PREVIEW: PANI POMSTA |
PREVIEW: PANI POMSTA |
Juhokórejská kinematografia zaznamenala celosvetový záujem o jej svieže a originálne produkty až v posledných rokoch, i keď ázijský tiger je zdrojom kvalitných, osobitých filmov už podstatne dlhšie obdobie. Svojské príbehy vychádzajú z kórejských tradícii, histórie rovnako ako z odlišnej a neopozeranej kultúry, ktorá sa do filmových diel pretavuje v podobe, pre našinca, ťažšie stráviteľných, ale o to zaujímavejších dejových liniek.
Unavený, ziskuchtivý Hollywood plný otrepaných klišé našiel svoju novú inšpiráciu práve v ázijskej produkcii a začal chrliť „biele“ dvojičky východných predlôh (Na druhej strane, Dom pri jazere...). Ich kvalita zvyčajne nedosiahne úroveň svojho predchodcu, ale takmer vždy zaznamená výrazný ohlas u divákov i kritikov a vynesie na svetlo sveta existenciu „žltého“, staršieho brata. Jedným z tvorcov, ktorý sa zaslúžil o boom kórejskej filmovej tvorby na starom i novom kontinente je bývalý filmový kritik Park Chan–wook. Pochvalné glosy na jeho Oldboya zachytil snáď každý filmový fanúšik a tých zasvätenejších určite neprekvapí informácia, že táto lahôdka je druhou časťou voľnej trilógie o pomste (Sympathy for Mr. Vengeance, Oldboy, Lady Vengeance).
Ani v treťom filme sa nevyhneme tematike trpkej pomsty. Mladá žena Lee Geum-ja (Yeong-ae Lee) sa pod hrozbou zabitia jej dcéry prizná k únosu a vražde päťročného chlapca, a keď ju po trinásť a pol roku prepustia z väzenia, stáva sa jej jediným cieľom pomsta mužovi, ktorý ju pripravil o spoločný život s dcérou.
„Tento príbeh poukazuje na dôsledky pomsty omnoho výraznejšie ako jeho predchodcovia. Podľa mňa, ženy majú vyvinutejší zmysel pre zodpovednosť a vinu ako muži. Zaváhanie tesne pred dosiahnutím vytúženého cieľa je určite bližšie ženskému charakteru,“ hovorí Park Chan-wook a dodáva: „chcel som vytvoriť istú bariéru medzi divákom a hlavnou postavou, tak aby nebolo možné stotožniť sa s ňou a jej konaním. Lee má v príbehu miesto pozorovateľa, ktorý vie. Má príležitosť vyniesť rozsudok nad skutočným vrahom, ale sama zlyháva v jeho uskutočnení. A tak sa z pomsty stáva iba ďalšia vražda.“
Park si poctivo vyberá hercov pre svoje filmy: „Keď sa rozhodujem či si pozrieť film alebo nie, nezaujíma ma o čom je alebo kto ho režíroval. Podstatné je, kto v ňom hrá. Herci sú základ a na ich výkonoch sa dajú stavať ďalšie dimenzie filmu“. V Pani pomste sa opäť objavuje Min-sik Choi (Oldboy) v úlohe skutočného vraha pána Baeka a samozrejme, skvelá Yeong-ae Lee, ktorá nie je v kórejskej kinematografii žiadnym nováčikom.
Parkova tvorba je svojim čiernym humorom a surovou brutalitou často prirovnávaná k filmom Quentina Tarantina a pani pomsta je špeciálny prípad, nakoľko ide o osud ženy a jej krvavej odvety servírovanej pekne za studena, podobne ako v Kill Bill. Príbehy majú naozaj spoločnú iba základovú linku, ktorá sa v Parkovom príbehu bude uberať temnejším a podstatne reálnejším smerom v ústrety trpkým otázkam zadosťučinenia vlastnej posadnutosti toľkokrát spomínanou pomstou.
Určite sa môžeme tešiť na dôstojné vyvrcholenie trilógie, o čom svedčia pozitívne ohlasy divákov i kritikov a tiež premenené nominácie na nielen ázijských filmových festivaloch. Park je jednoducho výborný rozprávač. Postupné odhaľovanie skutočností zásadných pre vývoj príbehu nám podáva postupne a využíva skutočne originálne premostenia medzi hlavnou dejovou líniou, flashbackmi a snovými predstavami. Farebnosť a zmysel pre detail sú taktiež jeho silnou stránkou, podobne ako výber hudby, ktorá perfektne dopĺňa celkový netradičný filmový zážitok. To všetko možno usudzovať z jeho predchádzajúcej tvorby a myslím, že Pani pomsta ponesie rovnaké vlastnosti, na ktoré sme si u Parka zvykli.
Nakoniec nechajme prehovoriť režiséra na margo jeho fascinácie pomstou: „Keď niekto prekonáva stratu životne dôležitých vecí, ktoré mu boli násilím odobrané, zomrie a zrodí sa nová osoba - šialenec posadnutý pomstou. Ale v okamihu, kedy zavŕši svoju odplatu, uvedomí si, že pomsta neprináša potešenie ani pocit zadosťučinenia a opäť vnútorne zomiera. Ide o karikatúru života. Koniec koncov pomsta vás urobí šťastnými iba vtedy, ak sa odohráva vo vašich myšlienkach. Akonáhle dostane reálne kontúry, naplní vás iba prázdnotou.“