BLADE II |
BLADE II |
Blade (Wesley Snipes) je napoly muž, napoly upír; výsledok útoku upírov na jeho mamu, kým sa narodil.
“Blade je jediný svojho druhu,” hovorí Snipes, ktorý pracoval aj ako filmový producent. “Má všetky silné stránky upírov ale ani jednu z ich slabín. Jeho svet je plný upírov, ktorých nenávidí. Úlohou a zmyslom jeho života je zbaviť svet týchto upírov, kdekoľvek ich nájde. Túži sa pomstiť tým, ktorý zapríčinili jeho prekliate narodenie a chce zachrániť ľudskú rasu od krvou zmáčaného Armageddonu. V tomto novom akčnom dobrodružstve, Blade sa musí sám vyrovnať s obrovským tímom upírov a čeliť ešte väčšiemu zlu s akým sa doteraz stretol - nový druh super upírov, ktorých cieľom je zničiť obidve rasy.Ale Blade sa zmenil od jeho posledného filmového dobrodružstva.
“Vyrovnal sa s tým, čím je,” hovorí Snipes. ”Urobil to, čo musel urobiť, a naučil sa s tým žiť. Teraz pije krv pri príležitostiach a netraumatizuje ho to. Je viac flexibilnejší a omnoho zábavnejší a krutý.”“V prvom filme je Blade premýšlajúcim superhrdinom,” hovorí režisér Guilermo del Toro, ktorý priniesol nové rozmery do hororových filmov ako Cronos, Mimic a najnovšie The Devil’s Backbone.
Bladeov učiteľ a majster zbraní Whistler (Kris Kristofferson) vytvoril serum, ktoré umožňuje Bladeovi chodiť cez deň. “Whistler je partner Bladea,” hovorí veteran Kristofferson. “Ich životným poslaním je naháňať upírov - Whistler stratil kvôli nim rodinu a našiel Bladea, keď bol dieťa na ulici. Nahradil mu otca.”
Keď Blade naposledy odišiel od Whistlera veril, že jeho priateľ je mŕtvy, ale pravda bola ešte horšia: bol nainfikovaný vírusom upírov. Teraz žijúc v Prahe, Blade verí, že Whistler žije a snaží sa ho nájsť. “Ako bojovník, nikdy neopustíš svojho druha mimo hranice nepriateľa,” hovorí Snipes.
Blade pracoval so Scudom (Norman Reedus), veľký lenivec a vynálezca podivných zbraní, na zničenie upírov, ktorí prekročia svoju čiaru. “Scud pracuje najprv pre Whistlera,” hovorí Reedus. “Pracuje v jeho obchode s Bladeom a vytvára zbrane na likvidáciu upírov.
Lov ich vtiahne do úkrytu Bladeovych sprisahaných nepriateľov - najväčšieho upíra Damaskinosa (Thomas Kretschmann), ktorý teraz potrebuje Bladea, aby bojoval s ešte väčším zlom akému kedy čelil. Nyssa (Leonor Varela), Damaskinosova dcéra a jej spolubojovník Asad (Danny John Jules) prichádzajú na stretnutie s Bladeom, aby uzavreli prímerie. Musia spolupracovať aby zastavili Reaperov “super rasu upírov”, hovorí del Toro. Títo upíri sú ako pijavice, len veci ktoré sa objavia, aby si zobrali vašu krv. Nie je v tom žiadna erotica, žiadny podtext. Chcú vás len vycicať. Nedajú vám kľúč k nesmrteľnosti. Neposkytnú vám noci pri mesačnom svite. Len vás totálne vysajú.”
O PRODUKCII:
Legendárny superhrdina bol po prvýkrát predstavený na stránkach Marvelovho komiksu a uvedený vo filmovej podobe v r.1998 filmom Blade. Pracovný vzťah producenta Petra Frankfurta a scenáristu Davida S. Goyera sa vrátil k pôvodnému filmu. “Keď prišiel čas naplánovať pokračovanie tohto príbehu, neboli žiadne pochybnosti o tom, že Goyer bude písať scenár. Je mysľou stále s príbehom a to je veľmi podstatné,” hovorí Peter Frankfurt.
Goyer, ktorý pracoval aj ako výkonný producent hovorí, že mal víziu trilógie tohto filmu a už pri písaní scenára titulu Blade si nechal niekoľko “bonusov”. “Napríklad, v skutočnosti ste nevideli postavu Krisa Kristoffersona Whistlera na kamere ako si strelí guľku do hlavy. Počuli ste zbraň, ale v skutočnosti ste nevideli čo sa vlastne stalo.”
Goyer a Frankfurt obdivujú režiséra Guillerma del Toro a veria v jeho tmavé vnímanie pre ideálneho Blade II. Všetci sme sa zhodli na tom, že chceme, aby Blade II bol hrôzostrašnejší než prvý diel. Frankfurt hovorí, “Guilermo chápe, čo fungovalo v prvom filme a bol veľmi potešený, že sa ponechá určitá základná línia a zlepšia sa miesta, ale vedel aj to, že to bude skutočne hrozné.”
Znova si obuť topánky Bladea bolo výzvou pre Wesleyho Snipesa. “Páči sa mi táto úloha. Je to zábava pre herca overiť si svoje zručnosti a pracovať na pokračovaní. Takto vidíte, či si pamätáte, čo ste robili,” hovorí Snipes. Peter Frankfurt dodáva, “Wesley je Blade; toľko vlastností postavy si vymyslel Wesley. Svoj boj, svoje zbrane a svoj postoj berie veľmi zodpovedne. Je neuveriteľne oddaný svojej práci.”
“Wesley pozná Blade lepšie ako David Goyer, lepšie než ja, lepšie než ktokoľvek iný, koho sa týka tento príbeh,” dodáva del Toro. “Inštinktívne vie, že postava môže a nemôže robiť, a vždy keď sa niečo zvrtne v jeho okolí, niečo lepšie príde.”
Pre Snipesa, práca s del Torom bola veľkou skúsenosťou. “Mám rád jeho vášeň,” hovorí herec. Snipes bol inšpirovaný pochmúrnosťou, ktorú del Toro priniesol do filmu. “Je to ako malé dieťa v strašidelnom dome,” hovorí Snipes. “Ako herec, vidíte tieto filmy a myslíte si ´ “Uf” Chcel by som hrať v takomto filme´, a teraz som dostal príležitosť hrať v ňom…a s vynikajúcim chlapíkom.
Snipes podstúpil rozsiahly tréning na túto fyzicky náročnú úlohu. S veľkým počtom komplikovaných bojových scén vo filme, získal choreografiu priamo pre najlepších koordinátorov kaskadérov. Snipes pracoval s Jeffom Wardom, ktorý sa stal Snipesovým prvým kaskadérskym dablérom pred dvomi rokmi. “Jeff patrí k jedným z kľúčových elementov úspešného prvého titulu Blade a prináša tajomné inštinkty pre boje a choreografiu, ktorá je rovnako skutočná a zaujímavá,” hovorí Toro.
Film, ktorý začína keď Blade odíde, v Moskve sa v skutočnosti natáčal v priemyselnej časti na predmestí Prahy v Českej republike. Del Toro chcel, aby Blade existoval v dekadentnom východoeurópskom meste v Prahe, aby bol odlišný od Bladea v Amerike. “Nápad s Prahou bol pre jej výnimočnosť a z ekonomického hľadiska. Ale myslím, že to dáva určitý zmysel, keď prvý diel končí v Moskve a druhý pokračuje v Prahe. Takže sme sa vzdali priemyselného typu mesta ale snažili sme sa nájsť také, aby malo gotický a technický vzhľad zároveň,” hovorí del Toro.
“Remeselníci vo východnej Európe sú vynikajúci,” hovorí David Goyer. “Miesta sú úžasné a podmienky možností natáčania boli omnoho väčšie ako v prvom filme.”
Keď prišiel čas pre produkčné práce del Toro a Goyer si predstavovali tú istú osobu, Carol Spierovú. Spierová cestovala do Prahy v novembri 2000, aby začala s prácou a čoskoro pripravila priestory, ktoré si predstavovali del Toro a Goyer. Štáb vytvoril takmer desať obrovských ale veľmi rozdielnych miest v siedmych oblastiach. “Guilermo chcel, aby to vyzeralo ako v komikse, takže sme všetko trošku prehnali,” hovorí produkčná. “Všetko je väčšie ako normálne zvykne byť. To je jedinečná vízia každého záberu - všetko je obrovské. Ani vám radšej neprezradím koľko kíl a áut lepidiel a sádry sa použilo.”
Kostymérka Wendy Partridgeová pracovala so Spierovou na vytvorení kostýmov, ktoré by odrážali zvláštny nový svet, ktorý si vymyslel del Toro. “Som skutočne rád, že Wendy pracovala na samurajskom filme a na bájach,” hovorí del Toro. “Viem ako bola dobrá na vytvorení obrazu z iného času a prostredia, taktiež som presvedčený, že je schopná pripraviť kostýmy v takom množstve aké potrebujeme. Tieto veci boli pre mňa veľmi atraktívne.”
Partridgeová hovorí, “Bolo dôležité vytvoriť vyhovujúci pohľad a preniesť určité pocity z originálneho filmu ale ponechať určitý umelecký mechanizmus. Chceli sme urobiť Bladea trošku viac technického, a zachovať jeho originálny štýl ale trošku ho zvýrazniť. Jedna z vecí, ktorú bolo zložité pripraviť pre celý film a zvlášť pre kostým Bladea bola čierna farba. Mojou najväčšou úlohou bolo vytvoriť tisícky rôznych čiernych farieb”.
Vizuálne a špeciálne efekty hrajú veľkú dôležitosť pre film. Pracovali na nich Nick Allder, ocenený Oscarom za film Alien; a Nick Brooks ocenený cenou Oscara za film What Dreams May Come. Ako film pokračoval, vytvorili celkom nové techniky - a materiál. “Vytvorili sme litre a litre krvi. Mali sme oranžovú a jantárovú krv,” poznamenáva Allder.
Brooks a Allder vytvorili veľmi malý štáb a s vysoko výkonnou kamerou pustili nápory ohňa, ktorý vytvorili z tekutého propánu, šlahajúceho dole do tunelov. Zvyčajne, keď sa stavajú takéto tunely, Spier je opatrný a vytvára dostatočne efektné pyro výbuchy. Allder hovorí, “veľa som diskutoval s Nickom o obraze, ktorý sa snažil vytvoriť. Takže som pripravil tento plyn tak, že trením vybuchuje tekutý propán, čo vyzerá dosť hrozne. Vytvára to obrovské explózie, ale vyzerá to veľkolepo.”
Spoločný cieľ hercov a štábu bolo vytvoriť film, ktorý bude radosť pozerať, tak ako bol pre nás všetkých radosť ho pripraviť. “Neznamená to nič viac ako skutočná zábavná kniha - zaujímavá vec, ktorá nás trošku potešila a zabavila,” hovorí Allder. “Súčasťou toho je niekoľko špeciálnych efektov zapracovaných do akcie iným spôsobom ako ste zvyknutí sledovať normálne. Fúzovali sme digitálne efekty s makeupom, s bábkami, do jednotlivých scén, ktoré pripútajú oči divákov k plátnu. “
O HERCOCH:
Wesley Snipes (Blade)
Wesley Snipes je považovaný za najtalentovanejšieho herca, čo dokazuje v hlavných úlohách v mnohých úspešných filmoch. Začal hrať s takými špičkovými hviezdami ako Robert De Niro a Sean Connery.
Jeho filmový prelom prišiel v roku 1985, keď hral s Goldie Hawn v komédii Wildcats. Za tým nasledovali úspešné hity ako Major League, kde hral spolu s Tomom Berengerom a Charlie Sheenom, potom to boli filmy New Jack City, White Men Can’t Jump, Passenger 57, The Waterdance, Rising Sun, Demolition Man, Sugar Hill, Drop Zone, To Wong Foo Thanks for Everything Julie Newmar, Money Train, The Fan, One Night Stand.
Nedávno pracoval ako výkonný producent na filme The Art of War. Najnovšie si zahral v dráme Undisputed a takisto si zahral aj hlavnú úlohu vo filme ZigZag, režírovanom scenáristom filmu Blade a Blade II, Davidom Goyerom.
Kris Kristofferson (Whistler)
Ako spevák hrá so svojou kapelou viac než dvadsať rokov a je úspešný svojimi hitovými pesničkami ako: “Me and Bobby McGee,” “Help Me Make it Through the Night,” “For the Good Times,” “Loving Her Was Easy” a “Why Not,” hráva so svojimi dlhoročnými priateľmi ako Willie Nelson, Johnny Cash a Waylon Jennings.
Svoju filmovú kariéru začal hlavnou úlohou A Star is Born s Barbarou Streisandovou, za ktorý bol nominovaný na cenu Zlatého Glóbusu ako Najlepší herec. Hral v mnohých filmoch za posledných 30 rokov: Pat Garrett, Billy the Kid, Limbo and Lone Star, Alice Doesn’t Live Here Anymore, Heaven’s Gate, Payback a film Tima Burtona Planet of the Apes.
Norman Reedus (Scud)
Svojimi rôznorodými úlohami v mnohých filmoch je tento herec považovaný ako talent pre široké populárne obecenstvo. Nedávno dokončil film Deuces Wild režírovaný Scottom Kalvertom a čoskoro ho uvidíme vo filme Beat s Courtney Love a Keiferom Sutherlandom; film The Beatniks s Elodie Bouchez a Preston Tylk s Luke Wilsonom a Dennis Farinovou. K ostatným filmovým titulom patria 8MM, Gossip, Boondock Saints, Dark Harbor, Floating, Let the Devil Wear Black, , Six Ways to Sunday, I'm Losing You. Svoj filmový debut urobil v sci-fi thrillery Guilerma Del Toro Mimic s Mirou Sorvino.
O FILMOVÝCH TVORCOCH:
Guillermo del Toro (réžia)
Zaradil sa medzi najvyhľadávanejších medzinárodných scenáristov-režisérov po získaní ceny kritikov v r.1992 na Filmovom festivale v Cannes a deviatich oceneniach Mexican Academy za jeho titul Cronos.
K jeho najnovším titulom patria gotický film v španielskom jazyku The Devil’s Backbone, v hlavnej úlohe Eduardo Noriega, Marisa Paredes a Federico Luppi. Film je koprodukciou so spoločnosťou Pedra Almodovara El Deseo a jeho spoločnosťou Tequila Gang.
del Toro pracuje na nových projektoch s producentmi ako Francis Ford Coppola a James Cameron. Jeho najnovší projekt bude film Mephisto’s Bridge podľa novely Spanky Christophera Fowlera.
David S. Goyer (scenárista/výkonný producent)
Rôznorodé svety fantázie a reality sa zriedkavo stretnú, ale prekvapujúce výsledky z nich robí scenárista a režisér David S. Goyer. Dlho je oddaný zaujímavým a vtipným knižkám, Goyer si získal reputáciu za adaptácie príbehov z iného sveta, super hrdinov a fantastických postáv do vylepšených úspešných filmov, z ktorých spomenieme Blade vrátane Dark City, Crow: City of Angels a Ghost Rider.
K jeho projektom patria tituly ZigZag, Death Warrant, Puppetmasters, Demonic Toys, Kickboxer, 2 Mission to Mars.
Gabriel Beristain, B.S.C. (kamera)
Zo svojho rodného Mexika odišiel v 20-tich cestovať po Európe a usadil sa v Anglicku na 16 rokov. Počas tohto obdobia študoval na Národnej filmovej a televíznej univerzite. Jeho hlavným medzinárodným titulom, s ktorým sa dostal do povedomia verejnosti bol titul Dereka Jarmana Caravaggio. Potom nasledovali Dolores Claiborne, The Spanish Prisoner a Aria.