PREVIEW: FIREWALL |
PREVIEW: FIREWALL |
„Výbušniny, autá, na to zabudni. Sejf je dnes niekde inde. Binárny kód. Virtuálne peniaze. Samé jednotky a nuly.“
Zakaždým, keď sa bankový odborník Jack Stanfield (HARRISON FORD) vracia večer z práce domov, poriadne sa mu uľaví. Nie, že by snáď nepociťoval uspokojenie zo svojej práce, alebo si ju nerobil s plným nasadením, len je rád, keď môže byť z dosahu všadeprítomných kamier, kontrol identity a mimo prostredia neustáleho dohľadu nad elektronickým obranným systémom, ktorý naviac musí priebežne modernizovať. To, čo Jack robí sa stalo pre bankový sektor, ktorému vládne Internet a každodenne hrozí preniknutie do jeho systému, bežným štandardom. Keď Jack parkuje auto, otvára svoj honosný predmestský dom, netuší, že každý jeho krok je do detailu sledovaný. Pozdraví sa s manželkou Beth (VIRGINIA MADSENová) a zatiaľčo ich deti zápasia o diaľkový ovládač k televízii, rozprávajú si o tom, čo každý z nich v ten deň prežil. Netušia, že každé slovo, ktoré zaznie, je zaznamenané dokonalými senzormi, ktoré niekto rozmiestnil do každej miestnosti v dome. Keď Jack s niekým telefonuje, jeho rozhovor sa nahráva, Keď si číta e-maily, platí účty, loguje sa do svojej schránky, je sledovaný niekým.
Niekým, kto chce podrobne poznať jeho zvyky, záujmy a každodenný program, rovnako ako intenzitu vzťahov s ostatnými, aby odhalol všetky jeho slabosti. „Myšlienka, že by sa na vás niekto mohol zavesiť a jako červ sa dostať do vášho života ma vždy fascinovala aj desila,“ hovorí scenárista Firewall Joe Forte, ktorý tým otvára okruh nepríjemných otázok týkajúcich sa ilúzie nášho bezbečia a súkromia. „Je to film o zraniteľnosti,“ dodáva s tým, že väčšina ľudí sa s podobným prienikom do súkromia nikdy nestretne a preto si ani neuvedomuje jeho možnosť. Realita je však nevypočitateľná. „Potenciálne by sa daný príbeh mohol stať komukoľvek“. Na to reaguje Harrison Ford so slovami „Presvedčenie ľudí, že ich počítače sú bezpečné, je dosť vzdialené pravde. Záleží len na tom, či niekto neuskutoční taký smelý plán. Stačí mať trochu skúseností, vytrvalosť a nejaký uspokojujúci dôvod. Domnievam sa, že veľa ľudí sa cíti bezpečne len kvôli tomu, že vedia, že nemajú nič, čo by nejakým gaunerom stálo za to.“ V tomto prípade nejde zlodejom o rodinu Stanfieldových ako takú. Ide im o banku. „Atak na bankové účty súčasnosti by nebol vykonaný priamym fyzickým vylúpením, ale cez kyberpriestor,“ domnieva sa odborník na ochranu počítačov Lawrence T.Levine, zakľadateľ SecurePipe, ktorá poskytuje informácie o zabezpečení všetkým súčasným podnikateľom a ktorý bol zároveň technický poradca filmu.
„Bankový sektor zaznamenáva stále väčšie prevody peňazí,“ hovorí. „Množstvo peňazí v sejfoch vo vzťahu k tomu, čo je „na počítačoch“, je tak jedna ku sto. Takže ak je 99% peňazí len virtuálnych, niet sa čomu diviť, že pre hackerov sú veľmi atraktívnym cieľom“. Producent filmu Armyan Bernstein, ktorý stojí za filmami ako Hurikán v ringu, (na ktorom bol aj spoluautor scenára) Trinásť dní a trhák Harrisona Forda Air Force One, hovorí: „Dostávame sa mimo svet staromódnych bankových lúpeží. Sme vo svete elektronickom, kde sú obrovské čiastky peňazí kontrolované iba kódmi a klávesnicami“.
Prípravný tím filmu Firewall sa ponoril do bankového sektora, aby tam zistil, že ochrana účtov je záležitosť celodenného nasadenia tímu a odborníkov, ktorí sa snažia zabrániť „zákerným zlodejom“, aby sa cez Internet dostali do systému. Keď sa teraz spolu bavíme, niekde na „Sieti“ sa práve toto deje. Niekto sa pokúša prejsť bankovými firewallmi a „odísť“ s vašimi peniazmi“.
Inšpiráciou pre príbeh fiktívneho odborníka Jacka Stanfielda bolo vedomie krehkosti súčasných systémov a prirodzený strach z vpádu do súkromia. Vo Firewalle ide o stretnutie jedného muža so silným protivníkom, ktorý chce ovládnuť jeho život. Jack vie, že každý systém, akokoľvek dokonalý môže byť narušený a v jednom okamihu dokonca musí ukradnúť z banky, v ktorej pracuje čiastku 100 miliónov dolárov, aby ju vyplatil únoscom ako výkupné za svojich blízkych. „Je to muž, ktorý celý svoj život zasvätil tomu, aby si vybudoval úspešnú kariéru a dobré meno, milujúcu rodinu, bezpečný domov, šťastie - jednoducho svoj americký sen. A toto všetko je mu akoby lusknutím prstov odňaté,“ hovorí producent Firewall Basil Iwanyk, ktorý zaštítil také projekty jako sú Terminátor 3, Pravidlá vášne a ktorý s Fordom spolupracoval na K-19: Stroj na smrť. Tu podľa neho spočíva aj emočný rozmer filmu. „Je to o ohrození akejsi základnej životnej roviny, preto si myslím, že film osloví veľa ľudí“.
Filmového zločinca, ktorý sa na verejnosti prezentuje ako Bill Cox, stvárnil Paul Bettany, ktorého úloha Dr.Mutina v Master & Commander: Odvrátená strana sveta, mu v roku 2003 priniesla nomináciu BAFTA. Bettany považuje zákerného Coxa za človeka, ktorý nie je poháňaný vášňami „Vo svojej podstate je to chladne uvažujúci podnikateľ. Robí všetko pre to, aby sa dielo vydarilo. Je to zlodej a psychopat. Ale nemyslím si, že by sám seba videl ako násilného človeka. V jeho prípade nie je krádež nič osobného, len vidí tú príležitosť takmer nechránených peňazí. Rozhodol sa, že rýchlo zarobí veľa peňazí a to, že do toho namočil Jacka, je preňho logický krok k dosiahnutiu cieľa“.
Cox sa úzkostlivo pripravoval takmer rok a svoj útok chce viesť v dvoch rovinách: v prvej rade a to najdramatckejšie, cez prienik do súkromia a následný únos, po druhé cez elektroniku chce, aby to vyzeralo, že Jack prepadol hráčskej vášni a požičiaval si peniaze z banky, čím mu Cox dokonale zničí reputáciu a urobí z neho „pravého bankového lupiča“. Sám si zatiaľ bude užívať peniaze niekde ďaleko a bude sa len smiať. „Cox využije skutočnosti, že banka, v ktorej Jack viac jako dvadsať rokov pracoval sa spája s väčšou bankou a je tu istá pravdepodobnosť, že v nových podmienkach už nebude potrebný, čo mu vytvára dokonalý dôvod pre potrestanie svojich bývalých nadriadených,“ osvetľuje Ford. Nikto iný by pre to nemal žiadne náležité prostriedky, príležitosť a motívy. Ale aj v prípade, že by Jack povedal o celej veci pravu, kto by mu uveril? Prvé Jackove tušenie, že niečo nie je v poriadku sa objaví vo chvíli, keď ho navštívi veriteľ kvôli nesplateným dlhom z hazardu, čo je manéver, za ktorým Jack neskôr odhalí Coxovu pascu. Najprv sa ňou však vôbec nezaoberá a pridá ju k početným malým pokusom o krádež na spôsob zneužitého čísla kreditnej karty, čo je sice nepríjemné, ale rozhodne riešiteľné. Nakoniec, o týchto malých riešiteľných veciach jeho práca vždy bola a bude. Až v okamihu, keď mu cez mobilný telefón príde fotofrafia jeho spútanej a vydesenej rodiny, Jack zistí, čomu vlastne bude čeliť. Ale aj vtedy sa môže len domnievať, kam až Coxova snaha o naprostú kontrolu všetkých vecí zájde. Od tej chvíle proti sebe v čím ďalej intenzívnejšej bitke mozgových závitov stoja dvaja muži, ktorým ide naozaj o všetko- Coxovi by sa mohli pokaziť plány, na ktorých dlhé roky pracoval a Jack by mohol jediným zlým rozhodnutím stratiť troch ľudí, ktorí preňho znamenajú všetko.
Režisér filmu Firewall, Richard Loncraine ponúka svoj pohľad na žáner filmu: „Je to skôr thriller ako akčný film. Vládne v ňom napätie“. Loncraine je držiteľ ceny Emmy za sériu z 2.svetovej vojny Bratstvo neohrozených z produkcie HBO, ktorý získal ďaľšie nominácie na Emmy a cenu DGA za drámy z produkcie HBO Sťahujúce sa mračná a Môj domov v Umbrii. Ako scenárista tiež v roku 1995 získal nominácie BAFTA za Richarda III., ktorého zároveň režíroval. „Vo filme je niekoľko zlomových momentov, dramatických súbojov a akčných sekvencií, ale podstatou je príbeh muža, ktorý čelí hrozbe a je súčasťou hry, ktorej pravidlá sa z minúty na minútu menia, a ktorý musí použiť všetko, čo má, aby z nej vyšiel ako víťaz“ „Jack rozhodne nie je žiaden drsňák,“ hovorí Ford. „V hre je kopa emócií a úzkosti, pretože akokoľvek sa snaží spolupracovať, úloha sa neodvíja tak jednoducho, ako by chcel“.
Dokonalý plán. Dokonalé prevedenie…Nesprávny muž na nesprávnom mieste
„Kombinácia Harrisona a Paula z toho robí skutočne vzrušujúcu záležitosť,“ hovorí Loncraine. „Je medzi nimi dokonalá chémia, ktorá sa nikde nedá kúpiť, ani vyrobiť“. Režisér, ktorý o svojom charizmatickom predstaviteľovi hlavnej postavy vypovedá ako o „veľkom prevítovi“ uznáva, že za hĺbku jeho výkonu pred kamerou môžu predovšetkým jeho herecké inštinkty, cvičené desiatkami rolí. „Zvlásť dobre zvláda scény bez dialógov, v ktorých, povedzme len pozerá cez trhlinu v stene na niečo, čo sa odohráva vo vedľajšej miestnosti a reaguje na to.
Je schopný zahrať scénu, ktorá na papieri vyzerá dosť fádne. Dokáže svoje herecké umenie skvele usmerňovať, niekde pritlačí, inde uberie, jednoducho vie ako a kde zatlačiť na pílu“. Príbeh začína relatívne bezpečnou situáciou, nad ktorou má Jack plnú kontrolu. Jeho hlavným záujmom je, aby uspokojivo vyriešil drobné nezrovnalosti vo firemnej komunikácii, najmä s rýpavým a súťaživým kolegom. Zároveň má dojem, že mu niekto ukradol jeho kreditnú kartu, čo mu zaberie nejaký čas. A v ten moment Cox udrie. Počas niekoľkých minút sa Jack až po uši zaborí do problému, ktorý zatieni všetky ostatné. Kvôli záchrane tých, ktorých miluje, bude prinútený k tomu, aby jednal násilne, čomu sa vždy vyhýbal, a zmenia sa aj mnohé korektívy jednaní, ktorými sa až doteraz riadil. Zmeny, ktoré sa v ňom odohrajú sú tak dramatické, že letmý pohľad do zrkadla mu o niekoľko dní neskôr ukáže muža, ktorého nepozná.
„Jack je niekto, s kým sa môžete dokonale identifikovať, je to váš zástupca v danej situácii,“ hovorí Bernstein. „Je to chlapík, s ktorým spadnete do problému, ale on vás z neho vyvedie. Berie na seba všetky riziká, cíti bolesť. Je to skvelý otec, milujúci manžel, dobrý priateľ, dokáže sa poriadne naštvať a bojuje za to, čo je správne. Prinúti divákov, aby si povedali :Presne toto by sme urobili aj my, keby sme boli v rovnakej situácii“.
Ford sa k projektu dostal uz v rannom štádiu príprav a mal veľký podiel na budovaní Jackovej postavy. „Najväčšou výzvou je určiť smerovanie postavy a potom to, ako to vyjadriť. Najťažšie je rozhodnúť o „čo“ a „ako“ už je pohoda.
Dostať sa pred kameru znamená, že už tú najťažšiu časť máte za sebou. Potom už je to iba zábava“. Ford je často nazývaný zosobnením amerického hrdinu do každého počasia. Ako hovorí Iwanyk: „filmového žánru pre seba samého“. A práve Fordova kombinácia akčného a emocionálne čistého muža prehovára k divákom po celom svete. Jeho kolegyňa z filmu Firewall, Virginia Madsenová hovorí: „Je jedným z mála mužov súčasnosti, ktorý si môže dovoliť hrať hrdinov typu Garyho Coopera, Johna Wayna, alebo Roberta Mitchuma. Predtým takýto muži neboli len vo filme- mali mravnú integritu, vzdelanie a vysokú mieru citlivosti. Takých mužov ženy milovali a dodnes milujú. Nie snaď kvôli tomu, že by to bol taký ten tichý nezhovorčivec, ale preto, že vo svojich filmoch pôsobí veľmi emocionálne a krehko. Taký hrdina potrebuje dôstojného nepriateľa.
Manipulátora Coxa skvele stvárnil britský herec Paul Bettany, ktorý má shakespearovské vzdelanie.“ Paul je neobyčajne fyzický a inštinktívny herec,“ hovorí Ford.
„Každý herec do role vnáša nielen pravdivosť, ktorej musia diváci uveriť, ale aj citlivosť pre celok. Paul to všetko má. Je schopný zo svojej postavy vystúpiť, aby videl celok a zameral sa na posilnenie tých prvkov, ktoré by inak v celkovom dojme mohli vyjsť menej kvalitne“. Pravdepodobne najväčším komplimentom, ktorý Bettanyho postava Billa Coxa dostala, bol z úst Basila Iwanyka: „Toho chlapa jednoducho nenávidíte“. Bettany srdečne súhlasí a pripúsťa, že radšej hrá záporných ako kladných hrdinov“. Coxove zlo je celkom bez emócií, čo bolo Bettanymu na roli sympatické a chcel ju zahrať „tak čestne, ako to len bolo možné.
„V scéne, kde Jackovej manželke vysvetľujem, kto som a o čo mi ide jej hovorím: „Keď sa budete riadiť mojimi príkazmi, všetko dobre dopadne. Ak nie, zabijem vás aj vaše deti. Je to jednoduché ako facka“. Iwanyk hovorí: „Cox ku kauze pristupuje celkom pragmaticky. A toto pragmatické násilie nás desí.
Režisér chcel dosiahnuť, pokiaľ to bolo možné, čo najprirodzenejší a najautentickejší vzhľad filmu, takže navrhol, aby sa úvodná sekvencia natočila na vybavenie, ktoré by mohli používať skutoční kriminálnici, čo tiež hercom sťažovalo orientáciu – jednoducho nevedeli, kde sa kedy nachádza štáb. „Bolo to zvláštne, ani trochu som netušila, kde sa nachádza štáb,“ spomína Madsennová. „Carly a ja (Carly Schroeder, ktorá hrá Bettinu dcéru Sarah) sme hrali v scéne, v ktorej nakupujeme v centre mesta. Vôbec sme nevedeli, kde boli. Keď som si napríklad myslela, že majú prestávky, práve nás natáčali a naopak. Neskôr sme napríklad zistili, že jeden z náhodných okoloidúcich mal kameru ukrytú v pere. To vedomie, že vás niekto počúva, sleduje a nahráva a vy o tom vôbec neviete, bolo skutočne desivé.“