SLADKÁ ALABAMA |
SLADKÁ ALABAMA |
O FILME:
Romantická komédia s novou vychádzajúcou hviezdou Hollywoodu, Reese Witherspoon. Úspešná newyorská módna návrhárka Melanie Carmichael (Reese Witherspoon) - Melanie si začne s najžiadanejším slobodným mužom v meste (Patrick Dempsey), no jej minulosť ukrýva ešte veľa tajomstiev, vrátane manžela menom Jake (Josh Lucas), ktorého si zobrala už na strednej škole v rodnej Alabame, a ktorý so zaťatosťou vidiečana odmieta súhlasiť s rozvodom. Pevne rozhodnutá urobiť s tým raz a navždy koniec, Melanie odcestuje do rodného kraja na juhu USA, kde sa v priebehu niekoľkých dní konfrontuje so svojou minulosťou... a viacero vecí dopadne úplne inak, ako pôvodne predpokladala hlavná hrdinka a tiež publikum. Melanie v tejto komédii omylov a zámien zistí, že zaľúbiť sa druhý raz môže byť ešte krajšie, ako prvý raz, a zároveň si overí živú platnosť starého príslovia "Dievča môže odísť z vidieka, no vidiek navždy ostane v nej".
O PRODUKCII:
"Či sa vám to páči, alebo nie, na svete je len jedna bytosť, ktorá je vám súdená," hovorí Andy Tennant, režisér filmu. "Môžete sa usilovať zobrať osud do vlastných rúk, ale láska je vec, ktorú len ťažko ovplyvníte vlastnou vôľou či racionálnym rozhodnutím. Náš film je romantickým rozprávaním o hľadaní niekoho, s kým strávime celý život, a o zmätkoch, ktoré z toho niekedy vyplynú. Je to ale aj film o hrdinkinom hľadaní seba samej, o uvedomovaní si seba samej a o zmierení sa so sebou samou, čo je, myslím, vec, s ktorou sa vo väčšej či menšej miere potýka každý z nás."
"Myslím, že každý z nás aspoň raz zažil situáciu, keď túžil byť akceptovaný a prijatý svojím novým prostredím alebo kolektívom, no nedarilo sa mu to z jednoduchého dôvodu, že totiž predstieral niečo, čím nebol, a nedokázal byť sám sebou," nadväzuje Reese Witherspoon. "A potom, náhle, keď sa človek prejaví vo svojej pravej a prirodzenej podstate, veci začnú fungovať a všetko je zrazu v poriadku. O tomto je Sweet Home Alabama, akurát sme sa to usilovali povedať humorne a so zmyslom pre romantiku."
"Alabama bola mojím domovom veľkú časť života, až kým som neodišla na vysokú školu," hovorí producentka Stokely Chaffin, "takže dobre chápem, že niekomu môže pripadať malomestské prostredie ubíjajúce. A tiež rozumiem, čo to je, prísť po dlhom čase do rodného kraja a cítiť sa byť niečím lepším ako ostatní. Ale - našťastie - poznám aj stav, keď človek opäť nájde sám seba, keď je schopný pozrieť sa na svoje rodisko a ľudí zo svojej mladosti, ktorí odtiaľ nikdy nevytiahli päty, novými očami. Keď si uvedomí, že aj napriek tomu, že sám už býva a pracuje niekde inde, toto tu je tiež súčasťou jeho osobnosti a má pevné miesto v jeho srdci."
K tomu dodáva producent Neal Moritz: "V dnešných časoch je najväčším úskalím žánru romantickej komédie, že diváci už videli naozaj všetky možné príbehy a dejové zápletky, a tak ich len ťažko môžete niečím prekvapiť. Väčšinou vopred vedia, ako to dopadne. Aby sme sa vyhli typickým klišé, vložili sme do deja niekoľko prekvapivých dejových zvratov, s ktorými nikto vopred nemôže rátať. Rozhodne nikto nebude môcť povedať, že vopred vie, ako to dopadne!"
Moritz si režiséra Tennanta vysoko váži.
"Andy je totálnym profesionálom," hovorí. "Od chvíle, ako podpísal zmluvu na tento film, sústredil sa na svoju víziu a dotiahol ju od prvotného nápadu až po tento film. Pre producenta je ideálne, ak môže niekomu prihrať loptu a potom už len sledovať, ako s ňou obratne kľučkuje až do brány, čo je presne to, čo urobil Andy."
Predstaviteľka hlavnej úlohy, Reese Whiterspoon, má tiež zvláštny dôvod, prečo zobrala účinkovanie v Sweet Home Alabama. "Tento film mi pripomína moje vlastné zážitky. Vyrástla som v provincii, potom som sa odsťahovala do metropoly, a po čase som sa vrátila domov, s odlišnými skúsenosťami a perspektívami. Je zaujímavé sledovať, ako rôzni ľudia rôzne reagujú v súvislosti so svojím rodiskom, do ktorého sa vrátia po dlhom čase. Atmosféra New Yorku je úplne iná, ako atmosféra Alabamy. Melanie si nesie časť tejto veľkomestskej atmosféry so sebou, keď sa vracia "domov" a to je zdrojom nejednej komickej situácie, keď sa usiluje nejako hľadať rovnováhu medzi týmito dvoma svetmi. Tento moment ma v scenári veľmi zaujal, takže som hneď súhlasila, že tú úlohu beriem."
Aj Josh Lucas, predstaviteľ Melaniinho vidieckeho manžela, má svoje korene na vidieku USA: "Pochádzam z malého mestečka v štáte Arkansas a na Juhu som strávil prvých trinásť rokov svojho života. Dnes žijem v New Yorku, takže keď som čítal scenár, hneď ma to oslovilo, pretože americký vidiek mám dodnes rád. A navyše hneď sa mi zapáčila postava, ktorú som mal hrať. Keď sa vo filme Melanie rozíde s Jakeom, vyvolá to v ňom silnú vlnu pochybností o sebe samom. Myslím, že veľmi dlhé obdobie strávil tým, že sa z toho vyhrabával. Musel si ozrejmiť nielen ako žiť ďalej, ale aj ako opäť nadobudnúť sebaistotu a vedomie vlastnej sily."
Aj Patrick Dempsey, predstaviteľ Melaniinho newyorského priateľa Andrewa, má dobré spomienky na nakrúcanie. "Bolo to fajn, pracovať s Andym (Tennantom). Vytvára na pľace skvelú atmosféru, ako keby o nič nešlo, ako keby sa nič nestalo, keď aj urobíte chybu. Ale nejako nerobíte chyby. Podľa mňa ten film je o hľadaní a nachádzaní partnera na celý život, niekoho, s kým vás spája aj duchovné puto. A Melanie má na výber, pretože sú tu dvaja adepti, a obidvaja sú dosť dobrí. Je to aj príbeh lásky, aj komédia. A to humorné napätie vzniká z kontrastu medzi mestom a vidiekom, Severom a Juhom, a z toho, ako ľudia z jedného regiónu vnímajú tých druhých."
Niektoré z najhumornejších scén filmu vychádzajú z interakcie medzi Melanie a Andrewovou starostlivou matkou. Hrá ju populárna Candice Bergen. Na nakrúcanie spomína: "Pochopiteľne, mojej postave veľmi záleží na tom, koho si jej syn vyberie za partnerku. Je v tom nielen materinská starostlivosť, ale aj istá kalkulácia: Kate je totiž starostkou New Yorku. Takže má na mysli nielen Andrewovo osobné dobro, ale aj politické ohľady. A z tohto hľadiska Melanie jednoducho jej nárokom nevyhovuje. Takže aj keď to Kate myslí dobre, navonok pôsobí ako hysterická rafika. "
Candice Bergen oceňuje situačný humor, ktorý je súčasťou filmu. "Ten kontrast a konflikt nie je len vo vzťahu mesto-vidiek či Sever-Juh, ale aj medzi svetom veľkomestských módnych extrémistov a snobov - modeliek, módnych návrhárov a ich nekritických zbožňovateľov - na jednej strane, a medzi usadlými, obyčajnými ľuďmi, vykonávajúcimi obyčajné profesie a žijúcimi obyčajný život na druhej strane."
Je pochopiteľné, že v takto postavenom filme zohrávajú veľmi dôležitú úlohu výber vhodných exteriérov. Na nakrúcanie v New Yorku spomína režisér filmu: "Bolo pre nás veľmi dôležité ukázať New York a Manhattan v celej svojej kráse a veľkoleposti. Preto sme nakrúcali na známych adresách, ako je Fifth Avenue, The Village, vo Washingtonovom Square Parku, na Sutton Place a skončili sme na námestí pred Lincolnovým strediskom. No jedno z tých miest má pre filmárov špeciálny význam, a to svetoznáme klenotníctvo Tiffany & Co. Tu sa napríklad nakrúcali scény z filmov Raňajky u Tiffanyho a Keď Harry stretol Sally, a my sme tu nakrúcali scénu, keď Andrew požiada Melanie o ruku. "
"Mimochodom," dodáva Tennant, "to klenotníctvo hrá aj v mojom živote istú malú úlohu. Moja žena bola kedysi požiadaná o ruku práve u Tiffanyho. Našťastie pre mňa, povedala vtedy nie."
O HERCOCH:
REESE WITHERSPOON (Melanie) - rodáčka z Nashville, štát Tennessee (1976). Začala ako detská modelka a od siedmich rokov vystupovala v reklamných spotoch. Roku 1991 debutovala v televíznom filme Wildflower. V roku 1993 hrala po boku Dannyho DeVito vo filme Jack the Bear podľa knižného bestselleru Dana McCalla. V tom čase Witherspoonová načas prerušila svoju hereckú kariéru, aby sa prihlásila na štúdium anglickej literatúry na Stanfordovej univerzite. Aj počas štúdia sa sporadicky vracala k filmovaniu, napríklad v roku 1996, keď zaujala hlavnou úlohou vo filme Freeway, drastickou zmodernizovanou verziou rozprávky o Červenej čiapočke, s Kieferom Sutherlandom v úlohe vraždiaceho šialenca. Na svoju kariéru nadviazala v roku 1998 úlohou vo filmoch Twilight, po boku Gene Hackmana, Susan Sarandon a Paula Newmana, a Pleasantville, kde si zahrala s Tobeym Maguireom. Medzi jej ďalšie pozoruhodné filmové úspechy patria filmy Cruel Intentions (modernizovaná verzia Nebezpečných známostí), Americké psycho (American Psycho), Legally Blonde, AI alebo The Score. Reese Witherspoon je vydatá za hereckého kolegu Ryana Phillippe a v poslednom čase sa začala venovať aj filmovej produkcii.
JOSH LUCAS (Jake) - začínajúci mladý herec, ktorý naposledy zažiaril vo filmovej dráme Rona Howarda Čistá duša (A Beautiful Mind), kde hral po boku Russella Crowe, Jennifer Connelly a Eda Harrisa. Predtým ho bolo možné vidieť vo filme Americké psycho (American Psycho) s Christianom Bale a jeho budúcou partnerkou zo Sweet Home Alabama, Reese Witherspoon. Do jeho filmografie patria aj filmy ako Restless či Alive. Lucas je aj divadelným hercom a medzi jeho pozoruhodné javiskové kreácie patria úlohy v drámach Corpus Christi (Manhattan Theatre Club) a The Picture of Dorian Grey (Los Angeles Theatre Center).
PATRICK DEMPSEY (Andrew) - narodil sa a vyrástol v Lewiston, štát Maine. Na strednej škole bol Dempsey šampiónom v zjazdovom lyžovaní a zdalo sa, že jeho kariéra bude zamierená tým smerom. Súbežne sa však amatérsky venoval žonglérstvu, kúzelníctvu a bábkovému divadlu. V roku 1981 dokonca vyhral medzinárodnú súťaž iluzionistov. To ho priviedlo k divadelnej kariére, počas ktorej pôsobil vo viacerých súboroch v rámci USA. Jeho filmovým debutom bola malá úloha vo filme Heaven Help Us (1985). Vďaka tomu ho obsadili do úlohy v televíznom seriáli Fast Times at Ridgemont High, za ktorú bol nominovaný na cenu Emmy. Aj keď Dempsey je v prvom rade komikom, vo filme Mobsters (1991) ukázal nevšedný dramatický talent. Dempsey sa z času na čas s obľubou vracia k divadlu a naposledy ho americké publikum mohlo vidieť v inscenácii Wildovej hry Je dôležité mať filipa (Pasadena Playhouse).
CANDICE BERGEN (Kate) - sa stala celebritou ešte pre svojím narodením, pretože jej otec Edgar Bergen bol populárnym rozhlasovým humoristom a bruchomluvcom, ktorý ešte pred jej narodením "použil jej hlas" na vtipné glosovanie rôznych udalostí z pohľadu dieťaťa, ktoré sa ešte len pripravuje k príchodu na tento svet. V detstve bola Candice pravidelným hosťom v programe svojho otca, no neskôr sa postavila do úlohy rebelky a vybudovala si vlastnú kariéru. V roku 1965 debutovala vo filme The Group, kde stvárnila lesbičku. Táto úloha ju priviedla k filmu so Stevom McQueenom The Sand Pebbles (1966). Kritici ju nijako nešetrili, vytýkali jej že je protekčným dietkom bez talentu, a je fakt, že v 60. rokoch Bergenová lepšie vyzerala ako hrala. To ju priviedlo k pevnému rozhodnutiu pracovať na sebe, takže v priebehu niekoľkých rokov štúdia sa stala vynikajúcou herečkou a objavila sa vo filmoch Carnal Knowledge (1971) čo Lev v zime (The Wind and the Lion, 1975). Dnes je Candice Bergen rešpektovanou predstaviteľkou charakterových úloh a vo voľnom čase sa venuje písaniu kníh a fotografovaniu.
O TVORCOCH:
ANDY TENNANT (réžia) - je rodákom z Chicaga a k filmovej réžii sa dostal cez hranie a televíznu réžiu. Bol študentom Johna Housemana na University of Southern California a debutoval vo filme Pomáda (Grease, 1978), kde využil svoje tanečnícke schopnosti a tréning. Okrem hrania sa Tennant zaoberal aj písaním scenárov televíznych filmov a seriálov. V roku 1995 Tennant debutoval detským filmom It Takes Two. Potom si vyskúšal žáner romantickej komédie filmom Fools Rush In (1997), so Salmou Hayek a Matthewom Perrym. V roku 1999 nakrútil úspešný film Anna a kráľ s Jodie Foster a Chow Yun-Fatom.
DOUGLAS J. EBOCH (námet) - napísal pôvodný scenár k filmu Sweet Home Alabama ako svoju diplomovú prácu na scenaristike na University of Southern California. Detstvo prežil na cestách so svojimi rodičmi, napríklad v saudsko-arabskom Dahráne alebo v Juneau, štát Aljaška, kde navštevoval strednú školu. Vo svojom scenári sa Eboch inšpiroval svojimi skúsenosťami z prechodu z Juneau, kde polovica ulíc bola nevyasfaltovaná a voľne sa po nich prechádzali medvede, do veľkomestského centra Los Angeles.
C. JAY COX (scenár) - vyrástol na ranči vo východnej Nevade, na dohľad od atómovej pokusnej strelnice. Aj napriek tomu, že v celom okrese sa nachádzalo len jedno kino, zakrátko prepadol čaru pohyblivých obrázkov a jeho očarenie ho už neopustilo. V tretej triede nakrútil svoj prvý film, trojminútový horor Upíria jaskyňa (Vampire Cave). Neskôr bol predvolaný do riaditeľne za použitie slova "film noir" v triede. Jeho učiteľka sa priznala, že vedela, že je to po francúzsky, no myslela si, že pôjde o niečo neslušného. Ako dospelý sa Cox pretĺkal životom ako herec, zabávač a fotograf a kombinoval to so vzrušujúcim životom úradníka a zamestnanca vo verejnom stravovaní. Po večeroch sa zaoberal nakrúcaním krátkych filmov pre seba aj na zákazku. Keď opciu na jeho prvý scenár The Thing in Bob's Garage (Vec v Bobovej garáži) kúpil Norman Lear, stal sa postupne úspešným scenáristom, ktorý pracoval pre Bette Midler, Antonia Banderasa, Walt Disney Studios a Columbia Pictures. Najnovšie pripravuje svoj režisérsky debut Latter Days podľa vlastného scenára. C. Jay Cox žije v Los Angeles.