SWEENEY TODD: ČERTOVSKÝ HOLIČ Z FLEET STREET |
SWEENEY TODD: ČERTOVSKÝ HOLIČ Z FLEET STREET |
Legenda Sweeneyho Todda sa začala formovať už v polovici 19. storočia. Kreácia fiktívnej postavy vraždiaceho holiča sa pripisuje britskému spisovateľovi Thomasovi Peckettovi Prestovi, ktorý priviedol na svet i niekoľko ďalších krvavých karikatúr pochmúrneho Londýna. Postavy jeho hororových príbehov mali každopádne reálny základ, extrahovaný z denníkov britskej metropoly. Ďalšou inšpiráciou sa stal parížsky mýtus o pekárstve susediacom s holičstvom, kde sa "frizér" staral o dodávku čerstvého mäsa v podobe nič netušiacich zákazníkov a pekár zase o chutné mäsové koláče. Avšak podobná podniková symbióza nebola zaznamenaná v žiadnych súdnych dokumentoch pochádzajúcich z tohto obdobia anglickej či francúzskej histórie.
Nech už bol osud skutočného Todda, aký chcel, životná cesta jeho zmysleného menovca začala v melodramatickom predstavení na doskách divadla Britania v londýnskej štvrti Hoxton v roku 1847. Prvé filmové spracovanie Toddovho príbehu uzrelo svetlo sveta v roku 1936. Nasledovali nahrávky piesní, rozhlasových hier, ďalšia filmová adaptácia (1970), Sweeney sa objavil v televízii či detských knižkách, až si nakoniec cez tvorivé duo Stephen Sondheim (hudba a texty) a Hugh Wheeler (scenár) vybojoval svoje miesto na Broadwayi. A práve tento cenami ovenčený muzikál v hlavných úlohách s Lenom Cariouom (Todd) a Angelou Lansbury (pani Lowettová) sa stal odrazovým mostíkom pre Sweeneyho najnovšiu podobu – filmový muzikál v réžii Tima Burtona.
V auguste 2006 DreamWorks oznámil, že pripravuje filmovú adaptáciu slávneho muzikálu v Burtonovej réžii s Johnnym Deppom a Helenou Bonham Carter v hlavných úlohách. Burton spolupracoval na scenári s Johnom Loganom (Letec, Posledný samuraj), pričom hudobné zastrešenie ostalo v rukách najpovolanejšieho - Stephena Sondheima. Trojhodinový divadelný muzikál sa mal vtesnať do necelých dvoch hodín filmového prevedenia. Množstvo pôvodných pesničiek bolo skrátených, ba dokonca úplne vyhodených a Burton trval na plynulých prechodoch medzi hovoreným a spievaným textom. Sodheimovi sa nakoniec podarilo priviesť k životu základnú dejovú líniu, avšak mnoho vedľajších postáv známych z muzikálu sa do filmu nedostalo.
Prvá klapka padla 5. februára 2007 v štúdiách Pinewood zhruba 30 míľ západne od Londýna. Burton mal pôvodne v úmysle oživiť prostredie pekárne a holičstva na Fleet Street pomocou zeleného plátna, avšak s ohľadom na muzikálovú stránku hereckého vcítenia sa do rolí použil skutočné kulisy. Režisérova vízia muzikálu bola v spojení poetickosti, strachu a krvi.
Film začína Sweeneyho návratom do Londýna. Pred pätnástimi rokmi sa jeho slnečnými ulicami prechádzal pod svojim pravým menom – Benjamin Barker s manželkou a malou dcérkou. Avšak Barkerova krásna žena padla do oka miestnemu sudcovi Turpinovi, ktorý s výdatnou pomocou svojho poskoka Bamforda poslal nevinného holiča do vyhnanstva. Todd posadnutý pomstou sa vracia do starého holičstva na Fleet Street. Pani domu, pekárka Lovettová v ňom okamžite spoznáva svoju dávnu tajnú lásku a prichýli ho v svojom chátrajúcom sídle. Todd sa dozvedá, že jeho žena spáchala samovraždu, potom čo ju Turpin znásilnil a malá Johanna vyrastá ako sudcova adoptívna dcéra. Pomsta je jediným možným krokom vpred a Sweeney sa pri jej napĺňaní nezastaví pred ničím...
„Nenaplnená pomsta je pre Sweeneyho bremeno a s každým mávnutím britvy a následným prúdom krvi dochádza u holiča k akémusi odľahčeniu, uvoľneniu, ktoré ho posúva k neomylnej skaze samého seba,“ definuje hrdinu Burton. Pri voľbe obsadenia ústrednej trojice sa režisér nemusel dlho obzerať. Burtonova snúbenica Helena B. Carterová a Johnny Depp sa pod jeho vedením stretli už pri projektoch Mŕtva nevesta či Charlie a továreň na čokoládu. Duo bolo zaujímavo doplnené o Alana Rickmana v úlohe nenávideného sudcu a okrem iných sa v úlohe konkurenčného holiča a prvej obete Sweeneyho hnevu mihne i Sacha Baron Cohen.
Tak veru. Burton opäť nesklamal a prináša ďalšiu kritikmi i divákmi ospevovanú víziu. Tentoraz pôjde o pomerne krvavú hru, kde sa za každou kvapkou krvi, každým mäsovým koláčom a každou neopätovanou láskou ukrýva režisérske, herecké a skladateľské majstrovstvo, podčiarknuté dokonalými maskami, kostýmami a výpravou.