PREVIEW: SHOW SA ZAČÍNA

PREVIEW: SHOW SA ZAČÍNA

článok



Londýn 1937. Laura Hendersonová, bohatá žena s množstvom konexií, práve pochovala svojho milovaného manžela. A teraz sa nudí. Vo svojich 69 rokoch má ešte príliš veľa energie a vitality na to, aby sa z nej stala dobrotivá, usadlá vdova. Potrebuje mať nejakého koníčka. Možno zbieranie diamantov? Alebo charitatívnu činnosť? Na počudovanie svojich priateľov si namiesto toho kúpi divadlo – divadlo Windmill v srdci štvrte Soho.

O prevádzke divadla však nevie nič, a tak si najme manažéra: Viviana Van Damma. Aj tohto profíka lady Hendersonová šokuje: skvostná, provokatívna a výstredná dáma. A trochu drzá. Van Damm ju pre jej večné pripomienky vykáže zo skúšky. Ona sa však prezlečie za Číňana alebo za ľadového medveďa, len aby ho mohla špehovať. Ich vzťah láska – nenávisť iskrí ako ohňostroj...

Van Damm príde s nápadom na revue – nonstop show a Windmill praská vo švíkoch – kým ho nezačnú napodobňovať ostatné divadlá. Potom je už na Laure, aby vymyslela niečo špeciálne – postaviť na javisko nahé dievčatá!

Vďaka svojim presviedčacím schopnostiam získa na svoju stranu cenzora lorda Chamberlaina, ktorý má však jednu podmienku – nahé dievčatá sa nebudú hýbať, budú to umelecké obrazy. Windmillské živé obrazy a nahé dievčatá sa stanú senzačným hitom u britských rodín a vojakov. Keď sa však začne bombardovanie Londýna, pohrozí vláda zatvorením divadla...

Preview: Show sa začína Preview: Show sa začína

História divadla Windmill

Miesto v ulici Great Windmill Street v londýnskej štvrti Soho, kde Laura Hendersonová založila svoj vlastný svet – známe divadlo, má dlhú a pestrú minulosť. Táto ulica dostala pomenovanie podľa skutočného veterného mlyna (windmill), ktorý tu stál od vlády Karola II. až do konca 18. storočia. V roku 1910 tu otvorili kino Palais de Luxe. Stálo na rohu ulíc Archer Street a Great Windmill Street a v jeho susedstve sa nachádzali divadlá Apollo a Lyric. Toto kino bolo jedným z prvých miest, kde sa hrali prvé filmy, ale keď otvorili väčšie kiná vo West Ende, návštevnosť sa znižovala a kino museli zatvoriť.

V roku 1931 kúpila Laura Hendersonová túto nefunkčnú budovu a najala si architekta Howarda Jonesa, aby prestaval interiér na malé divadlo s jedným divadlom. Dostalo názov Windmill a otvorili ho 22. júna 1931 novou hrou Michaela Barringtona nazvanou Inquest (Vyšetrovanie). No pre divadlo to bol len mizivý úspech, a tak sa vrátilo k premietaniu filmov, ako bol napríklad Modrý anjel s Marlene Dietrichovou.

Nový manažér divadla Vivian Van Damm prišiel s myšlienkou nonstop muzikálovej revue a krátko nato začal s nácvikom show so spevákmi, tanečníkmi, herečkami a špeciálnymi číslami. Revue odštartovala 3. septembra 1932. Zo začiatku bola síce stratová, ale nakoniec sa stala komerčným hitom. Neďaleké divadlá Piccadilly a Pavilion ju začali napodobňovať a takisto zaradili do programu nonstop show, čo znížilo predaj vstupeniek do divadla Windmill.

Keď sa však lady Hendersonová a pán Van Damm rozhodli napodobniť mimoriadnene úspešný parížsky Moulin Rouge a postaviť na javisko nahé dievčatá, ich tržby opäť vzrástli. Obišli londýnskych cenzorov a nechali dievčatá iba pózovať na javisku absolútne bez pohybu ako umelecké dielo. Van Damm vytvoril série nádherných nahých obrazov založených na témach morskej panny, červenej Indiánky, legendy Divokého západu Annie Oaklyovej, Británie a pod.

Windmill bol jediným divadlom v Londýne, ktoré zostalo otvorené počas vojny (s výnimkou 12 dní od 4. do 16. septembra 1939, keď bolo nútene zavreté). Preto začalo používať legendárny slogan „Nikdy sme nezatvorili“. Počas niekoľkých desivých náletov od 7. septembra 1940 do 11. mája 1941 sa herečky a diváci museli presunúť v rámci divadla na bezpečné miesto, dve podlažia pod zem.

Preview: Show sa začína Preview: Show sa začína

Obecenstvo divadla Windmill tvorili z veľkej časti rodiny a vojaci, ale aj celebrity, ktoré prichádzali ako hostia lady Hendersonovej; boli medzi nimi napríklad princezné Helena Viktória a Mária Lujza (dcéra a vnučka kráľovnej Viktórie).

I keď občas sa v divadle mohli vyskytnúť problémy s mužskou časťou publika – nevhodné správanie, ohrozovanie dievčat –, bezpečnosť bola vždy zaistená.

Hoci bol vzťah Laury Hendersonovej a Van Damma búrlivý, našli v sebe určité zaľúbenie. Keď Laura v roku 1944 vo veku 82 rokov zomrela, odkázala Windmill Van Dammovi, aby pokračoval v jej práci.

Po ére Laury Hendersonovej odštartovalo v divadle svoju kariéru mnoho známych komikov, medzi inými Peter Sellers, Harry Secombe, Michael Benzine, Tony Hancock, Bruce Forsyth a Kenneth More, ktorý mal vo Windmille svoje prvé vystúpenie začiatkom 30. rokov a od 50. rokov sa stal najúspešnejšou hviezdou Británie.

Van Damm pokračoval v prevádzke divadla až do svojej smrti v decembri 1960, keď ho prenechal svojej dcére Sheile. Tá sa snažila udržať divadlo v chode, ale v tomto období začala štvrť Soho značne pustnúť. Soho lady Hendersonovej v 30. a 40. rokoch bolo serióznym prostredím obchodov a rodinných reštaurácií. V 60. rokoch nebol už Windmill schopný konkurovať striptízovým klubom a masérskym salónom a 31. októbra 1964 ukončil činnosť.

V polovici 60. rokov prestavali Windmill na kino a kasíno. V roku 1973 bola odštartovaná kampaň na znovuoživenie „starých dní Windmillu“, teda za znovuotvorenie divadla. Vo februári 1974 však budovu kúpil podnikateľ s nočnými klubmi Paul Raymond. Urobil z nej miesto nahých show v revuálnom štýle, ale bez komických prvkov.

Preview: Show sa začína Preview: Show sa začína

Muzikálový film

Show sa začína nie je napísaný ako klasický muzikál, ale skôr ako dramatická komédia s hudbou. „Tento film je a zároveň nie je muzikál,“ hovorí Stephen Frears. „Mám tým na mysli, že to nie je Spievanie v daždi, kde postavy spievajú po celý čas. Je to film a muzikál.“

„Nie je tu ani zámer, aby to bolo ako Chicago,“ hovorí Heymanová. „Martin prešiel archív v Múzeu muzikálu v Hammersmithe a prečítal si každý scenár, ktorý v divadle Windmill použili.“

Niektoré z windmillských textov piesní z 30. rokov skvele zachytili ráz vtedajšej doby. Jednou z nich bola pieseň Babies of the Blitz (Deti náletov). „Ten text veľmi odhaľuje ľudské postoje, ľudský humor, vzdor, odvahu a určitý druh nevinnosti,“ poznamenáva Sherman. Ďalšiu pieseň, Goody Goody od Bennyho Goodmana z roku 1936, Martin použil ako predel medzi jednotlivými scénami filmu.

Sherman zapracoval do konečného scenára 14 piesní, všetky priamo súvisiace s dejom. Pre Frearsa predstavoval filmový muzikál jednu z najnáročnejších úloh, pretože nikdy predtým nepracoval s takým množstvom hudby.

„Piesne a hudba sú tyranské: len čo začnete s nejakou hudobnou frázou, musíte dokončiť celú skladbu. Bolo to pre mňa veľmi, veľmi zložité,“ hovorí Frears. No režisér Alan Parker mu pri jednom spoločnom obede povedal: „Môžeš popohnať film, ale nemôžeš popohnať muzikál.“ „Tak som si prečítal knižku o Arthurovi Freedovi, ktorý robil v MGM muzikály ako Čarodejník z krajiny Oz a Spievanie v daždi,“ pokračuje Frears. „Hovoril som si, ako dokázal dostať ľudí v rovnakej chvíli do jednej miestnosti a pracovať s nimi tak, aby sa navzájom dopĺňali. A to musíte urobiť hneď na začiatku.“

Frears pripisuje hodne zásluh na úspechu filmu aj Georgeovi Fentonovi, uznávanému skladateľovi a hudobnému režisérovi. Fenton má na svojom konte 100 projektov, za ktoré získal ceny BAFTA, Ivor Novello a Emmy, ako aj 5 nominácií na Oscara. S Frearsom spolupracoval po prvý raz v roku 1979 na televíznej dráme Bloody Kids (1979).

Odvtedy zložil hudbu pre filmy rôznych žánrov ako Gándhí, Nebezpečné známosti (Frears), Neuveriteľný deň, Klub bitkárov a pre televízny seriál BBC Modrá planéta (za tú získal cenu BAFTA). Fenton zaranžoval a nahral všetky pôvodné piesne divadla Windmill, pričom použil texty, ktoré našiel Sherman.

„Väčšina hudobných čísel je typická pre Anglicko a vtedajšiu dobu,“ hovorí Heymanová. „Martin pochádza z Ameriky a vychádza z muzikálového divadla. Je to jeho vášeň, takže to bol pre neho obrovský zážitok...“

Musel to v tej dobe byť neuveriteľný šok,“ hovorí Denchová. „Zároveň to bolo vcelku umelecké a pre mladých mužov, ktorí prichádzali do Windmillu, to muselo byť fantastické.“

 


autor press kit 1.8.2006
ROK VDOVY
[RECENZIA ]
HERETIK
[RECENZIA ]
3
Gladiátor II
GLADIÁTOR II
[RECENZIA ]
KONKLÁVE
[RECENZIA ]
RED ONE
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)

Žáner: Komédia/Dráma
Minutáż˝: 103 min
Krajina: UK
Rok výroby: 2005
Homepage www

Premiéra: 25.12. 2005
Premiéra SK: 3.8. 2006
0 z 10
0 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|PREZIDENTKA
1
hodnotenie 8/10
|GLADIÁTOR II
3
hodnotenie 6/10
|ANORA
2
hodnotenie 9/10
|KONKLÁVE
0
hodnotenie 8/10
|RED ONE
0
hodnotenie 6/10
|VENOM: POSLEDNÝ TANEC
1
hodnotenie 6/10
|TEÓRIA VŠETKÉHO
0
hodnotenie 7/10
|BAMBI
0
hodnotenie 6/10
|POKLAD (POKLAD)
0
hodnotenie 5/10
|THE APPRENTICE: PRÍBEH TRUMPA
0
hodnotenie 7/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 24748
02 |
návšt. 6614
03 |
návšt. 6732
04 |
návšt. 5632
05 |
návšt. 4024
06 |
návšt. 3905
07 |
návšt. 4379
08 |
návšt. 7618
09 |
návšt. 3984
10 |
návšt. 2637
REBRÍČEK US
01 |
$32,0 mil.
02 |
$7,3 mil.
03 |
$5,3 mil.
04 |
$5,2 mil.
05 |
$4,2 mil.
06 |
$2,9 mil.
07 |
$2,8 mil.
08 |
$2,3 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$1,8 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.