KEĎ TEČIE ČIERNA KRV ... |
KEĎ TEČIE ČIERNA KRV ... |
Thomas Paul Anderson dospieval na priedomí Hollywoodu, na predmestí Los Angeles známom ako The Valley. Filmársku DNA získal od svojho otca – príležitostného televízneho herca. Mladý Anderson sa však za filmovým umením vydal trochu odlišnou cestou a už ako 18 – ročný predstavil amatérsky dokument o kedysi oslavovanom porno hercovi. Rovnakou tematikou je nasiaknutá i Andersonova dráma z roku 1997 Hriešne noci, v ktorej sa okrem Marka Wahlberga objavil napr. aj William H. Macy a Julianne Moore. Tí si spoluprácu s talentovaným režisérom a scenáristom nenechali ujsť ani pri prelomovej Magnólii (1999). Anderson získal niekoľko prestížnych cien a zapísal sa medzi nemasových hollywoodskych tvorcov. Poslednou inšpiráciou sa pre 37 ročného filmára stala novela Uptona Sinclaira – Petrolej.
Anderson mal v pláne napísať scenár o nevraživosti medzi dvoma rodinami. Keďže si očakávaná múza dávala načas, otvoril 150 stránkovú knihu o jednom z prvých amerických ropných magnátov a doslova sa od nej nedokázal odtrhnúť. Okamžite sa mu v hlave začal rodiť príbeh Daniela Plainviewa, ktorý pri hľadaní striebra narazí na iný poklad – ropu. Ťažba čierneho zlata sa na prelome 19. a 20. storočia stala výnosným obchodom. Dôležitou súčasťou honby za zbohatnutím bolo odkupovanie ropou nasiaknutej pôdy od kalifornských farmárov. Plainview dostane tip na zapadnuté mestečko Little Boston, a tak sa spolu so svojim adoptívnym synom a spoločníkom v jednej osobe vydáva do osady, aby odkúpil pozemok od Abela Sundaya a jeho synov – dvojčiat Eliho a Paula. Synovia však tušia koľko je hodná ich pôda, a tak strojnásobia výšku Plainviewovej ponuky. Hľadač ropy súhlasí, netušiac, že kúpa je začiatkom zničujúceho vzťahu medzi ním a bratmi, ktorého dôsledky – strata syna, dôstojnosti a svedomia, zmenia súťaživého obchodníka na zúfalca, ktorý svoju dušu utopil v paranoji, alkohole a čiernej rope.
Počas prác na postave Plainviewa mal režisér v hlave jediného herca – Daniela Day-Lewisa: „Vlastne som tohto hrdinu vytvoril priamo pre Daniela a poviem vám, že mi nebolo všetko jedno, keď som mu poslal nedokončený scenár. Trochu mi odľahlo, keď sa ku mne doniesla správa, že jedným z Danielových obľúbených filmov je Opití láskou (Andersonova komédia z 2002). A o pár dní nato mi zavolal a chcel vedieť, či už mám koniec. Bolo to akoby ste našli najdôležitejšiu časť puzzle hneď na samotnom začiatku skladania a teraz vám už ostáva len popripájať tie ostatné.“
Dvojrola Eliho a Paula Sundayovcov bola po troch týždňoch nakrúcania pridelená mladému Paulovi Danovi. Dano nahradil iného mladíka a všetky „sundayovské“ scény sa museli realizovať nanovo. O jeho odchode z hereckého zásobníka Čiernej krvi sa šepká, že nezvládal Lewisove nasadenie, v ktorom často zotrvával i po vypnutí kamier. Naopak Dano bol na Lewisov prístup zvyknutý, nakoľko to bol už ich druhý spoločný projekt po Ostrove samoty (The Ballad of Jack and Rose, 2005): „Ja som Daniela poznal už predtým a viem, že je to jeden z najmilších chlapíkov akých kedy stretnete. Ale keď sa jeho postava v priebehu natáčania menila a strácala akékoľvek pozitívne rysy, mal som z neho strach. Hrôza, ktorá sa mi zračí na tvári v poslednej scéne filmu, kde ma Daniel opakovane atakuje, nie je hraná,“ usmieva sa Dano.
Trojmesačné nakrúcanie začalo v júni 2006 na ranči Marfa v Texase, kde vznikla väčšina vonkajších scén. „Pokúšali sme sa vytvoriť čo najvierohodnejšie kulisy. Ale pravdou ostáva, že ozajstné cestovanie v čase zabezpečili herci sami. Daniel študoval životopisy prvých priekopníkov amerického ropného priemyslu a veľa krát zmenil navrhnutú scénu podľa nadobudnutých informácií,“ spomína Anderson. Interiéry boli vystavané v štúdiách neďaleko Beverly Hills. „Nebolo jednoduché získať podporu štúdia pre film, ktorý nemal mainstreamový základ a v konečnom dôsledku nepredstavoval rentabilný projekt.“ Skromný rozpočet 25 miliónov dolárov nakoniec pokryli v rámci svojej druhej spolupráce Paramount Vantage a Miramax, ktorí predtým spojili sily pri inom Oscarovom favoritovi – Táto zem nie je pre starých.
Čierna krv zaznamenala viac ako pozitívne ohlasy kritikov a zozbierala množstvo nominácií a cien na medzinárodných festivaloch po celom svete. O pár dní sa dozvieme, koľko z 8 nominácií (okrem iných za najlepšiu réžiu, najlepší adaptovaný scenár i najlepší film) sa podarí projektu premeniť na tohtoročnom udeľovaní cien akadémie.
Už teraz je však jasné, že spolupráca Thomasa Paula Andersona a Daniela Day Lewisa priniesla ovocie: „Thomas je geniálny spisovateľ. Vidí hlboko do duší svojich postáv a takmer bez akéhokoľvek usmerňovania dostane z vášho hereckého potenciálu to najlepšie. Má celkom jasnú predstavu, ako sa má príbeh rozvíjať, ale neodmieta iný pohľad a vždy z toho vyťaží akúsi dokonalú rovnováhu. Thomas ma dotlačil k môjmu životnému výkonu a som si istý, že on o mne povie to isté,“ spomína na vzájomnú spoluprácu Lewis.