PREVIEW: INLAND EMPIRE |
PREVIEW: INLAND EMPIRE |
Príbeh o záhade… Záhade v podsvetoch iných svetov… Odvíjajúcej sa okolo ženy… Ženy zamilovanej a v ťažkostiach.
Herečka Nikki Grace sa pripravuje na najväčšiu rolu svojho života, ale keď sa zamiluje do svojho kolegu, zistí, že sa jej život začína podobať fiktívnemu filmu, ktorý práve nakrúca. Navyše odhaľuje, že tento súčasný film je „remakom“ poľského filmu 47, ktorý nebol nikdy dokončený kvôli tragédii, ktorá sa udiala. A to je len začiatok...
Čoskoro sa na filmovom plátne rozpúta zdanlivo nekonečný útok neopísateľne bizarných situácií: sitcom predstavujúci ľudí v zajačích kostýmoch, paralelný príbeh zasadený do zimného Poľska, dom plný tancujúcich prostitútok, šraubováky v bruchu… a o mnoho, mnoho viac.
Hneď ako sa na plátne objavia záverečné vysvetľujúce zábery, budú aj skalní Lynchovi fanúšikovia lapať po dychu. To, čo Inland Empire najviac odlišuje od predchádzajúcich Lynchových filmov, je formát, na ktorý nakrúcal. Lynch po prvýkrát natáčal na digitálnu kameru, a akokoľvek sa toto rozhodnutie môže zdať v prvej chvíli nesprávne, zrnité obrazy vytvárajú hrôzostrašné, ale obľúbené a typické čaro.
Filmom Inland Empire predstavuje David Lynch svoju najavantgardnejšiu, najabstraktnejšiu a najnepreniknuteľnejšiu víziu v celej svojej kariére. Trojhodinová horúčkovitá nočná mora hraného filmu preberá základnú štruktúru Mulholland Drive a robí z nej ešte menej ovládateľný fenomén.
INLAND EMPIRE
Inland Empire je od čias Mazacej hlavy jedným z najabstraktnejších diel Davida Lyncha, ale ako sám autor dúfa, tento film sa dostane do sŕdc aj 14-ročných amerických dievčat. Natíska sa však otázka: Bude to dávať zmysel? A David Lynch odpovedá: „Malo by to dávať úplne perfektný zmysel.“
Keď sa niekto Davida Lyncha opýta, o čom Inland Empire je, odpovie: „Je to o žene v ťažkostiach, a je to tajomné, a to je všetko, čo by som k tomu povedal.“
Keď Lynch uvádza projekcie svojich filmov, nadhodí niekedy pomôcku vo forme citátu: „Sme ako pavúky. Tkáme si svoj život a potom sa po ňom pohybujeme. Sme ako snílkovia, ktorí snívajú, a potom v tomto sne žijú. A to platí po celý život.“
Pochopenie filmov Davida Lyncha nie je nikdy jednoduché. Ale so svojím novým filmom Inland Empire pôsobí majster záhad a desu ešte nepreniknuteľnejšie ako pred tým.
Šesť rokov po úspechu Mulholland Drive (2001) sa Lynch vracia, aby si divákov doberal diabolskou skladačkou. Lynchov temný príbeh je filmom vo filme, v ktorom nás prevedie desivým labyrintom vnútorného sveta hollywoodskej herečky, ktorú hrá Laura Dernová, ktorá film zároveň koprodukovala.
Film prepína vzad i vpred medzi realitou a fantáziou, medzi skutočným životom herečky a jej filmovou postavou, a je vyplnený hrôzostrašnými obrazmi, nepríjemnými zvukmi a temnými proroctvami.
Lynch si je vedomý toho, že diváci budú musieť veľa premýšľať. „Každý film je ako vstup do nového sveta, vstup do neznáma. Ale nemali by ste sa báť použiť svoju intuíciu a myslieť svojím vlastným spôsobom, využiť svoje skúsenosti a veriť vlastným vedomostiam,“ hovorí režisér.
Lynch, ktorý totálne rúca všetky pravidlá filmu, kladie na diváka vysoké nároky svojím neustálym prepínaním časopriestoru a zapájaním jeho skladačkovitej predstavivosti, priznáva, že často sám nevedel, kam ísť pri vytváraní filmu ďalej.
„Strih do ďalšej scény môže byť veľmi prekvapivý a to je zázrak filmu –premiestňovanie sa z jedného miesta na druhé a možnosti týchto miest, do ktorých vstupujeme, sú svojím spôsobom nekonečné. Ako dokážeme vidieť sami seba a pohybovať sa tam – to je to, čo ma poháňa vpred,“ hovorí Lynch a pokračuje. „Film je nádherný jazyk. Film je niečo, čo sa pohráva s vecami za hranicami slov, a to je krásne. Nechať sa unášať filmom je ako plaviť sa s hudbou, vaša myseľ cestuje s ním, je to fantastické. Vstúpte a zažite niečo neobyčajné v úplne odlišnom svete.“
Justin Theroux, ktorý hrá vo filme milenca Laury Dernovej, hovorí, že vždy premýšľal o filmoch Davida Lyncha ako o kúpe novej jazzovej nahrávky -najlepšie je nechať, aby ten film prešiel okolo vás. „Posaďte sa a vydajte sa na jazdu.“
Nakrúcanie bez scenára
Herci pracovali na filme dva a pol roka, ale za celý čas nedostali do ruky scenár. „Každý deň sa uberal iným smerom, každý deň mal inú myšlienku,“ hovorí Dernová. „My všetci, rovnako ako vy, sme zažívali Davidovu víziu po prvý krát,“ pokračuje, „pretože dopredu daný scenár alebo plán nikdy neexistoval. Film sa cez nás ‚prevaľoval‘ a naša skúsenosť s ním bola rovnaká ako tá vaša.“
Dernová videla film po prvýkrát až na premiére na festivale v Benátkach. „Pravdou je, že som nevedela, koho hrám, a neviem to stále, no teším sa, keď ten film uvidím a dozviem sa viac.“
Na festivale v Benátkach bol David Lynch ocenený Zlatým levom za celoživotné dielo a vo svojich 60 rokoch sa tak stal najmladším držiteľom tohto ocenenia. Lynch hovorí: „Som skutočne poctený, že dostávam tuto cenu. Včera som mal 19 a teraz dostávam toto ocenenie.“
Digitálna zmena
Inland Empire je prvým z úspešných filmov Davida Lyncha, ktorý bol celý nakrútený na digitálnu kameru – prístrojom Sony DSR-PD150.
„Začal som pracovať s digitálnym videom na mojich webových stránkach a úplne som sa do tohto média zamiloval. Je to neuveriteľné - tá sloboda a tie nekonečné možnosti, ktoré prináša - pri nakrúcaní, a aj v post-produkcii.“
Lynch po nakrúcaní uviedol, že už nikdy nebude nakrúcať na filmový pás. „Pre mňa cesta späť k filmu neexistuje. Skončil som s ním. Mám rád abstrakciu. Film je nádherné médium, ale je veľmi pomalé a nemáte šancu vyskúšať si mnohé veci. S DV tieto možnosti máte. A v post-produkcii môžete urobiť všetko, čo chcete.“
DV dalo Lynchovi totiž slobodu v tom, že nemusel nikomu vysvetľovať svojej zámery – ani finančníkom, ani sám sebe – skôr ako začal nakrúcať. „Vysvetľovať veci slovami je vždy veľký problém,“ priznáva.
Výrobný proces s DV opisuje ako cestu „veľkého skúmania“ smerom k odhaleniu, aký bude film. „Píšem, kade chodím,“ hovorí. „Verím v jednotu vecí. Keď máte jednu časť a potom druhú časť, ktorá sa k tej prvej nehodí, je zvláštne prísť na to, že po tom všetkom k sebe pasujú. Je to úplne nádherná vec.“
Lynch totiž verí, že s pomocou DV získa od hercov iný druh výkonu. „Keď zaplníte celý filmový pás, musíte prestať a založiť film a behom tejto doby niekedy vyprchá to nabité a potrebné čaro. Ale s týmto médiom môžete toto čaro udržať a budovať ho, a je príjemné to sledovať.“
Z tejto slobody ťažila predovšetkým Laura Dernová. „Ona je úplne úžasnou herečkou. Niektorí ľudia dostanú úlohu a robia svoje veci, ale niektorí majú v sebe omnoho viac a zvyčajne nedostanú príležitosť to ukázať,“ dodáva režisér.
Ku kvalite filmu nakrúteného na DV Lynch hovorí: „Vyzerá to inak. Niekto by mohol povedať, že to vyzerá zle. Ale mne to pripomína začiatky 35mm filmu, ktorý nemal dnešnú kvalitu. Keď máte slabý obraz, je tu oveľa viac priestoru na snenie.“
Práca ad hoc
Keď David Lynch v roku 2005 poskytoval interview, hovoril aj o nakrúcaní Inland Empire. Povedal: „Nikdy predtým som nepracoval na projekte takýmto spôsobom. Neviem presne, ako sa táto vec vyvinie… Tento film je úplne iný, pretože nemám scenár. Píšem scénu za scénou a väčšina z nich je nakrútená a nemám ani tušenie, ako to skončí. Je to risk, ale ja mám tento pocit, pretože všetky veci sú jednotné, táto myšlienka v tejto miestnosti sa bude nejakým spôsobom hodiť k tamtej myšlienke v ružovej miestnosti.“
Každé ráno rozdal Lynch hercom niekoľko strán čerstvo napísaných dialógov. „David nám nikdy nedal scenár, dal nám len popis scén, teda krátke 10 stranové materiály. A potom sme šli na konci dňa domov a on nám dal ďalšie, alebo nám dal tri naraz. Občas sa tie scény zdali prepojené, občas na seba vôbec nenadväzovali. Takže skutočný proces (nakrúcanie) sa zdalo byť takmer rovnaké ako to, keď sa na film dívate, čo zahŕňa to, ako si spojíte veci dokopy keď odchádzate z kina,“ hovorí Justin Theroux.
Väčšina filmu bola nakrútená v poľskom Lodži s miestnymi hercami ako napríklad Karolínou Gruszkovou, Krzysztofom Majchrzakom, Leonom Niemczykom, Piotrom Andrzejewskim a s umelcami z miestneho cirkusu Cyrk Zalewski. Časť nakrúcania sa uskutočnila v Los Angeles a v roku 2006 sa Lynch vrátil z Poľska, aby film dokončil. V Inland Empire pokračuje Lynch vo svojej tradícii pomenovávať projekty podľa miesta, kde boli nakrútené.
Financovanie
Väčšinu nákladov hradil Lynch zo svojich vlastných zdrojov, spoločne s pomocou Mary Sweeneyovej, svojej dlhoročnej spolupracovníčky. Film sčasti financovala francúzska produkčná spoločnosť Canal Plus, ktorá už predtým poskytla prostriedky k trom Lynchovým filmom. Rozpočet Inland Empire nie je presne známy.