PREVIEW: FAUNOV LABYRINT |
PREVIEW: FAUNOV LABYRINT |
Guillerrmo del Toro sa ukázal ako vnímavý filmár hovejúci si v sofistikovaných fantastických obrazoch ako i dravý režisér hollywoodskych akčných snímok. Ťažko mu nalepiť štítok festivalového umelca a rovnako nepresné by bolo zaradiť ho medzi ovplyvniteľných tvorcov podliehajúcich mainstreamovým trendom. Zdá sa, že 43-ročný Mexičan si jednoducho užíva svoju prácu a v každom projekte zanecháva svoj príjemne mrazivý rukopis. Mimic, Devil, Blade II. či Hellboy patria do neveľkej del Torovej filmografie.
Najnovšie dielo je voľným pokračovaním duchárskeho Devilu (známeho tiež pod názvom Princ bez kráľovstva alebo Diablova chrbtica) a s prihliadnutím na dátum jeho benátskej premiéry (27. máj 2006) je označenie nový film trochu pritiahnuté za vlasy. Faunov labyrint je teda poslednou del Torovou snímkou a rovnako ako Devil aj táto rozprávka pre dospelých našla kulisy v 2. svetovej vojne. Malá Ofélia prichádza spolu s tehotnou matkou k novému otcovi – fašistickému kapitánovi Vidalovi, ktorý pátra po partizánoch. Dievčatko so záľubou v rozprávkových knihách objaví v miestnych lesoch tajomný labyrint a prostredníctvom fauna stále viac a viac preniká do fantastického sveta. Dostáva tri úlohy, ktoré jej majú otvoriť bránu do podzemného kráľovstva a zároveň vplývajú na skutočný Oféliin život.
„Nevľúdnosť reality a fantastická rovina sa stretajú v labyrinte, ktorý bol úplne prvou myšlienkou na počiatku celého projektu. Obraz meniacej sa krajiny je perfektne zakódovaný v spleti chodieb, plných rozhodovania – vpravo, vľavo; vydať sa smerom k tomu alebo v ústrety tamtomu? Vždy vás však neúprosne vedie do samotného centra,“ vysvetľuje del Toro. Strážcom labyrintu je faun (poloboh, ochranca lesov – odvodený od gréckeho boha pastierov a stád - Pana). Spočiatku nosil del Toro v hlave príbeh bolestivej lásky medzi faunom a tehotnou ženou putujúcou krajinou. Neskôr však zistil, že takáto línia mu nedovoľuje naplno rozvinúť jednotlivé drobné detaily, ktoré mal starostlivo premyslené a jednoducho sa ich nemienil vzdať. Preto prišla na radu postava zádumčivého dievčatka otvárajúca bránu neuveriteľne farebného podzemného sveta.
Dnes 13 – ročná Ivana Baquero získala a premenila mnoho nominácii ako najlepší nováčik za úlohu Ofélie. Del Toro o nej hovorí ako o požehnaní: „Ivana bola síce staršia ako sme pre Oféliu plánovali, ale v momente ako sme ju uvideli na kastingu, vedeli sme, že toto desivo vyzreté dievča je náš človek. Keď som jej niečo vysvetľoval, mala na tvári sústredený výraz, aký sa vidí len u ľudí hlboko za tridsiatkou a vzápätí sa pred kamerou zmenila na malé dievčatko. Ivana je proste výbornou herečkou bez ohľadu nato, koľko má rokov a skúseností.“
Dôležitou a Oscarom ocenenou súčasťou filmu sú masky. Labyrintom sa okrem fauna pohybuje napr. muž s očami vo vlastných dlaniach. Faunov labyrint získal cenu akadémie ešte v ďalších dvoch kategóriách (výprava, kamera), cenu Bafta (kostýmy, masky) a mnoho ďalších ocenení na festivaloch a výročných udeľovaniach na celom svete. Kritici nešetria chválou na del Torovo temné rozprávanie. Poetické vyobrazenia hýria farbami a bizarné bytosti mihajúce sa v traileroch majú v kontraste s detskou tvárou takmer hypnotický účinok. Samotný film musí byť skutočným vizuálnym bonbónikom. „Jednotlivé fantastické bytosti majú pomerne zvrátený spôsob správania, napr. víly sú zobrazené veľmi animálne – sú nahé, vycivené a kŕmia sa surovým mäsom. Tento film rozhodne nie je určený pre harrypotterovské publikum“, upozorňuje del Toro.
Režisér má síce záľubu v temných zákutiach, strašidelných rozprávaniach a prekračovaní hraníc medzi našim a tým druhým svetom. Každopádne však rovnako dobre pozná i ľudskú dušu a jej podstate prináleží v jeho dielach zásadný post: „Myslím, že dospelí potrebujú rozprávky práve teraz viac ako kedykoľvek predtým. Ľudia snívajú o anjeloch, démonoch, bohoch, pekle, nebi a vôbec o čomkoľvek, čo si ich podvedomie zvolí. V snovom svete existuje mytológia pre každého.“