MICHAEL CLAYTON - PREVIEW |
MICHAEL CLAYTON - PREVIEW |
Newyorský rodák Tony Gilroy, scenárista bourneovskej trilógie si pre svoj režijný debut vybral prostredie nie veľmi odlišné od skľučujúcej a smrteľne nebezpečnej dvojtvárnosti agentského života. Zbrane a auto-naháňačky vymenil za kravaty a slovné prestrelky právnického sveta, ktorý dokáže byť rovnako zákerný a hrozivý ako desiatka tajných organizácií, riadiacich hon na nevinného jedinca s „handicapom“ prílišného vedenia. Michael Clayton je tzv. zachytávač už – už rozlievajúceho sa mlieka – zástupca jedného z manhattanských právnických gigantov, ktorý sa neštíti v tichosti (mimosúdne) poupratovať i tie najšpinavšie prípady. Nie, že by sa mu táto práca dva krát páčila, ale narastajúce dlhy a rodinné problémy ho stále viac pripútavajú k nevďačnej kariére.
Gilroy si pre psychologicky viacvrstvového Claytona nemohol a nechcel vybrať vhodnejšieho kandidáta ako herecky čoraz bohatšieho a ambicióznejšieho, niekdajšieho pediatra z Pohotovosti – Georga Clooneyho: „Prvým obsadeným bol George. Keď sme mali nášho Michaela, mohli sme k nemu pridať kohokoľvek a vedeli sme, že v konfrontácii s ním to bude fungovať. Stalo sa,“ spomína Gilroy. Clooney bol Gilroyovým skriptom nadšený a okrem hlavnej úlohy sa na výrobe filmu podieľal i ako výkonný producent. O réžiu právnického thrilleru prejavil veľký záujem Sydney Pollack, avšak Gilroy sa už pohodlne usadil na režisérskej stoličke, a tak sa 73- ročný filmový veterán musel uspokojiť s producentským postom a rolou jedného zo zakladateľov firmy Kenner, Bach a Ledeen, Claytonovho chlebodarcu.
Inou kľúčovou postavou je Arthur Edens (Tom Wilkinson), žalobca chemického koncernu U/North beztrestne znečisťujúceho životné prostredie bezvýznamného amerického zapadákova. Po manželkinej smrti sa Edensovi odcudzí i jeho dcéra a spoľahlivý právnik je uznaný psychicky nestabilným. Škandál ako stvorený pre Claytonove urovnávacie schopnosti. Avšak to by proti nemu nesmela stáť kariérou zaslepená obhajkyňa U/Northu Karen Crowder, ktorá je ochotná dosiahnuť víťazstvo za pomoci akýchkoľvek prostriedkov. Úloha Karen pripadla londýnskej rodáčke Tilde Swinton a tá si za svoj strhujúci výkon odniesla z tohtoročných Oscarov zlatého plešatého mužíčka a na pár chvíľ tak zatienila herectvo svojho mužského protivníka.
Clooney si však z nepremenenej nominácie ťažkú hlavu nerobí, koniec koncov jedného Oscara už doma má (Syriana - 2005) a Michael Clayton v jeho podaní má viac ako dobré ohlasy. Náročná rola je to, čo prešedivený elegán potrebuje ako náplasť na príležitostné odskočenia do mainstreamových vôd. A ako vidí svojho hrdinu Clooney ? „Michael Clayton je 45- ročný právnik uvedomujúci si, že svoj život nenaplnil podľa svojich predstáv. Veľmi ľahko vyrieši problémy cudzích ľudí, ale jeho vlastný život je preňho jednoducho príliš veľké sústo. Postupne mu dochádza, že existuje cesta ako sa stať lepším. Otázkou je, či je schopný zabrzdiť, otočiť sa a skúsiť to znovu.“
Gilroy pritakáva a dodáva: „Michael Clayton je komplikovaný charakter. Rozhodne to nie je žiaden hrdina bez zlých rozhodnutí. Všetky vlastnosti ako šarm, autorita a ľstivosť, ktoré doposiaľ využíval, mu budú postupom času na nič. Nech je už Michaelova charizma akokoľvek silná, nepomôže mu nájsť cestu späť k človeku akým býval. Mnoho hercov vraví, že by si radi zahrali podobnú rolu, ale vystaviť svoju dušu na obdiv a naozaj sa odhaliť, si vyžaduje určitú dávku odvahy.“
Clooney si to veľmi dobre uvedomuje. Keďže má na svojom konte i niekoľko režijných počinov (Dobrú noc a veľa šťastia, Milujte svojho zabijaka), sám najlepšie vie, aká dôležitá je absolútna spolupráca s režisérom a oddanosť hercov pripravovanému projektu. Podobne i on vyzdvihuje Gilroyov prirodzený talent ďalšieho „píšuceho“ režiséra: „Ako režisérovi vám pripadne úloha generála. Musíte byť dostatočne chytrý a presvedčivý, aby ste primäli ostatných veriť vo vás. Už v prvej minúte, ako Tony vstúpil do miestnosti, mi bolo jasné, že je silná osobnosť, vie čo chce a ja mu môžem plne dôverovať.“
Nuž, filmári sa navzájom vychválili a podobnými superlatívmi oplývajú i zahraničné kritiky. Avšak väčšina z nich uzatvára recenziu Michaela Claytona s upozornením na jeho inakosť, originalitu a teda i určité riziko neúspechu u bežného diváka. Ja len dodávam, že Michael Clayton nie je právnický thriller na aký sme zvyknutí - do súdnej siene sa nepozrieme ani raz a dramatickosť deja sa neskrýva za horibilnými vysúdenými čiastkami, ale hlboko v svedomí a vedomí zúčastnených.