PREVIEW: AMERICKÝ GANGSTER |
PREVIEW: AMERICKÝ GANGSTER |
Na prelome 60. a 70. rokov bojovali v uliciach New Yorku mafiánski bossovia o heroínový dominánt. Neboli to však Taliani ani Aziati, ktorí ovládli drogový trh „Veľkého jablka“. Frank Lucas pochádzal z chudobnej černošskej rodiny, a vďaka svojej prezieravosti a priebojnosti sa vypracoval na jedného z najznámejších a najbohatších predstaviteľov organizovaného zločinu v histórii Spojených Štátov. Tajomstvo jeho „úspechu“ spočívalo v priamom zásobovaní. Lucasov heroín putoval z miesta výroby (juhovýchodná Ázia - Vietnam) priamo k spotrebiteľom na 116. ulici bez akýchkoľvek sprostredkovateľských okresávaní zisku. Policajti oslepení štedrými úplatkami nevenovali najmenšiu pozornosť rozrastajúcemu sa drogovému impériu a Frank Lucas žil svoj americký sen až do chvíle, kým sa na scéne neobjavil istý Richie Roberts, poctivý detektív, ktorého jednotka rozpútala hru na mačku a myš vedúcu k Lucasovmu zatknutiu.
Predlohou scenára Stevena Zailliana (Hannibal, Gangy New Yorku) sa stali články Marka Jacobsona, ktoré popisovali pád Lucasovho „impéria“ v newyorskom týždenníku. V roku 2000 získali práva na tento materiál štúdiá Universal a Imagine Entertainment a plánovanie filmového spracovania sa mohlo začať.
Samotné obsadzovanie kľúčových postov nebolo nijak jednoduché ani rýchle. Od momentu, kedy Ridley Scott pokrútil hlavou nad 170 stránkovým Zaillianovým scenárom, začalo štúdio vyjednávať s Brianom De Palmom až nakoniec zverilo réžiu Antoinovi Fuquaovi (Training Day, Ostreľovač). Vtedy sa k projektu pripojil Denzel Washington ako Frank Lucas a jeho opozitom sa mal stať Benicio del Toro. Začiatok nakrúcania bol naplánovaný na jeseň 2004 a premiéra dostala presné umiestnenie – 3. júna 2005. Pri chaotických prípravách, kedy sa kulisami malo namiesto newyorského Harlemu stať kanadské Toronto a predstavitelia vedľajších úloh sa menili doslova zo dňa na deň, prišiel Universal o niekoľko desiatok miliónov ešte pred prvou klapkou. Faqua dostal padáka a stúpajúca nervozita mala za následok najatie ďalších dvoch režisérov (Peter Berg, Terry George). Del Toro sa rozhodol pre inú filmovačku a už to vyzeralo, že organizačná pohroma pošle Amerického gangstra na dlhšiu dobu k ľadu. Avšak vo februári 2006 do hry opäť vstúpil Scott a neuveriteľnou rýchlosťou pozháňal chýbajúce kúsky skladačky, o Robertsa prejavil záujem Russell Crowe, a tak bolo všetko pripravené na nakrúcanie.
Scott si presadil prácu v New Yorku. Našiel niekoľko ulíc, ktoré ostali nedotknuté už od 40. rokov a predstavovali ideálne exteriéry. Nakrúcanie v samotnom Harleme bolo pomerne náročné, nakoľko úzke promenády a množstvo stromov obmedzovali pohyb kamery. Na vierohodné vykreslenie atmosféry 70. rokov bolo použitých množstvo dobových áut, špeciálne vyrobené pouličné vybavenie a more kostýmov pre komparzistov a hercov (Washington ich vystriedal celkom 64).
Interakcia medzi oboma hlavnými hrdinami sa obmedzila na posledných 12 minút z viac ako dva a pol hodinového filmu: „Spočiatku som sa obával takéhoto neskorého stretu oboch protagonistov. Ale scéna, kde Russell a Denzel sedia tvárou v tvár za jedným stolom je jedna z najlepších sekvencií filmu,“ priznáva režisér. Herci sami hovoria o Americkom gangstrovi ako o dvoch rôznych filmoch, ktoré nakoniec splynú v jeden. Na jednej strane sledujeme vzostup drogového dílera na bossa harlemského čierneho trhu, na strane druhej smutnú existenciu neskorumpovaného policajta s disfunkčným manželstvom.
Od premiéry v USA a Kanade (2. novembra 2007) si Americký gangster vyslúžil pochvalné ohlasy zo strany divákov i kritikov, niekoľko nominácii a zdá sa, že Scott bude po štvrtýkrát ašpirovať na Oscara za najlepšiu réžiu. Nuž, nechajme sa prekvapiť. Rozhodne, však nevynechajme návštevu kina, pretože čo iné ako osadenstvo, ktoré sa zhromaždilo pred i za kamerou tejto snímky, môže byť zárukou kvalitného filmového zážitku.