VOJNA SVETOV V RÔZNYCH POHĽADOCH |
VOJNA SVETOV V RÔZNYCH POHĽADOCH |
ADRIÁN ŽIŠKA
S premiérou najnovšieho Spielbergovho filmu sa tohtoročná letná sezóna blockbusterov dostáva do svojho pomyselného polčasu. Za seba ako diváka môžem povedať, že prví štyria veľkí hráči v zápase o komerčne najsilnejší titul roka (Kráľovstvo nebeské, Hviezdne vojny, Batman Begins a Vojna svetov) boli oproti minuloročnej sezóne minimálne vydarení, ak nie rovno mimoriadny. Vojnu svetov so Scottovým Kráľovstvom navyše spája aj čosi navyše - nazretie do svojich žánrov neotreným, sviežim pohľadom (ukážkovým príkladom je v prípade Spielberga rozriešenie konfliktu, ktoré mi veľmi pripomenulo Scottov odvážny "grif" v istej fáze príbehu Kráľovstva nebeského) a s ním aj úzko súvisiaceho razenia trendu "inteligentných blockbusterov".
Spielbergova koncepcia príbehu skrz takmer "komornú" drámu so zameraním sa na postavy pred jednoliatym defilé epických megabitiek ma veľmi milo prekvapila a uspokojila. Z tohto prístupu vychádza aj dlhá, jednozáberová scéna na diaľnici, ktorá okrem blaženého potešenia z bezchybného zvládnutia technicky náročného skĺbenia viacerých prvkov, v prvom pláne stavia konflikt rodiny a až v pozadí dokresľuje atmosféru nastupujúcej katastrofy. A keď v istom momente príbehu sa pred vami odohrá sekvencia z kompozičného hľadiska veľmi podobná zo Stevenových starších diel (E.T. a z časti aj Blízke stretnutia tretieho druhu), pričom atmosféra je oproti nim úplne opačná (priateľstvo a dobrota u skorších filmov versus temno a beznádej ústiaca miestami až do hororovej atmosféry), je vám jasné, že Spielberg vystriedal svoje detské sny za nočné mory a znova tak dokázal, že temné príbehy mu žiaden problém nerobia. U "nevyliečiteľného" vyznávača tradičných rodinných hodnôt je to čin, zasluhujúci si dvojnásobnú pozornosť.
So Spielbergovou ideou dokonalej rodiny ale paradoxne súvisí aj moja jediná námietka smerom k filmu. Je ňou schematickosť (pričom nemám na mysli charaktery postáv - ich ľahké zaškatuľkovanie ma nerušilo) vo vyústení osudov ústredných hrdinov. Je to škoda, pretože podobne ako je Spielbergov prístup inovatívny v rámci žánrových pravidiel, rovnako sľubný trend vykazoval od druhej polovice filmu aj samotný neistý osud postáv.
Hodnotenie: 9/10
KRISTÍNA ASCHENBRENNEROVÁ
Ľudstvo opäť v ohrození vyvolanom mimozemskou civilizáciou. Civilizáciou tak prešibanou, že svoje zbrane dlhé tisícročia ukrývala priamo pod našimi nohami a za pár dní zložila na lopatky najmocnejšiu krajinu sveta. Prežije ľudstvo tento zákerný a dlho pripravovaný atak?
Vojna svetov je doslova Spielbergov film. Vizuálne aj virtuálne pôsobivý a prepracovaný. Klasicky, sa Steven pár krát obrazovo odcitoval, pohral sa snáď so všetkými emóciami, ktoré je možné vyvolať: napätie, obava, trochu humoru a, samozrejme, dojatie. (Je občas zaujímavé sledovať, čo sa film snaží v divákovi vyvolať, keď to u vás nefunguje ;).
Trochu mi je ľúto, že Vojna svetov je "len" dobre urobený, v zásade štandardný katastrofický film, pracujúci s ošúchanými konfliktami otec - syn, rozvedení manželia a nepriamo aj "starý oco" - "nový oco".. Na začiatku si totiž nakopol na niečo, čo mohlo byť pre katastrofáky nóvum - hlbšiu než prvoplánovú psychológiu postáv a zúfalstvo, temnotu a ničotu až do samého konca, čo ale ďalej príliš nerozvíjal.
V konečnom dôsledku je ale Vojna svetov pozerateľná, a to veľmi dobre, hoci v niektorých momentoch (hlavne záver) zostane rozum stáť a len tak si povzdychne. Pre mňa nadpriemerný film, ale nie taká pecka, ako bola ohlasovaná. Ja som v zásade spokojná, keďže som dostala to, čo som čakala: Spielberga. (Škoda tých pár momentov, ktoré nechcem spoilovať - to nechám na Filipa :).
Hodnotenie: 7/10
MATEJ ORAVEC
Po úvodnom, charizmatickým hlasom prerozprávanom úvode som mal na chvíľu pocit, že sa pozerám na ďalšie pokračovanie Mission: Impossible. Aspoň ten nájazd kamery na Toma Cruisea mi to dosť pripomínal. Po trochu pomalom začiatku, kde boli bez jediného zbytočného slova odokryté všetky vzťahy sa všetko dalo do pohybu a zrazu nebol čas ani zmeniť polohu v kresle. Spielberg sa už klasicky obklopuje najlepším tímom na čele s kameramanom Januszom Kaminskim, strihačom Michaelom Kahnom a hudobným skladateľom Johnom Williamsom. A takýto tím predsa musí urobiť filmovú lahôdku, v ktorej si každý nájde to svoje. Ja som nestačil híkať pri zbesilej jazde kamery bez jediného strihu pri ceste rodinky Ferrierovcov po diaľnici. Neskutočné. Potom prišli miesta, ktorými Spielberg predčil Shyamalana v budovaní napätia spôsobeného prítomnosťou mimozemšťanov, ale niekedy to na môj vkus až príliš zaváňalo Amerikou. A opäť škoda, že boli mimozemšťania ukázaní.
Najviac zo všetkého som sa tešil na Dakotu Fanning, ktorá si ma získala seriálom zo Spielbergovskej produkcie Unesení. Ale keď som sa na ňu pozeral vo Vojne svetov, stále som čakal, kedy vyrieši situáciu, ktorá nastala. Že to musí byť práve ona, čo všetkému príde na chlp. Vojne svetov chýbalo niečo, čo mali Unesení.
Pre Vojnu svetov doporučujem nájsť kino s najlepším zvukom a nechať sa unášať. Vďaka Bohu za Američanov, ktorí vyriešia každú hrozbu. Či už teroristickú, Európsku, alebo tú z iného sveta.
Hodnotenie: 9/10
MICHAL MICHALOVIČ
Spielbergov najnovší film je presne taký, aký má byť. Bohužiaľ. Režisér sa pustil do žánru sci-fi thriller, ktorý kombinuje s drámou. Spielberg už viacerými svojimi predchádzajúcimi filmami ukázal, že tento žáner mu je pomerne blízky (E. T., Blízke stretnutia tretieho druhu, Minority Report). Vo vojne svetov rozpráva príbeh mimozemskej invázie. Hlavnými "utekajúcimi" sú Ray Ferrier (Tom Cruise) so svojimi deťmi. Ich príbeh a vzťahy sú vykreslené značne schematicky, čo sa ešte v akčných častiach prehliadnúť dá, ale v závere to pôsobí veľmi prehnane a zbytočne násilne. Spielberg teda ponúka katastrofický sci-fi film bez výraznejších chýb a obalený v slušivom šate, pričom viaceré naznačené možnosti ostali nedotiahnuté.
Hodnotenie: 7/10
PETER KONEČNÝ
A tak dobre to zo začiatku vyzeralo... už som si začal hovoril, že sa po dlhej predlhej dobe konečne pozerám na inteligentný komerčný katastrofický film. To by sa ale Spielberg musel odhodlať k vymaneniu sa zo žánrových klišé a schém. Jeho filmová verzia vytvorila hlavného hrdinu, s otrepaným vnútorným konfliktom, ktorý prechádza vývojom z bezstarostného loosera na odhodlaného ochrancu rodiny. Popri všetkých, nebojím sa to povedať, skvelých filmárskych riešení, vyrovnaných hereckých výkonoch, prepracovanej vizuálnej, trikovej a hudobnej stránke, mi tento scenáristický postup nesmierne vadil. A to už nehovorím o podľa mňa zbytočnom odpútavaní sa od knižnej predlohy, sledujúcom primárne ľúbivé komerčné ciele. Škoda, vyzeralo to tak sľubne...
Hodnotenie: 7/10