DRUHÁ STRANA DRUHEJ STRANY |
DRUHÁ STRANA DRUHEJ STRANY |
MAREK VOJTKO
Keďže tipujem, že väčšina mojich kolegov hodnotí Na druhej strane ako samostatný film, dovoľte mi porovnať ho s jeho geniálnym originálom Mou gaan dou aka Infernal Affairs aka Volavka. Zaumienil som si vzhliadnuť pred týmto filmom práve prvú časť trilógie, ktorá inšpirovala nový počin Martina Scorseseho a odstup jedného dňa medzi ich vzhliadnutím môže byť dôvodom môjho sklamania.
Na druhej strane – aj keď dosť odlišný film čo do výpovede od Volavky – je typicky americký remakeom, kde hlavným heslom je všetkého viac a extrémnejšie. Neviem totiž, ako inak by som opísal excesivitu záverečných scén, ktoré v intímnej škále Volavky pôsobili emočnejšie, než v prehnane krvavej americkej verzii. Leonardo Di Caprio ako aj Matt Damon síce herecky žiarili v scénach, kde neboli spolu, ale jednoznačne nezvládli ich konfrontáciu ako v kancelárii, tak na streche (tu tiež patrí úcta Andymu Lau a Tonymu Leungovi). Jack Nicholson si odohral svoj vyšinutý štandard a jediným skutočným prekvapením bol výkon Marka Wahlberga.
Z priameho porovnania originálu s remakeom mi vychádza, že Na druhej strane si polepšil jedine režisérsky, keďže film dostal nezameniteľný Scorseseho rukopis, ale pohoršil si ako scenáristicky (zbytočne pre-exponované akčné aj ľúbostné scény) tak aj herecky. A kým Volavka mi ostane dlho v pamäti ako jeden z najlepších policajných thrillerov svojej doby, bojím sa, že Na druhej strane zapadne prachom zabudnutia.
Hodnotenie: 7/10
MICHAL KOREC
Počul som o pôvodnej trilógii Volavka, podľa ktorej vznikol nový Scorseseho film. Ale nikdy som ju nevidel a po skúsenostiach s Domom pri jazere som sa rozhodol tento fakt ignorovať. Počas prvých 10-15 minút filmu to ide veru jednoducho. Marty sa vracia v stopercentnej forme, ukazuje nám ústredné postavy, ich pozíciu vo svete, to všetko so skvelým strihom a najmä v šetrnej podobe, ani sekunda nazmar. V druhej štvrťhodine si zase uvedomíte, že sa to na plátne hemží hviezdami až neuveriteľne často a v jednej scéne ich uvidíte toľko, že priečelie sály sa musí od nich snáď trblietať. Ba čo viac, všetci majú písané roly akoby na telo a výborne odohrávajú svoje party. Keď sa rozpozeráme po náčrte deja a uvidíme jeho prvotnú exekúciu, ešte je všetko fajn. Matt Damon je majstrom podsvetia Jackom Nicholsonom poverený pôsobením v policajnom zbore a vice versa Leonardo Di Caprio sa má ako poliš do podsvetia a k Jackovi dostať. Po hodine však prichádza množstvo diváckych očakávaní a nie všetky môžu byť naplnené. Tým pádom nepadne ani absolútne hodnotenie.
V druhej polovici filmu totiž atmosféra trošku zredne a film už nie je taký švihácky. Tu stráca zo svojej atmosféry, tam zo scenáristického nasadenia a tých pár skvelých songov to už nezachráni, hoci to Marty myslel dobre. Všetko speje k očakávanému koncu, no potenciálny mafiánsky epos 21. storočia sa zmení na veľmi kvalitnú, ale nie neobyčajnú kriminálku. Keď to skončí, budete spokojní, ale nie nadšení.
Možno je to menším poľom pôsobnosti či stopážou (hoci tá použitá plynie dostatočne rýchlo). Možno lokáciou či príbehom. Už tu nemáme celú sieť kasín, ale pár volaviek na druhej strane. A predsa je to menej uveriteľný film. Kvalitne nakrútený, to áno. Scenár, réžia, hudba, kamera i strih výborne fungujú. Ale... Možno práve existencia akejsi predlohy vás trošku zamrzí v zmysle, že toto nevymyslel Marty sám a že musel adaptovať možno presnejšie ako chcel, aby príbeh ponúkol americkému publiku. Ťažko povedať, bol tu potenciál na ďalší majstrovský kúsok, ale po videní sa scenár ukazuje byť kvalitný, ale nie až taký zlomový. A najmä nie taký nezabudnuteľný ako Mafiáni či Kasíno.
Jedno je však isté. Keď máte taký skvelý tím za kamerou i pred ňou, nemôžete minúť. Všetky zvučné mená (Nicholson, Di Caprio, Damon, Baldwin, Sheen i Wahlberg) odvádzajú kvalitné výkony a keď už nič iné, oplatí sa na ne ísť. Je zbytočné polemizovať o brutalite či podobných nuansách, v tomto smere je Scorsese neľútostný a servíruje ich tak šikovne i sarkasticky ako vie len on. Pokiaľ zatúžite po kvalitnej kriminálke ako spred 20 či 30 rokov, šup do kina. Je však otázne, či si na ňu o toľko rokov aj spomeniete.
Hodnotenie: 9/10
VLADIMÍR KUREK
Ostatný film Martina Scorseseho sa celkom dobre pozerá. Zaujímavé prostredie, ktorému režisér rozumie a vie ho vybudovať je vyplnené zaujímavými postavami, ktoré konajú na hranici sebazničenia a dávajú tak pozeranému patričnú šťavu.
Hranie DiCapria ma usvedčilo v tom, že mu jeho výkony verím a Damon si tiež opakovane u mňa potvrdil postavenie slabého, strnulého, necharizmatického herca. Príjemne ma prekvapili dialógy. Niektoré boli napísané naozaj výborne a možno to znie bizarne, ale Jack Nicholson mi v rozverných polohách svojím pološialeným herectvom pripomínal Deppa v koži Sparrowa. K tradičnej, povedzme konzervatívnej kamere sa pridal striedmy strih, ktorý pár krát vyrušil, ale inak filmu nepomáhal ani neprekážal. Záverečné hodnotenie?
Celý film je veľmi pekne nakreslený obrázok. Žiaľ, obrázok, ktorý som už videl. A keď ich porovnávam, nevidím veľa dôvodov prečo sa pozerať na reprodukciu miesto originálu. M.S. neprináša nič nové, drobné zmeny sú skôr k horšiemu (výborný Wahlberg aka Dignam nezmyselne zmizne z filmu, aby sa vrátil v banálnom ukončení, zbytočná línia s psychologičkou ...) a tak všetko, čo sa mi na tomto filme páči zostáva vlastne len viac či menej úspešným zopakovaním pôvodného. Tento film je slušným remakom, ale tam všetky jeho ambície končia. A podpis Scorseseho pod takýto počin je u mňa skôr mínus ako plus.
Na druhej strane.... kým neochutnáme originál, vieme si vystačiť aj s napodobeninou, to chápem. Opačne to už nefunguje.
Hodnotenie: 5/10
MAREK SLOVÁK
Bez větších oklik a odůvodňování musím hned v úvodu říct, že Skrytou identitu (český distribučný názov) řadím vedle Scorseseho vrcholů Zuřící býk, Taxikář, Mafiáni a Letec, i když se zde představuje v novém, mladickém a svěžím světle. Přestože může někoho úvod filmu natěšit na návrat starých dobrých časů Scorseseho gangsterských počinů (Špinavé ulice, Mafiáni, Casino, Gangy New Yorku) prostřednictvím "fuckování" ostošest, výbuchů animálního násilí a černohumorně zábavných poprav, hned po úvodních titulcích filmu je jasné, že tyhle doby jsou dávno pryč, protože se nevypráví o vypracovaných gangsterech od dětství a jejich počínání v dospělosti, ale o hraní na obě strany. Trademarková píseň od Rolling Stones Gimme Shelter skončí, vystřídá ji skvěle rytmická I´m Shiping Up To Boston od Dropkick Murphys a dvě a půl hodiny uběhne jako nic, přesto je film nejlepší ve chvílích, kdy cíleně zpomalí, postavy se sbližují a zní přitom píseň od Pink Floydů (ti, kdož viděli "Martyho" debut Kdo to klepe na mé dveře? ví, proč Pink Floyd zmiňuji). Stejně jako v Ganzích New Yorku, i Skrytá identita má obecně platný charakter, jak dokazuje úplně poslední záběr, který je krásně ironický a má daleko k doslovnosti montážní prolínačky z Gangů.
Hvězdné obsazení slibuje, co se od něj očekává. Nicholson hraje z žánrového hlediska velice zajímavou postavu, která dává definitivně najevo, že podobní mafiáni zde nemají již co dělat, DiCaprio podává zatím svůj životní výkon, i když mu na rozdíl od ostatních výrazně pomáhá scénář, Damon se zde potácí někde mezi svou rolí z Dokonalého pana Ripleyho a Bournova mýtu, Sheenova a Baldwinova postava má bohužel málo prostoru, ale i na tom odvádí oba výše jmenovaní slušný výkon. Proč ale stojí za to zhlédnout Skrytou identitu podruhé, jsou - v duchu vyprávění - dvě "skryté" postavy, které sice mohou po prvním zhlédnutí mírně vadit, po tom druhém se ale všechny výtky ztratí: jedná se o postavu psychiatričky Very Farmigy a skvostně hláškujícího Marka Wahlberga (to v hongkongské Volavce nemají!).
Když už jsem to naťukl, nemyslím si, že by bylo srovnání Skryté identity s Volavkou adekvátní, protože scénárista Monahan (mj. Království nebeské) při psaní vycházel pouze z anglického překladu čínského scénáře a při natáčení Scorsese originál neviděl. Skrytá identita je jiný film než Volavka: zatímco u Laua a Marka (tvůrců Volavky) jsme měli dokonalý přehled o tom, kdy se co odehrává, ale samotná oblast nebyla zmapována moc dobře a měli jsme pocit, že nevíme, co přijde a nikdo se nezná s nikým, u Monahana a Scorseseho se všichni znají se všemi, máme dokonalý přehled o samotné oblasti, ale na druhou stranu chybí nějaké časové - a dobové - ukotvení (možná proto vyznívají DiCapriovy věty o tom, jak strašně dlouhou dobu je už infiltrován do gangu a že mu to leze na mozek, tak nekonkrétně a s menším dopadem na diváka).
Je-li kamera a výprava Skryté identity všední, což ale dokonale odpovídá tomu, o čem ten film pojednává a jak zachycuje své hrdiny, poté je Scorsese spolu se svou dvorní spolupracovnicí Thelmou Schoonmakerovou novátorský v užití montáže a opravdu tak stvořil své nejkomplexnější dílo, jak se dá vypozorovat z úvodních několika minut či ze scény u psychiatričky. Martin Scorsese je rafinovaný vypravěč, který se umí obklopit správným týmem, i když jeho filmy si na sebe v kině převážně nevydělaly a on stále nemá doma Oscara za režii (přestože byl již pětkrát nominován). Bude-li nadále točit takhle dokonalé a ikonoborecké filmy jako Skrytá identita, kterým není vůbec co vytknout a které je potěcha sledovat znovu a znovu, ať si jeho filmy v kinech dál nevydělávají a on nemá Oscara - motivace je v jeho letech potřebná. :-)
Hodnotenie: 10/10
MATEJ ORAVEC
Scorsesemu ako filmárovi nie je čo vyčítať. Čo filmový počin to naozajstná lahôdka, ktorá zaujme divákov aj kritiku. Aj keď kritiku niekedy viac ako divákov. Scorsese je človek, pre ktorého nemôže byť problém získať do svojho diela akúkoľvek hviezdu. A tak sa v jeho novinke opäť stretávajú tie najväčšie hviezdy niekoľkých generácií a on ich dokáže neuveriteľným spôsobom primäť k tomu najlepšiemu hereckému výkonu. Dal by som svoj trojmesačný plat za to, aby som sa mohol aspoň na jeden deň ocitnúť na pľace a pozorovať majstrov pri práci. A keď si predstavím, že niekomu za to ešte aj platia...
Ale k filmu. Nevidel som Internal Affairs, videl som The Departed, ktorý mal výborne vystavaný príbeh, skvelé herecké výkony, hudbu, réžiu... Ale atmosféra na mňa nepôsobila tak dobre, ako pri Miami Vice. Z Departed som mal pocit až príliš veľkej ľahkosti, vadilo mi akési hranie sa na film. Nebolo to pre mňa dosť presvedčivé. Film skončil a len veľmi krátko sa u mňa zdržal pocit, že som videl niečo naozaj výnimočné.
Hodnotenie: 7/10
PETER KONEČNÝ
Ja budem invenčný :) . Skúste si kliknúť.
Hodnotenie: 9/10