KINEMA CITY |
KINEMA CITY |
VLADO KUREK
Opäť ten istý bar. Tí istí ľudia v kreslách - tu v krčme aj tam na druhej strane plátna. Každý sa tvári, že je svätý, ale v duchu sa už trasie na nejakú tu nechutnosť.
Čo už o to, veď sa dočkajú. Čakajú ma takmer dve hodiny poctivej makačky a aj keď nebudem dopredu trepať ako to skončí, jedno je isté: potečie krv. Veľa krvi. Budú sa lámať kosti a zaznie šialený smiech. Vrátili sa. Old days. Bad days. They are back.
Áno priam vás vidím. Tešili ste sa, nevedeli ste sa dočkať. Teraz tu sedíte a neviete čo povedať. Skritizovať môj neustály monológ, že vám kazí tempo filmu, alebo sa pohoršiť nad črevami, kanibalmi a neľudskými bytosťami v telách ľudí? Alebo sa vám zdá cool, že všetko je čierne a biele, miesto úvodného pozdravu do mňa našijú celý zásobník a nádherné ženy sú príčinou slasti i skazy zároveň?
Poviem vám to na rovinu, je mi to jedno. Je mi jedno, či sa vám traja režiséri zdajú priveľa, a či to vyzerá akoby papa Miller chcel mať všetko po svojom. Je mi jedno, že ste zo mňa urobili kult skôr, ako ste ma videli a teraz buď krochtáte od radosti, alebo zhnusene pískate. Je mi to jedno. Goldie je mŕtva a nezostane sama. Vy si robte čo chcete. Kým ešte žijete.
Hodnotenie: 9/10
MIŠO MICHALOVIČ
Konečne sa k nám dostáva (aspoň mnou) dlho očakávaný projekt Roberta Rodrigueza Sin City. Netreba o ňom asi veľa hovoriť, predchádza ho zaujímavá povesť a tak som bol (určite nielen ja) zvedavý, ako to je v skutočnosti. A musím konštatovať, že Sin City treba vidieť. Iste, má svoje vrcholy, rovnako tak chyby. Plejáda známych hercov, špičkové audiovizuálne spracovanie, zaujímavý spôsob rozprávania, aj to sú dôvody pre ktoré sa na film oplatí ísť. Vari jedinou skupinou ktorej sa film asi nebude páčiť vôbec sú odporcovia zobrazovania násilia vo filme. Rodriguez s Millerom a Tarantinom išli absolútne nadoraz, snímka je naozaj mimoriadne brutálna. No a to je asi všetko. Na záver ešte zopakujem - choďte do kina! Aj napriek niektorým chybám ide o pozoruhodný film.
Hodnotenie: 9/10
JANO HUŠTÁK
Zvyknem definovať "hardcore" ako stav, v ktorom realita predstihne klišé. Sin City je hardcore film noir spečený s hardcore komiksom. Výsledok (okrem toho, že je - ehm - hardcore) je prekvapujúco chutný a šťavnatý a diváka veľmi spoľahlivo vtiahne do deja. Hlavnú zásluhu na tom majú farbisté a pamätihodné postavy (vrátane Kevina!), ale aj fantasticky prepracovaná skutočne komiksová atmosféra. Mimochodom, vizuálna stránka fakt vyráža dych a film sa oplatí vidieť už len kvôli nej.
Najviac sa mi však ráta, ako Sin City sebavedome ignoruje akúkoľvek politickú korektnosť či exotické koncepcie typu "odpustenie" alebo "ľútosť". Všetci hrdinovia postupujú podľa osvedčenej zásady "hlavu za oko, ksicht za zub" a spolu s príslušnou dávkou krvi a násilia vzniká koktejl, pri ktorom sa dá výborne vyventilovať latentná agresia. Práve v tomto aspekte scenára však snímka trpí svojim komiksovým pôvodom, pretože na rozdiel od takého Dogvillu je násilie fakt prvoplánové a akýkoľvek psychologický efekt vyšumí pomerne krátko po odchode z kina - Sin City nijako hlbšie nerezonuje. Prečo mi to vadí? Pretože relatívna (zdôrazňujem, relatívna) plytkosť scenára ostro kontrastuje s absolútne prepracovanou formálnou stránkou filmu. Áčková forma, béčkový obsah. Aj keď sa v komiksoch nikdy nekladú moc zložité otázky, tento by si ich zaslúžil. Sin City sa však rozhodne oplatí vidieť, osobitne ak vás niekto čerstvo vytočil.
Hodnotenie: 9/10
FILIP ŠUSTEK
Všetci sme to čakali už od prvého traileru. Neuveriteľne presný prenos dokonalého komixu na plátno. Skvelí herci, skvelí tvorcovia. Skvelý film... Potom ale prišla premiéra a prvé ohlasy, ktoré nemali ďaleko od studenej sprchy. Údajne príliš urozprávané, príliš preštylizované, paradoxne: príliš komixové. Príliš nedobrý film... Čo mal teda úbohý poctivý divák, ktorý nesledoval rôzne pokútne vyhotovené záznamy čakať? Veriť vlastným pocitom z trailerov (ktoré s obľubou klamú telom), alebo dôveryhodným zdrojom (ktoré sa ale môžu mýliť)? Ja som zastával skôr druhý prístup.
O to väčšie bolo moje prekvapenie v kine, keď som dostal dokonalý intermediát, hybrid filmu a komixu, vybalansovaný najlepšie ako sa za daných okolností a zámerov dalo. Cieľom tvorcov totiž očividne nebolo natočenie dych berúcej akčnej jazdy, ale presného filmového prepisu komixu, čo sa im podarilo skoro bezchybne. Že pri tom trošku pozabudli na základné princípy filmovej reči je síce pravdou, ale ani v najmenšom to neznižuje kvality nového média, ktoré má jednoducho iné princípy ako jeho starší súrodenec... Aj tak ale zostalo stále čo zlepšovať, niektorí herci nedosahujú svojich vlastných kvalitatívnych štandardov; výsledná forma mohla byť o kus dotiahnutejšia a ešte niekoľko drobností, ktoré vo výsledku zanechávajú viac než dobrý, nie však dokonalý pokus o inováciu na poli obrazom rozprávaných príbehov. P.S. (len pre úplnosť) komixovú predlohu milujem, je to jediný "graphic novel", ktorý si ma dokonale získal.
Hodnotenie: 8/10
MIŠO KOREC
Pri Sin City vás zaujímajú najmä dve otázky - či je to dobrý film narábajúci so známou predlohou dosť svojským štýlom a či je to najlepšia komiksová adaptácia. Na obe otázky možno dať zhodnú odpoveď: svojím spôsobom áno. Čítajte, rozvediem.
Spracovanie komiksu postupom políčko po políčku tu ešte nebolo a Robert Rodriguez so samotným tvorcom Frankom Millerom sa rozhodli previesť na plátno niečo nevídané. Pracovať s materiálom tak, že samotné obrázky komiksu pôsobia ako storyboardy, to si žiadalo nemalý talent zainteresovaných a ten tu rozhodne bol využitý. Vykreslenie čiernobieleho podkladu (ach, v kine je také ostré a len plátno ho dokáže tak verne zobraziť) a primiešanie farebných ingrediencí (nebojte sa, boli už v komikse a Rodriguez s nimi nešermuje ako sa mu zachce) je úchvatné. Hoci farebné prechody sú niekedy použité samoúčelne, pútajú pozornosť. Vizuálny štýl vám však asi po dvoch tretinách zovšednie, no do konca filmu sa nenudíte. To znamená, že aj dianie je zaujímavé a nejde zďaleka ani len o prehnanú brutalitu (ktorá však ku koloritu čiernobieleho mesta prispieva). Aj pri nej sa ukázal šikovný ťah režisérov, keď už príliš brutálne kúsky radšej prepnú do komiksového režimu.
Samotné dianie sa sústreďuje na trojicu poviedok. Všetky sú zaujímavé, niektoré viac, iné menej a pri každej si uvedomíte, že ide o poviedku, žiadny pilot k nekonečnému seriálu (česť prostrednej časti). Uzavreté celky medzi sebou spája iba pár momentov, keď sa postavy letmo alebo riadne stretnú, ale inak pôsobia ako samostatné časti. A predsa film drží výborne pohromade. Nenapíšem nič nové, keď vzdám hold Marvovi v podaní Mickeyho Rourka alebo vyjadrím potešenie nad Bruceom Willisom. Herecký ensemble je tu neuveriteľný silný a čo je dôležité, zdá sa mi byť starostlivo vybraný.
Diskutovanou časťou filmu sú dialógy a najmä monológy. S prvými nemám problém a s druhými už vôbec nie. Ale nájdu sa mnohí, čo filmu monológy vyčítajú. Jednoducho postava ide a hovorí - kus deja, svoje pocity, background atď. V mojich očiach to funguje veľmi dobre a nepozastavujem sa nad tým ako nad chybou. Skôr naopak. Ale nie každý tento pohľad zdieľa...
Suma sumárum. Po pozretí Sin City mám jasno - je to veľmi dobrý film natočený svojským štýlom a je to aj najlepší komiksový film. Pretože popri ňom vyzerá X-Men, Superman či Batman iba ako FILM natočený na báze komiksu a nie ako pravoverná komiksová adaptácia. Nehovorím, že tak majú vyzerať všetky komiksy, to rozhodne nie. Ponechajme túto výhodu iba Sin City a jeho nasledujúcim dielom - bude sa na čo pozerať...
Hodnotenie: 9/10
MAREK SLOVÁK
Nevím, jestli je to zásadně chyba Rodrigueze, který prostě nedovede vykládat příběh a vést postavy, nebo jen pedantského Franka Millera, špatného scénáristy (Robocop 2 a pod.), jenž požaduje převod políčko po políčku a slovo do slova, ale výsledkem je "něco", co stírá hranice mezi médii, a to ve špatném slova smyslu.
Něco tak hloupě manýristického (nepěkně vyhypeovaného) a schizofrenního (barva krve je nahodilá a u každého jiná) jsem neviděl dlouhou dobu, a tvrzení, že se má jednat o film noir, je více než úsměvné, protože takhle "noirovky" nikdy nevypadaly - měly jasně dané přechody mezi světlem a stínem, voiceover, který cynicky glosoval situaci (nikoli říkal, co postavy cítí ... to je naprosto nefilmové vyprávění!) a postavy, které byly v případě mužů na pomezí dobra a zla a osudové ženy femme fatale: a SIN CITY má jen jednu takovou, v podání bezchybného Bruce Willise. Zbytek hereckého ansáblu přehrává (Rourke, Rutger), "podehrává" (Del Toro, Owen), nezvládá přepjaté emocioální scény, ale vypadá hezky (Alba, Dawson), či je úplně mimo díky castingu ( Wood a Madsen).
Ten film se nikdy nemohl povést, a nezachrání to ani poslední invenční 5minutovka (žádná kopie comicsu, ale špatně vypointovaný a načasovaný vtip), která narušuje celou atmosféru, nemluvě o cirkusové hudbě a statické kameře či vizualitě, která může zabavit při první, nejlepší povídce (poté to jenom stagnuje)... Ale přesto je to dílo něčím zajímavé, jen nevím, čím to přesně je, ale glorifikace násilí to nebude, protože ve filmu vyznívá nechtěně komicky (paradoxně nejhorší část, rozhovor v autě v druhé povídce režíroval Q.T., ale co se celé povídky týče, je nejlepší a ukazuje se na ni, že dialogové scény - na rozdíl od Rodrigueze - režírovat umí), navíc ve filmu, který nemá tempo, rytmus a ani žádný drajv či gradaci, pouze zajímavý, ovšem vyprázdněný obal, jenž v tomto případé asi bohužel prodává. :(
Hodnotenie: 4/10