WALL-E POSLEDNÝ ROBOT NA ZEMI |
WALL-E POSLEDNÝ ROBOT NA ZEMI |
Čo ak ľudstvo muselo narýchlo opustiť Zem a niekto zabudol vypnúť posledného robota? To je základný námet najnovšieho dlhometrážneho počítačom animovaného filmu štúdia Pixar. Filmu plného humoru, citov a fantázie, odohrávajúceho sa v budúcnosti vo vesmíre, v galaxii nie až tak veľmi vzdialenej.
Zem je beznádejne zanesená odpadom. Podmienky sú neznesiteľné, a tak ľudstvo opúšťa planétu a zanecháva tu len armádu robotov, ktorých úlohou je poupratovať. Po stovkách a stovkách osamelých rokov nekonečnej práce pri triedení a nakladaní odpadu nachádza posledný fungujúci robotík Wall-E nový zmysel života. Stretáva elegantnú robotku Evu, ktorá prichádza z vesmíru a zisťuje, že Wall-E náhodou narazil na kľúč k budúcnosti planéty. Ponáhľa sa preto späť, aby mohla čakajúcich ľudí informovať o tom, že už je bezpečné vrátiť sa domov – na Zem. Wall-E sa vyberie za Evou krížom cez celú galaxiu a dobrodružstvo môže začať...
IDE SA NA OBED:
PRIEKOPNÍCI Z PIXARU SI POCHUTNALI
NA NOVÝCH FILMOVÝCH NÁPADOCH –
RYSUJE SA POSTAVA ROMANTICKÉHO ROBOTA
Nápad s Wall-Em vznikol ešte v roku 1994 na jednom, dnes už preslávenom obede, na ktorom sa stretli priekopníci z Pixaru – Andrew Stanton, John Lasseter, Pete Docter a už zosnulý rozprávač skvelých príbehov, Joe Ranft. Ich prvý dlhometrážny film, Toy Story – Boj hračiek, bol už vo výrobe a tak si táto partia uvedomila, že sa im možno naskytne šanca nakrútiť aj ďalší film. Na tomto osudnom obede sa prvýkrát spomenuli nápady, z ktorých vznikli filmy Život chrobáka, Monsters, a.s. a Hľadá sa Nemo. „Jedna z myšlienok, ktoré tam vtedy zazneli, bol aj nápad s malým robotom, ktorého nechajú na Zemi,” vraví Stanton. „Príbeh sme ešte nemali, ale išlo o takú robinsonovskú postavičku – niečo ako čo by stalo, ak by muselo ľudstvo opustiť Zem a niekto zabudol vypnúť posledného robota a ten nevie, že už môže prestať robiť to, na čo ho zapli?”
Po rokoch dostal tento nápad svoju podobu – a to doslova. „Predstavoval som si ho, ako denno-denne robí svoju prácu – komprimuje odpadky zanechané na Zemi,” spomína si Stanton. „A to ma naviedlo na myšlienku, čo ak by to najľudskejšou vecou, ktorá ešte ostala vo vesmíre, bol nejaký stroj? To bola tá iskra. Bola to dlhá cesta.”
Stanton priznáva značné ovplyvnenie sci-fi filmami zo 70. rokov. „Filmy ako 2001: vesmírna odysea, Star Wars, Votrelec, Blade Runner a Blízke stretnutia tretieho druhu – všetky mali také čaro a také vyžarovanie, že som sa nimi nechal preniesť do inej reality a ja som veril, že tie iné svety tam niekde naozaj existujú. Od tej doby som nevidel ani jeden film, ktorý by vo mne vyvolal podobný pocit túlania sa po vesmíre, a ja som sa rozhodol pokúsiť sa ten pocit zachytiť,” vraví.
Počas prípravných prác na filme Wall-E tím animátorov z Pixaru absolvoval výjazdy na recyklačné stanice, aby odpozorovali pri práci obrovské drviče odpadu a iné stroje. Tiež sledovali skutočné roboty zblízka v štúdiu a pozreli si široké spektrum klasických filmov (od nemých až po sci-fi), aby nabrali inšpiráciu v oblasti filmového výrazu. Držali sa motta Pixaru, ktoré hovorí o “materiálovej vernosti”. Animátori pristupovali ku každému robotovi ako takému, ktorý bol vytvorený na vykonávanie určitej funkcie a snažili sa zachovať fyzické obmedzenia každého dizajnu a snažili sa zachytiť a zobraziť “výkon s osobnosťou”. Animácia prebiehala pod dohľadom Alana Barillara a Stevea Huntera.
Výpravu mal na starosti Ralph Eggleston (Rodinka Úžasných, Hľadá sa Nemo, Toy Story – Boj hračiek) a pri výzore robota Wall-Eho sa inšpiroval obrazmi z NASA z 50. a 60. rokov a pôvodných grafických návrhov pre disneylandovský Tommorowland, ktorý vytvoril tím Disney Imagineers. Spomína sa na proces takto: “Pre našu predstavu o tomto filme neboli smerodajné vízie toho, ako bude svet vyzerať v budúcnosti. Bolo to o tom, aká by budúcnosť mohla byť—čo je oveľa zaujímavejšie. Práve to sme chceli grafikou nášho filmu sprostredkovať. Keď sme navrhovali podobu postáv a sveta, chceme dosiahnuť to, aby bol svet na plátne pre divákov uveriteľný. Chceme, aby aj postavy aj nami vytvorený svet boli skutočné, nie aby pôsobili realisticky, ale skutočné v zmysle uveriteľnosti.”
Uveriteľnosti filmu napomáha i kamera. Jeremy Lasky, hlavný kameraman, to vysvetľuje takto: “Celková vizuálna podoba Wall-Eho je úplne originálna v kontexte animovaných filmov, ktoré sa doteraz nakrútili. Skutočne sme sa zladili s tými najklasickejšími sci-fi filmami 60. a 70. rokov, ktoré sa stali základným kameňom toho, ako by mal náš film vyzerať a pôsobiť.”
Stanton dodáva: “Veľa času sme strávili prispôsobovaním kamery a vylepšovali sme softvér na našich kamerách, takže začali fungovať skôr ako 70 milimetrové kamery Panavision, ktoré sa používali pri mnohých spomínaných filmoch zo 70. rokov.
SVET ROBOTOV, ALEBO KTO JE KTO VO FILME WALL-E
WALL-E (skratka pre Weight Allocation Load Lifter – Earth, Nákladný zdvihák pre triedenie odpadu triedy Zem) je posledným robotom, čo na Zemi ostal, a je naprogramovaný na vyčistenie planéty, kváder odpadu po kvádri odpadu. Avšak po 700 rokoch sa v robotovi vyvinul jeden “tik” – osobnosť. Je neobyčajne zvedavý a trochu osamelý. Wall-E bol jedným z tisícok robotov odoslaných korporáciou Buy n Large (Kupuj vo veľkom) na vyčistenie planéty, kým sa ľudstvo vydalo na luxusnú plavbu vesmírom. Nemá nikoho okrem švába, ktorého si chová pre radosť a ktorého si v Pixare nazvali HALom podľa slávneho producenta z 20. rokov Hala Roacha a ako poctu HALovi z filmu 2001: Vesmírna odysea. Wall-E s oddanosťou vyrába svoje kvádre odpadu deň za dňom, pričom objavuje a zbiera zaujímavé predmety. Wall-E si vlastne nazhromaždil hotovú pokladnicu rôznych vecičiek – Rubikovu kocku, žiarovku – ktoré si ukladá v prepravnom kamióne, ktorý nazýva svojím domovom. Tak trochu romantik Wall-E sníva o tom, že raz nadviaže nejaké spojenie, lebo si je istý, že život má aj hlbší význam, ako každodenné vykonávanie svojej monotónnej práce. Jeho sen ho zavedie krížom cez celú galaxiu a robot zažíva dobrodružstvo, ktoré prekoná aj jeho najodvážnejšie očakávania.
EVA (Evaluátor mimozemskej vegetácie) je elegantný, najmodernejší sonda-droid. Je rýchla, vie lietať a má laserovú zbraň.
M-O (odstraňovač mikróbov) je robot čistič, naprogramovaný na vyčistenie všetkého, čo sa dostane na palubu vesmírnej lode Axiom a čo je považované za “cudzí kontaminát”. M-O sa vysokou rýchlosťou presúva po Axiome a čistí všetky špinavé predmety, na ktoré natrafí.
AXIOM je vesmírna loď obývaná ľuďmi.. Počítač na tejto vesmírnej lodi hovorí hlasom herečky Sigourney Weaver, ktorá čírou náhodou debutovala vo Votrelcovi, ktorý bol jednou zo Stantonových inšpirácií k nakrúteniu Wall-Eho.
KAPITÁN je súčasný veliteľ Axiomu. Cíti sa uväznený v rutinnom kolobehu a podobne ako Wall-E, aj on túži po vyslobodiť sa zo začarovaného kruhu svojho takzvaného života.
AUTO je Autopilot Axiomu, ktorý loď riadi celých tých 700 rokov, odkedy sa vzniesla do vesmíru. Je to dôsledne naprogramovaný robot v tvare lodného kormidla, Autopilot vystupuje chladne, mechanicky a zjavne podriadene Kapitánovi.
ROBOTI predstavujú nekonečné množstvo robotov na Axiome, ktorí vykonávajú všetky možné funkcie v službe cestujúcich, aby bolo postarané o ich luxusný pobyt.
GO-4 je hlavným partnerom Axiomu, ktorý spolu s Autopilotom uchováva jedno tajomstvo.
JOHN a MARY sú dvaja z ľudí obývajúcich Axiom, kde si už zvykli na svoj luxusný, zhýčkaný život. Príchod Wall-Eho ich vytrhne z každodennej rutiny a spôsobí, že si uvedomia existenciu jeden druhého.
SHELBY FORTHRIGHT je sympatický a šarmantný riaditeľ spoločnosti Buy n Large (Kupuj vo veľkom), masívneho svetového subjektu, ktorý ovládol vesmír svojimi robotmi (vrátane typu Wall-E) a luxusnými vesmírnymi loďami (ako je Axiom).
NÁPAD SA STÁVA REALITOU
FUTURISTICKÝ PRÍBEH O ROBOTOCH, ROMANCI A GALAKTICKOM DOBRODUŽSTVE.
“Chceli sme, aby diváci uverili, že sledujú stroj, ktorý ožije. Čím viac uveria tomu, že je to stroj, tým viac sa ich príbeh dotkne.”
~ Andrew Stanton, režisér/spoluscenárista
Obraz opusteného malého robota – posledného na celej planéte – mal režisér a spoluscenárista filmu Wall-E pred očami od spomínaného stretnutia s kolegami v roku 1994. Trvalo však veľa rokov, kým našiel príbeh, ktorý by naplno využil potenciál tejto postavy.
Jima Reardona – skúseného režiséra a supervízora námetov pre seriál Simpsonovci, ktorý režíroval 35 dielov seriálu a dohliadal na príbeh takmer sto päťdesiatich – povolali, aby autorom pomohol s námetom. Nakoniec spoločne so Stantonom napísal k filmu scenár.
„Začali sme Wall-Eho nakrúcať ako komédiu, ale asi v tretine sme si uvedomili, že je to i romantický príbeh,” spomína Reardon. Wall-E je detinský a nevinný hlavný hrdina, ktorý nakoniec nechtiac ovplyvní celý svet. Príbeh sa sústredí najmä na EVU. Jej postava sa počas filmu mení najviac zo všetkých, a celý film je rovnako o nej ako o ňom. Je veľmi krásna, techno-sexy a vyzerá futuristicky. On je navrhnutý tak, aby dobre vykonával svoju prácu, a je hrdzavý, špinavý a škaredý. Ale od začiatku sme si hovorili, že to je výborný základ pre romantickú zápletku.“
Producent Jim Morris dodáva. “Tento film je zmesou rôznych žánrov. Je to love story, sci-fi film, komédia i romantická komédia.”
Jedným z kľúčových momentov pri vytváraní príbehu filmu Wall-E bol nápad použiť hudbu a piesne z filmovej verzie muzikálu Hello Dolly z roku 1969, aby sa s ich pomocou lepšie definovala Wall-Eho osobnosť. To, že ten film (jediný, ktorý má v zbierke) videl nespočetnekrát, v ňom prebudilo jeho cit pre romantiku.
„Hľadal som nejakú vhodnú hudbu, ktorá by mohla film obohatiť, a naraziť na Hello Dolly bolo to najlepšie, čo sa mi mohlo stať. Pieseň Put on Your Sunday Clothes s úvodom Out There úplne dokonale ladila s obsahom filmu, a pritom nešlo o hudbu, ktorú by si bežne niekto spájal s filmom, ako je ten náš,“ vysvetľuje Stanton. „Je to veľmi naivná pieseň a spievajú ju dvaja muži, ktorí o živote vôbec nič nevedia. Chcú sa vydať do mesta a nájsť si tam dievča. Pieseň má v sebe veľa radosti a to sa nám práve veľmi hodilo. A keď som objavil pieseň It Only Takes a Moment, bolo to ako dar z nebies. Veľmi mi pomohla.“
POKÚŠANIE HRANÍC MOŽNOSTÍ ANIMÁCIE :
ANIMÁTORI PIXARU PRIDÁVAJÚ DO SVOJHO REPERTOÁRU ROBOTOV
Tým talentovaných animátorov z Pixaru stál už v minulosti pred rôznymi, zdanlivo neriešiteľnými úlohami. Hračky, mravce, ryby, príšerky, superhrdinovia alebo potkany, ktoré vedia variť, z toho všetkého sa sa práve ich zásluhou stali hrdinovia, obľúbení na celom svete. Vo svojom najnovšom filme Wall-E stáli pred úlohou vytvoriť pestrú škálu robotických i ľudských postáv.
Jim Reardon, autor námetu a príbehu Wall-E hovorí: “Chceli sme sa vyhnúť tomu, aby náš film obývali roboti s ľudskou podobou – s rukami, nohami, hlavou a očami, ktorí by aj rozprávali. Zamerali sme sa na predmety, ktoré bežne nespájame s ľudskými vlastnosťami a potom sme skúšali, čo z nich môžeme pomocou dizajnu a animácie vyťažiť. “
Stanton dodáva: “Chceli sme dosiahnuť ten efekt, aby diváci verili, že sú svedkami toho, ako stroj ožíva. Čím viac veria tomu, že je to stroj, tým zaujímavejší je príbeh.”
Ako hovorí Ed Catmull, prezident Walt Disney and Pixar Animation Studios: “Do filmu Wall-E animátori zapojili to najlepšie zo svojho remesla, aby dokázali vyjadriť pocity a zložitejšie myšlienky za pomoci iba malej hŕstky slov. Išlo viac o to, osloviť ľudí za pomoci animácie.”
„Vo svete animácie animátori zbožňujú pantomímu,“ hovorí Stanton. „Je pre nich základom a vnímajú ju veľmi inštinktívne. To si uvedomil aj John Lasseter, keď animoval a režíroval pre Pixar svoj prvý krátky film Luxo Jr., v ktorom sa dve lampy vyjadrovali bez toho, aby prehovorili. Pre animátorov Wall-Eho to teda bolo, ako keby ste im dali dole putá a vypustili ich do sveta. Väčšinu príbehu boli schopní vyrozprávať bez slov. Ale zistili tiež, že vyjadriť všetko, čo chceli, bolo oveľa ťažšie.“
Aby sa na svoju úlohu pripravili čo najlepšie, stretli sa filmári a tým animátorov s ľuďmi, ktorí navrhujú skutočných robotov, s vedcami NASA v Jet Propulsion Laboratory, navštevovali konferencie o robotike a dokonca si niekoľko robotov odniesli i do štúdia, vrátane policajného robota na hľadanie výbušnín. Aby pochopili, ako by mohli vyzerať ľudia po stovkách rokov života vo vesmíre, radili sa s odborníkom z NASA, Jimom Hicksom, o efektoch atrofovania svalov a o tom, ako ľudské telo ovplyvňuje bezváhový stav.
Jason Deamer, zodpovedný za dohľad nad postavami, si spomína, že jedným zo základných kameňov Wall-Eho boli jeho oči. „Jedného dňa prišiel Andrew s nápadom na vytvorenie Wall-Eho očí. Bol na baseballe a sledoval hru ďalekohľadom. Potom si uvedomil, že keď ďalekohľad trochu nakloníte, pôsobí to navonok dosť odlišne. A to bolo základom návrhu hlavného hrdinu.“
Zvyšok Wall-Eho návrhov sa odvodzoval z čisto praktického hľadiska. „Ako nakladá odpad a ako ho spracováva?“ pýtal sa Deamer. Inšpiráciou sa stali drvičky odpadu. „Vedeli sme, že potrebuje pásy, aby sa mohol po hromadách odpadkov pohybovať. Tiež bolo potrebné, aby mohol z odpadu vyrábať pekné kocky a aby mal ruky, ktorými by mohol gestikulovať.”