TÉMA: SME NA STOPE MACGUFFINOM!

TÉMA: SME NA STOPE MACGUFFINOM!

článok



Centrálny príbehový element, po ktorom prahne väčšina postáv. „MacGuffin“. Najčastejšie je ním nejaký vzácny predmet (záhadný kufrík, taška plná peňazí, zlato, diamanty, poklad, tajné dokumenty), alebo konkrétna postava. Je to proste niečo, kvôli čomu sú postavy schopné klamať, podvádzať, kradnúť či vraždiť... alebo sa nechať zabiť.

Autorom termínu je britský scenárista Angus MacPhail (Nepravý muž, 1956), bol to však Alfred Hitchcock, ktorý termín spopularizoval a od polovice 30tych rokov začal aplikovať do príbehov svojich filmov. Hľadaný špión, mŕtvola, tajný mikrofilm či balík peňazí – proste jadro zápletky, ktoré dáva postavám ich motiváciu, posúva príbeh a vytvára napätie.

Hitchcock na margo MacGuffinu vtipne poznamenal, že je to „vec, po ktorej idú špióni a tajní agenti, ale divákom je to ukradnuté... Hlavná vec, ktorú som sa za tie roky naučil, je to, že MacGuffin neznamená nič. Som o tom presvedčený, ale zistil som, že je to veľmi náročné dokázať to ďalším.“

Podobne ako napríklad pri road-movies platí, že nie je dôležitý cieľ (MacGuffin), ale samotná cesta k nemu.

 

TOP 10 MacGuffinov

TEXT OBSAHUJE SPOILERY

Téma: sme na stope MacGuffinom!

Vládne vojenské tajomstvo (39 stupňov, 1935)

Hitchcockov azda najlepší počin z jeho britskej éry ako jeden z prvých thrillerov vôbec pracuje s MacGuffinom a zároveň s dejovými motívmi „nespravodlivo obvineného muža“ a „milencov na úteku“. Atraktívna cudzinka požiada po streľbe v divadle (počas vystúpenia Mr. Memory) istého Kanaďana v Londýne, či uňho v byte môže stráviť jednu noc. Nad ránom je zavraždená. Kým však zomrie, stihne nášmu hrdinovi odkázať, že musí utiecť a zastaviť „39 stupňov“ pred vynesením tajomstva ministerstva obrany von z Anglicka. V ruke drží mapu Škótska s vyznačeným miestom. Kam povedú kroky krivo obvineného muža je tak jasné, čo sa však skrýva za „39 stupňami“? V samotnom závere si vypočujeme celú tajnú informáciu.

Orson Welles označil snímku za masterpiece a predstavuje akýsi predobraz Hitchovej kultovej špionážnej zábavy Na sever severozápadnou linkou.

Téma: sme na stope MacGuffinom!

Rosebud (Občan Kane, 1941)

Čo znamená tajuplná replika „Rosebud“ (v preklade „pupeň ruže“) z úvodu jedného z najlepších filmov všetkých čias? Je posledné vyslovené slovo kľúčom k tomu, kým v skutočnosti bol a za čím chradol, titulný mediálny magnát Charles Foster Kane (Orson Welles)? Novinár Jerry Thompson rozsiahlo pátra po význame slovka „Rosebud“. Márne. V závere napokon vidíme, ako v peci horia sánky s inkriminovaným nápisom a z komínov honosnej rezidencie sa valí dymový chochol.

Jedna z verzií hovorí, že slávny „Rosebud“ bol prezývkou pre intímnu maličkosť Marion Davies. V Mankovi ju hrá kúzelná Amanda Seyfried.

Téma: sme na stope MacGuffinom!

Maltézsky sokol (1941)

Legendárna detektívna adaptácia Dashiella Hammetta je „oficiálne“ prvým filmom noir, ktorý jednak odštartoval dve dekády trvajúci cyklus (v istých obmenách je tu s nami tento štýl dodnes), jednak urobil z božského Bogarta hviezdu najväčšej veľkosti a pre debutujúceho Johna Hustona zároveň  znamenal začiatok bohatej kariéry. Cynické súkromné očko Sam Spade prijíma zákazku od pôvabnej klientky, čím vchádza do labyrintu postáv a záujmov, v centre ktorého je vzácna soška čierneho sokola. Najprv po ňom trojica (Gutman-Cairo-Brigid) netrpezlivo poškuľuje, potom sa s ním mazná. Iróniou je, že žhavý artefakt je napokon len bezcenný podvrh a Bogie v závere bezútešne konštatuje, že je to: „Niečo, z čoho sa rodia sny.“ („The stuff that dreams are made of.“)

Modelov pre film vzniklo viacero. Kovovú rekvizitu navrhol sochár Fred Sexton, bola 29 centimetrov vysoká a konkrétne tá, ktorá sa objavila v snímke, vydražili v 2013 za viac než 4 mil. $. Naposledy sme sošku vtáka mohli vidieť v Tarantinovom Vtedy v Hollywoode (2019).

Téma: sme na stope MacGuffinom!

Bicykel (Zlodeji bicyklov, 1948)

Nezamestnaný robotník získava svoj bicykel späť zo záložne, aby mohol vykonávať ťažko získanú prácu lepiča plagátov. Následne však oňho znova prichádza. Počas lepenia Gildy (1946) s Ritou Hayworth mu ho ukradnú. Zúfalý živiteľ rodiny je nepriaznivými okolnosťami odkázaný na jedno – stať sa sám zlodejom. K svojej novej práci totiž nevyhnutne potrebuje bicykel. Na jeho potulkách ho sprevádza 8-ročný syn Bruno. Kým v hollywoodskej tvorbe sme toho času svedkami zábavných, „únikových“ žánrov (kde neraz hrdinské postavy prahnú po niečom mimoriadne cennom), v neorealistických dielach – naopak – prežívame  s obyčajnými hrdinami situácie, keď aj taký bicykel môže mať pre nich cenu zlata. Bezútešná klasika talianskeho neorealizmu.

Téma: sme na stope MacGuffinom!

Záhadná skrinka (Kiss Me Deadly, 1955)

Nezávislý B-noir Roberta Aldricha je adaptáciou brakovej (pulpovej) predlohy hard-boiled autora Mickeyho Spillanea. Sadistický súkromný detektív Mike Hammer (Ralph Meeker) zoberie stopárku a krátko na to sa prebudí v nemocnici. Jeho pátranie začína... Zaujímavosťou je, že kým obsah záhadnej skrinky tvorili v knihe drogy, vo filme ich nahradil ožarujúci rádioaktívny materiál ("great whatsit"), čo bolo vzhľadom na paranoju typickú pre 50te roky geniálny scenáristický ťah!

Jeden z najvplyvnejších MacGuffinov inšpiroval celý rad iných filmov: Dobyvateľov stratenej archy, Repo Mana a ďalšie.

Téma: sme na stope MacGuffinom!

Svätý grál (Monty Python a Svätý Grál, 1975; Indiana Jones a posledná krížová výprava, 1989; Kráľ rybár, 1991; Da Vinciho kód, 2006)

Čo všetko predstavuje populárny Svätý grál vo filmových spracovaniach? Je to jednak legendárna čaša, z ktorej údajne pil Ježiš Kristus pri Poslednej večeri a zaručuje nesmrteľnosť (Indiana Jones). Podľa legendy o Artušovi zasa Svätý grál dorazil do Glastonbury, kde sa založila prvá britská kresťanská obec a vysvetľuje tak prítomnosť kalichu na Artušovom okrúhlom stole (parodický Monty Python, moderný Kráľ rybár). A jedna z verzií aj hovorí, že grál je Mária Magdaléna, podľa istých teórií Ježišova manželka, a biblický pohár je symbolom ženského lona (Da Vinciho kód).

Téma: sme na stope MacGuffinom!

Kufrík (Pulp Fiction, 1994)

Tento MacGuffin prevzal Quentin Tarantino zo spomínaného kultového filmu noirKiss Me Deadly (1955). Kým obsah tajuplnej skrinky je známy, čo bolo v Tarantinovom kufríku s kombináciou 666, nevieme dodnes. Duša gangstra Marcellusa Wallacea? Ukradnuté diamanty z Gaunerov (1992)? Elvisov zlatý oblek z Pravdivej romance (1993) alebo nebodaj soška Oscara? Čo ukrýva, napokon nie je dôležité. V skutočnosti bola vo vnútri len primontovaná žiarovka.  

Téma: sme na stope MacGuffinom!

Koberec (Big Lebowski, 1998)

Ak máte v príbehu kufrík s peniazmi, falošný kufrík či nezvestnú femme fatale a MacGuffinom je napokon niečo absurdné – to môžu byť len bratia Coenovci (či Tarantino). Povaľača Dudea (Jeff Bridges) si lupiči pomýlia s iným, „veľkým Lebowskim“ a pomočia mu jeho koberec. To je zlomový moment, od ktorého je Dude vhnaný do archetypálnej noirovej role – hľadača pravdy. Spolu s bowlingovým parťákom Walterom (John Goodman) následne prechádzajú labyrintom bizarných udalostí a postavičiek.  

Jedna z najlepších amerických komédií vôbec a premyslená noirová satira na chandlerovky priniesla po The Shining (1980) azda najslávnejší filmový koberec. Nebyť poškodeného „cenného koberca, ktorý bol neoddeliteľnou súčasťou izby“, Dude by sa do ničoho nepúšťal. Všetko, čo na začiatku chcel, bol len jeho „tepich“ bez fľakov. Na druhý deň si síce „vybaví“ novú rohožku, ale aj tú mu neskôr odcudzia. Pomočený a neskôr aj ukradnutý koberček je narušením jeho vnútorného pokoja a teda hlavnou motiváciou, aby sa ponoril do prípadu nezvestnej osoby a vydierania.

Téma: sme na stope MacGuffinom!

Vojak Ryan (Zachráňte vojaka Ryana, 1998)

Moderná klasika Stevena Spielberga. Po vylodení v Normandii musí kapitán John Miller (správňak Tom Hanks) so svojou jednotkou splniť novú nečakanú úlohu – nájsť na vojnovom území vojaka Ryana (Matt Damon), ktorého matka už na fronte prišla o troch synov. Ako členovia oddielu postupne prechádzajú vojnou zmietanou krajinou, bojujú s dilemou, či stojí jeden život za riskovanie ôsmich. Jeden z najsilnejších vojnových filmov je zároveň jednou z najlepších ukážok, keď je stredobodom príbehu jedna postava.

Téma: sme na stope MacGuffinom!

Prsteň (trilógia Pán prsteňov, 2001-2003; trilógia Hobit 2012-2014)

Všetko sa začalo ukutím veľkých prsteňov: tri dostali elfovia, sedem trpaslíci a deväť pripadlo ľuďom. Žiaden z nich sa však nevyrovnal tomu, ktorý bol ukutý v plameňoch Hory osudu v Mordore. Veľprsteň temného pána Saurona bol stelesnením zla a zdrojom neobmedzenej moci. Slobodné krajiny Stredozeme sa postupne poddávali jeho moci. Jeden prsteň vládne všetkým ostatným...

Takto začína prológ Spoločenstva prsteňa, začiatok jednej z najepickejších trilógií vôbec. O vyše 3000 rokov neskôr prijíma hobit Frodo mimoriadnu úlohu – doniesť magický prsteň, ktorý dostal ako dar od Bilba, späť do Mordoru a zničiť ho tam, kde bol zrodený. Ak sa totiž dostane späť do rúk svojho pôvodného pána, so Stredozemou je koniec. Prsteň moci je luxusný MacGuffin – hoc len podvedome po ňom túži snáď každý (a zároveň funguje aj ako tzv. artefakt skazy).

 

Zopár ďalších príkladov:

Slečna Froy (Zmiznutie starej dámy, 1938)

Papiere k tranzitu (Casablanca, 1942)

Mikrofilm v torte (Ministerstvo strachu, 1944)

Uranium (Pochybná žena, 1946),

Zlato (Poklad na Sierra Madre, 1948)

Mŕtve telo (Povraz, 1948)

Biblia (Red Light, 1949)

Korunný svedok (The Narrow Margin, 1952)

Harry (Problémy s Harrym, 1955)

Mikrofilm (Na sever severozápadnou linkou, 1959)

40.000 $ (Psycho, 1960)

Poštové známky (Šaráda, 1963)

Diamant Ružový panter (Ružový panter, 1963)

Zakopané peniaze (To je ale bláznivý svet, 1963)

Heroínom naplnená bábika (Čakaj, kým sa zotmie, 1967)

Plány Hviezdy smrti (Star Wars: Nová nádej, 1977; Rogue One: A Star Wars Story, 2016)

Archa zmluvy (Dobyvatelia stratenej archy, 1981)

Drahokam (Honba za diamantom, 1984)

Pirátsky poklad (Goonies, 1985)

Ukradnuté diamanty (Gauneri, 1992)

Magická lampa (Aladin, 1992)

Ukradnutý kokaín (Pravdivá romanca, 1993)

Proces (Labyrint lží, 1996)

Piaty element (1997)

Srdce oceánu (Titanic, 1997)

Kniha mŕtvych (Múmia, 1999)

Sammy Jankis (Memento, 2000)

Diamant (Podfu©k, 2000)

Zbraň (Mexičan, 2001)

Horkraxy (Harry Potter: Tajomná komnata, 2002; Polovičný princ, 2009 a Dary smrti 1-2, 2010-2011)

Zajačia labka (Mission: Impossible III, 2006)

Taška s 2 miliónmi $ (Táto krajina nie je pre starých, 2007)

Doug (Vo štvorici po opici, 2009)

Kamene večnosti (väčšina marveloviek od 2011)

Sharon Tate (Vtedy v Hollywoode, 2019)

 


autor Michal Šmajda 25.11.2021
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 16783
02 |
návšt. 7785
03 |
návšt. 5694
04 |
návšt. 5212
05 |
návšt. 4363
06 |
návšt. 3408
07 |
návšt. 3719
08 |
návšt. 3520
09 |
návšt. 1868
10 |
návšt. 1680
REBRÍČEK US
01 |
$26,0 mil.
02 |
$7,6 mil.
03 |
$6,8 mil.
04 |
$5,3 mil.
05 |
$5,0 mil.
06 |
$3,5 mil.
07 |
$3,2 mil.
08 |
$2,2 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$2,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.