NA MIAMI SA V POTE V TVÁRI … |
NA MIAMI SA V POTE V TVÁRI … |
VLADIMÍR KUREK
Asi nikdy nepochopím, že jeden a ten istý režisér nakrúti Collateral a zároveň Posledného Mohykána. Tak odlišná práca s dejom, s prostredím a najmä s výtvarnou stránkou filmu, že až. Ukazuje sa však, že Mohykán bol naozaj posledný, pretože Miami Vice v mnohom akoby z oka vypadlo predchádzajúcim snímkam - Collateral a Heat.
Priznám sa, veľmi sa mi páčil trailer. So svojou digitálnou coolovosťou, kontrastom farieb, zrnom a našliapanou hudbou. Trailer je však marketingový ťah, ktorý má dotiahnuť ľudí do kina. Režisér Mann však urobil úplne iný film. Ešte v prvých minútach na diváka pomrkne hudobným motívom a klipovou atmosférou noblesnej párty. Jasne ukáže divákom – áno toto by som dokázal – a potom sa všetko zvrtne iným smerom.
Miami Vice je film náročný na pozornosť. Núti diváka striehnuť na každé slovo (nutnosť čítať titulky veľmi oslabuje schopnosť absorbovať obrázky), postupne sa prehrýzať množstvom mien a postáv, ktoré sa len pomaly vylupujú z efektne nasvietených tieňov.
Napriek tomu, že ide o odlišný film oproti MI:3 (ktorý sa mi páčil viac), ide o veľmi pekný vklad do pokladnice inteligentného (ne)akčného thrilleru. Dvojica Foxx – Farrell nie je nijak zvlášť elektrizujúca, ale na druhú stranu si nezavadzia. Film totiž ani tak nie je o nich dvoch (kolektívnym hrdinom opäť trochu pripomína MI), ako skôr o ponorení sa do sveta zločinu.
Miami Vice je náročný na pozornosť aj preto, že divák nedostáva tradičný rytmus akcie a slova, ale je nútený dlhé desiatky minút sledovať odvíjajúcu sa „hru na hĺbkový ponor do sveta zločinu“. Ľahko sa môže stať, že čosi zaškrípe a divák je vyhodený z konceptu, atmosféra filmu mu unikne cez prsty a on zrazu pred sebou vidí nudu.
Môže sa to stať, ale verím, že väčšina z vás si MV užije aspoň tak ako ja. A keby sa na záver autori filmu odvážili pre silnejšie (rozumej tragickejšie) rozuzlenie, alebo pre výraznejšiu sondu do života na hranici zákona, išiel by som s hodnotením ešte vyššie. Takto to bolo veľmi zaujímavé, trochu pomalé plávanie a obzeranie si sveta, ktorý je (našťastie) pre mňa teráriom s cudzími dravcami.
Hodnotenie: 8/10
MAREK VOJTKO
Dokonalý anti-popkorn, alebo nudná blamáž inak vynikajúceho režiséra? Odpoveď na túto otázku nie je práve jednoduchá. Faktom je, že na svoju úctyhodnú stopáž 131 minút ponúka Miami Vice prekliate málo akcie. Od Michaela Manna sme po Collateral a najmä Heat zvyknutí na viac. Napriek tomu pokračuje Mann po ceste, na ktorú vstúpil v Collateral a okrem výhradného použitia digitálnej techniky stavia tentokrát viac na atmosféru a herecké výkony, ako na akciu a estetiku. Miami Vice je preto dusná, atmosférická jazda, ktorá vytvára prepracovaný, realistický a hlavne drsný svet pre jej charaktery – vlastnosti, aké sa dnes tak často v kine nevidia.
Avšak tieto atribúty majú aj svoju odvrátenú stranu v podobe nepríjemne, častokrát až amatérsky pôsobiacej ručnej kamery (prečo máme uprostred jedinej akčnej scény filmu zrazu niekoľko-sekundový pohľad na dvere auta pôsobiaci, akoby kamera vypadla kameramanovi z ruky?) a príliš digitálne pôsobiace vizuály. Navyše bez silno charizmatickej postavy, ktorá by film niesla podobne ako Cruise v Collateral, sa Miami Vice dostáva do pozície zaujímavého, ale nie veľmi zapamätateľného filmového zážitku.
Hodnotenie: 7/10
JÁN HUŠTÁK
POZOR, BUDEM PREZRÁDZAŤ DEJ. Bez mučenia sa priznám, že mi tento film nesadol a hoci je to v rámci svojho žánru nadpriemerný kúsok, nezdieľam nadšenie, ktoré u mnohých (tuším aj tu v redakcii) vyvolal. Najväčší dojem na mňa urobil spôsob, akým Mann evokuje mamutie rozmery drogového priemyslu (záber na Jesusovo sídlo, bezpečnostné opatrenia pri stretnutiach atď.) a stres, ktorý v ňom panuje (presviedčanie informátora, aby kontaktoval Yeru). Akčné scény sú tiež majstrovské, rovnako ako vizuálna stránka filmu, ale tým sa môj zoznam pozitív končí. Hudobná stopa zaberá pri gradovaní atmosféry, ale zlyháva, keď ju má zjemniť. Farrell a Gong Li nedokážu vystihnúť komplikovanú situáciu svojich postáv a v spoločných scénach pôsobia plocho a banálne. Ich vzťah mal vyvolať otázku, či je Sonny schopný zrady, čo ma však nezaujímalo, lebo som nemal dojem, že by sa Mann chystal prekonať platné klišé (ani neprekonal). Rozhodne však mohol prekonať dva iné hlúpe stereotypy: 1. poctiví policajti nezomierajú a 2. profesionálni zabijaci nevedia strieľať. V oboch prípadoch sa podriadil ortodoxii - a tak, hoci sa Miami Vice po celý čas tvári ako drsný až naturalistický príbeh, záver z neho robí úplne krotkú akčnú rozprávku.
Hodnotenie: 7/10
MICHAL KOREC
Pred zhliadnutím krúžili okolo Miami Vice v mojich očiach chmáry. Dobré, ale ničím výnimočné trailery. 135-miliónový rozpočet a naťahovaný čas nakrúcania. Slabý otvárací víkend, rozličné kritiky. A potom zrazu po príchode do Európy vlna chvály, ktorá si cenila na Miami Vice každú chvíľočku filmu. Ohlasy, ktoré dávali vopred tušiť, že toto je síce kriminálka, ale akčných scén je cca 5 minút. Toto má byť zaujímavý počin? Iste, stačí sa pozrieť na meno režiséra...
Budem úprimný, prvých 10 minút filmu som ani nedýchal. Michael Mann po logu strihá diskotéku, v ktorej rázom vystrieda štyri-päť dynamických skladieb a ukazuje nám ústrednú macho dvojicu v akcii. Tušil som, že Mann si vie vyberať skvelú hudbu do filmov už pri Collaterali, ale toto predčilo všetky predpoklady. A potom strhne vašu pozornosť výberom lokácií, snímania hrdinov a ich počínania. Krásne scenérie strieda s temnou, ale horúcou nocou, v ktorej prúdi zločin. Opäť platí, že svoje mestá miluje, či už ide o Los Angeles (Heat, Collateral) alebo tentokrát Miami.
Samotný scenár či príbeh veľmi neohromia. Ale vzhľadom na to, že ide o adaptáciu seriálu, tak nevadí ani fakt, že tak rýchlo a otvorene ako vtrhneme do filmu, tak z neho aj vychádzame. Tentoraz už s titulkami. Stopáž je cenná, film má dobré dve hodiny, a tak si vypomáha zaujímavým strihom. Väčšina scén končí skôr ako by ste čakali – tu v tradičnej polovici, inokedy v dvoch tretinách. Čo nasleduje potom, to je otvorená parketa jednak pre diváka, ale jednak aj pre tvorcov, ktorí by sa mohli eventuálne vyšantiť v ďalších dieloch, ak by vznikala nová séria. Môj otec trefne podotkol, že toto by mohol byť pilot k seriálu a ja trošku upravím tvrdenie – skôr ide o druhý alebo tretí diel.
Je to tak. Forma opäť raz prebila obsah, ale veľmi galantným spôsobom. Mann vás nenechá vydýchnuť ani na chvíľočku. Miami Vice nakrútil ako sondu do života dvoch policajtov a jeden z ich prípadov. Preto neváha poslať jedného z nich na kus filmu na Kubu, resp. trošku uvoľniť tempo filmu v prospech života jeho protagonistov. Veď niekedy treba oddychovať a až potom sa vrhnúť do akcie. Fakt je, že akcie je vo filme málo. Zbrane stále vidíte, hrdinovia sa s nimi hrajú, nabíjajú a pobehujú s nimi, no dočkáte sa iba niekoľkých výstrelov, jedného výbuchu a solídnej syrovej prestrelky.
Nedosahuje síce kvalitu intenzívnej dvadsaťminútovky z Heat, ale stále má svoje čaro a budete ju mať radi. Víťazom celého projektu je Michael Mann, napríklad, že zo štúdii vytrieskal také prachy i hercov. Tisnú sa mi sem slová, že toto je najlepší film od čias Heat, ale Insider, Ali či Collateral majú tiež čosi do seba. Collin Farrell je dobrý, Jamie Foxx sa musí viac hľadať a ryžovať z menšieho poľa.
Miami Vice je jedno z najväčších prekvapení tohto roka. Dokonca ani nie je škoda, že prichádza až na jeseň, lebo horúčava Miami z neho krásne sála. Na 10/10 to dnes nevidím, lebo úplný zlom v žánri to nie je. Iba čiastočný, ale stále dosť silný...
Hodnotenie: 9/10
MATEJ ORAVEC
Don Johnson ani Philip Michael Thomas mi zďaleka ako parťáci zo seriálu Miami Vice nič nehovoria a o samotnom televíznom kulte viem len to, že bol. Film si však netreba nechať ujsť a nie sú k tomu potrebné znalosti TV predlohy. Najdôležitejším človekom pri filmovom Miami Vice je režisér Michael Mann, ktorý mu vtisol svoj vlastný rukopis a zmenil všetkých hercov na nepoznanie. Hlavne čo sa týka Colina Farrella a Jamieho Foxxa. Zrazu to nebol rebel a držiteľ Oscara, ale tajní policajti, ktorí sú najlepší vo svojom obore.
Miami Vice nie je klasický akčný film. Akcia sa mení na atmosféru, ktorá je nosná po celý film, pretože na každom kroku a za každým záberom je cítiť, že by sa mohlo niečo zvrtnúť. Miami Vice ponúka vynikajúci zážitok, ale k maximálnemu hodnoteniu sa neprikláňam.
Hodnotenie: 8/10