ZLATÝ KOMPAS A JEHO NEODOLATEĽNÝ PRÍBEH |
ZLATÝ KOMPAS A JEHO NEODOLATEĽNÝ PRÍBEH |
PÁR RIADKOV OD SCENÁRISTU / REŽISÉRA CHRISA WEITZA
Pre Lyru, dievčatko z príbehu o Zlatom Kompase, sa cesta začína v relatívne bezpečnom domove v Oxforde, odkiaľ sa dostane až na kraj sveta. Moja cesta s týmto príbehom začala pred niekoľkými rokmi v Londýne, keď mi jeden priateľ poradil prečítať si knižky Philipa Pullmana, keď som bol ja v relatívnom bezpečí počas nakrúcania „About a boy“.
Okamžite som vedel, že chcem z týchto knižiek urobiť film. Bol som totálne ohromený ich fantáziou, odvahou a inteligenciou. Pullmanovo pochopenie pre rozpätie medzi každodenným až po metafyzické, a jeho skvelá trilógia sú svedectvom ničoho menej významného, ako slobody a potenciálu ľudskej duše. Zlatý Kompas, prvá kniha zo série, ponúka všetko, v čo by mohol režisér dúfať - neodolateľný príbeh, fascinujúce postavy, psychologickú a filozofickú hĺbku, a nekončiaci zázrak v jeho srdci.
Keď chcete sledovať niekoho, kto adaptuje vaše dielo na iné médium, treba na to obrovskú dávku statočnosti. Som zaviazaný pánovi Pullmanovi za jeho dôveru pri adaptácii jedného z najlepších fantazijných diel v 20- tom storočí, a za to, že bol neustálym zdrojom rád a podpory.
Vždy budem vďačný New Line, za to, že mi dali príležitosť urobiť Zlatý Kompas, prejavili mi dôveru, počas jeho dlhého rozvoja, a pomohli dať dohromady mimoriadne obsadenie a štáb. Som len jeden z množstva ľudí pracujúcich vo filme, ktorý sa inšpirovali týmito knihami, a som stále ohromený ich nadšením, úsilím a kreativitou, ktoré priniesli. Každý z nás sa s týmto filmom zžil, prácou na ňom sme trávili naše dni, niekedy aj noci, bola to však práca vykonávaná s radosťou.
O DEJI
V paralelnom svete, kde ľudské duše preberajú podobu zvieracích spoločníkov, sa jedno dieťa ocitne na hranici medzi slobodnou vôľou a začiatkom nového veku.
Lyra Belacquaová (Dakota Blue Richardsová) má iba 12, no aj napriek tomu vie, že keď robíte to, čo vám je prikázané namiesto toho, o čom si myslíte, že je správne, môže to skončiť všelijako. Tvrdohlavá sirota v pestúnskej starostlivosti magistrov Jordan College v Oxforde patrí do jedného z iných paralelných svetov - neviditeľných, neurčitých rozmerov, kde sa ľudstvo vyvíja s nepatrnými odlišnosťami.
No Lyra vo svojom svete nie je nikdy sama - všade chodí s démonom – malým, neustále sa meniacim zvieratkom zvaným Pantalaimon. V iných svetoch duša sídli v tele - tichá a neviditeľná. V jej svete je démon celoživotným sprievodcom.
No Lyrin svet sa mení. Vládny orgán Magistérium má všetko pod kontrolou a sprísňuje kontrolu nad obyvateľstvom. Ich temné aktivity spôsobia množstvo únosov detí., ktoré má na svedomí tajomný spolok Mordárov Klebety medzi cigojínmi, - ľuďmi žijúcimi na člnoch, ktorí únosmi stratili mnohých zo svojich radov hovoria o tom, že deti boli odvedené na Experimentálnu Stanicu na severe, aby ich podrobili strašným experimentom.
ADAPTÁCIA ZLATÉHO KOMPASU
Scenárista a režisér Chris Weitz sa stretol s prvou knihou trilógie Philipa Pullmana, ktorá získala priazeň kritikov aj čitateľov na celom svete, počas nakrúcania filmu About A Boy, za ktorý bol nominovaný na Oscara v kategórii Najlepší scenár (spolu so svojim bratom Paulom). “Moji priatelia mi povedali o fantastickej prevratnej sérii britských fantasy knižiek „napísaných pre deti, no v skutočnosti určených dospelým ” spomína. “Bol som nesmierne ohromený predstavivosťou, odvahou a dôvtipom kníh. So svojou ambíciou a filozofickou hĺbkou premenili všetko, čo som doteraz čítal, na prach.”
Na to, aby získal príležitosť adaptovať Pullmanov hlboký príbeh na plátno, Weitz predviedol New Line Cinema manifest, popisujúci, ako vidí film a potom sa nasledujúce 3 roky venoval tomu, aby svoju víziu realizoval. “Kniha ponúka všetko, čo môže režiséra zaujímať. Je to výborný príbeh, o veciach, ktoré sú podstatné, ako ľudská duša, lojalita, pozornosť a slobodná vôľa. Keď režírujete príbeh, musíte byť absolútne oddaný každému jeho aspektu. Na tomto projekte nebolo nič, o čom by som nebol na 100% presvedčený.”
Tak ako Pullman aj Weitz navštevoval “Oxbridge” college - v jeho prípade, Trinity College v Cambridgi, kde študoval literatúru 17-teho storočia. Tu sa rozvinula jeho spriaznenosť s Johnom Miltonom, ktorého práca sa odráža aj v Pullmanových knihách. Pullman nazval svoju trilógiu podľa lákavých tematických spojení medzi Miltonovými zmienkami o “Jeho temných hmotách” v Knihe II. Strateného raja a “temnej látky” – podstatnej zložke vesmíru:
Do divnej priepasti, čo prírody
Je lonom a jej hrobom možno tiež,
Čo nie je súš či more, oheň, vzduch,
No tieto všetky v zmätku ťarchavom
V nej sa miesia a vedú večný boj,
Kým všemohúci tvorca zoradí
Tie tmavé hmoty, tvoriac svetov viac;
Ta do priepasti satan pozeral,
Na kraji pekla stál a zvažoval
Púť, čo má prejsť...
John Milton: Stratený raj, Kniha II.
Pre producentku Deborah Forteovú, začala cesta premeny Pullmanových románov na plátno pred takmer 11 rokmi, keď prvý krát čítala knihu Zlatý Kompas (v Anglicku pod názvom Svetlá Severu) vo forme rukopisu a okamžite chcela získať práva v mene Scholastic Media. “V tom čase som si pomyslela, toto je výnimočný spisovateľ a nech pôjde kamkoľvek, chcem ísť s ním,” spomína Forteová. "Zlatý Kompas sa odvíja vo svete, ktorý je nie tradične fantastický, nie je to klasická science-fiction,“ pokračuje Forteová. “Keď ľudia čítajú túto knihu, otvára sa pred nimi bezprostredne očarujúci svet, ktorý predstavuje niečo nové a zároveň známe.”
Pullmanova trilógia Jeho Temné Hmoty - zahŕňa knihy Zlatý Kompas, Magický nôž a Jantárový Ďalekohľad, ktoré sa tešia uznaniu kritikov a stali sa vydavateľským fenoménom, pričom sa z nich na celom svete predalo už viac ako 14 miliónov kópií. Trilógia získala niekoľko cien, vrátane prestížnej Whitbreadovej ceny, ktorú predtým nezískala žiadna kniha pre deti.
Výkonná producentka Ileen Maiselová z New Line Cinema si knihy obľúbila a zistila, že aj niekoľkí jej kolegovia vrátane Marka Ordeskyho a Michaela Lynneho, sa tiež zapojili do Lyrinho sveta. “Je to príbeh cesty mladého dievčaťa za seba uvedomením sa a porozumením hodnoty slobodnej vôle,” popisuje Maiselová, “zasadený do mimoriadneho sveta fantázie spojenej s realitou. Philip to nenazýva fantáziou. Hovorí tomu skutočný román. To je spôsob, akým sa na to pozeráme, práve to je na tom to vzrušujúce, pretože Lyra robí veci, ktoré by chcel každý z nás mať schopnosť a odvahu robiť. A to je práve dôvod, prečo sme s ňou všetci spriaznení a veríme jej.”
Bola dosiahnutá ideálna syntéza medzi materiálom a adaptáciou. “Chris Weitz je tak bystrý a pozorný,” hovorí výkonný producent a vedúci výroby v New Line Toby Emmerich. “Je aj skvelý humanista a ovláda majstrovstvo spojené s inštinktom, vďaka čomu vzniká vtip a zábavné filmy. Mali sme s Chrisom obrovské šťastie a som hlboko presvedčený, že urobil podmanivý, vzrušujúci film.”