ANALYZUJ ZNOVA |
ANALYZUJ ZNOVA |
Obletovanému bossovi Paulovi Vittimu (Robert DeNiro) končí pobyt v Sing Sing, a agenti FBI, ktorí ho sledujú, sú bezradní. Každý deň pozorujú, ako sa najznámejšia newyorská banda prechádza pred jeho celou.
Divák si môže klásť otázku: "Skutočne sa Vitti nervovo zrútil, vzhľadom na nedávne výstrahy o jeho život od súperiacej rodiny alebo je jeho zvláštne správanie len zastieracím manévrom, aby sa dostal skôr z väzenia?" FBI a ani bývalý psychoterapeut Ben Sobel (Billy Crystal), ktorý bol zavolaný na konzultáciu nevedia, na čom sú.
Keď Sobel vyšetroval naposledy Vittiho, snažil sa zistiť príčinu jeho vyčerpávajúcich depresívnych útokov, ale sotva sa dostal na začiatok. Bude si to vyžadovať veľa času, kým zistia démonov neustále sa schovávajúcich v jeho hlave a pomôcť mu dostať sa z toho - chce to čas, ktorého dĺžku sa Sobel neodváži odhadnúť. Aspoň nie teraz.
Pravda je, že Sobel má problémy sám so sebou. Práve mu zomrel otec a dostal sa do krízy vlastnej identity v osobnom ale aj v profesionálnom živote. Ďalej, jeho žena Laura (Lisa Kudrow) bude zúriť, ak opäť dostane nepredvídateľného Vittiho späť do ich života.
No keď je podmienečne prepustený do Sobelovej starostlivosti, stáva sa opäť jeho pacientom a čo viac, hosťom v jeho dome, neochotný psychiater zisťuje, že nemá na výber. V snahe navrátiť mier do svojho života, musí pomôcť utrápenému gangstrovi usmerniť jeho psychiku, nájsť plnohodnotné zamestnanie a ísť ďalej.
Dobrou správou je, že Vitti súhlasí s liečbou. A Sobel by mu veľmi rád veril. Ale ako si môže byť istý v prípade bossa Vittiho, to nevie, ani si netrúfa odhadnúť.
O PRODUKCII
Kritici a diváci na celom svete ocenili komédiu z r.1999 Analyze This za medzinárodne úspešný film.
"Môžme povedať, že sme boli šokovaní," hovorí producentka Paula Weinsteinová. "Neverili sme, že film bude tak dobrý. Každého, kto ho videl, chytili postavy za srdce. Myslím, že všetci, vrátane Harolda, Billyho a Boba cítili, že niečo čarovné sa stalo ako pri výrobe, tak pri celkovom vysielaní."
No aj tak, nikto z producentov nebol rozhodnutý pre pokračovanie tohto filmu. "Nechceli sme robiť ďalší film len preto, aby bola druhá časť," vysvetľuje Weinsteinová.
Ale nečakaný výsledok prvého filmu, podporili Weinsteinovú a Rosenthala, aby pripravili ďalšiu časť zvláštneho vzťahu medhi Paulom Vittim a Benom Sobelom. Každému sa páčili tieto dve postavy, vrátane hercov, ktorí ich stvárnili.
"Ľudia ma zastavovali na ulici a citovali mi texty z filmu," hovorí Billy, spomínajúc na dialóg z filmu. "Si ...Si dobrý. Máš dar," hovoria napodobňujúc Boba. "Vážne mi to polichotilo."
"Myslím, že divákom sa páči vidieť DeNira, ako hrá svoju strašnú filmovú postavu a bavia sa na ňom," hovorí Rosenthal. "A páči sa im pozerať, ako druhí ľudia, zvlášť postava Billa, reagujú na neho." Alebo použijeme slová Crystala: "Ľuďom sa zabávajú na spôsobe, ako ma DeNiro zneužíva a obťažuje."
Producenti diskutovali medzi sebou a Štúdiom myšlienku urobiť ďalšiu časť, a možnosťou osloviť rovnakých hercov ako aj režiséra Harolda Ramisa. Všetci sa tešili, že sa opäť vrátia k materiálom, a najmä na to, že sa opätovne stretne celý kreatívny tím.
"Chceli sme sa vrátiť, pretože sme mali dobrý príbeh," hovorí Crystal. "Bol tu neukončený vzťah medzi Benom Sobelom a Paulom Vittim z prvého filmu."
Pre Ramisa bolo veľmi dôležité porozprávať príbeh poriadne."Myslím, že nie je nič horšie, ako robiť pokračovanie len vysvetlením licencie," hovorí. "Takže som počkal, kým budeme mať námet a príbeh, ktorý bude tak hodnotný ako bol prvý diel."
Návod na pokračovanie Ramis našiel, keď čítal článok v New York times, ktorý sa týkal spôsobu psychoterapie v hitovom seriály na HBO Sopranovci. Psychiatri, ktorí sa vyjadrovali v Times, sa zaujímali o to, v čo terapeutka v televíznej šou dúfa, že skutočne dosiahne, pre mafiánskeho dona Tonyho Soprana. Dúfala, že ho zmení na úplne iného človeka? A ak sa jej podarí táto premena, ak už viac nebude Tony Soprano, potom kto vlastne bude; môže sa zmeniť správanie osobnosti ak nechá svoju osobnosť a históriu neporušenú?
"Vznikne otázka o ľudskej prirodzenosti a morálke," hovorí Ramis o provokatívnom článku. "Netýka sa to len Sopránovcov alebo nášho filmu, ale celej spoločnosti. Môže byť antisociálna osobnosť oslobodená? Môže sa zmeniť myslenie kriminálnika? Ale hlavne, môžu sa ľudia meniť? Je to základná otázka, ktorú si kladie každý psychoterapeut.
"Harold naliehal, a my všetci sme súhlasili, že musíme nájsť niečo, čo by bolo určitým spôsobom psychologicky vhodné a dôverné pre Vittiho v druhom filme, takisto ako sme museli nájsť situáciu, ktorá by vyprovokovala podobnú krízu pre Bena Sobela," hovorí Weinsteinová, "a dáva im možnosť spolupracovať s problémami, ktoré sme videli v prvom filme."
"Nechcel som opakovať Vittiho úzkostné stavy ako jeho hlavný problém, takže som sa presunul do ďalšieho stupňa, ktorý bude pre neho celkový psychycký kolaps," vysvetľuje Ramis."Predstavil som si, čo je logicky možné? Paul sa naozaj môže zblázniť a to môže byť zámienka, ako ho dostať von z väzenia do Benovej starostlivosti a usadiť ho ako hosťa do Benovho domu - čo naozaj neuľahčí Benove problémy. Medzitým Benova žena hovorí, ´Čože, to je nový zákon, že musíš priniesť domov gangstra?´"
S filmom Analyze That, Ramis uvádza "univerzálnu tému, kde každá postava, či už v dráme alebo v komédii, bojuje s problémom. Jeho prístupom môže byť psychologická, filozofická alebo obyčajná otázka, ale on bojuje so základnými problémami v živote.
"Terapeut, Ben Sobel, sa ocitol v prvom filme ako ryba bez vody vo svete organizovaného zločinu a tak som si povedal, že by bolo zaujímavé vidieť v novom filme Paula Vittiho ako žraloka bez vody, v usporiadanej spoločnosti, pokúšajúc sa získať poctivé zamestnanie", vysvetľuje Ramis. "Táto pozícia umožňovala bohaté variácie, rôzne možnosti. Jednou z nich bolo vložiť do uvedenej roly kriminálne správanie, ktoré sa prejaví v každom stretnutí, v každej životnej situácii."
Ramis, spolu s ďalšími spolutvorcami Petrom Steinfeldom a PetromTolanom, začali rozvíjať príbeh okolo vyššie uvedenej témy. "Povedzme si, že ste "kariérny" mafiózo, " hovorí Crystal. "Čo urobíte, keď neviete robiť nič iné?"
"Presne od začiatku sme chceli uskutočniť myšlienku transferu Vittiho do Benovho domu na okraji New Jersey, typického pre stredné vrstvy," hovorí Rosenthal. Lisa Kudrow, ktorá hrá Benovu podráždenú manželku -Lauru,dodáva: "Všetko, čo robí Vitti, ako sa správa v našom dome, je neprimerané a nevhodné. Je to hrozný hosť do domácnosti."
Celé hodiny, ktoré trávi Vitti u Bena a Laury sú ako hodiny pre nevydareného teenagra: žiadni priatelia v tvojej izbe, nefajči cigary a neprechádzaj sa polonahý po dome. A samozrejme zákaz vychádzania vo večerných hodinách. Keďže niet dosť síl potlačiť Vittiho prirodzenú chuť a nadšenie do života, je vystavený aj ďalším zastrašovaniam, aby sa snažil nájsť si prácu ako poriadny človek On, ktorý nikdy nemusel urobiť nič viac, ako zjesť pripravený sendvič, okolo ktorého sa vždy točili, a ochotne mu pomáhali, ak by si náhodou uhryzol do prsta. Čo má teraz robiť?
Weinstein ďalej objasňuje, "Paul Vitti je teraz taký, ako väčšina z nás, pokúšajúci sa žiť, chodiť do práce, byť zamestnancom miesto šéfom, platiť dane a podobne. Aby tento moment bol skutočným, umiestnili sme ho do situácie, kedy musel byť milý a zdvorilý k zákazníkom, a musel robiť opak toho, čo predtým, teda nie okrádať ich, ale predávať a slúžiť im. Pokora a pokušenie - to sú skúsenosti, ktoré získava z trhu práce.
Keď pracuje ako pozývač do reštaurácie, roznášač košíkov s chlebmi a príloh, má pózovať na fotografiách pre turistov, ktorí chcú mať fotografiu s bývalým gangstrom. Nie je to však dobrý nápad, lebo jeho trpezlivosť vyprší skôr, ako sa servíruje dezert.
Ako predavač áut, Vitti priam ochorie pri diskusii s párom, ktorý rozoberá cenu a kvalitu kobercovej krytiny auta, spoľahlivosť air bagov na predných sedadlách apod. Pre Vittiho je bezpečnosť to, ak máte nepriestrelné sklá na aute, čo viac by ste mali chcieť?
Taktiež je neľahké pracovať u Sobelových príbuzných v klenotníctve, vysporiadať sa s expertízami o diamantoch, bezpečnostným systémom a pod.
Našťastie, Sobel nakoniec dostane šťastný nápad umiestniť ho na mieste,kde môže pôsobiť ako výnimočne kvalifikovaný. Vitti sa stáva technickým poradcom pre televízny program nazvaný Little Caesar, ktorý sa spracúva podľa románu o fiktívnej mafiánskej rodine. S hollywoodskym klišé a prepísanými dialógmi je Little Caesar fraškovitou paralelou na udalosti z Vittiho vlastného života.
Samozrejme niečo pokračuje, niečo sa deje,ale nikto nevie rozlíšiť čo v skutočnosti. Nevie to s určitosťou povedať Sobel, ani FBI pozorovací tím, od momentu čo sa Vittiho príbeh začal odvíjať opustením väznice Sing Sing. V každej chvili si môžeme určiť ako sa situácia bude vyvíjať a zrazu sa nám otočí prudko doľava, alebo doprava.
Časom sa fikcia a skutočnosť prelínajú na uliciach New Yorku, s predstieranými policajtmi a predstieranými gangstrami, bok po boku so skutočnými policajtmi a skutočnými gangstrami - jediná osoba, ktorá to skutočne vie, je Paul Vitti.
Dr. Stephen A. Sands, psychiater a pracovník lekárskej fakulty Kolumbijskej university pracoval ako technický poradca a psychologický konsultant filmu. "Dr. Steve," ako ho Crystal nazýva, "bol ten, kto kládol správne otázky v každej situácii, pretože sme v mnohomimprovizovali ."
Dr. Sands konzultoval každú scénu, kde sa nachádzala psychiatrická tématika, vrátane Vittiho terapeutických sedení v rezidencii u Bena Sobela na Montclair, alebo úvodných scén na Riker's Islande (ktorým sa nahrádzali skutočné priestory väznice Sing Sing), a počas sekvencií, kde obaja Vitti aj Sobel zažívajú značnú úzkosť.
"Pracoval som s Billym Crystalom, pomáhal som mu pri nastavení sa na sprívanie terapeuta počas psychoterapeutických stretnutí," hovorí doktor. "Pomáhal som mu pri rozličných veciac, ako boli obsah a načasovanie špecifických terapeutických interpretácií, rôzne druhy manierizmu, ako sa adaptovať na podmienky práce s psychiatrickými pacientmi. Súčasne som pomohol Robertovi De Nirovi pri nastavení sa do postavy psychiatricky chorého pacienta, skúšaného panickými stavmi depresie, neuropsychologického a projekčného testovania."
Pred nakrúcaním, Dr. Sands zorganizoval pre De Nira návštevu psychiatrického oddelenia v Bellevue nemocnici a umožnil mu stretnúť sa s pacientmi a psyschiatrami, aby prediskutovali symptómy spojené s jeho rolou. Herec sa zúčastnil skupinovej terapie spolu so skutočnými pacientmi a lekármi.
Neskôr pri nakrúcaní na Riker's Islande, bol Dr. Sands ohromený pravdivosťou De Nirovho hereckého prejavu. "Mohol presvedčiť hociktorého lekára, psychiatra, že je skutočným pacientom."
De Niro spieva!
Prvé scény vo väzení Sing Sing, ktoré sú považované za dôležité pre nastavenie celého príbehu, dali novú hereckú príležitosť pre De Nira - spev a tanec.
Michael Dansicker, hlasový tréner, ktorý pracoval s De Nirom na filme Meet the Parents, mu pomohol pripraviť sa na scény, v ktorých sú použité úryvky z West Side Story. Dansicker je expertom na West Side Story, spolupracoval s Jeromom Robbinsom, pôvodným hudobným režisérom a choreografom, keď sa pokúsil rekonštruovať tanečnú šou Broadway.
"Bob De Niro má barytónový hlas, veľmi dobré časovanie a umiestnenie hlasu," hovorí Dansicker. "Herec musí zvládnuť naraz dve veci: dodržaťvýšku tónu, rozstup a rytmus, a musí zachytiť vokálny štýl roly, ktorú práve hrá. V skutočnosti, De Niro zvládol svoju úlohu rýchlo a veľmi dobre. Našou jedinou obavou bolo, že to bude znieť príliš dobre v kontraste s Paulom Vittim. "
Niet lepšieho miesta ako New York
Odvolávajúc sa na rozhodnutie o využití autentických priestor v New Yorku pre Analyze That, Paula Weinsteinová vysvetľuje, "Boli tu také momenty, že použijeme štúdio, ako sa zvykne využívať v rôznych iných filmoch, zdôvodňujúc najmä finančné aspekty. Ale my sme sa rozhodli, že chceme využiť atmosféru New Yorku. Chceli sme byť proste tu. Je to výnimočné mesto na nakrúcanie. Niet porovnateľného miesta na zemeguli, ako je práve toto.
De Niro potvrdzuje sentiment filmových partnerov, súhlasiac, že nakrúcanie new Yorku bolo správne, pretože je to príbeh z new Yorku a o New Yorku.
Krátka scéna ako Vitti opúšťa väzenie Sing Sing bola nakrútená pred vstupom do do väzenia v Ossiningu, v New Yorku, taktiež všetky ostatné scény, sú nakrútené na Riker's Islande, vo väzenskom komplexe v Queens, v New Yorku.
O HERCOCH
ROBERT De NIRO (Paul Vitti) svoju filmovú kariéru začal vo filme Briana DePalmy The Wedding Party v roku 1969. V roku 1973 vyhral dve ceny New Yorských filmových kritikov za najlepšiu vedľajšiu úlohu vo filmoch Bang the Drum Slowly a Mean Streets. V roku 1974 De Niro dostal cenu Akadémie ze jeho vynikajúce stvárnenie mladého Vita Corleoneho v The Godfather, Part II, a v roku 1980 získal Oscara za úlohu Jake La Motta v Scorseseho filme Raging Bull. Hral v úspešných filmoch ako napr. Taxi Driver, The Deer Hunter, Awakenings, Cape Fear, The Last Tycoon, True Confessions, Falling in Love, Once Upon a Time in America, King of Comedy, New York, New York, GoodFellas, Casino, Midnight Run, Jacknife, Stanley and Iris, Backdraft, Mad Dog and Glory, A Bronx Tale, Marvin's Room, Jackie Brown, Ronin, Analyze This, Men of Honor, Fifteen Minutes, The Score.
BILLY CRYSTAL (Ben Sobel / výkonný producent) zabezpečil si vynikajúcu kariéru v zábavnom priemysle, získal úspech pred kamerou, ako herec vo filme a v televízii a v zákulisí ako scenárista, režisér a producent.
Jeho rodina vlastní legendárnu značku Commodore a nahrávacie štúdio, takže Crystal vyrastal pri muzikantoch. Jeho otec koncertoval v období najväčších jazzových muzikantov, vrátane legendárneho Billy Hollidaya.
K filmom, v ktorých hral patria: Running Scared, This is Spinal Tap, The Princess Bride, Throw Momma from the Train, Memories of Me, When Harry Met Sally, City Slickers I a II, Mr. Saturday Night (aj režíroval), Fathers' Day, Forget Paris (režíroval), Hamlet Kennetha Branagha, Deconstructing Harry Woodyho Allena, Analyze This, My Giant (výroba) a America's Sweethearts. Naposledy prepožičal svoj hlas postave Mike Wazowkseho v Disney filme Monsters, Inc.
LISA KUDROWová (Laura Sobelová) známa ako Pheobe Buffayová, komediálneho seriálu Priatelia. V r.2000 bola ocenená na Americkú nomináciu komédie za úlohu vo filme Analyze This. K jej súčasným filmovým úspechom patria Hanging Up, Lucky Numbers, Romy & Michele's High School Reunion, Clockwatchers a Mother. Hrala v dvoch televíznych seriáloch súčasne: Friends a Mad About You.
JOE VITERELLI (Jelly) hral vo viac ako 40 filmoch, a to: Face to Face, Shallow Hal, Serving Sara, See Spot Run, Analyze This, Mickey Blue Eyes, American Strays, Eraser, Heaven's Prisoners, The Crossing Guard, The Firm, Ruby, State of Grace. Zahral si Nicka Valentiho vo filme Woodyho Allena Bullets Over Broadway a ako Clamato vo filme Mafia!
CATHY MORIARTY-GENTILE (Patty LoPresti) svoj filmový debut urobila vo filme Martina Scorseseho Raging Bull, v ktorom si zahrala s Robertom DeNirom. Za tým nasledovali filmy Kindergarten Cop, Soapdish, Matinee, The Gun In Betty Lou's Handbag, Another Stakeout, Casper, Forget Paris, v réžii Billy Crystal.
O TVORCOCH
Známy pre svoj jedinečný dar v písaní, režírovaní a produkcii, HAROLD RAMIS (režisér / scenárista), dal svoje skúsenosti do mnohých úspešných filmových komédií. Spolupracoval na písaní scenára National Lampoon's Animal House, a pracoval na filmoch režiséra Ivana Reitmana Meatballs, Stripes, Ghostbusters a Ghostbusters II. Svoj režisérsky debut urobil v komédii Caddyshack. K jeho ostatným režisérskym prácam patria napr. Vacation, Club Paradise, Groundhog Day, Multiplicity, Stuart Saves His Family, Analyze This Bedazzled.
PAULA WEINSTEINová (producentka), vyberáme z jej známych filmových produkcií: Bandits, The Perfect Storm, Analyze This, An Everlasting Peace, Liberty Heights, Fearless, Flesh and Bone, Something To Talk About a With Honors. Weinstein pracovala ako výkonná producentka pre spoločnosť HBO Citizen Cohn, Truman, The Cherokee Kid a First Time Felon.
JANE ROSENTHALová (producentka) založila spoločnosť Tribeca Film Center s Robertom De Nirom v r. 1988. Táto spoločnosť vyrobila niekoľko úspešných filmov napr. Thunderheart, Cape Fear, Mistress, Night and the City, The Night We Never Met, Panther, A Bronx Tale, Marvin's Room, v hlavnej úlohe Meryl Streep a Diane Keaton.
Víťaz ceny Akadémie režisér-scenárista- producent BARRY LEVINSON (výkonný producent) si získal vynikajúcu reputáciu vo filmovom priemysle.
V r.1988 ziskal Oscara za film Rain Man. Jeho film Bugsy, v r.1991 bol nominovaný na 10 Oscarov. Ďalej pracoval na filmoch Diner, Tin Men, Avalon, Liberty Heights, The Natural, Young Sherlock Holmes, Toys, Good Morning Vietnam, Jimmy Hollywood, Disclosure, Sleepers, Sphere, Wag the Dog, An Everlasting Peace a Bandits.
ELLEN KURASová, ASC (kamera) K jej filmovým úspechom patria filmy
, Postcards from America, Angela, Unzipped; I Shot Andy Warhol, Niggericans; Subway Stories, If These Walls Could Talk, Part 1, Just the Ticket, Four Little Girls, Mod Squad, Summer of Sam, Bamboozled.
ANDREW MONDSHEIN, ACE (strih) nedávno pracoval na filme
The Shipping News pre režiséra Lasse Hallstroma. Predtým s ním spolupracoval na filmoch Chocolat, What's Eating Gilbert Grape a Once Around. Bol nominovaný na cenu Akadémie, BAFTA za film The Sixth Sense.
K ďalším filmovým prácam patria: Joe Rubena Return To Paradise; Beeban Kidrona To Wong Foo, Thanks for Everything, Julie Newmar; a Susan Seidelmanovej Desperately Seeking Susan.
DAVID HOLMES (hudba) zložil hudbu pre úspešný hit Ocean's 11, režiséra Stevena Soderbergha. Ich predošlá spolupráca patrila filmu Out of Sight. Bol úspešný pri komponovaní hudby k týmto filmom: This Film's Crap, Let's Slash the Seats, Prime Suspect, Let's Get Killed, Bow Down to the Exit Sign, Resurrection Man, Out of Sight, Buffalo Soldiers.
AUDE BRONSON-HOWARD (kostýmy) k mnohým úspešným filmom patria: Meet Joe Black, Donnie Brasco, Looking for Richard, Heaven's Prisoners, The Cowboy Way, Carlito's Way, Romeo Is Bleeding, Scent of A Woman, Final Analysis, Mississippi Burning a Angel Heart.