PROFIL: STEVEN SPIELBERG |
PROFIL: STEVEN SPIELBERG |
Vizitka
Celým menom: Steven Allan Spielberg
Dátum a miesto narodenia: 18. 12. 1946, Cincinnati, Ohio, USA
Manželka: 1985 - 1989: herečka Amy Irvingová, 1990: herečka Kate Capshawová
Poznávacie znaky: Nápadný, nevysoký chlapík, ktorého trademarkami sú starostlivo upravená brada, okuliare, tenisky, rifle a voľné tričko.
Malý Steven a jeho tri sestry (z nich jedna napísala scenár k Veľkému s Tomom Hanksom) vyrastal v typicky priemernej rodine, t.j. ani bohatej, ani chudobnej. Problémom nebol nedostatok záľub, naopak, tých bolo snáď až priveľa (aj keď žiadne z nich si nevyžadovali mať vysoký počet kamarátov). Ale vzťah jeho rodičov sa čím ďalej, tým viac ochladzoval. Aj keď to vtedy ešte ten malý chalan nemohol vedieť, zrejme aspoň podvedome cítil blížiaci sa rozvod. K dobrej nálade neprospievalo ani zamestnanie otca Arnolda (elektroinžinier), vyžadujúce si časté sťahovanie. Psychológovia by vám povedali, že dieťa, ktoré vyrastá v takýchto podmienkach, bude zakríknuté, nebude si vedieť nájsť kamarátov a zrejme sa z neho stane sériový vrah alebo bude do štyridsiatky bývať s mamou (nič proti mamám obecne). Ako žiak bol Steven tichý a jeho prospech nestál za nič (študoval angličtinu na California State University). Keďže nemal stály domov, bezpečie a aspoň nejakú istotu našiel vo svojej hlave, presnejšie povedané vo svete nekonečnej fantázie. Zavedeným klišé je slovné spojenie "Spielberg je dieťa uväznené v tele dospelého muža". No, pravdou je, že patrí k minimu režisérov, ktorí milujú natáčanie s "detským elementom" (aj zvieratkami, napríklad štrnásť metrovým T-Rexom) a v súkromí má (zatiaľ) sedem detí, z nich asi už ani on sám nevie, ktoré sú jeho a ktoré adoptované.
Práve počas nie príjemného, ale na druhej strane ani vyložene tragického detstva, zažil nočnú príhodu, ktorá ovplyvnila jeho budúcu filmovú kariéru, či skôr potvrdila, že z danej cesty už nezíde. Raz uprostred noci ich tatko všetkých zobudil, naložil do auta a odviezol na neďaleké pole. Tu už boli zástupy susedov v pyžamách, ako sledovali čarokrásnu nebeskú svetelnú hru. Otec sa tento úkaz snažil zasnenému synovi márne realisticky vysvetliť, on v tom videl zázrak a zázraky si treba chrániť. Chcel v tom fascinujúcom, ale inak poľahky vysvetliteľnom astronomickom úkaze, vidieť niečo viac. A aj videl. Ako -násťročný rokoch o tom natočil amatérsky film (Firelight), o ktorom s nadšením vyhlasuje, že je jedným z najhorších filmov kinematografie, ale ktorý sa zároveň aj stal, ako sa neskôr ukázalo, predobrazom pre fenomenálne Blízke stretnutia.
Po tom, čo si privlastnil 8 mm kameru od rodičov, začal ju používať často a rád. Kým realistický otec z toho nadšený nebol (chcel mať zo syna vedca), matka (inak pianistka) ho v jeho hobby podporovala, usmerňovala a dokonca mu neváhala byť počas jeho filmárskych začiatkov nápomocná ohľadom náročných špeciálnych efektov (napr. údajne nechala v kuchyni explodovať tlakový hrniec). Po niekoľkých amatérskych filmoch (prevažne vojnového zamerania - Útek nikam alebo Bojová jednotka) mu na základe vzhliadnutia jeho nemého filmu Amblin (ktorého názov sa v roku 1984 mal stať názvom pre jeho produkčnú spoločnosť, orientujúcu sa na TV aj kino tvorbu) v Universal Pictures ponúkli sedemročný zmluvný kontrakt. Spielberg aj toto obdobie pomerne zbytočne dramatizuje, veď už počas neho vo veľmi mladom veku pracoval na takých slávnych sériách, ako sú Zóna súmraku, Psychiatri, Nočná galéria alebo Columbo (s Petrom Falkom túto postavu viac-menej od základov stvorili), nič-menej áno, objektívnou pravdou zostáva, že producenti mu dávali často a s obľubou najavo, že je mladý, neskúsený... čomu sa ale vlastne nemožno nijak zvlášť čudovať, aj keď v slušných rodinách sa to nerobí, že. Nikdy na to nezabudol a aj dnes sa snaží z pozície producenta poskytovať "svojim" režisérom maximálne voľné pole na "zhmotnenie ich vízií". To nezvládol snáď len u obľúbeného hororu Poltergeist. Nielenže ho produkoval, ale podieľal sa aj na scenári a vložil doňho veľa zo svojich detských strachov (vetrom rozknísaný strom za oknom). Dodnes sa nevie, ktoré scény natočil on a ktoré "oficiálny" režisér filmu, Tobe Hooper (Texaský masaker motorovou pílou).
Sedem ročná zmluva s Universalom však nebola jeho prvým rande s touto hollywoodskou mega-spoločnosťou. Ešte aj dnes, na staré kolená, s obľubou spomína )a ľudia tomu radi načúvajú, ako sa ako mladík dostal do ateliérov Universal takpovediac načierno. Prvé dni mal priepustku a tak sa zakaždým zdravil s jedným vrátnikom a ukazoval mu ju. Keď mu priepustka vypršala, stačilo dotyčnému vrátnikovi mávnuť a ten ho už kamarátsky, ako starého známeho, pustil do magického sveta, v ktorom sa vyrábali americké sny. Ťažko povedať, čo všetko z toho je pravda, Steven je skrátka pomerne zábavný chlapík aj v reálnom živote, ale ak by sme mu naozaj mali veriť, tak treba spomenúť ešte ten "detail", že pozoroval pri práci ešte aj samotného Alfreda Hitchcocka. Dokonca spomína na to, ako si v štúdiu našiel zastrčenú, prázdnu kanceláriu a sebavedome si na dvere dal menovku. Vďaka tomuto podvodu strávil v Universal Pictures niekoľko týždňov, učil sa, nasával atmosféru a nikto mu na to neprišiel.
Možno práve zmluva s Universalom mu na konci 60. rokov zachránila život, keď mu dala aspoň ako - taký zmysel napredovať a neutápať sa namiesto toho v depresiách. V tom roku sa totiž jeho rodičia rozviedli. Ako sa mu tak zmluva krátila, prišli začiatkom 70. rokov konečne prvé veľké úspechy. Cestný thriller na motívy poviedky Richarda Mathesona Duel natočil za 350 tisíc dolárov, 16 dní a s Dennisom Weaverom a šialeným nákladiakom v hlavných úlohách. Minimalistický príbeh mal dobré kritiky a mimo USA, napríklad v Austrálii a Európe, sa (bohatší o štvrť hodinu čerstvo natočených záberov) s úspechom dostal priamo do kín. Spielberg ešte nebol za vodou, vôbec nie, ale už to začínalo na to pomaly ale isto vyzerať. Pozíciu si následne potvrdil nenáročnou TV ducharinou Something Evil (ktorú pod prekladom "Niečo zlé" rada vysiela aj STV-čka) a dramatickým Sugarlandským expresom a podľa jeho námetu. Bol čas na poriadny celovečerák!
Nech už natáčanie žraločieho thrilleru Čeľuste z produkcie Zannuck & Brown sprevádzali akékoľvek problémy (nefungujúce modely žralokov, nedodržanie termínu natáčania a rozpočtu...), stal sa komerčným trhákom, nominovaným na Oscara v kategórii najlepší film. Dočkal sa zatiaľ troch pokračovaní, Spielberg dal už od všetkých rozumne ruky preč. Vôbec, za svoju kariéru natočil minimum sequelov. Zrejme najchvályhodnejší je v tomto smere jeho tvrdohlavosť ohľadom dvojky E.T. - Mimozemšťana; cítil, že voľné pokračovanie by nemalo zmysel a zničilo by originál.
E. T. (scénou s pitvaním žiab na hodine biológie sa vracia do detstva, keď sa počas tejto eskapády povracal) sa do kín dostal po jeho ďalšom legendárnom štvor-oscarovom hite Dobyvatelia stratenej archy o slávnom archeológovi Indiana Jonesovi (Harrison Ford), srdcovom to projekte Spielberga a jeho kamaráta Georgea Lucasa. E. T. bol ostro sledovaný projekt od začiatku natáčania a tak mu režisér radšej dal pracovný (a ako sa ukázalo, nič nehovoriaci) názov "Chlapcov život". Premiéru mal ako posledný film v Cannes roku ´82 a kritici už boli unavení. Od chvíle, čo sa opona roztiahla, sa svet filmu zmenil. Nejde o to, koľko E.T., talianskym maskérom Carlom Rambaldim schválne stvorený ako nepríťažlivé "niečo", čo si človek zamiluje až pri detailnejšom spoznaní (potom od toho ale už nikdy nedá ruky preč) zarobil peňazí - aj keď aj tie stovky miliónov sú celkom pekné. Ide o magický zážitok, ktorý vás vytiahne z problémov na aspoň dve hodiny. Ako malého Elliota (Henry Thomas), ktorého logo s bicyklom letiacim popred mesačnú guľu, sa stalo logom spoločnosti Amblin Entertainment. Scenár napísala Melissa Mathisová, od roku 1983 manželka Harrisona Forda. Ten sa vo filme aj mihol ako riaditeľ školy, ale napokon bol vystrihnutý a vrátil sa (s vylepšeným zvukom, trikmi, atď.) až u príležitosti dvadsiateho výročia, kedy Spielberg (po vzore nanovo "zrekonštruovaných" Hviezdnych vojen) pustil do kín svoj milovaný film tiež vo "vylepšenej" verzii. Kým z E.T. sa stával svojho času najúspešnejší movie kinematografie, Starman Johna Carpentera a Columbie Pictures, ktorá Mathisovej scenár odmietla, sa stával čoraz očividnejší prepadák (naopak, úspech infantilného Číslo 5 žije si vyžiadal sequel).
Toho času mal už za sebou poetickú sci-fi Blízke stretnutia tretieho druhu (alias CE3K). Za tento kúsok - s čeľusťovským Richardom Dreyfussom a Francúzom Françoisom Truffautom - si odniesol nomináciu na Oscara v kategórii najlepší režisér. Spoznal však aj trpkú pachuť neúspechu - nepochopená vojnová komédia 1941. Ale i tá sa nakoniec predsa len zaplatila. S obľubou sa zvykne hovoriť, že drvivá väčšina amerických režisérov si praje mať aspoň také úspešné filmy, ako bol Spielbergov najneúspešnejší 1941. Nasledoval prequel (ale vlastne je to úplne jedno) k Dobyvateľom v podobe Chrámu skazy. Ďalší hit, tento ale Spielberg nemá rád pre jeho temnú krvavosť a snáď až príliš bombasticky akčné tempo. Trojku natočil najmä preto, aby doktorovi Jonesovi vrátil rozbláznenú atmosféru Dobyvateľov. Okrem filmov však mal za sebou aj profesionálnu skutočnú tragédiu, spojenú s celovečerným poviedkovým filmom Zóna súmraku: Film. Na réžii sa podieľalo, vrátane jeho, hneď niekoľko významných osobností. Jednou bol John Landis a práve počas nočného natáčania jeho epizódy pripravil vrtuľník brutálne o život herca Vica Morrowa a dve deti. Spielberg film aj produkoval, ale počas tragédie nebol na pľace. Kým bol počas nasledujúcich rokoch Landis vláčený po súdoch (a napokon bol oslobodený), Steven sa v roku 1985 žení s herečkou Amy Irvingovou (Carrie, Yentl).
Aj keď boli príbehy archeológa Jonesa zamýšľané ako trilógia, už po vrelom prijatí Poslednej križiackej výpravy, ktorý do kultových rozmerov pretlačil svieži nápad zakomponovať do deja hrdinovho otca v skvelom podaní Seana Conneryho (jonesovky boli inšpirované aj bondovkami a týmto hereckým gestom sa takpovediac uzavrel kruh) sa hovorilo o tom, kedy bude štvorka. Hovorí sa o nej dodnes. Každý rok to vyzerá, že už je to ale skutočne naozaj a definitívne naozaj na spadnutie. Faktom je, že na scenári si vylámali zuby už takí renomovaní profesionáli, ako sú Frank Darabont a M. Night Shyamalan. Aj keď občas príde do kín nejaký "indianajonesovský" film, málokedy dosiahne kvalít a úspechu prvej Múmie Stephena Sommersa, väčšinou skončí v prepadlisku dejín (Tomb Raider, Honba za pokladom Templárov s Nicolasom Cageom).
Osemdesiate roky boli zo Spielbergovej strany aj o pokusoch prekročiť vlastný tieň a natočiť niečo "seriózne". Kým 1941 bol na jeho pomery vyloženým fiaskom, kontroverzná (v tom smere, že slávny černošský román Alici Walkerovej filmuje Hollywooďan so židovskou krvou) Purpurová farba so začínajúcou Whoopi Goldbergovou si viedla nad očakávania dobre (15 miliónový komorný film išiel ďaleko cez 100 miliónov na tržbe) a mizerný výsledok nemala ani Ríša slnka - príbeh o chlapcovom pohľade na okolitú vojnu, inšpirovaný knihou J. G. Ballarda - ale tieto filmy, aj keď vydarené a pomerne úspešné, neboli plnohodnotne rešpektované a kritika ich brala proste tak, že sa niekto, kto na to veľmi nemá, ale nie je slušné povedať mu to priamo do očí, snaží ísť "proti prírode", resp. sám proti vlastnému štýlu. Toto desaťročie zakončil nie len treťou návštevou Dr. Jonesa, kedy hrdinovia odchádzajú oproti záverečným titulkom a symbolicky zapadajúcemu slnku, ale aj nikým príliš vrelo prijatou nadpozemskou romantikou Navždy, remakeom filmu A Guy Named Joe so Spencerom Tracym, tento krát s Richardom Dreyfussom, Holly Hunterovou, Johnom Goodmanom a Audrey Hepburnovou ako anjelom. V roku 1989 robí výraznú zmenu aj v súkromnom živote, keď sa po pár rokoch rozvádza s Amy Irvingovou, aby sa rok nato oženil s ďalšou herečkou, ktorú tento krát aj režíroval ; ak bol Chrám skazy na niečo preňho dobrý, tak preto, že sa vďaka nemu spoznal s atraktívnou predstaviteľkou afektovanej barovej speváčky Willie Scottovej, herečkou Kate Capshawovou, s ktorou sa starajú o kŕdeľ detí. Deti má tak rád, že keď sa nechala už odrastená Drew Barrymoreová, jeho miláčik z E.T., odfotiť pre pánsky časopis, nechal fotky počítačovo upraviť tak, že na nich bola zahalená a zaslal jej ho.
Vzhľadom k tomu, že množstvo trikových dobrodružstiev, často krát morbídnejšie ladených, ho nechytí natoľko, aby im chcel z pozície režiséra venovať rok-dva života, je aj častým producentom, šéfom výroby, alebo ako šedá eminencia Amblinu, spájajúceho sily so silnejšími štúdiami (napr. so Sony a výsledkom ich vzájomne osožnej spolupráce boli Muži v čiernom). Vďaka tomu, že kedysi produkoval Kontinentálny predel Michaela Apteda, spoznal sa s jeho scenáristom Lawrenceom Kasdanom. Toho dohodil Lucasovi a ten s ním spolupracoval na scenároch "pôvodných" Hviezdnych vojen. Ďalším výrazným produkčným učinením Stevena Spielberga boli slávni Landisovi Bratia Bluesovci, oba diely morbídne zábavných Gremlins jeho "žiaka" Joea Danteho, veľa kúskov Roberta Zemeckisa (napr. trilógia Návrat do budúcnosti), ale aj romantika (Joe verzus sopka, prvý spoločný film Hanksa a Meg Ryanovej), kreslený film (Americký chvostík) a hororom jemne okorenené kúsky (Arachnofóbia jeho verného producenta Franka Marshalla, prepadák Jana De Bonta Zámok hrôzy). Mnohé filmy majú "spielbergovský feeling" bez toho, aby s nimi mal niečo spoločné; spomeňme filmy Rona Howarda. Kuriózne sa v jeho produkčnej filmografii vyníma Sen Akiru Kurosawy. Z pozície "šedej eminencie" sa podieľal na TV projektoch, venovaných nielen "židovskej otázke" (po otcovi v ňom koluje židovská krv; nacistov alebo zosmiešňoval v Indiana Jones, alebo nimi opovrhoval vo svojich "serióznejších" filmoch), v tomto smere spomeňme aspoň produkovanie Očí holokaustu Jánosa Szásza z roku 2000, ale aj svetovej vojne - cenená TV mini séria Bratstvo neohrozených. Na tej sa podieľal spolu s dobrým kamarátom Tomom Hanksom, keď ešte boli obaja čerstvo inšpirovaní spoločným vojakom Ryanom. Mimochodom, po jeho úchvatnej premiére darovali veľkú časť svojich honorárov na založenie múzea na pamiatku bitky v Normandii v New Orleans. Vôbec, Spielberg sa často podieľa na charite.
Je zaujímavé, že napriek tomu, že hoci sa (či už ako režisér, alebo ako producent) podieľa na filmoch, ktoré po technickej stránke posunuli kinematografiu o pár krokov dopredu (Kto obvinil králika Rogera?, Jurský park), zostáva v určitých smeroch konzervatívny. Napríklad odmieta digitálnu kameru (na rozdiel od kamaráta Lucasa) a hovorí, že kým bude žiť, bude filmy natáčať na starú dobrú 35 milimetrovú.
Po trikov revolučnom Jurskom parku (so spisovateľom Michaelom Crichtonom spolupracoval ešte na Twister a seriáli Pohotovosť) a sedem Oscarovom (vrátane film a réžia) čierno-bielom Schindlerovom zozname, ktorý v ňom dozrieval vyše desať rokov a po ktorom ho už kritika začala konečne brať vážne a ktorým oživil otrasné spomienky na holokaust, si dáva prestávku. S Jeffreym Katzenbergom, nespokojným vydedencom od Disneyho, a Davidom Geffenom, jedným z najmocnejších ľudí z amerického hudobného priemyslu, si v roku 1995 zakladá vlastné pieskovisko na hranie - plnohodnotné hollywoodske veľko-štúdio DreamWorks SKG. Aj keď vlajkové projekty skončili na okraji záujmu (Peacemaker, Hon na myš), dnes sa s Americkou krásou, Shrekom alebo Kruhom štúdio radí k najziskovejším v Hollywoode.
Na rok 1997 mal ohlásené hneď dva projekty, každý diametrálne iného žánru, ale paradoxne ani jeden nenamútil veľa vody. Opršané pokračovanie dobrodružstva, ktoré začalo pred 65. miliónmi rokov, Stratený svet s Jeffom Goldblumom, sa dočkalo výrazného komerčného úspechu len počas prvých dní od premiéry, následne, keď diváci pochopili, že je to iba variácia na už videný príbeh, záujem spadol na dno priepasti. Na dravú trojku dohliadal už iba ako šéf výroby. Do dejín filmu sa nezapísala (hovorím to preto, lebo o to mala evidentný záujem) ani výborne obsadená (Anthony Hopkins, Morgan Freeman...) dráma o vzbure otrokov na lodi Amistad, aj keď získala aspoň štyri nominácie na Oscara.
Rok nato sa však vrátil v plnej poľnej výrazným a významným za to, aby sme zachránili vojaka Ryana. Temný príbeh z obdobia Druhej svetovej vojny, v ktorom je oddiel kapitána Toma Hanksa poverený prejsť bojovým poľom a nájsť posledného chlapca z rodu Ryanovcov (Matt Damon). Komerčne nečakane potenčný vojnový epos, orámcovaný v súčasnosti sa odohrávajúcim prológom a epilógom, však napokon Akadémia odvelila na vedľajšiu koľaj; toho roku dala prednosť veselému Zamilovanému Shakespearovi, aj keď sa hovorí, že za to mohla predovšetkým povestne masívna reklamná kampaň bratov Weinsteinovcov z Miramaxu. Spielberg si toho roku odniesol "len" päť Oscarov (aj za réžiu), ale minimálne už úvodným naturalistickým vylodením v Normandii sa zapísal do dejín filmu a povedal ním o vojne veľa aj bez slov - aj keď, ako sám priznáva, jeho film nebol ani zďaleka taký surový, aká surová je naozajstná vojna. To už by divák skutočne nemal šancu zvládnuť. Mimochodom, týmto filmom akoby sa symbolicky pomeril s otcom Davidom, vojnovým veteránom a obsadil doňho zástup mladých, ešte neznámych hercov prevažne z nezávislých filmov (Vin Diesel, Edward Burns, Barry Pepper, Giovanni Ribisi).
Od roku 2001 sa rozbehol a dodnes sa našťastie nezastavil. K výpravnej sci-fi filozofii A. I. - Umelej inteligencia, ktorú prebral po zosnulom priateľovi Stanleym Kubrickovi, ktorý projekt čičíkal desiatky rokov a nakoniec z neho nenatočil ani minútu, si dokonca napísal aj scenár - prvý krát od Blízkych stretnutí a podľa poviedky Briana Aldissa. Dojemný návrat k milovanému žánru bol futuristickou variáciou na Pinocchiovo hľadanie Modrej víly. Melancholicky depresívny kúsok s Haley Joel Osmentom, robotickým gigolom Judeom Lawom a macíkom Teddym sa však dočkal rozporuplného prijatia. Rok nato je tu ďalšie sci-fi - perfektne hitchcockovský s Minority Report, mrazivý thriller z roku 2054. Zločinnosť sa minimalizovala na minimum vďaka predpovedaniu blízkej budúcnosti. Lenže čo ak ani tento systém, nie je dokonalý? V príbehu, inšpirovaným dielom Philipa K. Dicka, Spielberg konečne režíroval svojho dlhoročného dobrého priateľa Toma Cruisea, povestného tým, že ide do svojich filmov naplno (šokujúca "operácia oka"). Spielberg sa na niekoľko dní zavrel s niekoľkými poprednými futuristami do kancelárie a stvorili svet, aký by sa za tých pár desiatok rokov teoreticky snáď aj mohol existovať.
Aby si tento známy a obľúbený filmár aspoň na chvíľku oddýchol, znova to dal dokopy s kamarátom Hanksom, prizvali do party od Titanicu sa už konečne ako-tak odlepeného Leonarda DiCapria a natočil svižnú dobovú nostalgickú krimi komédiu bez krvi, sexu a sprostých slov - Chyť ma, ak to dokážeš. Zábavný (a reálny!) príbeh o mladíkovi (DiCaprio), ktorý hravo zbohatol vďaka svojmu improvizačnému talentu a napokon sa stal vďaka agentovi Tomovi Hanksovi vítanou pomocou u FBI, okúzlil snáď každého, kto ho zhliadol. "Po tých temných filmoch, ktoré som natočil, to bolo ako záchranné koleso," priznáva režisér. Bolo evidentné, že je v plnej forme napriek veku 56. Úspech filmu ho nadchol už preto, že konečne porazil sám seba. Vo svojich filmoch totiž síce vždy mal veľa zábavných scén (aby sa diváci smiali na nich, nie filmu samotnému), ale keď sa naposledy pokúsil natočiť komédiu, bol výsledkom 1941.
Podobne podarenou jednohubkou bol romantický Terminál, znova s Hanksom + s Catherine Zeta-Jonesovou, aj keď u nás prebehol kinami bez záujmu. Že má zmysel pre humor, potvrdil zábavným cameo v úvode tretieho Austina Powersa. V dnešných dňoch k nám Steven Spielberg prichádza s Vojnou svetov, netrpezlivo očakávaným a údajne na jeho pomery drsným sci-fi thrillerom (žiadny Deň nezávislosti 2) s Cruiseom, talentovanou Dakotou Fanningovou (z jeho TV sci-fi show Unesení) a Timom Robbinsom, voľne čerpajúc z klasiky H. G. Wellsa z roku 1898 (príbeh bude ale každopádne Davidom Koeppom posunutý do súčasnosti). Snáď nikto nemá pochybnosti o tom, že z filmu bude komerčný trhák, otázne je, či režisér nepôjde sám proti sebe, keď ako večný optimista (šťastné konce pchá aj do filmov, kam sa podľa jeho zarytých realistických odporcov nehodia), ktorý vo hviezdach vidí nádej a nie záhubu. Film natočil v rekordne krátkom čase (vzhľadom na technickú náročnosť) a ešte ani nemal premiéru, Spielberg už začal s prípravnými prácami na film Vengeance, ktorý by mal začať zhruba v týchto dňoch natáčať v susednom Maďarku a bude sa jednať o teroristický útok na mníchovskú olympiádu z roku 1972. Dodajme, že medzi tým všetkým stihol pomôcť Lucasovi s niektorými scénami z Epizódy III.
Spielberg je na nezastavenie. Jeho filmy stále zarábajú nekresťanské peniaze (po celom svete do dnešných dní zarobili miliardy dolárov) a zarábali by ich aj v prípade, že by sa odolal pokušeniu a neobsadzoval do hlavných úloh svojich populárnych kamarátov Tomov Hanksa a Cruisea. Odmieta projekty, ktoré by mu neboli osožné, také, ktoré by boli iba nudnou stávkou na istotu (Harry Potter, Spider-Man) a občas dá zbohom aj projektu, ktorý dlhé roky maznal a nič z toho (Spomienky gejše). Medzi jeho verných spolupracovníkov patrí kameraman Janusz Kaminski, skladateľ John Williams, strihač Michael Kahn producenti Frank Marshall a Kathleen Kennedyová, maskér Stan Winston a trikári z Lucasovho ILM.
Režijná (len filmy určené do kín) filmografia:
2005 Vojna svetov (War of the Worlds)
2004 Terminál (The Terminal)
2002 Chyť ma, ak to dokážeš (Catch Me If You Can)
Minority Report
2001 A. I. - Umelá inteligencia (A.I. Articifial Intelligence)
1998 Zachráňte vojaka Ryana (Saving Private Ryan)
1997 Stratený svet: Jurský park (The Lost World: Jurassic Park)
Amistad
1993 Schindlerov zoznam (Schindler´s List)
Jurský park (Jurassic Park)
1991 Hook
1989 Navždy (Always)
Indiana Jones a Posledná križiacka výprava (Indiana Jones and the Last Crusade)
1987 Ríša slnka (Empire of the Sun)
1985 Purpurová farba (The Color Purple)
1984 Indiana Jones a Chrám skazy (Indiana Jones and the Temple of Doom)
1983 Zóna súmraku (Twillight Zone - The Movie)
1982 E.T. - Mimozemšťan (E.T. The Extra-Terrestrial)
1981 (Indiana Jones a) Dobyvatelia stratenej archy (Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark)
1979 1941
1977 Blízke stretnutia tretieho druhu (Close Encounters of the Third Kind)
1975 Čeľuste (Jaws)
1974 Sugarlandský expres (The Sugarland Express)
1971 Duel (v niektorých častiach sveta bol premietaný v kinách)