali sme tie správne kamióny a vyzdobili sme ich ako vozy na Mali. Zaistili sme tú správnu farbu taxíkov. Maroko nie je tak pestrofarebné ako Mali. Keď idete na juh, farby pribúdajú. Predstavili sme všetky tieto prvky." Cameron mal tiež na starosti návrh veľkej továrne na solárnu energiu, ktorá skrýva temné tajomstvo. "Postavili sme niekoľko zrkadiel. Ostatné bolo vytvorené počítačom," hovorí. "V scenári je legionárska pevnosť, ktorá má výhľad na továreň," pokračuje Cameron. "Použili sme starú legionársku pevnosť pri Erfoude. Obsadili sme ju a upravili podľa požiadaviek filmu - steny, ktoré explodujú, brány, ktoré explodujú, helikoptéra zaútočí - zábavné záležitosti!"
Naša veľká starosť bola rieka," hovorí Eisner. "Príbeh vyžaduje, aby sme mali púštnu rieku a rieku v džungli. Prehľadali sme región a nakoniec sme našli dokonalé exteriéry, ktoré sme poskladali dohromady - niečo v Azzemmoure, niečo pri nádrži blízko Marakéša a niektoré miesta v južnom Španielsku. Nakoniec sme našli miesta, ktoré boli presne tie pravé a dohromady pôsobili nádherne." V Španielsku štáb natáčal niekoľko scén v Barcelone, ktorá predstavovala Lagos v Nigérii. Mestské múzeum prírodnej histórie bolo upravené ako múzeum v Nigérii. "Mali sme 150 komparzistov v domorodom oblečení," hovorí Cameron. "Celú miestnosť sme vyzdobili nigerijskými a tuaregskými artefaktami. Táto budova je zaujímavá tým, že vôbec nepôsobí španielsky. Pripadalo nám, že vyzerá ako budova v Lagose."
Ďalšia ťažká scéna obsahovala prepadnutie vzdialenej osady Asselar. "Musí pôsobiť veľmi, veľmi izolovane," hovorí Cameron, "ale potrebovali sme k tomu obrovský filmový štáb, takže v skutočnosti to nemohlo byť príliš izolované - museli tam byť cesty. Potrebovali sme, aby tam jazdili kamióny a aby tam pristála helikoptéra." Chceli sme mať miesto, odkiaľ naši hrdinovia sledovali prepadnutie," dodáva Eisner. "Postavili sme dom, presne tam, odkiaľ môže kamera sledovať akciu. Myslíme si, že je to ich výhliadkové miesto." Cameron bol tiež poverený návrhom jaskyne, kde sa na nástennej maľbe rozpráva celý príbeh o kmeni Tuarégov. "Od doby pre tisíckami rokov až do súčasnosti," hovorí Cameron. Ale pre Camerona bol jednou z najzaujímavejších úloh návrh exotického exteriéru Virginie v USA, (alebo v tej dobe CSA). "Na začiatku filmu je bitka v občianskej vojne na rieke James," hovorí. "Navrhli sme Ironclad. Zaujímavé bolo vytvoriť bitku a potom presunúť Ironclad do vnútra púšte.
Museli sme ju umiestniť do piesočnej duny, čo znie veľmi jednoducho," pokračuje Cameron, "ale, keď uvediete do pohybu stovky ton piesku a skúsite ju postaviť na piesočné duny, piesok sa neustále pohybuje. Je to mimoriadne náročná konštrukčná práca. Len prejazd púšte bolo veľkým problémom - vzdialenosť, ktorá môže byť obvykle prekonaná za 15 - 20 minút, trvá aj niekoľko hodín." Aj keď jar je v púšti pekná - v noci je zima, cez deň príjemne teplo, s dávkou sviežosti. Aj tak v priebehu 12 týždňov produkcie v Erfoude sa filmári stretli s ťažkosťami životných podmienok, ktoré idú ruka v ruke s drsným terénom. Spoločný problém pre filmový štáb v priebehu natáčania v púšti je náhla púštna búrka a "Sahara" nebola výnimkou. "Ráno o 8:00 hod. mohlo byť nádherne," hovorí McConaughey "a na obed sme boli uprostred piesočnej búrky. Vidíte ju, ako sa blíži od horizontu a udrie. Videli sme na 30 yardov a to nie je to najhoršie. Keď je naozaj zle, vidíte sotva na tri alebo štyri stopy.
Cameron súhlasí. "Postavili sme scény a videli sme jasne na míle ďaleko. O desať minút som nevidel ruku pred tvárou. A je teplo. Stojíte na dunách, je 120 stupňov." "Vždy som si myslel, že hollywoodske produkcie preháňajú, keď rozprávajú zážitky z účinkov piesočných búrok," hovorí Eisner, "ale musím povedať, že piesočná búrka je veľmi pôsobivá a desivá. Máte len 30 sekúnd na to, aby ste si našli úkryt. Môže to zničiť celý deň natáčania. Filmári boli na takéto situácie pripravení, ale Sahara často pripraví nečakané ťažkosti. "Všetci vždy hovoria, "v púšti nikdy neprší," hovorí producent Howard Baldwin. "Dážď neuvidíte. 40 rokov tu nepršalo."
A keby nebola piesočná búrka a keby nebol dážď... boli by kobylky. "Narazili sme na mračná sarančať," hovorí Eisner. "Je problém ich vyháňať zo záberu, keď lietajú všade navôkol." A potom tam boli vetry. "Zodvihne sa vietor a fúka všetok ten piesok okolo - je tak jemný, ako mastekový prášok," poznamenáva producent Mace Neufeld. "Jeden deň je krásne a ďalší deň lieta piesok. Zábery by neboli dobré a z kamier by sme ten piesok nedostali." Ale aj napriek týmto ťažkostiam dokázal Eisner udržať na pľaci kľudnú a veselú náladu. Herci to absolvovali tiež hladko. Pre jednu sekvenciu v púšti, vzhľadom k nedostatku ubytovacích možností (vrátane hotelov), kempovali herci v stanoch. "Všetkým sa to páčilo, hlavne Matthewovi," hovorí Eisner. "Každý deň sme mali táborák."
K udržaniu kľudnej atmosféry herci cítili, že je dôležité, aby kedykoľvek, kedy budú môcť, zahrali svoje kaskadérske kúsky. "Myslím, že diváci sú natoľko múdri, že keď uvidia, že sa na plátne niečo deje, povedia, "ale v skutočnosti to nie je on," hovorí McConaughey. "Snažili sme sa to nafilmovať tak, že sme držali Dirka v obraze trochu dlhšie, takže to vyzeralo vierohodnejšie. Zatiaľ to bola fyzicky najnáročnejšia úloha, akú som kedy hral." "Myslím, že Matthew by zahral každý kaskadérsky kúsok vo filme, keby mu to poisťovňa dovolila," smeje sa Eisner. "Pre režiséra je to tá najlepšia možná situácia. Môžete tam vstúpiť s kamerou a vidíte, že je to naozaj filmová hviezda. Môžete točiť ako chcete a nemusíte sa báť, že sa omylom objaví kaskadérova tvár. To nám naozaj otvára možnosti."
McConaughey nebol sám, kto sa takto rozhodol. "Nikdy som sa toľko na film nepripravoval," hovorí Zahn. "Týždeň sme prežili v Shepperton Studios v Londýne, kde sme sa zoznamovali so zbraňami, ktoré budeme používať. Potom sme išli Matthew, ja a náš vojenský poradca Harry Humphries do Erfoudu. Dva týždne pred ostatnými členmi štábu. Behali sme v púšti, prispôsobovali sa prostrediu a pracovali sme s dunami tak, ako to robia vojaci. Nesťažujete sa. Je to ako šport. Tvrdo trénujete, aby ste chytili loptu, keď vám ju nahrajú. Inak pôjdete na trestnú lavicu."