PREVIEW: OLIVER TWIST |
PREVIEW: OLIVER TWIST |
Oscarový režisér Roman Polanski a scenárista Ronald Harwood spoločne oživujú klasický román Charlesa Dickensa o malom osirelom chlapcovi, ktorý sa pripletie k partii vreckárov.
19. storočie, Londýn. Oliver Twist osirel v ranom veku a teraz musí žiť v chudobinci, ktorý riadi odporný pán Bumble. Už aj tak skromné denné prídely chlapcov sú zásluhou pána Bumblea ešte tenšie. Zúfalý, no napriek tomu rozhodnutý Oliver utečie a splynie s davmi v uliciach Londýna. Nemá vo vrecku ani penny, je sám… Fagin, šéf miestnych malých vreckárov, ho však vláka do sveta zločinu. Oliverova záchrana od láskavého pána Brownlowa je iba začiatkom celého radu dobrodružstiev, ktoré sú prísľubom lepšieho života.
O výrobe
V roku 2002 nakrútil Roman Polanski svoj oscarový film Pianista – úžasný príbeh o utrpení a bolesti vo varšavskom gete počas II. svetovej vojny, príbeh o prežití. Keď Polanski dokončil Pianistu – ktorý bol pre neho veľmi osobným filmom (svoje detstvo prežíval v Poľsku počas II. svetovej vojny) – bol rozhodnutý nakrútiť odlišný typ filmu. Chcel vytvoriť film zameraný na rodiny a mladých divákov. A tak sa spojil so svojimi partnermi a producentmi, Robertom Benmussom a Alainom Sardeom, a začali spoločne čítať detské knihy a hľadali ten správny príbeh.
Nakoniec to bola Polanského žena, kto prišiel s návrhom nakrútiť novú verziu Olivera Twista. Polanski rýchlo zistil, že skutočný Dickensov príbeh nebol nakrútený pre strieborné plátno od Olivera Twista Davida Leana (1948) a muzikálu Oliver! Carola Reeda. Bol teda ten pravý čas.
Klasický príbeh Charlesa Dickensa o malom osirelom chlapcovi, ktorý sa pripojí k partii vreckárov v Londýne 19. storočia, sa zdal byť náročnou cestou k detskej zábave. Zdanie však klame. Roman Polanski je presvedčený, že deti budú na tomto filme milovať predovšetkým fantastické, až čarovné prvky. Hovorí: „Nebudeme sa snažiť o realitu, práve naopak. Postavy v tomto príbehu sú nadčasové – zreteľný je ich vynikajúci humor a výstrednosť. Je to klasický dickensovský príbeh – neviazaný, úchvatný a nadčasový. Je plný príhod, a tým nás stále udivuje.“
„Okrem toho je to príbeh pre mladých divákov. Mojim cieľom je nakrútiť film pre moje vlastné deti. Každý večer im čítam rozprávky na dobrú noc a viem, čo ich očarúva a ako sa stotožňujú s tými postavami. Pri Oliverovi Twistovi je pre mňa dôležité, aby som ich nesklamal,“ dodáva režisér.
K pútavému príbehu bolo nevyhnutné zaistiť dokonalé herecké obsadenie. Pri výbere herca do úlohy Olivera Twista strávili filmári fúru času. Nakoniec Roman Polanski vybral Barneyho Clarka – 11-ročného chlapca, ktorý sa už predtým objavil vo filme The Lawless Heart, v britskej vojnovej dráme Foylova vojna, či v televíznej dráme The Brief.
Oliver Twist (1838) – historické pozadie
Keď začal Oliver Twist vychádzať ako seriál v mesačníku Bentely’s Miscellany v roku 1837, jeho podtitul bol The Parish Boy’s Progress (voľne preložené ako Dobrodružstvá chlapca z mestskej štvrti). V prvých pár epizódach Dickens zamýšľal popísať svojim čitateľom, aké to bolo byť mestským chlapcom v rokoch, ktoré nasledovali po novom Zákone o chudobe z roku 1834. Dickens, reportér pre Morning Chronicle, však vážne zvažoval svoju finančnú situáciu a desil sa predstavy byť novinárom do konca života. Rozhodol sa teda vydať tieto poviedky v jednej ucelenej knihe.
Pred rokom 1834 dostávali chudobní robotníci iba malú gážu alebo „podporu“ od cirkvi, aby prežívali aspoň nad hranicou živorenia a dostávali fixné roľnícke platy. Boli to iba núdzové fondy, ktoré mali ľuďom pomôcť prekonať toto obdobie a mohli sa postaviť na vlastné nohy. V starom systéme bolo veľa chýb a nová legislatíva to mala napraviť. Mnoho ľudí cítilo, že liečba je omnoho horšia ako choroba. Nový zákon, ktorý mal nepracujúci ľud uchrániť pred životom mimo komunity, zriadil chudobince.
Nakrúcanie
Vedúci výroby Allan Starski mal za úlohu navrhnúť Romanovi Polanskému všetky vizuálne prvky, ktoré by boli základom pre vyrozprávanie príbehu. Jeho obrazová kompozícia londýnskych ulíc v polovici 19. storočia patrí medzi najnáročnejšie, aké kedy boli pre film vytvorené. Ohromná scéna obsahovala päť hlavných ulíc a rad námestí s trhmi a bočnými ulicami. Bola tu zastúpená štvrť chudobných známa ako Jacob’s Island a trhovejšia a bohatšia štvrť nazývaná Pentonville – obe existovali v dobe Charlesa Dickensa. Hlavná ulica King Street obsahovala celý rad obchodov – sedem z nich existuje v Londýne dodnes. Sú to: Paxton and Whitfield (výrobcovia syrov), James Lock and Co. (klobučníci), John Lobb (obuvníci), Berry Bros. and Rudd (obchod s vínom), Floris (parfuméria), David Salom (nábytok) a Robert Lewis (tabak) – prvých päť má stále nárok na prestížny nápis nad dvermi „By Royal Appointment“ (podľa kráľovskej dohody).
Kvôli prísnemu dodržovaniu práv bolo týmto obchodom prisľúbené, že k použitiu svojich názvov vo filme dajú zvolenie. Všetci boli samozrejme potešení a niektorí z nich ponúkli produkcii aj výnimočné záznamy zo svojho archívu.
Allan Starski a Keith Pain, supervising art director, mali šťastie, že dostali mapu z roku 1835, ktorá obsahovala názvov a účel podnikania všetkých hlavných obchodov z tých čias. Taktiež našli celý rad kresieb, ktoré jasne znázorňovali vzhľad tej doby. Hoci je príbeh zasadený do obdobia okolo roku 1837, Starski a Pain rozšírili toto obdobie o niekoľko rokov. Začali od priemyselnej revolúcie, čím mohli do filmu zapojiť viac prvkov.
Po troch mesiacoch výskumu a tvorby nasledovali ďalšie tri mesiace konštrukčných prác – tímy tesárov, murárov a kováčov vybudovali v štúdiách Londýn 40. rokov 19. storočia. Ďalšie dva týždne potom prišli na rad maliari, ktorí dielo dokončili.
Hotová scéna vyzerala úchvatne, dokonca aj keď bola prázdna. Keď sa však zaplnila komparzistami v kostýmoch (pri jednej príležitosti ich bolo na scéne až 800), koňskými záprahmi a kočiarmi, preniesli ste sa v čase o 150 rokov späť. V tejto spleti uličiek sleduje Oliver ako Artful Dodger a Charley Bates predvádzajú svoj vreckársky talent a ako ich Mr. Brownlow a rozzúrený dav začne naháňať.
Kontrast k špine a chudobe Jacob’s Island-u je bohatstvo Pentonville a majestátnosť King Street. V Pentonville sa nachádza aj dom pána Brownlowa, do ktorého je Oliver srdečne prijatý. Dokonalé exteriéry doplňujú aj pôsobivé interiéry – dom pána Brownlowa so svojím veľkolepým štýlom a úžasným antickým nábytkom (komoda v obývacej izbe stojí až 50 000 dolárov); chudobinec s veľkou jedálenskou halou, spálňa, rozľahlá dielňa, zasadacia miestnosť a chodby; Faginova izba v podkroví – roztrhané tapety, hniloba, prach a pavučiny… Interiér Súdneho dvora, Sowerberryho pohrebný ústav a väzenie Newgate Prison doplňujú hlavné budovy postavené v štúdiu.
Krčma „The Three Criples“ (U troch mrzákov) bola spočiatku jablkom sváru. Dnešná politická bezúhonnosť by takéto meno nepovolila, ale žiadny iný podobný názov si ľudia nepamätajú 150 rokov dozadu.