PREVIEW: 3:10 VLAK DO YUMY |
PREVIEW: 3:10 VLAK DO YUMY |
Po kritikmi ocenenom filme Walk the Line prichádza režisér James Mangold s typicky americkým žánrom, s westernom 3:10 vlak do Yumy, remakom rovnomenného filmu z roku 1957. V hlavných úlohách sa predstavia držiteľ Oscara Russell Crowe – ako hľadaný zločinec -a Christian Bale – ako rančer, ktorý sa rozhodne odovzdať ho spravodlivosti. Silný boj dobra so zlom a obraz tvrdého života na Divokom západe nás vtiahne do krajiny narýchlo postavených mestečiek a lakomej ziskuchtivej transkontinentálnej železnice.
Dan Evans (Christian Bale) je čestný chlap, ktorý žil celý život podľa pravidiel. Bojoval v Občianskej vojne na strane Únie a za zranenú nohu dostal od vlády malú kompenzáciu, vďaka ktorej sa mohol s manželkou Alice (Gretchen Mol) a dvomi synmi presťahovať na skromný ranč v Arizone. Ale nádeje na nový začiatok sa rozplynuli v hrubých podmienkach a medzi narastajúcou korupciou. Dlhotrvajúce sucho spustošilo Danove pozemky, preriedilo stáda dobytka, Danove dlhy sa prehĺbili a rodina sa ocitla na pokraji hladovania. Dan sa však stoicky stará o svoj ranč aj naďalej, dúfajúc, že sa mu podarí všetko zachrániť. Ale najviac ho trápi to, že stráca rešpekt svojho najstaršieho syna Willa (Logan Lerman), ktorý obdivuje dobrodružstvá banditov a zločincov zobrazených v lacných románoch o Divokom západe. Will sa čoraz častejšie díva na otca s opovrhnutím; dokonca aj Alice začína spochybňovať rozhodnutia svojho manžela.
Nakoniec sa však šťastie na Dana predsa len pousmeje, keď sa šerifovi podarí zatknúť notorického zločinca Bena Wadea (Russell Crowe), ktorého násilné prepadnutia sa stali legendami. Wade je brilantným stratégom a prirodzeným vodcom – lojalita jeho mužov je obdivuhodná, najmä lojalita jeho pravej ruky, bezcitného Charlieho Princea (Ben Foster). Wade a jeho gang spáchali mnohé krutosti voči železničnej spoločnosti Southern Pacific Railroad, ktorej počas viacerých lúpežných prepadnutí ukradli obrovské sumy peňazí a zabili mnoho ľudí.
Zatknutie Wadea je však iba prvým krokom k spravodlivosti a tak sa zdá, že aj najjednoduchší. Od chvíle, čo ho posadia za mreže v meste Bisbee, sa jeho gang snaží oslobodiť svojho vodcu a všetci, čo Wadea strážia, sú v ohrození. Predstavitelia Southern Pacific Railroad sa rozhodnú najať dobrovoľníkov, ktorí by sa za odmenu pripojili k ozbrojenej skupine, čo má za úlohu odviezť Wadea do Contentionu vzdialeného tri dni cesty. Z Contentionu totiž odchádza vlak o 3:10 s väzenským vozňom do Yumy, kde je federálny súd...
Z NAKRÚCANIA
Poviedka Elmora Leonarda 3:10 To Yuma bola pôvodne uverejnená v roku 1953 v Dime Western Magazine a o štyri roky neskôr sa stala predlohou pre film režiséra Delmera Davesa. Zápletka je jednoduchá: zadĺžený rančer Dan Evans sa dobrovoľne podujme odviezť zločinca Bena Wadea na väzenský vlak, aby mohol byť vydaný spravodlivosti.
Režisér James Mangold mal sedemnásť rokov, keď prvýkrát videl tento western z roku 1957 film na neho urobil dlhotrvajúci dojem. „Prekvapil ma, pretože otázky, ktoré film kladie o morálke, odvahe, cti a rodine, boli veľmi sofistikované. Postavy Bena Wadea a Dana Evansa sú oveľa komplikovanejšie ako len čierny klobúk – biely klobúk a príbeh nezobrazoval len akciu, ale aj tak trochu klaustrofóbiu – jedinečnej vo westernoch – vďaka ktorej sa tieto dve odlišné postavy ocitnú v intenzívnej blízkosti.“
Mangold čerpal inšpiráciu z 3:10 To Yuma, už keď písal a režíroval svoj druhý film, Zem policajtov (Cop Land, 1997), ocenenú drámu so Silvesterom Stallonem v úlohe skromného šerifa malého mesta, ktorý čelí skupine skorumpovaných policajtov z New Yorku. „Film 3:10 To Yuma bol vzorom pre Zem policajtov,“ hovorí režisér. „Vlastne som hlavnú postavu šerifa Freddyho Heflina pomenoval podľa Van Heflina, ktorý hral Dana Evansa v pôvodnom filme.“
Mangold sa začal seriózne zaoberať myšlienkou nakrútiť remake 3:10 To Yuma, keď nakrúcal film Identita (Identity, 2002) pre spoločnosť Columbia Pictures, ktorá na neho vlastnila práva. „Napadlo mi: prečo vlastne neskúsiť pozrieť sa na pôvodný film a myšlienky pôvodného príbehu zo súčasnej perspektívy?“ hovorí. „Niekedy je najpríťažlivejšou pôdou tá, ktorá nebola dlho pooraná a zdalo sa mi, že za posledných desať rokov sa od westernu upustilo. A pritom je to základný kameň americkej kinematografie.“
Mangoldova dlhoročná producentka Cathy Konradová, s ktorou spolupracuje už od filmu Zem policajtov, sa pre potenciálny projekt nadchla. Konradová prvýkrát videla 3:10 To Yuma počas nakrúcania Zeme policajtov a mala pocit, že súčasné publikum by vedelo oceniť príbeh obyčajného muža, ktorý je prinútený vyskúšať sám seba v najtvrdších podmienkach. „Myslím, že ľudia sa chcú stotožniť s hrdinami, ktorí sú skutoční. Na svet a na konflikt sa dá pozrieť aj iným spôsobom ako len cez príbehy superhrdinov,“ tvrdí. „Boj, ktorému čelia ľudia vo westernoch – definovanie seba samého, obrábanie pôdy, zakladanie rodín – je veľmi pôsobivý. Neexistujú jednoduché riešenia problémov. Musíte v sebe kopať skutočne veľmi hlboko a rozmýšľať, kto ste a na čom vám záleží. Pozadie môže byť historické, ale témy sú veľmi súčasné.“
Keď Mangold písal scenár pre film Walk the Line, dal spolu s Konrádovou dohromady scenáristický team Michaela Brandta a Dereka Haasa, aby začali revidovať scenár k 3:10 To Yuma. Mangolda a Konradovú veľmi inšpiroval pôvodný scenár, ktorého autor Halsted Welles bol uznávaným scenáristom. Ale Mangold a Konrádová chceli, aby cesta z Bisbee do Contentionu, ktorá sa v pôvodnom filme len mihla, bola v ich produkcii oveľa dramatickejšia. Spolu s Brandtom a Haasom vymysleli cestu Wadea a jeho strážcov cez územie Apačov a tiež nové postavy, napr. Byrona McElroya (Peter Fonda), nájomného vraha, ktorý sa kedysi s Wadeom nepohodol.
Brandt hovorí: „Všetkým sa nám originál páčil a chceli sme nájsť spôsob, ako ho podať súčasnému publiku. Jim to chcel mať plné energie. Skutočné.“
3:10 To Yuma zobrazuje svet, v ktorom je násilie také samozrejmé ako korupcia. Je to svet, v ktorom sa Benovi Wadeovi, charizmatickému, ale bezohľadnému zabijakovi, nielenže darí, ale je aj legendou. Je tým typom zločinca, ktorý je romanticky zobrazený v lacných románoch Danovho syna Willa. Ako hovorí Haas, „Wade je tvrdý a okúzľujúci, je ekvivalentom súčasnej rockovej hviezdy. Je to niekto, kým chce každý byť – okrem prípadu, že ste tým, kto na neho mieri zbraň.“
Wadeova nebezpečná príťažlivosť je ústredná pre nové filmové spracovanie hrdinu a anti-hrdinu. Tvorcovia sa rozhodli túto tému prehĺbiť a preto dali väčší priestor Willovi Evansovi, ktorý je v pôvodnom filme iba v niekoľkých scénach. V novej verzii je tento štrnásťročný chlapec Wadeom fascinovaný a tajne utečie z domu, aby sa pripojil k skupine sprevádzajúcej Wadea na vlak. Podľa Mangolda „to je takmer ako ľúbostný trojuholník, kde Dan Evans a Ben Wade súperia o náklonnosť chlapca, ktorý je očarený zabijakom a zároveň šokovaný faktom, že tento zabijak je dobre vychovaný, vzdelaný a vysoko inteligentný. V mnohých smeroch Wade stelesňuje mužský sen: charakter supermana, ktorý je zároveň vražedný a jemný. Tým, že je Will oveľa viac vo filme prítomný, sme mohli zobraziť realitu otcovstva, realitu starostlivosti, realitu dodržovania zákonov v protiklade k snu o živote, aký vedie Ben Wade.“
Mangold mal v úmysle zmodernizovať western po stránkach akcie a atmosféry a zároveň sa rovnako zameral na obsadenie hercov, ktorí mali autoritu klasických westernových hrdinov a zločincov. „Bolo dôležité sprostredkovať ten pocit maskulinity, sily a schopnosti, ktorý je westernu vlastný,“ hovorí režisér. Držiteľ Oscara Russell Crowe (Gladiator, Čistá duša) bol tým pádom prirodzenou voľbou pre postavu charizmatického Bena Wadea. „Russella sme si od začiatku predstavovali ako Bena Wadea, dáva tej postave čistotu, iskru a mužnosť.“
Nakrúcanie filmu 3:10 vlak do Yumy sa začalo v Novom Mexiku, USA 23.10.2006 a trvalo 54 dní, do 26.1.2007. Film zobrazuje fyzický život na Divokom západe, opisuje svet, ktorý je surový a nebezpečný – ale ktorý je taktiež na pokraji veľkej zmeny a to vďaka stavbe transkontinentálnej železnice.